Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2003 #41 Skrevet 12. desember 2003 ...og jeg var visst ikke innlogget... Forrige innlegg var meg, maiaa.
hanni Skrevet 12. desember 2003 #42 Skrevet 12. desember 2003 Rødt synes så godt (oppmerksomhetsfarge), dessuten er rødt forbundet med feil i skolesammenheng. Lærere oppfordres i utdanninga ofte til å bruke grønt i stedet.
philippa starck Skrevet 12. desember 2003 #43 Skrevet 12. desember 2003 MISTET ALL respekt??... Ja , her er nivået høyt forstår jeg... Legger listen høyt, vet du.... Skrev ikke ALL respekt, men litt respekt. For jeg er perrfekt, nemmlig.
VesleBråka Skrevet 12. desember 2003 #44 Skrevet 12. desember 2003 Ah, de bruker globale fargekoder. Rødt er oppmerksomhetsfarge, og står for Stopp, Feil, Nei, Fare, Varmt i folks mentale modeller. Grønt er litt roligere farge, og står for Ja, Kjør, alt er ok. Gult er vel varsko-fargen, om man kan kalle det det. Så derfor er det negativ forsterkning å understreke feilene med rødt, mens det er positiv forsterkning å understreke det som er bra med grønt. Jeg mister også respekt for folk om de skriver mye feil i offentlige henvendelser. Et skriv fra skolen er faktisk det. Det tyder enten på kunnskapsløshet eller slumsethet. Og dyslektikere, som mange her passer på å ikke fornærme, er ofte fullt klar over sine problemer OG er svært nøye med å unngå feil. De er kanskje de ivrigste brukerne av retteprogram.. Hvis en lærer ikke er stødig i norsk, så begynner jeg å lure på hvorfor de ville bli lærere når de knapt kom seg gjennom skolesystemet selv. No offense. Jeg regner ikke med at dere vil foretrekke en lærer som skriver perfekt, men er 1. ingen god pedagog 2. ike klarer hanskes de utfordrende elevene i klassen, 3. ikke klarer gi de flinke like mye støtte som de mindre flinke... 4 Klarer drive prosjektbasert og individrettet undervisning... Hvis en lærer ikke har klart å lære seg elementær norsk, hvordan kan du da forvente at personen "plutselig" har lært seg punkt 1,2,3,4?? De er jo mye vanskeligere å lære.
Eplegrønn Skrevet 12. desember 2003 #45 Skrevet 12. desember 2003 Jeg mener fortsatt at om du kan rettskriving, så klarer du ikke å skrive feil. Greit nok med tabbekvote, men som regel leser man igjennom det man har skrevet, og da burde alle feil oppdages.
manji Skrevet 12. desember 2003 #46 Skrevet 12. desember 2003 Jeg mener at lærere i grunnskolen må beherske norsk samme hvilke fag de har i fagretsen sin eller hva slags utdannelse de har. Betyr det at du setter store krav til, f.eks, en mattematikklærers rettskrivning? Hvis det er tilfelle, hvorfor? Jeg for min del ser ikke hvordan rettskrivningen til en mattematikklærer er av relevans når læreren behersker yrket sitt på en tilfredstillende måte (les; er i stand til å lære bort mattematikk på en god og tilfredsstillende måte). Kunne du tenkt deg å utdype videre?
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2003 #47 Skrevet 12. desember 2003 Da jeg gikk lærerskolen, var det første matematikklæreren la vekt på navnet til faget. Han ville ikke se at noen av oss fant på å skrive mattematikk. Så ja, en viss grad av rettskrivning bør vel kunne forventes av lærere i andre fag også. En ting er tasteleif, en annen ting er feil som forlengst burde vært avlært. Dog, fullstendig perfeksjon er selvsagt urimelig å forlange.
Labella Skrevet 12. desember 2003 #48 Skrevet 12. desember 2003 Betyr det at du setter store krav til, f.eks, en mattematikklærers rettskrivning? Hvis det er tilfelle, hvorfor? Jeg for min del ser ikke hvordan rettskrivningen til en mattematikklærer er av relevans når læreren behersker yrket sitt på en tilfredstillende måte (les; er i stand til å lære bort mattematikk på en god og tilfredsstillende måte). Kunne du tenkt deg å utdype videre? Legg merke til at jeg konsekvent snakker om grunnskolen her, manji. I barne- og ungdomsskolen underviser de fleste lærere i mer enn ett fag. Også er det faktisk sånn at det skrives i alle fag, også i matematikk, og det er viktig at det som skrives på tavla i et klasserom er korrekt. Elevene lærer norsk hele tiden!
manji Skrevet 13. desember 2003 #49 Skrevet 13. desember 2003 Helt seriøst synes jeg det er prippent å forvente at en matematikklærer skal ha særdeles god rettskrivning, da dette ikke har noe med faget å gjøre. Forventer dere det samme av en lærer som underviser i gym, eller i heimkunnskap? Det viktige er jo at kompetansen står på rett sted. Og at læreren som underviser i matematikk har den pedagogiske evnen som kreves for å lære det bort. Slik jeg tolker deres logikk, bør alle lærere ha videre utdypning i norsk før de kan undervise i, for eksempel gym, eller i andre fag. Denne logikken vil hindre alle dyslektikere i å bli godtatt som lærere. Det, tiltross for at de på alle andre måter stiller seg likestilte med andre lærere når det kommer til det som faktisk er yrket... å lære barna våre pensum. Deres logikk knebler ikke bare en yrkessektor i det norske samfunnet som allerede er underbemannet, men stempler også en hel del av denne gruppen som udugelige. Kanskje ikke med akkurat de ordene, men en kort replikk kan fortelle tusen ord. Det å hevde at en matematikklærers skrivefeil fungerer som forstyrrende elementer for barnas norsklæring er greit. Men så lenge den matematikklæreren lærer barna matematikk, så er det ikke rett av oss å forlange noe mer. Forstyrrende elementer finnes over alt. I hvert fall når det kommer til språk. Bare se på Nidars "Jule Marsipan" det. Eller dra ned på Aetat å let etter deres berømte "stillings omtaler". Den generelle handlelisten ungene får sendt med seg fra mor på vei til butikken inneholder som regel 2 til 3 skrivefeil den også. Det er norsklæreren sitt ansvar å korrigere barna når de gjør feil... samme hvor de får feilene fra. Og det er ikke noe man kan klandre matematikklæreren for. Men.... selvsagt går det en grense. Hvis man skriver "hadde" "hade" og "hoppe" "håppe", "skjønner" "skjøner" og "fall" "fal" så burde man gå inn for å korrigere læreren, sånn at læreren kunne lagt mer vekt på norsken sin. Men at en matematikklærers rettskrivning skal korrespondere med ens egne pedagogiske ferdigheter, eller med en som har, above average, norskkunnskaper, synes jeg blir feil. - btw, Gjest; Knegg!
Kid-a Skrevet 13. desember 2003 #50 Skrevet 13. desember 2003 Som noen nevnte over her; alle lærere i grunnskolen bør lære seg norsk. Det er ikke snakk at de skal skrive usedvanlig godt eller "være perfekte", men at de skal skrive feilfritt. Det går faktisk an å forlange, for det er ikke så vanskelig. De fleste er innmari gode i norsk rettskrivning etter å ha fullført grunnskolen. Bare for å spore av: Jeg husker FrP-programmet vi fikk i posten til lokalvalget i høst. Der var det i gjennomsnitt fire skrivefeil pr setning, og minst to totalt uforståelige setninger. "Vi vet at det i [bygdas navn] vil bli stadig eldre" gir virkelig ikke mening. Har dessuten en lærer som ikke kan norsk selv, men det er på vgs, så han er vel tilgitt. Han blander og blander ord, godt med gått, hvis med viss og word og world (ok, det var engelsk).
manji Skrevet 13. desember 2003 #51 Skrevet 13. desember 2003 Det er ikke snakk at de skal skrive usedvanlig godt eller "være perfekte", men at de skal skrive feilfritt. Hva er da "perfekt" om ikke "feilfritt" er det? Jeg trodde "feilfritt" var "perfekt". "Tilnærmet feilfri" derimot. og minst to totalt uforståelige setninger. "Vi vet at det i [bygdas navn] vil bli stadig eldre" gir virkelig ikke mening. Jeg forstår den setningen. Men jeg antar at den fortsetter (?) - Eller at den blir enda lettere å skjønne den når den ikke er tatt ut av sammenhengen.
VesleBråka Skrevet 13. desember 2003 #52 Skrevet 13. desember 2003 Deres logikk knebler ikke bare en yrkessektor i det norske samfunnet som allerede er underbemannet, men stempler også en hel del av denne gruppen som udugelige. Læreryrket er da ikke underbemannet!! Det er overbemannet pr. idag. Nyutdannede får ikke jobb. Likevel oppmuntres folk til å ta utd, fordi det er så mange gamle lærere som vil gå av med pensjon i neste femårperiode og nytt blod trengs. Nidar Bergene står fritt til å kalle et produkt "Jule Marsipan". Det er ikke feil grammatikk, det er nemlig egennavn. For egennavn, kan man bruke nesten hva som helst. Men Jule Avslutning er ikke egennavn. Jeg forventer slett ikke at alle lærere har fordypning i norsk fra lærerhøyskole eller universitet. Jeg forventer at de har bestått norskepensum fra ungdomsskole og kanskje til og med vgs.. Det er der man selv lærer elementær norsk rettskrivning. Ikke på lærerhøyskole. Og det er jammen ikke prippent å forvente av en som vil lære andre ! Dyslektikere kan jobbe som lærere, fordi de har et handicap. Ingen som har hetset dyslektikere for å skrive dårlig her. Og som sagt før, dyslektikere er trofaste brukere av retteprogram. Men jeg synes ikke linja skal legges likedan for folk med handicap og folk uten.. En matematikklærers skrivefeil vil være forstyrrende, og kanskje enda mer bidra til at elevene ikke respekterer læreren. Og det er alvorlig.
VesleBråka Skrevet 13. desember 2003 #53 Skrevet 13. desember 2003 "Vi vet at det i Haugefjell vil bli stadig eldre." Jeg forstår den setningen. Men jeg antar at den fortsetter (?) - Eller at den blir enda lettere å skjønne den når den ikke er tatt ut av sammenhengen. Men Manji, skjønner du virkelig ikke hvorfor det er dumt av Frp å sende ut et partiprogram fullt av feil? Og spesielt dem? Frp er jo stigmatisert med at den jevne kjernevelger er ikke akkurat velskolert. Det burde de ta på alvor, og ikke bekrefte stigmaet med slikt.. slurv.
manji Skrevet 13. desember 2003 #54 Skrevet 13. desember 2003 Læreryrket er da ikke underbemannet!! Jeg liker entusiasmen din. Utropstegn og det hele, jøss. Men av det jeg har hørt, så er læreryrket underbemannet. Kanskje ikke i de største byene. Men man trenger ikke dra helt ute på bygda for å finne skoler som sliter med å bemanne lærerstillingene sine. Hørte på nyhetene for ikke så lenge siden at det var mange skoler som hadde tatt i bruk foreldre til å undervise. Ikke kom å fortell meg at en skole ansetter foreldre framfor faglærte lærere. Mennesker med pedagogisk utdannelse, og sansen for yrket. Nidar Bergene står fritt til å kalle et produkt "Jule Marsipan". Det er ikke feil grammatikk, det er nemlig egennavn. For egennavn, kan man bruke nesten hva som helst. Men Jule Avslutning er ikke egennavn. Mulig du har et poeng der. Jeg er uenig siden skriften på emballasjen beskriver innholdet i pakken, og burde derfor vært skrevet "julemarsipan". Dessuten lurer jeg på om du er av den forstand at det bare er greit å ha egennavn på produkter, så lenge det ikke er ikke hendelser, eventer og lag av tradisjonell art. Anbefaler deg på det sterkeste å ta en titt inne på AMO, der de også tar for seg egennavn. Dyslektikere kan jobbe som lærere, fordi de har et handicap. Ingen som har hetset dyslektikere for å skrive dårlig her. Og som sagt før, dyslektikere er trofaste brukere av retteprogram. Men jeg synes ikke linja skal legges likedan for folk med handicap og folk uten.. Ok, så det du hevder her er at det er greit å suge, så lenge det er alvorlig nok? Altså er handikap? Er ikke mange rettskrivningsprogrammer som fungerer på tavlen, vettu. Og det er jammen ikke prippent å forvente av en som vil lære andre ! Jeg synes du har gitt prippen en ny mening, jeg.
manji Skrevet 13. desember 2003 #55 Skrevet 13. desember 2003 Men Manji, skjønner du virkelig ikke hvorfor det er dumt av Frp å sende ut et partiprogram fullt av feil? Og spesielt dem? Frp er jo stigmatisert med at den jevne kjernevelger er ikke akkurat velskolert. Det burde de ta på alvor, og ikke bekrefte stigmaet med slikt.. slurv. Anbefaler deg å lese de innleggene som omhandler akkurat denne delen en -- gang -- til. Som du selv sier; skjønner du virkelig ikke det.
Labella Skrevet 13. desember 2003 #56 Skrevet 13. desember 2003 Sakset fra utdanning.ws "I juli 2003 var antallet registrerte arbeidsledige grunnskolelærere 2285. I august steg tallet til 2293 viser ny statistikk fra Aetat." Akkurat nå er det faktisk stor kamp om lærerstillingene, også utenfor de store byene. Jeg kan gjenta til det kjedsommelige at det er få rene faglærere i grunnskolen - der er de fleste utdannet allmennlærere som har noe norsk i fagkretsen sin. Ja, det finnes fullt av dumme skrivefeil rundt oss på alle kanter, men det rettferdiggjør jo ikke at lærere gjør de samme brølerene! Det skal ikke skrives "Jule Avslutning" eller "Kari's bok" på skolen, og såpass bør alle mennesker med høyere utdanning ha lært.
Tilde Skrevet 13. desember 2003 #57 Skrevet 13. desember 2003 Synes det er litt rart hvor mye dette engasjerer folk... Trodde ikke at dette var slik et stort problem.(Det blir nok verre i fremtiden når nåtidens mobiltastere tar over...) Jeg er ung, jeg er lærer og jeg skriver rimelig feilfritt. Å skrive feilfritt er faktisk viktig for meg i tilfelle noen skulle tro noe annet. Skriver jeg feil på tavla, er det som regel en forglemmelse i farten, og ja, da retter elevene på meg. Det blir jeg glad for, for da har de faktisk lært, og i tillegg ser de at jeg også er menneskelig og kan gjøre feil (en sjelden gang.. ) Synes også at det er fint at de får den lille gleden å rette meg av og til, retter litt opp i skjevheten, siden jeg stadig er ute med blyanten hos dem. (Det som hadde vært flaut var hvis jeg ikke så den feilen selv...,men ingen er nå feilfri.) Men alle lærere er ikke norsklærere, akkuratt som jeg ikke er mattelærer. Det viktigste her må være at en kan faget sitt, er en god pedagog og kan lære fra seg. Ikke at en er superstødig på det norske språk. Her synes jeg flere av dere er for firkantet... Vil dere ha en flink lærer eller vil dere ha en mindre flink tørrpinne uten håndlag med barn som kan norsk rettskriving, men som ikke er en god formidler? (Ja, generalisering...) Men alle må prøve så godt de kan å skrive feilfritt fordi barn lærer hele tiden. Når jeg for eksempel oppdager andre læreres skrivefeil på lekseplanen, så tenker jeg ikke mindre om dem, jeg retter feilene, ofte uten et ord, og vet at de er flinke til noe annet. Men nå er jeg vant til å se en del skrivefeil uten å dømme vedkommende nedenom og hjem for det... Å sende hjem skriv med masse skrivefeil synes jeg er en uting, enig i det. Jeg sjekker alltid nøye for skrivefeil. Men det kan være fort gjort, en ser seg blind på det en selv skriver fordi en vet hva en vil si, og tror det står der.. At foreldre setter seg på sin høye hest og mister all respekt for lærere med skrivefeil, og at noen til og med lar det gå sport i å finne lærerens skrivefeil synes jeg er litt rart... Men det kan kanskje sammenliknes med da jeg skadefro konstaterte at det var utallige skrivefeil i Frps valgprogram... Jeg liker ikke Frp, og mange liker ikke lærere... uvisst av hvilken grunn..
VesleBråka Skrevet 13. desember 2003 #58 Skrevet 13. desember 2003 Anbefaler deg å lese de innleggene som omhandler akkurat denne delen en -- gang -- til. Som du selv sier; skjønner du virkelig ikke det. Kan du ikke skrive hva du mener, så slipper jeg å gjette? Ser ikke at jeg har misforstått noe. Selv om du klarer å tenke deg til hva de kanskje mente med den setningen hvis du legger godviljen til - så er mitt innlegg en kontrast til det som også bør vurderes. Jeg kjenner flere som gikk ut av lærerskolen i vår, og de har måttet flytte langt ut i gokk for å få relevant arbeid.. en måtte flytte fra samboer i ett år for å bosette seg på en øy i troms. Derfor blir jeg engasjert når du sier at læreryrket er underbemannet. Og i Oslo f.eks er det vanskelig for faglærte lærere å få arbeid fordi skolene har lite penger, og ufaglærte koster mindre enn faglærte. Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt ang. egennavn. Hva skulle man kalle produkter om ikke egennavn? Mener du om det er greit å bruke fellesnavn som produktnavn og dermed egennavn, såfremt de ikke kolliderer fullstendig med det etablerte? Jeg synes det er greit at en person sier han har dysleksi, og at folk derfor er forståelsesfulle overfor skrivefeil. På den annen side tror jeg ikke problemet er utbredt, jeg har inntrykk av at de fleste dyslektikere velger seg yrker hvor de ikke trenger å stå foran en haug folk og skrive for hånd.. Jeg skjønner at du er litt sur av innlegget mitt, ettersom du prøver å gjøre narr av meg. Fokus bør være på sak og ikke person..
Lillebi Skrevet 13. desember 2003 #59 Skrevet 13. desember 2003 Autokorrektur i Word godtar Juleavslutning og Jul med stor bokstav midt i setningen. Stavekontrollen er et godt hjelpemiddel, men man kan da ikke bare stole på det! Dessuten er det enormt mye som er blitt tillatt å skrive etter hvert.... (Synes det var så mange som pleide å kjøre alt gjennom autokorrekturen og trodde at den ville fange opp alle feilene..) Jeg er enig i at en lærer burde være sikker i norsk rettskriving, men det er også mange lærere som er klar over det selv og helst vil slippe å undervise i norsk. Og at unge lærere virker "slappe" i forhold til rettskrivingen kan ha noe med at grammatikkundervisningen ikke ble gjennomført da de vokste opp på samme måte som i "gamle" dager. Korrekt grammatikk vektlegges ikke så mye lengre - det blir mindre fokus på grammatikk"pugging" i all språkundervisning.
Gjest LoisLane Skrevet 13. desember 2003 #60 Skrevet 13. desember 2003 Jeg er også lærer, og synes at mange av kollegene mine skriver hårreisende dårlig. Men hva skal jeg gjøre? Synes det er flaut å rett på dem!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå