Gjest Månestjerne Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Har noen av dere kjøpt den? Og er dere fornøyd? Jeg er veldig fornøyd. Det er et enkelt språk, men det beste av alt er at oversettelsen er oversatt rett fra orginal språket, noe som gjør oversettelsen mer korrekt. De har også satt orden "Herren" på de stedene der det i orginal teksten egentlig står JHWH (Jahve). Og grunnen til det er at jødene aldri utalte/utaler navnet til Gud men kalte/kaller han enten Herren eller Gud.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #2 Skrevet 9. november 2011 Jeg har ikke kjøpt den enda, men kunne godt tenke meg det. Men det er jo dyrt med ny bibel, så jeg får greie meg med den "gamle" enn så lenge. Fint om du kan referere til et kjent vers som er blitt forandret!
Gjest Månestjerne Skrevet 9. november 2011 #3 Skrevet 9. november 2011 Jeg skal referere til et kjent vers når jeg får tid
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #4 Skrevet 11. november 2011 Jeg har ikke kjøpt den enda, men kunne godt tenke meg det. Men det er jo dyrt med ny bibel, så jeg får greie meg med den "gamle" enn så lenge. Fint om du kan referere til et kjent vers som er blitt forandret! standardutgaven er jo ganske billig(300 kr)og hvis du registrerer deg som "forum-bruker" på bibelselskapet sin hjemmeside, så får du det enda litt billigere, noe som er greit fordi man må betale for frakt i tillegg. Selv har jeg standardutgaven og synes den er mer enn god nok.
Gjest Elyssa Skrevet 12. november 2011 #5 Skrevet 12. november 2011 De har også satt orden "Herren" på de stedene der det i orginal teksten egentlig står JHWH (Jahve). Og grunnen til det er at jødene aldri utalte/utaler navnet til Gud men kalte/kaller han enten Herren eller Gud. Hva mente du her? At de har erstattet JHWH med 'Herren'? For det gjorde de jo i den gamle også. Eller mente du noe annet?
EnKristenKar Skrevet 14. november 2011 #6 Skrevet 14. november 2011 I disse dager er vi vitne til en kristen økumenikk uten sidestykke, og det skal ikke mange timers bibelstudier til for å se at resultatet ikke akkurat kan kalles kristendom. Enighet, god stemning og verdslig popularitet er tydeligvis høyere prioriterte verdier enn bibelske sannheter. Med tanke på Det Norske Bibelselskapets 2011-oversettelse der «jomfruen» underlig nok har blitt endret til «den unge kvinnen», kan det virke som om den «kristen-liberalistiske ånden» (mer trolig en djevelsk antikrist-ånd) ønsker å gradvis endre evangeliet til noe som klør mer i øret for folk flest. Det er ikke så utenkelig at alle de «homohetsene» bibelversene kanskje engang blir fjernet fra en fremtidlig oversettelse, med tanke på det faktum at en skremmende høyt antall prester innenfor Statskirken ikke har problemer med å vie et homofilt par. Er det bare jeg som ser at det på mange «kristne» møter blir forkynt et annet evangelium enn Bibelens, og at denne «du-skal-ikke-tolke-bibelen-bokstavelig-i-2011»-holdningen er i ferd med å prege bibeloversettelsene?
Ekerilar Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 (endret) mer trolig en djevelsk antikrist-ånd Hahahha. Typisk kristne. Alltid paranoide og beskylder de som ikke tror på samme måte for djevelskap. Jeg kjenner djevelsk antikristen ånd. Det er LANGT fra noe som har med oversettelse av bibel å gjøre! Endret 15. november 2011 av Ekerilar
EnKristenKar Skrevet 15. november 2011 #8 Skrevet 15. november 2011 (endret) Hahahha. Typisk kristne. Alltid paranoide og beskylder de som ikke tror på samme måte for djevelskap. Jeg kjenner djevelsk antikristen ånd. Det er LANGT fra noe som har med oversettelse av bibel å gjøre! Åpenbart at du ikke prøvde å forstå hva jeg mente. Når oversettelsene er i ferd med å forkynne noe annet enn det sanne som grunnteksten sier, da kan man med rette kalle det en djevelsk antikrist-ånd. Det greske ordet anti kan bety i mot, men kan også bety istedenfor. Tror nok det er betydningen istedenfor Johannes refererer til i sine brev, fordi det på den tiden ble forkynt mye vranglære. "Og slik som dere har hørt at Antikristen kommer, er det allerede nå kommet mange antikrister. Av dette vet vi at det er den siste time. De gikk ut fra oss, men de var ikke av oss." - 1 Joh 2:18-19 Paulus advarer også kraftig mot forkynnelsen av et annet evangelium. "Men selv om vi eller en engel fra Himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi har forkynt dere, han være forbannet! Som vi har sagt før, sier vi nå igjen: Hvis noen forkynner dere et annet evangelium enn det dere har tatt imot, han være forbannet!" - Gal 1:8-9 Endret 15. november 2011 av EnKristenKar
Gjest SummerJudith Skrevet 15. november 2011 #9 Skrevet 15. november 2011 Åpenbart at du ikke prøvde å forstå hva jeg mente. Når oversettelsene er i ferd med å forkynne noe annet enn det sanne som grunnteksten sier, da kan man med rette kalle det en djevelsk antikrist-ånd. Det greske ordet anti kan bety i mot, men kan også bety istedenfor. Tror nok det er betydningen istedenfor Johannes refererer til i sine brev, fordi det på den tiden ble forkynt mye vranglære. "Og slik som dere har hørt at Antikristen kommer, er det allerede nå kommet mange antikrister. Av dette vet vi at det er den siste time. De gikk ut fra oss, men de var ikke av oss." - 1 Joh 2:18-19 Paulus advarer også kraftig mot forkynnelsen av et annet evangelium. "Men selv om vi eller en engel fra Himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi har forkynt dere, han være forbannet! Som vi har sagt før, sier vi nå igjen: Hvis noen forkynner dere et annet evangelium enn det dere har tatt imot, han være forbannet!" - Gal 1:8-9 Er koranen er et annet evangelium? Men ialfall så var Paulus den personen som skrev ting jesus aldri hadde sagt. Han er den eneste i Bibelen som sier Jesus er Gud selvom han aldri sa det selv, og Paulus har funnet opp regler Jesus aldri har nevnt. Jeg stoler mer på den Jesus sa enn han.
