Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #1 Skrevet 10. desember 2003 Hva er symptomer på diabetes egentlig?
Gjest care Skrevet 10. desember 2003 #2 Skrevet 10. desember 2003 Søk på lommelegen, kanskje :blunke:
Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #3 Skrevet 10. desember 2003 http://www.lommelegen.no/art/art1288.asp
Lala Skrevet 14. desember 2003 #4 Skrevet 14. desember 2003 Jeg tror faktisk at jeg har diabetes jeg. Det ligger i familien og jeg har jo alle symtomene. Jeg gikk raskt ned i vekt for litt siden og da levde jeg på godterier og junk. (Jeg gikk brått opp igjen av en eller annen grunn.) Dessuten er jeg tørst hele tiden nå. Det hjelper ikke samme hvor mye vann jeg drikker. Konstant tørst. Tørst mens jeg drikker til og med. Hadde vært moro og målt hvor mange liter jeg drikker i løpet av et døgn. Dessuten er jeg trøtt og svimmel. Og mange ganger i det siste har jeg lagt merke til at det lukter vanvittig søtt når jeg tisser. Akkurat som "Honning Korn". Og jeg har lagt merke til at jeg ikke nødvendigvis har spist mye søtt de gangene. Jeg har nok det man kan kalle et dårlig kosthold. Spiser mat som lages kjapt. Dessuten har jeg trent lite det siste halvåret. Det jeg ikke fant ut av var: 1. Er dette alvorlig? Bør jeg komme meg til lege? 2. Kan det være at når jeg kommer til legen, så er det kanskje stabilt nivå akkurat da og at han dermed ikke tror at jeg har det likevel?
L@dy Skrevet 14. desember 2003 #5 Skrevet 14. desember 2003 Det jeg ikke fant ut av var: 1. Er dette alvorlig? Bør jeg komme meg til lege? Diabetes er dødelig dersom en ikke får medisin (insulin), så du bør nok sjekke det. 2. Kan det være at når jeg kommer til legen, så er det kanskje stabilt nivå akkurat da og at han dermed ikke tror at jeg har det likevel? Dersom du holder på å utikle diabetes så vil jeg nok absolutt tro legen vil se sukker i urinen og litt unormalt høyt blodsukker. Jeg ble lagt inn på sykehuset samme dag. Men det kommer nok an på om det er type 1 eller type 2. Dersom en er overvektig er en i farsonen for type 2. Og det er mange som går med det lenge før det blir oppdaget. Er mulig symtomene ikke blir så sterke som med type 1. Utfra det du skriver så kan det være symtomer på diabetes. Men litt rart at du gikk opp i vekt igjen. Så det kan jo være andre ting. Kanskje du spiser for mye salt mat, og derfor er du tørst. :blunke: Og siden du sier du har et dårlig kosthold så er det jo mulig du har vitamin mangel og at det er derfor du er trøtt og sliten. Men gå til legen du!
Lala Skrevet 15. desember 2003 #6 Skrevet 15. desember 2003 Jo det kan jo være mye annet, men det var jo litt påfallende at så mye stemte. Jeg kan nok ikke kategoriseres som overvektig akkurat. Grunnen til at jeg kanskje tenkte det kunne være diabetes er fordi mamma sjekket meg hundre ganger før når jeg var yngre fordi det ligger i familien hennes. Det er nok type 1 tenker jeg siden ingen av de i den familien er noe overvektige, tvert imot. Fortalte det til mamma og hun ba meg kontakte legen med en gang (hønemor). Selvsagt har jeg hatt en kaotisk dag og glemte det kjapt. Lyst til å vente til etter jul jeg, men hvis det kan være såpass farlig bør jeg kanskje sjekke det nå da?
Lala Skrevet 15. desember 2003 #7 Skrevet 15. desember 2003 Og det kan godt hende at det er vitaminmangel, for jeg har lagt om kostholdet nå og det har hjulpet litt. Kuttet ut søtsaker. Lever omtrent på brød, supper og frukt/grønnsaker. Men jeg er fortsatt like tørst da.
L@dy Skrevet 15. desember 2003 #8 Skrevet 15. desember 2003 Og det kan godt hende at det er vitaminmangel, for jeg har lagt om kostholdet nå og det har hjulpet litt. Kuttet ut søtsaker. Lever omtrent på brød, supper og frukt/grønnsaker. Men jeg er fortsatt like tørst da. Får håpe det "bare" er vitaminmangel, for det går vertfall an å gjøre noe med. :D Men du sier du er fortsatt like tørst, "holder" det å drikke ett glass vann? Når jeg utviklet diabetes var det ikke nok med ett lite glass vann. Da var det å fylle opp de største glassene eller ett litermål... Om du har spist noe søtt, føler du deg mer tørst da? men hvis det kan være såpass farlig bør jeg kanskje sjekke det nå da? Det er ingen grunn til å vente. Om det er diabetes eller ikke, så kan det jo være like greitt å finne ut av det. Og om det nå skulle vise seg og være diabetes så vil tørsten forsvinne når en tar medisin. Når blodsukkeret er stabilt vertfall...he,he..
Lala Skrevet 15. desember 2003 #9 Skrevet 15. desember 2003 Nei et glass vann hjelper ikke. Jeg er tørst mens jeg drikker. Vi har isbitmaskin på kjøleskapet, så jeg lager isvann og tygger på isbitene når vannet er tomt. Når jeg har spist opp isbitene er jeg tørst igjen og fyller opp glasset på nytt. Men jeg må jo også tisse hele tiden da pga vannmengden. Og da lukter det ikke like søtt. Bare hvis jeg ikke har drukket nok vann. Jeg prøver å ligge unna søtsaker, så jeg vet ikke om det hjelper eller forverrer når jeg spiser noe søtt. Jeg kan jo prøve da.
L@dy Skrevet 18. desember 2003 #10 Skrevet 18. desember 2003 Hei Lala! Hvordan går det? Bestilt lege time nå? :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2003 #11 Skrevet 18. desember 2003 Til legen vil de måle langtidsblodsukkeret (Hba1c) som måler hvordan blodsukkeret har vært en tid tilbake. Du vil også kanskje foreta en glucosebelastning som foregår ved at du kommer en morgen fastende og tar blodsukker. Deretter drikker du et glass med utblandet druesukker, og venter på legekontoret i 2 timer, for deretter å ta et nytt blodsukker. Dette viser litt hvordan du ligger an i forhold til diabetes. Ved å ta en enkel glucose test, får en ikke konkrete svar på om du har sukkersyke, fordi sukkerverdiene kan øke bare med at du har drukket kaffe. Ta deg en tur til lege du, så får du i allefall sjekket det.
Gjest Lizbet Skrevet 22. desember 2003 #12 Skrevet 22. desember 2003 Nei et glass vann hjelper ikke. Jeg er tørst mens jeg drikker. Vi har isbitmaskin på kjøleskapet, så jeg lager isvann og tygger på isbitene når vannet er tomt. Når jeg har spist opp isbitene er jeg tørst igjen og fyller opp glasset på nytt. Prøv å drikk mer temperert vann. Kroppen kan ikke ta opp drikke som er veldig kald eller veldig varm. For øvrig bør du nok gjøre som folk sier - Kom deg til legen!
Lala Skrevet 19. januar 2004 #13 Skrevet 19. januar 2004 Til legen vil de måle langtidsblodsukkeret (Hba1c) som måler hvordan blodsukkeret har vært en tid tilbake. Du vil også kanskje foreta en glucosebelastning som foregår ved at du kommer en morgen fastende og tar blodsukker. Deretter drikker du et glass med utblandet druesukker, og venter på legekontoret i 2 timer, for deretter å ta et nytt blodsukker. Dette viser litt hvordan du ligger an i forhold til diabetes. Ved å ta en enkel glucose test, får en ikke konkrete svar på om du har sukkersyke, fordi sukkerverdiene kan øke bare med at du har drukket kaffe. Ta deg en tur til lege du, så får du i allefall sjekket det. Takk for utfyllende svar! Jeg bør nok kontakte legen, men jeg føler meg alltid så dum når jeg kommer dit og innbiller meg at alt mulig feiler meg. I det siste har det luktet VELDIG søtt av urinen igjen og jeg har følt meg slapp og hatt vondt i hodet. Det er nok lurt med en skikkelig sjekk fra topp til tå. Dessuten er det hvertfall et år siden sist jeg var hos legen. Siden jeg har flyttet har jeg ny lege som jeg ikke har møtt ennå. Det gjør at jeg har enda mindre lyst til å møte. Får ringe min mor og få henne til å mase litt på meg. Skriver igjen etter jeg har fått vite resultater.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå