Gå til innhold

Hvorfor vil pus helst ikke drikke av vannskålen sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han foretrekker å drikke av våre glass, av vannet som ligger igjen etter vi har dusjet, vann fra doen osv. Vi har etterhvert som dette har blitt mer merkbart med alderen hans skiftet ut vannet i skålen flere ganger daglig og løfter han bort til skålen hans når han drikker fra andre kilder. Skjønner ikke dette helt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvor står skålen hans? Jeg mener å ha lest at noen katter helst ikke drikker av skål som står ved siden av matfatet? Visstnok fordi det er unatrulig katteatferd, ellerno.

Endret av Eske
Skrevet

De liker ikke at vannet står nære matskålen. Prøv å flytt den :)

• Liker 1
Gjest Avocado
Skrevet

Katter elsker å finne vannet sitt selv, det er fordi de evulosjonelt er ørkendyr og har det i seg at de skal FINNE vann :)

Gjest Avocado
Skrevet

Jeg har forresten en hund som ikke liker å drikke av aluminiumsskål, tror det setter smak på vannet. Kan også prøve ut om det går bedre med vannskål av stentøy dersom du har aluminiumsskål?

Skrevet

Katter liker ikke at vannet står rett ved siden av maten. Men det er også som Avocado over her sa: Katter liker å finne eget vann. Min drikker også fra dusjen, vanndammer, våre glass osv. Jeg tror faktisk alle katteeiere jeg har snakket med sier det samme. Katter er bare sånn :catmilk:

Skrevet

Vi har tre vannkilder i alle forskjellige skåler, de flytter vi litt rundt på av og til. Aldri hatt problemer med katter som ikke drikker. :)

Vi bruker da en vanlig kattematskål, et bredt lavt vannglass og en skål i hundestørrelse.

Skrevet

Kanskje skålen har for høye kanter? Mange katter liker ikke at værhårene berører kantene på skålen når de skal drikke eller spise. Derfor drakk vår katt bare av vannskålen når den var helt full.

Men så lenge det finnes andre vannkilder i huset (dusjen og sånn), så ville jeg heller bare sett det sjarmerende i at katten helst vil slukke tørsten på andre måter enn en vannskål. :)

Skrevet

Så vittig, vi flyttet nettopp vannskålen til badet og han slurpet i seg med en gang :) Problem løst, takk :)

• Liker 3
Skrevet

Glad jeg har katter som drikker fra skålen der jeg vil den skal stå - på fat, ved siden av maten. Har aldri vært noe problem her i huset.

Skrevet

Glad jeg har katter som drikker fra skålen der jeg vil den skal stå - på fat, ved siden av maten. Har aldri vært noe problem her i huset.

Det er ikke noe problem her heller. Jeg synes bare det er søtt at hun vil drikke av dusjen, jeg :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe problem her heller. Jeg synes bare det er søtt at hun vil drikke av dusjen, jeg :rodmer:

Sant, hvorfor ikke la kattene følge instinktene sine? Her drikker ei helst av springen på badet, i tillegg er vannfontena på kjøkkenet populær, der minker det fælt på vannet hver dag. Også har de vanlige vannskåler stående et godt stykke fra matskålene. Så totalt drikkes det bra med vann her:) Og alle får det som de vil ha det...

Skrevet

Min katt drikker mest direkte fra kranen. Helt klart det både hun og hunden liker best :Nikke:

Skrevet

Hunden vår er også litt sånn. Drikker gjerne fra dusjen, glass, hageslangen, flasker, alt som er noe annet enn vannskålen hans. Vi har vannskål ute, på kjøkkenet, i gangen og på soverommet - men aller helst så drikker han fra fontenen sin (han har en sånn dog mate fontene pga vi hadde seriøse problemer med å fine gøye måter å drikke på før) med rennende vann. Han er også EKSTREMT kresen på vannkvalitet. Det skal ikke være for kaldt, ikke for varmt, ikke være ubåter etter han har spist, ikke noe pels fra han selv, ikke noe støv og er det ikke helt fullt i skålen vil han helst at den fylles opp før han drikker. Sære dyr!!

Skrevet

Hunden vår er også litt sånn. Drikker gjerne fra dusjen, glass, hageslangen, flasker, alt som er noe annet enn vannskålen hans. Vi har vannskål ute, på kjøkkenet, i gangen og på soverommet - men aller helst så drikker han fra fontenen sin (han har en sånn dog mate fontene pga vi hadde seriøse problemer med å fine gøye måter å drikke på før) med rennende vann. Han er også EKSTREMT kresen på vannkvalitet. Det skal ikke være for kaldt, ikke for varmt, ikke være ubåter etter han har spist, ikke noe pels fra han selv, ikke noe støv og er det ikke helt fullt i skålen vil han helst at den fylles opp før han drikker. Sære dyr!!

Fet skrift: Og der har vi en av grunnene til at mat og vann ikke bør stå rett ved siden av hverandre, det blir mye ubåter i vannet da... Vannfontena er kjempepopulær her også, moro med vann som leer på seg:)

Skrevet

Fet skrift: Og der har vi en av grunnene til at mat og vann ikke bør stå rett ved siden av hverandre, det blir mye ubåter i vannet da... Vannfontena er kjempepopulær her også, moro med vann som leer på seg:)

Han pleier å lage ubåter i den i gangen da, for vi har ikke noen vannskål som står nær maten... Men han løper alltid dit med en gang han har spist også er han så stresset at han ikke tygger ferdig :P

Skrevet

Min erfaring er at all mat og drikke som er "funnet"/"stjålet" smaker mye bedre enn det som blir plassert på en fast plass.

De drikker og spiser nok uansett, men jeg pleier ofte å sette skåler med godbiter, og vannskåler, på tilfeldige plasser rundt i huset. Da er entusiasmen mye større.

Jeg har forsåvidt også hørt dette om at vann ved mat taler mot instinktene, da det kan tyde på at vannet er dårlig (råtten mat i nærheten). Og at katter liker brede skåler slik at værhårene ikke berører kanten.

Skrevet

Så vittig, vi flyttet nettopp vannskålen til badet og han slurpet i seg med en gang :) Problem løst, takk :)

Svært uhygienisk. Tenk hva som skjer med luften når du skyller ned i do. Du skyter avføringsbakterier ut overalt. Da bør ikke pusens drikke stå der.

Skrevet

Fet dkrift: Og nettopp derfor skifter jeg vann og vasker vannskåla to ganger om dagen - ingen ubåter der, gitt! ;)

Svært uhygienisk. Tenk hva som skjer med luften når du skyller ned i do. Du skyter avføringsbakterier ut overalt. Da bør ikke pusens drikke stå der.

Unnskyld meg, men det var, sa du? :ler::skratte::ler:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...