Gå til innhold

Overgangsstønad, og flytting sammen med samboer

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg mottar OS frem til mars'03. Til høsten skal jeg og min nye kjæreste flytte sammen. Jeg har forstått det slik at jeg fortsatt vil få OS i 1 år etter dette. Stemmer det? Noen som har erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg mottar OS frem til mars'03.
du mener kanskje FRA mars?

Til høsten skal jeg og min nye kjæreste flytte sammen. Jeg har forstått det slik at jeg fortsatt vil få OS i 1 år etter dette. Stemmer det? Noen som har erfaring med dette?

Såfremt det ikke er andre grunner tilstede for å miste stønaden, som at barnet fyller åtte.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det ikke nye regler nå? Om du flytter sammen med en som ikke er far til barnet så mister du stønaden etter 1/2 år som samboende? De kutter også den ekstra barnetrygden?

Stønad til barnet er 8 år? Er ikke det tre år?

Skrevet
Stønad til barnet er 8 år? Er ikke det tre år?

Dersom man blir enslig grunnet samlivsbrudd kan man få støtte i tre år, eller til barnet er åtte. Så, hvis man blir skilt når barnet er seks kan man ha krav på to år med o.s.

Skrevet

mannen min mottok overgangs stønad når vi flyttet sammen..men mistet retten på den når vi fikk felles barn....

Gjest Anonymous
Skrevet

hva er overgangsstønad??

"forvirret barnløs"

Skrevet

Det er en stønad enslige foreldre kan ha krav på i en begrenset ("overgangs")periode dersom de annen inntekt.

Fra Trygdeetaten.no:

Overgangsstønad (stønad til livsopphold)

Stønaden gis som hovedregel i tre år frem til det yngste barnet fyller åtte år. Stønadstiden kan utvides med to år frem til det yngste barnet fyller åtte år når forsørgeren er i nødvendig utdanning. Når det yngste barnet fyller tre år stilles det krav om yrkesrettet aktivitet. Overgangsstønaden er inntektsavhengig og reduseres også dersom forsørgeren mottar andre ytelser til livsopphold. Når det utbetales overgangsstønad får folketrygden rett til deler av det underholdsbidraget den andre av barnets foreldre skal betale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...