Agurk Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 For første gang så skal vi holde julen hos oss. Vi kjøpte oss et stort fint hus tidligere i år, og de andre i familien ytret et ønske om at vi skulle begynne å holde julen, kjempe koselig tenkte vi Men mamma har en hund som hun forventer skal få være med hit på julaften, og det kjenner jeg at jeg overhodet ikke vil. Det er ikke for å være vanskelig, jeg elsker dyr selv, men den hunden hennes er rett og slett lite sjarmerende. Eller dvs hunden er søt nok den, men mamma har ikke kustus på den og den hører overhodet ikke etter. Den tigger ved bordet, spiser opp kattematen og mamma sier ingenting. Prøver vi andre å irettesette hunden blir mamma pottesur. Så over til problestillingen: kan jeg nekte henne å ta med hunden? Vet jo at jeg kan nekte henne, men hun kommer til å bli potte sur og true med å sitte hjemme alene på julaften med hunden hvis hun ikke får ta den med hit. Kjente det kokte over her i sta da hun kom innom, med hunden selvfølgelig. Hunden gikk rett bort og spiste opp all kattematen, veltet skålen med fløte og tråkket fløte rundt på hele kjøkkenet, og jeg som har hatt vaskedamen her i timesvis i dag Og hun spør aldri om det er greit om hunden kommer inn, de valser bare rett inn og jeg tør ikke si fra
seleneluna Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 Ja, jeg synes du kan si at du ikke ønsker å ha hunden hos deg i julen. Jeg selv glad i dyr, men hunder (som særlig ikke er dressert) hører ikke hjemme hos meg iallefall. 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 OT, men gir du katten din fløte? Det er ikke bra! Kan ikke hunden være i gangen eller noe sånt da? 22
Fanta Exotic Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Hvis mamma hadde hatt med sin hund hit som ikke hadde oppført seg hadde jeg gitt henne beskjed om det.. Siden du aldri sier noe på det, så tror vel kanskje moren din at det er greit? Jeg ville nok ikke prøvd å dressere hunden (vet mange hundeeiere blir sure av det), men heller sagt "Mamma, hunden får ikke lov til å spise kattematen", eller "her i huset har ikke hunden tilgang til kjøkkenet" eller lignende. Det må vel gå an å si? 6
Gjest Setareh Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 Du MÅ sifra. Bare gjør det, drit i om hun blir "pottesur" . Hadde sagt det selv jeg. Takler ikke slike hunder. 4
Redbull Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 (endret) Jeg hadde sagt at hun måtte ha med bur og at hunden skulle være i det inne. Ellers fikk den bli hjemme hos henne udresserte hunder er det verste jeg vet, og selv om jeg har hund selv får ikke de komme inn å rassere huset mitt! Og jeg hadde virkelig snakka til både hund og eier (mor eller ikke) om hunden kom inn å spiste maten til katten mib Endret 8. november 2011 av Redbull 6
Gjesten Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Jeg er enig med fanta exotic. Jeg synes du skal si fra til moren din, eller i alle fall sette klare regler for hunden som du håndhever. 1
Agurk Skrevet 8. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 8. november 2011 Ja hadde det vært så enkelt å si i fra hadde jeg gjort det for lenge siden :gjeiper: Men mamma er en person man ikke kan si fra om slike ting til, huff at det skal være så vanskelig... Og ja jeg gir kattene mine fløte, innimellom, det har alle mine katter opp gjennom tidene fått, går helt fint det
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 Sett kattematen et sted der hunden ikke når den, og steng den inne et annet sted når dere skal spise. Skulle tatt seg ut om hun nektet deg å ha barna med på besøk fordi de roter i hundematen om de krabber rundt, og søler ved bordet? 14
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 Hvis du ikke vil si ifra til moren din, så får du bare tåle hunden. det er enten eller, ikke no hokuspokus her. 14
Agurk Skrevet 8. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 8. november 2011 Sett kattematen et sted der hunden ikke når den, og steng den inne et annet sted når dere skal spise. Skulle tatt seg ut om hun nektet deg å ha barna med på besøk fordi de roter i hundematen om de krabber rundt, og søler ved bordet? Dårlig sammenligning. 7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 STAKKARS deg da! Og at kattematen ble spist opp, for en synd! Hvorfor tar du ikke opp kattematen når hunden kommer? Du vet jo hva som skjer, så hvorfor skylde på en hund, når du selv vet bedre? Eller er det så at du er mindre intelligent, og ikke husker hva som skjer fra gang til gang? Er det viktigere for deg at moren din tar poenget enn at dere er sammen? Godtar moren din deg og alle dine nykker, samt ungene dine? I så fall burde du være litt mer moderat. Hvis hunden ikke gjør annet galt enn å spise opp kattematen, så bør du faktisk godta den som en del av din mors liv. 17
Elle Melle Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 (endret) Hvor vanskelig er det å sette kattens mat høyt nok til at ikke hunden når den? Hvis det er et problem synes jeg du gjør ting mer kompliserte enn de trenger å være. Endret 8. november 2011 av Elle Melle 9
Agurk Skrevet 8. november 2011 Forfatter #14 Skrevet 8. november 2011 Fordi moren min ofte kommer uanmeldt med hunden sin, som jeg sa i startinnlegget mitt 3
Tabris Skrevet 8. november 2011 #15 Skrevet 8. november 2011 På en måte så forstår jeg deg, men det kommer an på hvor stor hunden er, hvor uoppdragen den er og hvor mye den gjør ut av seg. At den spiser kattematen og blir ivring og dermed velter en skål med fløte på gulvet ser jeg ikke på som noe problem. Det er bare å ta slike skåler opp fra gulvet når du vet at den kommer. Tigging hadde jeg ikke akseptert, spesielt ikke på julaften. Da kunne hunden vært i et annet rom eller i et bur mens dere spiste. Hvordan oppfører den seg ellers?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #16 Skrevet 8. november 2011 For første gang så skal vi holde julen hos oss. Vi kjøpte oss et stort fint hus tidligere i år, og de andre i familien ytret et ønske om at vi skulle begynne å holde julen, kjempe koselig tenkte vi Men mamma har en hund som hun forventer skal få være med hit på julaften, og det kjenner jeg at jeg overhodet ikke vil. Det er ikke for å være vanskelig, jeg elsker dyr selv, men den hunden hennes er rett og slett lite sjarmerende. Eller dvs hunden er søt nok den, men mamma har ikke kustus på den og den hører overhodet ikke etter. Den tigger ved bordet, spiser opp kattematen og mamma sier ingenting. Prøver vi andre å irettesette hunden blir mamma pottesur. Så over til problestillingen: kan jeg nekte henne å ta med hunden? Vet jo at jeg kan nekte henne, men hun kommer til å bli potte sur og true med å sitte hjemme alene på julaften med hunden hvis hun ikke får ta den med hit. Kjente det kokte over her i sta da hun kom innom, med hunden selvfølgelig. Hunden gikk rett bort og spiste opp all kattematen, veltet skålen med fløte og tråkket fløte rundt på hele kjøkkenet, og jeg som har hatt vaskedamen her i timesvis i dag Og hun spør aldri om det er greit om hunden kommer inn, de valser bare rett inn og jeg tør ikke si fra Tror ikke du elsker dyr, nei! 9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #17 Skrevet 8. november 2011 Fordi moren min ofte kommer uanmeldt med hunden sin, som jeg sa i startinnlegget mitt Og da har du ikke 5 sekunder til å ta opp kattematen? 11
Agurk Skrevet 8. november 2011 Forfatter #18 Skrevet 8. november 2011 På en måte så forstår jeg deg, men det kommer an på hvor stor hunden er, hvor uoppdragen den er og hvor mye den gjør ut av seg. At den spiser kattematen og blir ivring og dermed velter en skål med fløte på gulvet ser jeg ikke på som noe problem. Det er bare å ta slike skåler opp fra gulvet når du vet at den kommer. Tigging hadde jeg ikke akseptert, spesielt ikke på julaften. Da kunne hunden vært i et annet rom eller i et bur mens dere spiste. Hvordan oppfører den seg ellers? Det er en stor hund, og det med kattematen er et irritasjonsmoment, ettersom det skjer hver gang den er her. Og som jeg sa, de kommer stort sett uanmeldt, de sier ikke fra på forhånd når de kommer Men jeg er enig at tigging ved bordet og slikt er verst, ihvertfall på kvelder som julaften da vi skal ha noen timer rundt bordet med familiehygge.
Tabris Skrevet 8. november 2011 #19 Skrevet 8. november 2011 Jo, men hvis du vet at den kommer på julaften, så får du jo tid til å sette opp maten. 4
Agurk Skrevet 8. november 2011 Forfatter #20 Skrevet 8. november 2011 Og da har du ikke 5 sekunder til å ta opp kattematen? Hadde jeg hatt det hadde det vel ikke vært noe problem, eller hva 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå