AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Mange damer er ganske flink til å lage mat, både middager og baking og oftest så er det damene som står for matlagingen i hjemmet etter hva jeg har sett i hvertfall. Men hvorfor er det oftest menn som jobber som kokk eller konditor? Er svært skjelden jeg hører om kokker som er damer. Hvorfor er det sånn? I hvertfall så virker det sånn for meg.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 Det der har jeg også tenkt på. I de fleste hjem er det jo mor som står for det meste av middag og baking. Jeg tror det er fordi at det å være kokk ofte byr på ugunstige arbeidstider, og at konkurransen for å komme i toppen er ekstremt hard. De fleste kvinner ofrer slikt for å få, og ta seg av, familie istedet. Det samme når det gjelder de dårlige arbeidstidene. Å begynne på jobb hver dag kl 1600 er ikke helt greit når man er mor, men mye mer akseptabelt når man er far. Derfor ender mor opp som kantinekokk slik at hun kan jobbe på dagtid. Dette gjelder selvsagt ikke alle. 1
Alopia Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Eller fordi de tenker at fremtiden deres blir å lage mat for familien hver dag - og at de således blir litt lei av tanken? 2
Rusken Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Tror ikke det handler så mye om kjønn egentlig, men om interessen for mat. Jeg er jente, og for meg finnes det svært lite som er så kjedelig som å være på kjøkkenet. Har heldigvis en kjæreste som elsker å lage mat, og han er altså gutt 1
Gjest Herr Drue Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 Jeg tror det har mye med kjønn og kjønnsroller og gjøre. Å være kokk byr på store utfordringer, og anses alt i alt som et ganske tøft og uforutsigbart yrke. DESVERRE, er det slik at kvinner har en tendens til å styre unna slike yrker, fordi samfunnet har lært oss at menn tar de tøffe yrkene (som ikke innebærer omsorg). Nå må dere ikke tro at jeg kritiserer dere, damer. Jeg kritiserer samfunnet og dets normer. Jeg vet at damer kan lage mat - elsker vi ikke alle å spise hos mor?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå