manji Skrevet 13. desember 2003 #61 Skrevet 13. desember 2003 Kan du ikke skrive hva du mener, så slipper jeg å gjette? Ser ikke at jeg har misforstått noe. Jeg har jo skrevet det jeg mener. Men du svarte med å ta utgangspunkt i at Frp-programmet var bestående av masse feil. Jeg hevdet bare at jeg, i motsetning til Kid-a, forsto det lille som ble presentert for meg. Selv om du klarer å tenke deg til hva de kanskje mente med den setningen hvis du legger godviljen til - så er mitt innlegg en kontrast til det som også bør vurderes. Jeg vil påstå at ditt innlegg er "incoherent", framfor noe annet. (... beklager men jeg finner ikke det norske ordet ...) Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt ang. egennavn. Synes du egennavn er forbeholdt produkter (biler, båter, briller, såpe, sjokolade, internett ifra brevbåndsleverandøren, brus, truser, jakker, sko osv) ? Eller synes du dette burde gjelde for hendelser, sosiale lag, eventer, treff og spesielle selvskap av den tradisjonelle art, også? Hvis du har rett i det med egennavn, så vil jeg påpeke at; "Jule Avslutning" er i like stor grad et egennavn på et tradisjonelt selvskap, som "Jule Marsipan" er for høytidssjokoladen til Nidar. Personlig så synes jeg begge blir feil. Og føler jeg kan støtte meg trygt til AMO når jeg sier det.
manji Skrevet 13. desember 2003 #62 Skrevet 13. desember 2003 Du verken siterte eller refererte til meg på noen måte, men jeg føler allikevel at jeg må svare på denne. Jeg kan gjenta til det kjedsommelige at det er få rene faglærere i grunnskolen - der er de fleste utdannet allmennlærere som har noe norsk i fagkretsen sin. Og vi/jeg kan sikkert gjenta til det kjedsommelige at vi har fått det med oss. Om ikke fra før av, så i hvert fall i løpet av denne tråden. For interesserte (pga jeg ikke gidder å skrive selv akkurat nå) - så peker jeg på Tilde sin post, der hun helt/delvis nevner mer om akkurat dette. Sakset fra utdanning.ws "I juli 2003 var antallet registrerte arbeidsledige grunnskolelærere 2285. I august steg tallet til 2293 viser ny statistikk fra Aetat." Akkurat nå er det faktisk stor kamp om lærerstillingene' date= også utenfor de store byene. Har du en link som går direkte til den reportasjen? Jeg tror deg, har ikke noe med det å gjøre. Men det hadde vært interessant å lese hele opplegget.
VesleBråka Skrevet 13. desember 2003 #63 Skrevet 13. desember 2003 Jeg har jo skrevet det jeg mener. Men du svarte med å ta utgangspunkt i at Frp-programmet var bestående av masse feil. Jeg hevdet bare at jeg, i motsetning til Kid-a, forsto det lille som ble presentert for meg. Ok, du forstår det de prøvde å få frem. Men da må du også vurdere hensikten med teksten; å få folk til å tenke positive tanker omkring Frp's budskap. Å snakke deres språk, snakke om det som opptar dem, rekruttere dem. Å bruke mye valgkamppenger på en brosjyre full av skrivefeil blir da dårlig disponering av pengene. Veldig mange gidder faktisk ikke å lese ting med masse skrivefeil.. Da vil nok målet med det utsendte partiprogrammet ikke nås, og det pga. skrivefeilene. What is incoherent about that? Maybe you need to look up the meaning of that word, I for one cannot see the incoherence. Please elaborate. Hm, har ikke tenkt så mye på det med egennavn før. Jeg tror jeg heller mot at Nidar kan skrive "Jule Marsipan" som produktnavn, men i varedeklarasjonen må de skrive marsipan. Det er da ikke noen marsipan som heter julemarsipan som er forskjellig fra annen marsipan. Samme som at sjokolade ikke er egennavn, mens "Smil" er det. Det er formen og pynten som gjør den julete, selve produktet heter det. Det hjelper også om navnet er beskyttet.. Jeg synes da ikke at juleavslutning er et egennavn, fordi det er ikke kun ett tradisjonelt selskap. Det er mange steder som har juleavslutninger, hver skole og hver barnehage osv. Jeg lurer på om ikke Valentinerballet var egennavn, for det fantes det kun ett av, og kunne da få egennavn i tittelen. Når det er egennavn, kan man jo skrive "JuLeMaRsIpAn" hvis man vil.
Labella Skrevet 13. desember 2003 #64 Skrevet 13. desember 2003 Og vi/jeg kan sikkert gjenta til det kjedsommelige at vi har fått det med oss. Om ikke fra før av, så i hvert fall i løpet av denne tråden. Ja vel, men likevel fortsetter dere å snakke om matematikklærere etc. Jeg mener at i barne- og ungdomsskolen må alle lærere beherske norsk fordi elevene skal lære skriftspråket vårt, og det gjør de i alle fag. En lærer som ikke behersker norsk har et stort handikap og bør kanskje vurdere sitt yrkesvalg. Eventuelt jobbe som ren faglærer på VGS. Skal se om jeg finner igjen reportasjen jeg sakset fra - har ikke tid akkurat nå. Kan jo nevne at jeg snart er ferdig med mitt 5. år på lærerutdanningen, og at dette temaet er noe jeg har tenkt mye på, og diskutert med mine medstudenter, i løpet av studiet.
Tusenfryd Skrevet 13. desember 2003 #65 Skrevet 13. desember 2003 Hva er da "perfekt" om ikke "feilfritt" er det? Jeg trodde "feilfritt" var "perfekt". "Tilnærmet feilfri" derimot. I denne sammenhengen behøver ikke "perfekt" og "feilfritt" være det samme, mener jeg. For meg er "perfekt" i denne sammenhengen, feilfritt og godt språk. "Feilfritt" behøver slett ikke være godt språk, og det er da heller ingen her som krever det av lærere. Å vite forskjell på verb, substantiv og egennavn, derimot... ja, det forventer jeg faktisk av en lærer.
manji Skrevet 14. desember 2003 #66 Skrevet 14. desember 2003 Å bruke mye valgkamppenger på en brosjyre full av skrivefeil blir da dårlig disponering av pengene. Det er jeg helt enig i. Men nå er det ingen av oss som har sett dette programmet, som gjør at vi kan uttale oss. For alt det du vet, så kan dette frp-programmet være meget lett leselig. Jeg har større tro på at det er en anti-frp blasfemi ute å går (som vi har sett så mye av her inne på forumet), enn det at et av norges største partier gir ut halvgjennomtenkte partiprogrammer. Jeg har verken sagt at programmet er dårlig eller bra skrevet, pga jeg ikke har sett det. Jeg ga derimot uttrykk for at jeg forsto det lille som ble lagt frem. What is incoherent about that? Maybe you need to look up the meaning of that word, I for one cannot see the incoherence. Please elaborate. Elaborate my butt (scott adams). Stol på meg, "incoherent" er det rette ordet her. Look it up selv hvis du er usikker. Hm, har ikke tenkt så mye på det med egennavn før. Jeg tror jeg heller mot at Nidar kan skrive "Jule Marsipan" som produktnavn, men i varedeklarasjonen må de skrive marsipan. Det er da ikke noen marsipan som heter julemarsipan som er forskjellig fra annen marsipan. Samme som at sjokolade ikke er egennavn, mens "Smil" er det. Det er formen og pynten som gjør den julete, selve produktet heter det. Det hjelper også om navnet er beskyttet.. Jeg synes da ikke at juleavslutning er et egennavn, fordi det er ikke kun ett tradisjonelt selskap. Det er mange steder som har juleavslutninger, hver skole og hver barnehage osv. Jeg lurer på om ikke Valentinerballet var egennavn, for det fantes det kun ett av, og kunne da få egennavn i tittelen. Når det er egennavn, kan man jo skrive "JuLeMaRsIpAn" hvis man vil. Jeg er fremdeles uenig med deg. Men uansett, les dette; jule marsipan. <-- ugh ?? Jule.... marsipan, jule -- marsipan "Jule" i seg selv er ikke en gang et ord. Vel, nesten. Det er et synonym på å pryle og banke, men knapt brukt. De kunne strengt tatt kalt produktet "Pryle Marsipan", istede. For kuriositeten sin del. Jeg synes definisjonen din skjærer. Og at det i beste fall kunne blitt skrevet "Julemarsipan" (Egennavn i form av at den kunne beholdt en stor forbokstav samme hva slags bruk av ordet) (... manji som vil ha det korrekt ...)
manji Skrevet 14. desember 2003 #67 Skrevet 14. desember 2003 I denne sammenhengen behøver ikke "perfekt" og "feilfritt" være det samme, mener jeg. For meg er "perfekt" i denne sammenhengen, feilfritt og godt språk. "Feilfritt" behøver slett ikke være godt språk, og det er da heller ingen her som krever det av lærere. Jeg prøver mitt beste for å ikke virke som en kranglefant her. Men innlegget ditt er en eneste stor selvmotsigelse. Først skriver du at perfekt ikke er det samme som feilfritt (i denne sammenhengen) - Men i setningen like etter sier du at det er det (i denne sammenhengen) (... gjerne korriger meg hvis jeg tar feil ...) Feilfritt; Ingen feil. Fri for feil. Fri for ulemper og bakdeler. Utopia. Fullkommen Umulig å utette på. Optimalt. Jeg synes "perfekt" også tilhører denne listen.
VesleBråka Skrevet 14. desember 2003 #68 Skrevet 14. desember 2003 Stol på meg, "incoherent" er det rette ordet her. Look it up selv hvis du er usikker. in·co·her·ent adjective 1. lacking clarity or organization: not clearly expressed or well thought out, and consequently difficult to understand 2. unable to speak or express clearly: unable to express thoughts or feelings clearly or logically [...] i.e. delirium: condition common in many illnesses in which the sufferer is temporarily disoriented and incoherent and may have hallucinations and... Hvor er jeg incoherent? Jeg ser ikke at jeg er det, men den klareste incoherence er eksemplet fra Frp's partiprogram! "Vi vet at det i Haugefjell vil bli stadig eldre." Og jeg finner det merkelig at du nekter å tro at teksten hadde masse feil og avskriver det som hets og tullball, når flere har påpekt dette faktum. Så, møtes vi til duell ved soloppgang?
manji Skrevet 14. desember 2003 #69 Skrevet 14. desember 2003 Hvor er jeg incoherent? Her... Men Manji, skjønner du virkelig ikke hvorfor det er dumt av Frp å sende ut et partiprogram fullt av feil? Og spesielt dem? Frp er jo stigmatisert med at den jevne kjernevelger er ikke akkurat velskolert. Det burde de ta på alvor, og ikke bekrefte stigmaet med slikt.. slurv. Allerede her hadde braste du ut med at partiprogrammet var helt på jorde uten at du hadde sett det selv, og "angrep" den første som ga uttrykk for at han skjønte det som sto der. Incoherent pga at innlegget ditt ikke sto i tråd med det jeg hadde skrevet. Hadde vi begge lest dette programmet, og hvis jeg hadde uttalt at det hadde vært et velskrevet program, hadde innlegget ditt vært oppfattet annerledes. M.a.o. it would have seized to be incoherent Men den klareste incoherence er eksemplet fra Frp's partiprogram! "Vi vet at det i Haugefjell vil bli stadig eldre." Og jeg finner det merkelig at du nekter å tro at teksten hadde masse feil og avskriver det som hets og tullball, når flere har påpekt dette faktum. Som sagt. Jeg tror sannsyneligheten for at det er et blasfemisk, anit-frp utsagn, er større enn det at et seriøst parti sender ut partiprogrammer med masse skrivefeil. Jeg holder på med sannsynlighetsberegning. .... mens du tar andre på ordet. Greit nok. Sist jeg sjekket var du også en anti-frp'er. Men den klareste incoherence er eksemplet fra Frp's partiprogram! "Vi vet at det i Haugefjell vil bli stadig eldre." Personlig tror jeg det er tatt litt ut av sammenhengen jeg. Så, møtes vi til duell ved soloppgang? Gjerne. Så kan vi jule (marsipane) hverandre da i stede.