EnKristenKar Skrevet 15. november 2011 #10 Skrevet 15. november 2011 Er koranen er et annet evangelium? Men ialfall så var Paulus den personen som skrev ting jesus aldri hadde sagt. Han er den eneste i Bibelen som sier Jesus er Gud selvom han aldri sa det selv, og Paulus har funnet opp regler Jesus aldri har nevnt. Jeg stoler mer på den Jesus sa enn han. Dersom du stoler på Jesus, holder du deg ihverfall borte fra vranglære? All logikk sier vel det...
Gjest SummerJudith Skrevet 15. november 2011 #11 Skrevet 15. november 2011 Dersom du stoler på Jesus, holder du deg ihverfall borte fra vranglære? All logikk sier vel det... Utdyb. Og svar på spørsmålet mitt er du snill.
Gjest SummerJudith Skrevet 15. november 2011 #12 Skrevet 15. november 2011 (endret) dobbelpost Endret 15. november 2011 av Aaleyah
EnKristenKar Skrevet 15. november 2011 #13 Skrevet 15. november 2011 Utdyb. Og svar på spørsmålet mitt er du snill. Dersom du stoler på evangeliet om Jesus, ønsker du vel ikke at et annet evangelium skal spre seg rundt? Paulus var en rettskaffen kristen, som var ledet av den hellige ånd. Hans ord er altså troverdige. Hele Bibelen er troverdig, siden den er lutret sju ganger i ild. Når man derimot begynner å manipulere på Guds ord, er det vel grunn til å reagere?
Gjest SummerJudith Skrevet 15. november 2011 #14 Skrevet 15. november 2011 (endret) Dersom du stoler på evangeliet om Jesus, ønsker du vel ikke at et annet evangelium skal spre seg rundt? Paulus var en rettskaffen kristen, som var ledet av den hellige ånd. Hans ord er altså troverdige. Hele Bibelen er troverdig, siden den er lutret sju ganger i ild. Når man derimot begynner å manipulere på Guds ord, er det vel grunn til å reagere? Det var paulus som sa at det ikke skulle være et evangelum etter jesus, ikke jesus selv. i bibelen er mohammed nevnt. Jesus var profet og messias. Vil du tro på han eller paulus? du må nesten velge. Paulus var for at kvinnen skulle være under mannen, og at jesus var gud. Jesus var for at alle skal behandles likt, og at herren altså Gud var større enn han. Altså ikke Gud. Endret 15. november 2011 av Aaleyah
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #15 Skrevet 15. november 2011 Dersom du stoler på evangeliet om Jesus, ønsker du vel ikke at et annet evangelium skal spre seg rundt? Paulus var en rettskaffen kristen, som var ledet av den hellige ånd. Hans ord er altså troverdige. Hele Bibelen er troverdig, siden den er lutret sju ganger i ild. Når man derimot begynner å manipulere på Guds ord, er det vel grunn til å reagere? Aaleyah har forkastet nåden i Kristus og vendt seg til islam. Hun benekter at Jesus er død for å frelse oss og fri oss fra vår synd og skyld. Aaleyah har derfor ikke noe til overs for det du oppfatter som evangelienes innhold. Aaleyah liker ikke det glade budskap om nåden. Dette har hun byttet ut med lovtrelldom i lovreligionen islam.
EnKristenKar Skrevet 15. november 2011 #16 Skrevet 15. november 2011 (endret) Det var paulus som sa at det ikke skulle være et evangelum etter jesus, ikke jesus selv. i bibelen er mohammed nevnt. Jesus var profet og messias. Vil du tro på han eller paulus? du må nesten velge. Paulus var for at kvinnen skulle være under mannen, og at jesus var gud. Jesus var for at alle skal behandles likt, og at herren altså Gud var større enn han. Altså ikke Gud. Jesus sa at mange falske profeter og disipler skulle føre folk vill. Paulus sier ikke at Jesus er Gud. Er det noen steder der jeg forstår hvorfor treenighetslæren har banet frem, så må det være i starten av Johannes-evangeliet. Paulus sa at her er ikke mann eller kvinne, men alle er en i Kristus Jesus. Han sa riktignok at kvinnen skulle underordne seg mannen, noe jødiske lover også krevde, men Jesus nevnte det ikke så nøye. Jesus var strengt imot skillsmisse, nettopp fordi kvinnen var skapt for mannen så de skulle være ett. Forresten, hvor i Bibelen nevnes Mohammed? Dersom han nevnes i 2011-oversettelsen, er det GOD GRUNN til å holde seg unna den! Endret 15. november 2011 av EnKristenKar
Gjest SummerJudith Skrevet 15. november 2011 #17 Skrevet 15. november 2011 Aaleyah har forkastet nåden i Kristus og vendt seg til islam. Hun benekter at Jesus er død for å frelse oss og fri oss fra vår synd og skyld. Aaleyah har derfor ikke noe til overs for det du oppfatter som evangelienes innhold. Aaleyah liker ikke det glade budskap om nåden. Dette har hun byttet ut med lovtrelldom i lovreligionen islam. ¨ Jesus ER messias i islam også men på en annen måte. Han skal komme tilbake på dommens dag akuratt som de kristne tror. Han er en stor profet i islam. Islam er mer lik kristendommen en du tror
EnKristenKar Skrevet 15. november 2011 #18 Skrevet 15. november 2011 ¨ Jesus ER messias i islam også men på en annen måte. Han skal komme tilbake på dommens dag akuratt som de kristne tror. Han er en stor profet i islam. Islam er mer lik kristendommen en du tror Det er greit nok. Leste engang en norsk oversettelse av Koranen, og syntes den var lik Bibelen. Men når muslimer hevder at Mohammed var en profet, noe som ikke jeg leste i Koranen at han var (gransket riktignok ikke Koranen like nøye som Bibelen), så blir det skummelt for min del. Forresten, svar på spørsmålet mitt: når nevnes Mohammed i Bibelen?
Gjest SummerJudith Skrevet 15. november 2011 #19 Skrevet 15. november 2011 Det er greit nok. Leste engang en norsk oversettelse av Koranen, og syntes den var lik Bibelen. Men når muslimer hevder at Mohammed var en profet, noe som ikke jeg leste i Koranen at han var (gransket riktignok ikke Koranen like nøye som Bibelen), så blir det skummelt for min del. Forresten, svar på spørsmålet mitt: når nevnes Mohammed i Bibelen? Her nevnes Mohammed: I Femte mosebok kap. 18, erklærer Moses at Gud fortalte til ham: ”Jeg vil bringe dem en profet som deg fra deres brødre. Jeg vil legge mine ord i hans munn, og han vil fortelle dem alt jeg befaler ham. Den som ikke hører på de ord som han taler i mitt navn, ham vil jeg kreve til regnskap.” (Femte mose-bok, 18:18-19).1 Også profeten Jesaja (Jesaja, 42:1-13) snakker om Guds tjener, Hans ”utvalgte” og ”budbringeren” som vil bringe ned en lov. ”Han skal verken bli utmattet eller motløs før han har etablert rettferdighet på jorden. Øyrikene vil sette sitt håp til hans lov.” (Jesaja, 42:4). Vers 11 forbinder den kommende budbringeren med etterkommerne av Kedar. Og hvem er så Kedar? I følge Første mosebok, 25:13, var Kedar den andre sønnen til Ismael, forfaderen til profeten Mohammad .
Gjest SummerJudith Skrevet 15. november 2011 #20 Skrevet 15. november 2011 (endret) Aaleyah har forkastet nåden i Kristus og vendt seg til islam. Hun benekter at Jesus er død for å frelse oss og fri oss fra vår synd og skyld. Aaleyah har derfor ikke noe til overs for det du oppfatter som evangelienes innhold. Aaleyah liker ikke det glade budskap om nåden. Dette har hun byttet ut med lovtrelldom i lovreligionen islam. Og forresten ifølge kristendommen må man tro på Jesus for å bli frelst. Det er jo helt likt i islam. Koranen Surah 3: 55 En gang sa Gud: «Jesus, jeg vil avslutte ditt liv, og ta deg opp til Meg, og befri deg for de vantro. Jeg vil sette dem som følger deg over de vantro til oppstandelsens dag. Så skal dere vende tilbake til Meg, og Jeg skal treffe avgjørelse mellom dere i det dere var uenige om. 159 Alle blant skriftfolkene skal tro på ham før enden. På dommens dag vil han være vitne overfor dem. >Når det gjelder siste del av vers 159, så man kan *på en måte* si at Koranen støtter DETTE: "JEG ER VEIEN, SANNHETEN OG LIVET, INGEN KOMMER TIL FADEREN, UTEN GJENNOM MEG" (Jesus fvmh) Endret 15. november 2011 av Aaleyah
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå