Gå til innhold

Hva er galt?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en am akita hannhund på 1 år.

JEG ER SÅÅÅ LEEEI! hatt han siden han var liten. Når jeg ikke er hjemme så bæsjer han og tisser hjemme!!!! Det startet når vi fikk katt, kattesanden er på badet og etter det så tror visst hunden at siden katten får gå på do der at den også kan gjøre det! Så han tisser og bæsjer på badet og ofte i gangen! er så lei vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Uansett om han blir luftet regelmessig. Han knuser mye når jeg ikke er hjemme, jeg kan ikke ha en eneste smule på kjøkkenbenken uten og gå på do! Ingenting får være i fred! Det er jo ikke normalt?! Hva kan dette være? Ja, jeg skal til dyrlegen, finner de ikke utav det så orker jeg ikke mer...! Dette er utrolig slitsomt!! Og Hunder skal liksom være smarte? Han går også veldig mye i kattematen, tror at alt er hans! Når jeg tar han bort fra der, så blir han aggresiv, vet han bare tøffer seg og at han ikke gjør noe. Jeg er gravid og jeg kan ikke ha det sånn!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten bare holde ut. Trodde alle visste at hannhunder mellom 1 og 2 år er helt forferdelige å ha i hus jeg?! Du burde planlagt graviditet og hundekjøp bedre enn dette...

• Liker 4
Skrevet

Les hundebøker, meld deg på dressurkurs, prat med erfarne hundetrenere. Hunden er inne i en vanskelig periode nå, men i tillegg har du en stor og tøff rase som krever en god oppdragelse og mye aktivitet for å kunne ha det bra. Det er ikke hunden som ikke er smart, det er du som må gjøre en ekstra jobb for å få dette til. :)

• Liker 6
Skrevet

Jeg har en am akita hannhund på 1 år.

JEG ER SÅÅÅ LEEEI! hatt han siden han var liten. Når jeg ikke er hjemme så bæsjer han og tisser hjemme!!!! Det startet når vi fikk katt, kattesanden er på badet og etter det så tror visst hunden at siden katten får gå på do der at den også kan gjøre det! Så han tisser og bæsjer på badet og ofte i gangen! er så lei vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Uansett om han blir luftet regelmessig. Han knuser mye når jeg ikke er hjemme, jeg kan ikke ha en eneste smule på kjøkkenbenken uten og gå på do! Ingenting får være i fred! Det er jo ikke normalt?! Hva kan dette være? Ja, jeg skal til dyrlegen, finner de ikke utav det så orker jeg ikke mer...! Dette er utrolig slitsomt!! Og Hunder skal liksom være smarte? Han går også veldig mye i kattematen, tror at alt er hans! Når jeg tar han bort fra der, så blir han aggresiv, vet han bare tøffer seg og at han ikke gjør noe. Jeg er gravid og jeg kan ikke ha det sånn!!!

Nå viste du vel at Akitaen er en krevende hund, og hannhunder i den alderen er til tider ganske slitsomme..

Alikevel slår det meg at han kanksje ikke liker å være lene hjemme? Siden han tisser og bæsjer inne, og ødelegger ting da.. Kan også være han er understimulert. Guttejyplinger kan jo kreve veldig mye aktivitet både psykisk og fysisk..!

Kanskej også et hverdagslydighetskurs kunne vært noe, sånn at du får lært han ting som at han ikke skal på kjøkkenbenken, bord o.l selv om du ikke er der..

• Liker 2
Skrevet

Hunden er jo ungdom, "alle regler er til for å brytes", right? :P

Det som du må gjøre er å skaffe deg et hundebur å la hunden stå i buret mens du er borte, eller ha hunden inne på et pittelite rom for da går den ikke på do inne. Hunden vil ikke gå i sin egen avføring så da går den ikke på do inne:)

Vår hund gikk også på do inne da vi anskaffet oss katt, hunden ble rett og slett kjeempesjalu og gjorde ALT for å få all oppmerksomhet!

Altså det med hunden din er helt normal, og det er noe alle hundeeiere må gå gjennom når de har skaffet seg en valp;)

Og det er maange hunder som er kjempeglad i kattemat.

Skrevet

Glemte å si det at hvis du bruker hundebur som straff så burde du ikke ha hunden i buret mens du er borte..

Vår hund pleide å gå på do inne for å "straffe" oss for at hun måtte være alene, hun sluttet med det når begynte å ha henne i hundeburet mens vi er borte. Hun er nå godt voksen og har for leenge siden sluttet med å tisse/besje inne så vi har henne ikke i bur lenger, var bare i oppveksten da hun var i den alderen da hun var litt vilter...

Skrevet

Angående kattematen.. Hvorfor kan du ikke legge til rette for å unngå konflikter der? Jeg har både hund og katt, men kattematen står på et rom hunden ikke har tilgang til. Inn dit har vi katteluke, og på rommet er det kattemat, kattedo og katteleker. Dette er også praktisk for å gi katten "fred" når de er hjemme alene, en mulighet til å stikke av.

Det er vanskelig med hunder i pubertert, jeg har det selv. Målet er å gå gjennom perioden med så lite "krangling" som mulig, mye order seg av seg selv når de blir voksne. Poenget er å gjøre hundeholdet positivt også i denne perioden, ellers blir det ikke hyggelig for noen.

Jeg personlig er ikke for utstrakt bruk av bur, men synes det høres ut som en god ide å begrense området hunden er på når den er hjemme alene. Selv går jeg ca. 45 min tur om morgenen, så jeg vet at den har fått god tid til å lufte seg før den er alene. I tillegg legger jeg gjerne igjen en fylt kong eller et bein, slik at den ikke kjeder seg.

LYkke til!

• Liker 1
Skrevet

Glemte å si det at hvis du bruker hundebur som straff så burde du ikke ha hunden i buret mens du er borte..

Vår hund pleide å gå på do inne for å "straffe" oss for at hun måtte være alene, hun sluttet med det når begynte å ha henne i hundeburet mens vi er borte. Hun er nå godt voksen og har for leenge siden sluttet med å tisse/besje inne så vi har henne ikke i bur lenger, var bare i oppveksten da hun var i den alderen da hun var litt vilter...

Kjære deg, dette er så langt fra hundefornuft som det er mulig å komme. Ingen hunder straffer eierene sine for å være hjemme alene, dette er menneskeliggjøring på høyt nivå :) Anbefaler deg å sette deg mer inn i hundeadferd og språk før du kommer med slike utsagn, du risikerer jo faktisk at noen tror det er riktig!

• Liker 8
Skrevet

Mest sansynlig så gjorde den fra seg inne fordi hun ikke likte seg alene. Smått seperasjonsangst. Også sluttet hun med det når dere stappet henne i bur i 8 timer, fordi bikkjer ikke liker å sitte i sin egen dritt en hel arbeidsdag.

Bikkjer er ikke mennesker, de gjør ikke ting for å straffe oss. Eller fordi de er snurte eller lei seg. De er faktisk dyr, ikke en unge.

• Liker 4
Skrevet

Dette høres ikke ut som noe dyrlegen kan finne ut av. Derimot høres det ut som en usikker og understimulert unghund som ikke er helt fortrolig med å være hjemme alene. Am. akita er en meget krevende rase og velger du en slik hund kan du rett og slett ikke regne med noe enkelt hundehold. Morsomt og givende for de som har interessen og kunnskapen evt. viljen til å tilegne seg den, men med gode muligheter for å utvikle seg til et helvete for de som ikke har det.

At unghunder stjeler og river ned ting der de kan komme til er veldig vanlig. Det man kan gjøre for å unngå det er rett og slett å passe på at det ikke er noe de kan stjele og/eller rive ned og med tiden blir de fleste voksne og gjør det bare hvis det er noe som er ekstremt fristende. Slitsomt en periode, men en del av det å oppdra valp og unghund.

Å forvente at hunden ikke skal røre kattemat som står tilgjengelig er også utopi. I en hunds hode er mat som den kan få tak i og som ingen spiser på i øyeblikket dens mat. Kattematen må med andre ord plasseres slik at hunden ikke kan få tak i den. (Her i huset står f.eks. kattematen på en hylle som kattene lett kommer seg opp på, men som hunden ikke når).

Det første du må gjøre er å sørge for at hunden får nok mosjon både fysisk og psykisk. En am. akita er absolutt ikke en hund man kan regne med klarer seg med en halvtimes rusletur hver dag! For det andre bør du sette kattekassen på et sted hvor hunden ikke har tilgang og ta minst ett skritt tilbake når det gjelder å la hunden være hjemme alene. For det tredje må du rydde bort alt du ikke vil at hunden skal rive ned/spise. Alltid.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...