Gå til innhold

Læreres rettskriving

Fremhevede innlegg

Skrevet

En lærer i norsk grunnskole må beherske norsk - enkelt og greit! Uansett hvilke fag læreren har i fagkretsen sin gjennomsyrer norskfaget barnas hverdag. De skriver og leser i alle fag, og de må kunne stole på at læreren skriver riktig også i naturfag!

Selvfølgelig kan alle skrive feil en gang i blant, men typiske brølere, som det å bruke stor bokstav i jul og juleforberedelser midt i en setning, tyder jo på at det er uakseptable hull i lærerens norskkunnskaper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at lærere må klare å skrive elementær norsk riktig. Man skulle ikke måtte behøve å se på fagkretsen deres fra lærerhøyskolen for det.. Det er så mye prat i media og overalt at lærere nåtildags er slike som knapt kom seg gjennom gymnaset selv, så de burde virkelig bry seg for å motbevise det! Ivertfall på sånne småting.

Jeg vil oppfordre alle foreldre til å kjøpe seg en rødpenn, rette skrivene, og sende de tilbake med småen til læreren! Kanskje det vil få dem til å bry seg.

Skrevet
Jeg synes ikke det er så greit at en klasseforstander presterer å ha 5 opplagte skrivefeil' date=' deribland feil med dobbel konsonant, i referat vi mottar. Hvordan skal den læreren rette elevene når h*n ikke ser det selv?[/quote']

Jeg er helt enig med Eplegrønn i at dette ikke er greit. Og selvsagt er det lettere å rette andres feil, men da får lærerne samarbeid eog sjekke hverandres skriv før de sender dem ut da. Det kan vel ikke være så vanskelig. Det gjør man jo i andre bransjer om man er usikker eller det er noe som er spesielt viktig.

Skrivefeil i anbudsbrev og jobbsøknader for eksempel, blir ansett som useriøst og man havner nederst i bunken. At det kommer feil fra en skole som skal lære barn å på en måte ikke havne nederst i bunken er fryktelig, synes jeg.

Og vi snakker ikke her om dysleksi eller dårlig språk, men det elementære i at substantiv har ikke stor forbokstav i norsk.

Forøvrig er det mitt inntrykk at de med dysleksi ofte jobber mye mer med det de skriver, fordi de er klar over at det er et problem. Dermed blir det slett ikke dårlig i det hele tatt. Det er mye verre med de som er blankt uvitende eller gir faen.

Skrevet
Jeg mener at lærere må klare å skrive elementær norsk riktig. Man skulle ikke måtte behøve å se på fagkretsen deres fra lærerhøyskolen for det.. Det er så mye prat i media og overalt at lærere nåtildags er slike som knapt kom seg gjennom gymnaset selv, så de burde virkelig bry seg for å motbevise det! Ivertfall på sånne småting.

Jeg vil oppfordre alle foreldre til å kjøpe seg en rødpenn, rette skrivene, og sende de tilbake med småen til læreren! Kanskje det vil få dem til å bry seg.

Ja, så kan lærere sende skriv hjem og true med barnevern etc hver gang poden ikke har med regntøy, mat eller har gjort leksene sine... Så kanskje foreldre blir sitt ansvar bevisst... :sjarmor:

Skrevet
Ingen er perfekt, men tydeligvis ventes det av læreren. Tenk at en person skrev med stor bokstav i stedet for liten, skrekk og gru  :roll:

Ja, jeg forventer faktisk at en LÆRER skal kunne rettskrivning.

Skrevet

og lærere forventer kanskje at foreldre skal klare å oppdra ungene sine...

Skrevet

Ja, så kan lærere sende skriv hjem og true med barnevern etc hver gang poden ikke har med regntøy, mat eller har gjort leksene sine... Så kanskje foreldre blir sitt ansvar bevisst... :sjarmor:

Ja, ja! Så har man kontroll på alle bauger og kanter, og alle blir pliktoppfyllende og sitt ansvar bevisst. Nesten fristende å prøve :ler:

Skrevet

Man kan vel være en glimrende matematikklærer, naturfaglærer, gymlærer osv, selv om man ikke er så flink i rettskriving?? Hovedsaken er vel at man kan faget sitt, dvs det faget man selv underviser i.

Skrevet
og lærere forventer kanskje at foreldre skal klare å oppdra ungene sine...

Jauda, men nå er det jo ikke DET vi diskuterer her vel?

Skrevet
Man kan vel være en glimrende matematikklærer' date=' naturfaglærer, gymlærer osv, selv om man ikke er så flink i rettskriving?? Hovedsaken er vel at man kan faget sitt, dvs det faget man selv underviser i.[/quote']

I videregående skole og oppover; ja. I grunnskolen bør elever (og foreldre) være trygge på at det læreren skriver er korrekt. Det er forresten få rene faglærere i grunnskolen.

Skrevet

Det har i de siste årene kommer mange flere faglærere også i grunnskolen, og det blir stadig mer populært med den utdanningen. Der legges det ikke vekt på rettskriving.. Men forhåpentligvis vil lærere som har gått 4-5 år på universitet være istand til å skrive normal, god rettskriving.

Skrevet

Hva mener du med "den utdanningen"? Mener du faglærerutdanning eller kanskje de som tar ped. på universitetet? Uansett så er de fleste lærere i barne- og ungdomsskolen allmennlærere - noe flere universitetsutdannede i ungdomsskolen, men de aller fleste lærere med universitetsutdannelse jobber på høyere trinn.

Men det spiller egentlig ingen rolle i denne diskusjonen. Jeg mener at lærere i grunnskolen må beherske norsk samme hvilke fag de har i fagretsen sin eller hva slags utdannelse de har.

Skrevet

Jeg ser rett som det er skriv som enkelte kolleger sender hjem med elevene, og som også er mer eller mindre full av skrivefeil.

Jeg gremmes på standens vegne.

Befriende at en lærer sier dette. Når jeg tar opp temaet i denne tråden med lærere (ikke mitt barns lærere), går de nesten alltid i skyttergravene. På det menneskelige plan er det en forståelig reaksjon, ubehagelig hvis man føler man må stå til rette for en hel yrkesgruppe, men alt i alt en lite konstruktiv måte å reagere på. De dreier gjerne over på dårlige foreldre osv.

Det hender jeg forsiktig påpeker enkelte opplagte feil med en god latter og spørsmål om det ikke har gått litt for fort i svingene. Svaret er ofte at det har ingen betydning, elevene ser det ikke likevel, og sikkert ikke foreldrene heller. Hvem bryr seg, er svaret.

Dessverre er det helst unge lærere. Sukk.

Kombinasjonen av lavt kunnskapsnivå og gi-blaffen-mentalitet er meget uheldig og dessverre ikke helt uvanlig tror jeg. Mitt inntrykk er også at problemet er størst blant unge lærere.

Jeg skulle ønske at foreldrene ble flinkere til å ta det opp med skolen. Hvis man er "redd" for å gjøre det' date=' så må man kunne be klassekontakten gjøre det, eventuelt ta kontakt med FAU (Foreldreutvalget i skolen) og be om at det blir tatt opp på generell basis, f.eks. at alle skriv som går ut må gjennom en "kvalitetskontroll." Send gjerne med eksempler på utsendte skriv med feil, for rektor vil oftest ikke ha anelse om det. [/quote']

Dette er et ømt punkt, må dessverre innrømme at jeg ikke kommer til å foreta meg noe. Får den samme følelsen som om jeg skulle klaget på en lege som behandler noen som står meg nær. Skjønner at min feighet her sikkert er frustrerende for deg og andre lærere av den gamle skolen. Rektor skriver forresten også dårlig norsk, ikke så veldig mange skrivefeil, men generelt dårlig formuleringsevne.

Skrevet

Har ikke barn som er begynt på skole ennå, men generelt kan jeg si at alle som har mange skrivefeil, mister litt respekt hos meg. Jeg tenker rett og slett at "denne personen mangler noe" (såfremt det ikke er så mange skrivefeil at det er tydelig at personen har dysleksi, da - det stiller seg litt annerledes)

Jeg hadde fullstendig mistet respekten for mitt barns lærer om hun/han hadde hatt skrivefeil - sånt bør ikke skje hos en LÆRER som faktisk er de som skal lære mitt barn rettskriving.

Husker vi fikk et takkekort en gang - jeg var vel ikke mer enn 10-11 år gammel - der det sto "Tusen takk for den fine KJERAMIKKvasen vi fikk"... Og både bruden og brudgommen var lærere. Ille!

Skrevet

Den forrige læreren til min datter hadde alltid feil i ukeplanen, referater og lapper som kom hjem. Alle, med få unntak var skrevet på PC, så da blir det dumt å sende ut med alle de feilene. Et retteprogram påslått hele tiden streker under feilene så det kan faktisk unngås. Når jeg sender ut noe fra jobben, så sjekkes det alltid grundig for skrivefeil. Er det private mail, innlegg på KG osv så sjekker jeg ikke etter for feil.

Jeg gjorde det til en "hobby" med min datter å finne alle feilene i ukeplanen/referater/lapper og streket dem ut med gul tusj. Det var mange gule streker på de lappene. Min datter fikk også god trening i å se etter "vanlige" feil, og jeg ser nå at hun er nøye med sine oppgaver/historier som rettes grundig når de er ferdige. Det var kanskje, tross alt, en god "læremåte" for barna å bli litt nøyere på sitt eget arbeid.

Skrevet

MISTET ALL respekt??... Ja , her er nivået høyt forstår jeg...

Skrevet

Jeg går selv på lærerhøyskolen, og norskundervisningen vi har vært gjennom har IKKE gått noe særlig på rettskriving. Dette synes jeg de bør ta mer alvorlig, ettersom lærerstudenter som skriver "jerne" (gjerne) og "aldrig" (aldri) står på norskeksamen med nokså gode karakterer.

Det er ingen som kan kreve at lærere skal være perfekte, men det er viktig at, som mange påpeker, man kan grunnleggende rettskrivingsregler. Dette er spesielt viktig på barneskolen, der elevene legger merke til hva læreren skriver og faktisk lærer mye av det.

Jeg personlig synes at det virker som at det er flere og flere som ikke ser verdien av å kunne grunnleggende rettskriving, men avfeier det som unødvendig. Denne utviklingen synes jeg ikke noe om. :-?

Forresten Veslebråka: Man skal ikke bruke rød penn lenger når man retter, det er negativt ladet. :wink:

Skrevet
Forresten Veslebråka: Man skal ikke bruke rød penn lenger når man retter' date=' det er negativt ladet. :wink:[/quote']

hvorfor det??

dersom man alltid retter med f.eks grønn, blir vel den like mye negativt ladet??

Skrevet

Nå skal jeg omsider skrive noe seriøst her...

En lærer burde skrive bra norsk, det gjelder også rettskrivning. Men alle burde vel ha en viss tabbekvote, da vi alle er mennesker. Om man ikek tolerer noen avvik fra læreren, men påberoper seg selv en god del... Jeg mener med andre ord man skal se ting i litt perspektiv. Ingen er perfekt, så hvorfor kreve det av noen? Det finnes tross alt viktigere ting i læreryrket enn å skrive ute NOEN feil... Jeg regner ikke med at dere vil foretrekke en lærer som skriver perfekt, men er 1. ingen god pedagog 2. ike klarer hanskes de utfordrende elevene i klassen, 3. ikke klarer gi de flinke like mye støtte som de mindre flinke... 4 Klarer drive prosjektbasert og individrettet undervisning...

Gjest Anonymous
Skrevet

Blåveis:

Man skal vel helst rette med blyant, slik at det kan fjernes når feilen er rettet. Ellers tror jeg at rødt er mer negativt enn andre farger, i rettesammenheng, uten at jeg kan påstå hvorfor (så godt har jeg tydeligvis ikke fulgt med i timene... :oops: )

Jeg har i allefall lært at man ikke skal bruke rødblyant, selv om begrunnelsen har gått i glemmeboken! (Etter tre år... Hva skal det bli av meg?!?! :roll: )

Jeg er enig med Arketypen: NOEN feil skal man kunne gjøre. Det eneste jeg synes man kan "forlange" er at læreren kan grunnleggende regler. Dersom lærere selv vet at de ikke er stødige i norsk, bør de også jobbe litt ekstra med det når de for eksempel deler ut ark, både til elevene og hjemmene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...