Gå til innhold

Hva syns barn om voldelige spill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gleder meg til de lager en "dokumentar" om barn som drikker øl, jeg. :popcorn:

De spillene der har 18-årsgrense. Når 12-åringer spiller sånt, er det foreldrene som har sviktet.

• Liker 2
Skrevet

De spillene der har 18-årsgrense. Når 12-åringer spiller sånt, er det foreldrene som har sviktet.

Aldersgrensen er veiledende.

Og tror du ikke at barnet hadde fått tak i spillet om det ville det eller ikke? Jeg vet hvor lett det er å få tak i div ting voksne ikke liker at jeg har.

• Liker 1
Skrevet

Aldersgrensen er veiledende.

Og tror du ikke at barnet hadde fått tak i spillet om det ville det eller ikke? Jeg vet hvor lett det er å få tak i div ting voksne ikke liker at jeg har.

Og det mener du er et argument for å gi opp i oppdragerrollen?

Nå har jeg ikke lest linken din, men hos oss er det helt vanlig at barn ned i 8-9 års-alderen spiller 18 års-grense spill, som for eksempel COD Black ops, jeg vet til og med om foreldre som har kjøpt spillet til barna sine. Sykt, synes jeg.

Skrevet

Barn skjønner jo ikke alltid sitt eget beste og sammenhengen mellom handling og konskvenser.

Det er en grunn til at foreldrene har anvaret for dem fram til en viss alder, om barn skulle få bestemt og uttalt seg så hadde det heller ikke vært så farlig med nugatti hverdag heller ikke å leke på motorveien!

Vi som har jobba med barn merker godt forskjell på de barna som får lov til å spille sånne spill hjemme og dem som ikke gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Synes hva spill(og film) barna ser kommen an på barnets modenhet; Om barnet blir redd eller kan få mareritt. Jeg så tidlig blodige actionfilmer/Aliens/grøssere og har spilt en del voldelige spill. Har aldri blitt påvirket negativt.

• Liker 1
Gjest D_flatmajor
Skrevet

Vi som har jobba med barn merker godt forskjell på de barna som får lov til å spille sånne spill hjemme og dem som ikke gjør det.

Tror du dette henger direkte sammen med spillene eller tror du det kan henge sammen med at barn som har færre rammer/regler generelt også er de som spiller "sånne spill"?

Skrevet

Tror du dette henger direkte sammen med spillene eller tror du det kan henge sammen med at barn som har færre rammer/regler generelt også er de som spiller "sånne spill"?

Det er selvfølgelig ofte flere faktorer som spiller inn, men nå tenker jeg ift. lek, fantasi og sosial omgang med andre barn.

Skrevet

spillene eller filmene har nok ikke alltid en direkte årsak. selv har jeg sett filmer og spilt spill jeg ikke skulle, men jeg har aldri hatt lov til det før jeg var gammel nok. min mor var alltid streng med det.

så som innlegget over sier, så har det ok noe med dem som får lov til dette samtidig har foreldresvikt på andre områder. hvis foreldre lar ungene sine spille spill og e filmer som har en aldersgrense langt over hva de er, så er det vel bare en av mange ting dem lar ungene sine gjøre.

Gjest D_flatmajor
Skrevet

Det er selvfølgelig ofte flere faktorer som spiller inn, men nå tenker jeg ift. lek, fantasi og sosial omgang med andre barn.

Ok, for jeg er helt enig i at spill har en aldersgrense for en grunn.

Men i den senere tid har de vitenskapelige miljøene blitt noe mindre bastante enn før vedr. å linke sammen spill og aggresjon direkte.

kilde

" Undersøkelsen ”Barn og digitale medier” fra 2010 viser at 96 prosent av norske barn mellom 9 og 16 år spiller dataspill, skrev NOVA-forskerne nylig i en kronikk i Dagbladet.

- Skal man tro forskningen på medievold burde dermed store deler av norsk ungdom vise aggressive tendenser, men aggressiv adferd er fremdeles et svært marginalt fenomen, påpekte de."

Skrevet

I det amerikanske forsvaret bruker man bevisst krigsspill for å bryte ned den vanlige motstanden hos soldater mot å skyte andre.

Skrevet

Og det mener du er et argument for å gi opp i oppdragerrollen?

Sa jeg noe om å gi opp oppdragerrollen? Nei? Jeg mener absolutt ikke at det er noe de ikke burde prøve å nekte. Jeg sier at det er noe barna får tak i uavhengig av hvor hardt foreldrene går til verks. Eneste måten å stoppe på er å kontrollere hva barnet spiller 100% av tiden, eller rett og slett nekte det å spille. Jeg mener at frem til barnet er modent nok, så skal man i den grad man klarer stoppe det fra å spille det (og ikke foreslå å kjøpe det selv om du mener at det er modent nok).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...