Pip Skrevet 14. desember 2003 #70 Skrevet 14. desember 2003 Eh... eg les innlegga på side 1, bestemte meg for å kommentere saka, men ville først lese dei siste innlegga i tråden (gadd ikkje lese gjennom alt). Ser då at det dreier seg meir om FrP enn om skule/lærarar...? Eg har sett mange grusomme skrivefeil hjå lærarar. Av og til er det så det gjer vondt, faktisk. (Er glad i språk - elska faktisk diktat på barneskulen. Og skriv stort sett rett no òg - sikkert meir feil her inne enn elles, men dog...) Dei som underviser i grunnskulen er for ein stor del allmennlærarar. Desse skal ha 10 vt norsk i utdanninga si - og det har dei nok. Det som er ei kjensgjerning er imidlertid at på ein eksamen er 4.0 god som gull - altså treng ikkje alle lærarar vere så sabla gode i norsk! Eg synst det er trist at det på mange skular er så dårleg fordeling i høve til 'yndlingsfag'. Då meinar eg: Alle lærarar har sine felt/fag dei er gode i, og som dei likar å undervise i. Problemet er at på ein skule er det gjerne 10 stk. som vil ha samfunnsfag, og ein som vil ha matematikk, til dømes. Her kan nok noko gjerast - det er ikkje kjekt å verte sett til å undervise i eit fag du veit du er svak i - på grunn av at ingen andre var betre skikka, liksom. Veit ikkje om dette er forklaring i dette tilfellet, men er i alle fall ei betrakning. Dessutan: Frykteleg mykje stygg rettskriving elles òg! Særskriving (sær skriving) florerer over alt - aviser, reklame etc. Det kjem nok i stor grad frå engelsk. Det med store forbokstavar har eg òg sett fleire tilfelle av - kan kanskje stamme frå tysk. Poenget: Viss resten av befolkinga si rettskriving vert dårlegare og dårlegare, er det ingen logikk i at ikkje dette òg skal gjelde lærarar! Men eg er gjerne med på å finne ut ein lur måte å løyse dette på - for det er utriveleg med mykje skrivefeil, altså...
Tusenfryd Skrevet 14. desember 2003 #71 Skrevet 14. desember 2003 Jeg prøver mitt beste for å ikke virke som en kranglefant her. Men innlegget ditt er en eneste stor selvmotsigelse. Først skriver du at perfekt ikke er det samme som feilfritt (i denne sammenhengen) - Men i setningen like etter sier du at det er det (i denne sammenhengen) (... gjerne korriger meg hvis jeg tar feil ...) Feilfritt; Ingen feil. Fri for feil. Fri for ulemper og bakdeler. Utopia. Fullkommen Umulig å utette på. Optimalt. Jeg synes "perfekt" også tilhører denne listen. Forklarer en gang til: Feilfritt er uten feil. Enig? Jeg mener at det behøver ikke nødvendigvis bety at feilfritt er godt, eller den beste løsningen, i språkbruk, setningsoppbygging eller i et prosjektarbeid på jobb, for den saks skyld. Den beste løsningen er perfekt. Og i dette inngår også at det er feilfritt. Jeg skjønner hva jeg mener... ok, en annen måte: En setning uten skrivefeil, kommafeil og for eksempel punktumfeil (etter tall som i 17. mai) er feilfri. Ok? Hvis setningen er dårlig bygget opp og det er dårlig språk, er det fortsatt feilfritt, men slett ikke perfekt. Skjønner? *Tusenfryd skriver stort sett feilfritt, men slett ikke perfekt, derfor må du noen ganger se forbi det hun skriver og skjønne hva hun tenker...*
manji Skrevet 14. desember 2003 #72 Skrevet 14. desember 2003 Skjønner. Feilfritt i form av at det ikke er noen skrivefeil. Men ikke perfekt fordi teksten består av grammatiske feil.
Tusenfryd Skrevet 15. desember 2003 #73 Skrevet 15. desember 2003 Skjønner. Feilfritt i form av at det ikke er noen skrivefeil. Men ikke perfekt fordi teksten består av grammatiske feil. Nemlig! Selv om, vel... grammatiske feil er feil - men setningsoppbyggingen kan være dårlig, uten at det nødvendigvis er feil, men likevel ikke perfekt.
Gjest Læreren Skrevet 15. desember 2003 #74 Skrevet 15. desember 2003 Supplerer Tusenfryd litt: "I helga gikk jeg på kino. Filmen begynte klokka ni om kvelden. Vi var fire stykker. Det var en kjempegod film. Den handlet om mye rart, og noen av oss gråt. Vi gråt ikke så mye, da. Det var en tragisk film, men handlet mest om kjærlighet." Dette er innledningen på en stil. Vedkommende skriver feilfritt norsk, men setningsoppbygningen er dårlig og innholdet er kjedelig. Hun skjønner ikke hvorfor hun får så "dårlig" karakter i norsk. Hun har jo ingen feil! Læreren
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå