Gå til innhold

Læreres rettskriving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barns lærer skriver jul, juleavslutning osv med stor forbokstav (inne i setninger).

Det er da jævlig merkelig at jeg, som nesten ikke har skrevet de siste tyve årene (bortsett fra på KG), er bedre i rettskriving enn folk som underviser i skolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det hender jo at jeg ser på ukeplanen min sønn har med hjem, og føler trang til å påpeke feil her og der. :roll:

Skrevet

Jeg er enig i at voksne mennesker bør være i stand til å skrive jul og juleavsluting. Når det er sagt må man huske på at ikke alle som underviser i skolen har utdannelse i norsk!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Ingen er perfekt, men tydeligvis ventes det av læreren. Tenk at en person skrev med stor bokstav i stedet for liten, skrekk og gru :roll:

Skrevet
Ingen er perfekt' date=' men tydeligvis ventes det av læreren. Tenk at en person skrev med stor bokstav i stedet for liten, skrekk og gru :roll:[/quote']

En lærer er den som skal lære dette til barn som er på skolen for å lære. At en lærer i skolen faktisk kan elementære rettskrivningsregler er forventet ja, men det har ingenting med å være perfekt å gjøre. Det er jobben hans eller hennes. Og jo, de har grunnleggende norskundervisning på lærerskolen, om jeg ikke tar helt feil. Dessuten er ikke dette høyskolelærdom, men småskolelærdom. Så sant læreren klarer å lære det bort da...

Jeg synes ikke det er rart at du reagerer.

Skrevet

RettskrivNing

Rettskriving er i forbindelse med aktiviteten å skrive. eks: Her foregår det rettskriving.

Mens du mener det i overført betydning og da blir det: RettskrivNing.

-ning endinger

jæj sier ike att jæj altidd skrvier prefekt sell

Skrevet
RettskrivNing

Rettskriving er i forbindelse med aktiviteten å skrive. eks: Her foregår det rettskriving.

-ning endinger

:hoppe: skriver det vanligvis riktig, men måtte sjekke litt nå... men så er jeg ikke lærer heller da, så om jeg hadde skrevet feil, så...

Skrevet

:ler:

Jeg er av den inkonsekvente oppfatning at det er litt forskjell på feil, jeg da.

-ing og -ning kan være vanskelig for noen og enhver, men alle vet jo at vanlige ord slettes ikke begynner med stor bokstav.

Skrevet

Jeg syns lærere bør kunne elementær rettskrivning, men, som Poirot påpeker- det er forskjell på feil.

Folk som har jobber med språk og skrivning i mange år, har ofte ordbøker liggende framme på pulten. Det er nemlig slett ikke lett å få alt rett- selv om man jobber med dette til daglig.

Reglene for store kontra små forbokstaver er ikke så vanskelige. Det er dessuten feil autokorrekturprogrammene på pc'en tar seg av. Kan man ikke skrive riktig, skader det hvertfall ikke å kjøre teksten gjennom autokorrektur for å få luket ut de verste blemmene.

(ikke at autokorrektur alltid er det eneste saliggjørende)

Skrevet

Jeg er lærer, og jeg kjenner andre lærere med dysleksi.(Bare litt sånn på sidelinjen..)

Alle er ikke norsklærere. Ja,vi har norsk på lærerskolen.Alle lærere tar ikke lærerskolen.Ingen er perfekt. Det blir forventet...(Folk kikker også etter i handlevogna di.. :lol: Er jeg paranoid?! Egentlig ikke... :lol: )

Men det var nå litt merkelig,ja...

Føl dere frie til å rette mine skrivefeil... :sjarmor:

Skrevet

Okai, jeg misforstod hovedinnlegget og sletter svaret mitt :blunke:

Skrevet

Jeg synes ikke det er så greit at en klasseforstander presterer å ha 5 opplagte skrivefeil, deribland feil med dobbel konsonant, i referat vi mottar. Hvordan skal den læreren rette elevene når h*n ikke ser det selv?

Gjest Madam Felle
Skrevet
Jeg synes ikke det er så greit at en klasseforstander presterer å ha 5 opplagte skrivefeil' date=' deribland feil med dobbel konsonant, i referat vi mottar. Hvordan skal den læreren rette elevene når h*n ikke ser det selv?[/quote']

Det er lettere å rette andre sine feil enn sine egne. :wink:

Skrevet

Er ikke helt enig med deg der, for rettskriving er noe du kan eller ikke. Det skurrer når man skriver noe feil på samme måte som det skurrer når man leser noe som er feil skrevet - se bort ifra dialekt.

Gjest Madam Felle
Skrevet

har snakket med en del lærere om akkurat dette, og mange av dem sier at det er lettere å se andre sine feil enn sine egne. Du blir på en måte blindet når du skriver selv.

Dette gjelder jo selvfølgelig ikke alle, men noen.

Skrevet
Jeg synes ikke det er så greit at en klasseforstander presterer å ha 5 opplagte skrivefeil, deribland feil med dobbel konsonant, i referat vi mottar. Hvordan skal den læreren rette elevene når h*n  ikke ser det selv?

Enig med deg der. Alle kan skrive feil en gang i blandt, det er ikke det, men vis det er 5 opplagte feil i et referat, sier det jo litt da..

Skrevet
RettskrivNing

-ning endinger

Pleier å skrive rettskrivning, men skrev rettskriving her. Etter hva jeg har lært er, er det tillatt å bruke rettskriving i begge betydninger og valgte derfor rettskriving nå for å unngå feil.

Jeg er på ingen måte feilfri og forlanger ikke at andre skal være det, men det er ikke til å komme bort fra at det er påfallende mange skrivefeil i ukeplaner osv som barnet har med seg hjem fra skolen.

Gjest Læreren
Skrevet

Jeg er en voksen dame som har vært lærer i mange år. Det er riktig at på lærerhøyskolene har man norsk i sin fagkrets, men endel lærere tar sin lærerutdanning på andre måter, f.eks. på universitetet. De trenger ikke å ha hatt noe norskundervisning siden de gikk på videregående.

Det betyr ikke at det nødvendigvis er disse lærerne som skriver feil, bare for å ha det sagt! (Jeg har selv min utdanning derfra!)

Jeg har hatt to barn på skolen, og de fikk ofte skriv utlevert med skrivefeil. Jeg ser rett som det er skriv som enkelte kolleger sender hjem med elevene, og som også er mer eller mindre full av skrivefeil.

Jeg gremmes på standens vegne.

Det hender jeg forsiktig påpeker enkelte opplagte feil med en god latter og spørsmål om det ikke har gått litt for fort i svingene. Svaret er ofte at det har ingen betydning, elevene ser det ikke likevel, og sikkert ikke foreldrene heller. Hvem bryr seg, er svaret.

Dessverre er det helst unge lærere. Sukk.

Jeg skulle ønske at foreldrene ble flinkere til å ta det opp med skolen. Hvis man er "redd" for å gjøre det, så må man kunne be klassekontakten gjøre det, eventuelt ta kontakt med FAU (Foreldreutvalget i skolen) og be om at det blir tatt opp på generell basis, f.eks. at alle skriv som går ut må gjennom en "kvalitetskontroll." Send gjerne med eksempler på utsendte skriv med feil, for rektor vil oftest ikke ha anelse om det.

Jeg støtter derfor "mann40". Lærere skal ikke være perfekt, men det er jobben vår å overføre til neste generasjon endel kunnskaper, deriblant kunsten å skrive korrekt norsk.

Hilsen læreren (men ikke norsklærer!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...