Gå til innhold

Muligheter til å beholde et hus som er ute for tvangssalg ?

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus
Skrevet

En omgangsvenn av familien har tydeligvis surret vedlig med øknomien sin og huset er lagt ut for tvangssalg.

Vedkommende sier at h*n håper å fortsette å bo i huset.

Dette har kommet til meg via omveier, og med spørsmål om det faktisk er mulig at vedkommende kan unngå å miste huset når det alt er ute på markedet og det har vært visning denne uken.

Familien er bekymret for at det har "vippet over" for vedkommende når h*n kan tro dette, og ønsker dermed selvsagt ikke å kryssforhøre vedkommende og eventuelt drepe vedkommendes antagelig siste håp.

Jeg har altfor liten kunnskap om slike saker så kan noen hjelpe til med å opplyse meg litt :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Kan han ikke beholde huset hvis han klarer å hoste opp de pengene som skal til for å betale gjelda si til de som har krav i eiendommen innen den er solgt? :klo:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ja det er akkurat det som er spørsmålet.

Og er det egentlig så enkelt; at man egentlig kan la humla suse, motta rettsavgjørelse® om tvangssalg... og så "bare betale seg ut" :klo:

Jeg høper jo egentlig for vedkommendes skyld at det er så "enkelt", men det høres litt utrolig ut... på en måte :klo:

Skrevet

Og er det egentlig så enkelt; at man egentlig kan la humla suse, motta rettsavgjørelse® om tvangssalg... og så "bare betale seg ut" :klo:

Jeg høper jo egentlig for vedkommendes skyld at det er så "enkelt", men det høres litt utrolig ut... på en måte :klo:

Jeg mener også at det skal være så "enkelt". Imidlertid er jo løsningen veldig dyr, ettersom du i så fall må betale ut alt av renter, gebyrer og omkostninger som er påløpt i mellomtiden, i tillegg til det skyldige beløpet/lånet. Og når det har kommet til dette stadiet er ikke det rent lite.

• Liker 1
Skrevet

Ja da.

Dette kan du gjøre. Betale deg ut.

Men, som det blir sagt over her. Så er det en veldig dyr løsning for deg, når det har gått så langt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er vel et spørsmål om hvilket krav det er som utløser tvangssalget det. Dersom det er boliglånet er det vel lite trolig at banken er noe som helst interessert i en refinansiering av huset.

Skrevet

Ja, det er så "enkelt".

Men det er ikke så enkelt likevel, for hvem ønsker å gi lån til en usikker betaler i disse tider?

Vi kjøpte vårt hus på tvangssalg, det samme gjorde forrige eier, og det er ingen dans på roser, fordi vi som kjøpere har null rettigheter i forbindelse med kjøpet.

Derfor er det ikke helt enkelt å få solgt huset til den prisen som behøves for å dekke gjeld, og hvis gammel eier da har klart å skaffe finansiering, går de ofte for den løsningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...