Gå til innhold

Far mishandler barnet psykisk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var sammen med faren til sønnen min i nesten 2 år. og sønnen min er 1 år nå, vi har samværsavtale men når sønnen min er der så får han ikke mat eller drikke. Han blir sjeldent skiftet bleie på og er ordentlig sutrete og søker ekstremt mye oppmerksomhet fra meg i flere dager etterpå, virker som han er livredd for at jeg skal levere han til far igjen. For det er kun etter han har vært hos far eller far er hos sin familie som han er slik.. Og han betaler heller ikke barnebidrage. Når han er i barnehagen eller hos mine foreldre så er det aldri noe problem.. Men jeg kan jo ikke nekte far å se sønnen sin men er veldig bekymret, noen som har noen forslag på hva jeg kan gjøre med dette ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at han ikke får mat og drikke?

Skrevet

Var sammen med faren til sønnen min i nesten 2 år. og sønnen min er 1 år nå, vi har samværsavtale men når sønnen min er der så får han ikke mat eller drikke. Han blir sjeldent skiftet bleie på og er ordentlig sutrete og søker ekstremt mye oppmerksomhet fra meg i flere dager etterpå, virker som han er livredd for at jeg skal levere han til far igjen. For det er kun etter han har vært hos far eller far er hos sin familie som han er slik.. Og han betaler heller ikke barnebidrage. Når han er i barnehagen eller hos mine foreldre så er det aldri noe problem.. Men jeg kan jo ikke nekte far å se sønnen sin men er veldig bekymret, noen som har noen forslag på hva jeg kan gjøre med dette ?

Og hvor kommer den psykiske mishandlingen inn i bildet? Og hvordan vet du at barnet ikke får mat, drikke eller ren bleie? Hvis det er slik så må du være dem en periode og lære faren hvordan han skal ta seg av gutten, hjelper ikke det så får du heller nekte han samvær der han tar barnet med seg.

Skrevet

Grunnen til at jeg vet det er fordi han sa selv at han ikke hadde hatt noe mat hjemme når jeg kom å hentet han, hvis jeg hadde visst dette før jeg leverte han så hadde jeg aldri levert han der.

Skrevet

Ta kontakt med barnevernet, kanskje de kan veilede deg litt?

Skrevet

Hvis det er som du sier så kan du faktisk nekte ham det. Loven sier at far har samværsRETT, men vi har en barnelov som også sier hva barnet har krav på. Dersom du stadig sender ham til et sted, selv om det er far, hvor han ikke får det han skal, har du som omsorgsperson plikt til å "beskytte" barnet ditt. Dette kan altså falle tilbake på deg om du ikke gjør det som må til.

Dette setter jo deg i en konflikt - samtidig som du har plikt til å sende ham til far, har du også plikt til å skjerme barnet ditt fra skade (fysisk / psykisk). Konflikten kommer hvis det er far barnet må skjermes mot.

Det beste du gjør er å ta kontakt med en familierettsadvokat. Der vil du høyst sannsynlig få råd om å holde barnet borte fra samvær, dersom advokaten mener at far bryter barneloven. Neste trinn i prosessen er at far tar kontakt med sin advokat dersom han ikke er enig, og så må han (ikke du) kjøre sak mot deg, der du må bevise at dine påstander er sanne.

En sånn prosess er lang og involverer blant annet mekling i kommunens regi for å se om dere kan komme til enighet. Dette er vanligvis tre runder med en del tid mellom hver gang, og skal gjøres før rettssaken. Ingen sak før mekling, altså. Det er viktig at du er imøtekommende i meklingsprosessen, men at du heller ikke firer der du ser at det fortsatt er til skade for barnet.

Videre kan det være aktuelt med psykologiske vurderinger av far og barn etc. før en evt rettssak. Her vet advokaten hva dere bør be om.

Uansett, om det skulle ende med at det blir rettssak, eller at prosessen i seg selv fører til forandring hos far og dere blir enige, så har det gått tid der barnet ditt har hatt ro. Og det er bare positivt, hvis det er som du sier.

Skrevet

takk for kjempe bra svar : )

You're welcome :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...