Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heyho!

Jeg har en skoleoppgave nå som går ut på å skrive en feature artikkel. Jeg har ikke en idé og sliter virkelig med å komme på dette. Har prøvd å lage et tankekart og alt, men fikk ikke så særlig mye utav det. Alt er jo skrevet om fra før av. :sukk:

Har dere noen forslag til hva å skrive om?

Er det noe dere savner å lese om i en avis eller et magasin, f.ek. et spesielt tema, osv.?

All tips og forslag mottas med en stor glede. Det er ikke noe som er teit.

Takk på forhånd!

(En feature er en avissjanger. I feature er det viktig med en god idé, og teksten har et spesielt særpreg. Inntrykk og opplevelser blir skildret der og da, gjennom beskrivelse, replikker, sanseinntrykk, kontraster, gjentakelser og symboler. Leseren får da en følelse av å bli dradd inn til mennesker og situasjoner. En featurereporter kan sammenlignes med en historieforteller som gir rapport fra et spennende sted eller et møte med en interessant person. Journalisten kan selv være til stede i teksten og bli en medspiller i dramaet, dersom det er et poeng for historien. Dramaturgi og fortellemåte kan ha likheter med litteratur - journalisten har større muligheter til å komme med subjektive beskrivelser, prege med språket ved å bruke litterære virkemidler og fortelle i jeg-form.)

Endret av weni
Videoannonse
Annonse
Gjest mari kontrari
Skrevet

Hmm, litt avhengig av hva du har av tid og hvordan du bor, men hva med:

- "livet på biblioteket" (men du MÅ finne en bedre tittel), der du ser hvem som bruker biblioteket, skrive litt om ideer bak offentlig bibliotek, hvilken rolle biblioteket har i dag som flere har råd til å kjøpe bøker, og annen digital underholdning og e-bøker tar over, etc.

- miljø/klima er alltid aktuelt, se hva ulike mennesker gjør, om det gjøres noe spesielt, om det er trendy, en million ulike vinkler er sikkert mulig

- noen om hvilke muligheter man har for å gjøre noen annet en familien, mye grunnfakta fra ssb med mer om hvordan bakgrunnen din har mye å si for yrke, bosted, interesser. Se om du finner en eller flere interessant personer/familier å intervjue.

...men aller helst, tenk gjennom om det er noe DU syns er spennende eller interessant, og forsk litt på det. Den går an å lage spennende vinklinger på alle mulige tema, og jeg tror oppgaven blir mye bedre om du brenner litt for det du skriver om.

Skrevet

Takk for svar, anyway :takke:

Jeg tror jeg vet litt smått nå, har funnet ut selv. Har god tid (2 uke) så det forventes vel at en har gjort litt reasearh på det en skal skrive om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...