Gå til innhold

Flerkulturellt samfunn....

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har merket meg at svært mange kvinner er veldig skeptiske til innvandrere....

Etterhvert som mennesker blir mindre fordømmende.... men mer opplyste..... så vil de fleste mennesker forstå..... at å krangle pga statsborgerskap er bare noe tull.... holdninger endrer seg.... Christian 5s Norske Lov av 1687 ble det bestemt at ingen jøder måtte oppholde seg i Norge uten kongelig leidebrev. Overtredelse skulle straffes med 1000 riksdaler i bot...... dette ble senere opphevet, av Henrik Wergeland som pådriver den 13. juni 1851...... mange land og kulturer har rett og slett vært sadister når det gjelder forholdet til mennesker som er anderledes enn dem selv.... f eks slaveriet i USA ble først formelt oppløst av Kongressen i 1808.....

Idag vil de fleste mennesker ser på slaveriet som noe forkastelig, jeg tror om hundreogfemti år vil menneskene se med stor avsky, den internasjonale slavehandelen som foregår i verden. Mange vil spørre seg...."hva gjorde de rike hvite for å hjelpe"?.... ingenting..... det finnes hundrevis av millioner barn og fattige som lever i det vi vil kalle slaveriet..... dvs.... fra fødsel til død.... er livet et eneste stor tragedie.... dette er mennesker som aldri vil kunne spise hver eneste dag... som dør av sykdommer.... som blir misbrukt for at den rike del kan være lykkelig..... Victor Hugo skrev.... de fattiges helvete er de rikes paradis.....

Når en mann som er født til bunnløs fattigdom....søker lykken i et annet land... gjør han det kun for å overleve.... for å tilbringe noe tid her på jordkloden med et minimum av verdighet.... istedet for hjelp får dem forakt!

Bare se inne på VGD, det finnes tråder som heter...."burde man bruke løgndetektorer i asylsøknader"?..... dette er forkastelig..... og våre tippolderbarn vil være flaue på våre vegne..... vet du hvem som har rett til å være lykkelig?.... det er en borger av den rike del av verden..... han må sannhet ha intrigert ved djevelens hoff,....uff så vanskelig det må ha vært for han å bli født..... å få skjebnen....den blinde klodrianen til å allerede fra begynnelsen å gjøre ham til hersker blant sine ulykkelige. Å bestikke kontrolløren..... så han får beste plass i livets teater!

Vi har i Norge en frihet..... og vi er så opplyste..... at våre trivalitets problemer kan sammenlignes med den adelen hadde i middelalderen..... vi burde skamme oss!

Waco

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har klart å sette ting veldig på spissen igjen Waco..icon_wink.gif

Jeg er delvis enig og delvis uenig med deg. Er ingen rasist og gir de fleste en sjanse, men enkelte ødelegger nok for sine egne.

Uansett farge og rase er jeg i mot vold og kriminalitet. Desverre står innvendrere for en god del av disse tingene. Det spiller ingen rolle hvordan dette er fordelt mellom normenn og innvendrere. Helt ærlig har jeg ikke peiling på hvordan dette er fordelt.

Poenget mitt er at de som får bosette seg i dette landet ofte mangler noe som heter TAKKNEMLIGHET! De kommer tross alt til vårt lille land og mottar mer økonomisk støtte enn de kunne drømt om i hjemlandet. Ulempen med dette er jo at de ikke kommer seg ut i jobb. Og nå snakker jeg kanskje om en brøkdel av de som kommer til Norge, men det er jammen nok.

Jeg kan gjerne ha innvandrere rundt meg, men jeg har mistet all respekt for de som utøver vold, stjeler, snylter og misbruker systemet.

Mine venner er slett ikke bare nordmenn. Men jeg omgås ikke kriminelle. De jeg kjenner som ikke opprinnelig er norske har jobber, snakker bortimot flytende norsk, er takknemlige for at de har fått muligheten til å leve i Norge.

Jeg har gjennom årene fått en del informasjon og nesten har gjort meg smårasistisk. Dette er ting som bekjente har fortalt om sine landsmenn som bor i Norge.

Så Waco.. mener du at all innvandring er like bra? Mener du at alle som kommer hit til landet kommer fordi de har et forferdelig liv i hjemlandet? Mener du at de skal få gjøre samfunnet vårt utrygt med våpen og kniver? Er det all innvandring som er like bra?

Skrevet

for en gangs skyld er jeg enig med deg, stort sett.

Skrevet

Ja. Du har rett waco...

Vi er mennesker hele gjengen. Ingen av oss er mer verdt enn noen andre, selv om vi har lett for å tro det. Vi har blitt for bortskjemte til å bry oss.

Lea: Det finnes drittsekker overalt. Jeg har vondt for å tro at det avhenger av hudfarge om du er en drittsekk eller ikke.

Tror du at innvandrere som kommer til Norge og bruker opp våre penger, uten å gi noe tilbake? De fleste har mye å gi. Vi har plikt til å gjøre det vi kan for de som har det vondt.

Vi er født rike, vi har ingenting å bekymre oss for når det gjelder vår egen velferd. Men vi lever alle i samme verden der ressursene er svært skjevt fordelt. Derfor er det naturlig at vi skal bruke midler på å hjelpe de som trenger det. Uansett hudfarge. Er du ikke enig?

Og waco: Kan du være så snill å ikke bruke så masse prikker mellom hver eneste delsetning? Det er vanskelig å lese. Tror det er lettere å oppfatte budskapet ditt hvis du dropper dem. 1212[ Dette Innlegg er endret av: LilleMika den 2002-05-18 10:45 ]

Skrevet

Helt enig med deg LilleMika! icon_smile.gif Tror jeg ikke har så mye mer å tilføye denne diskusjonen enn det...12

Gjest sexysadie
Skrevet

'Flerkulturelt samfunn..

Noen gang hørt en Pakistaner sagt at d vil være til berikeøse for Pakistan at kristne og jøder slo seg ned der?

Skrevet

Sexy sadie: Har du hørt det motsatte??? Har du i det hele tatt diskutert dette med en pakistaner???

Jeg mener og tror at man lærer når ulike kulturer møtes. Vi har alle noe å gi. Jeg tror til og med at mange pakistanere deler dette synet med meg. Basta.

Skrevet

Ble overrasket da jeg kom til bunnen av innlegget og så at det var Waco som hadde skrevet det. Tenkte en gang underveis at det lignet litt på Wacos skrivemåte, men han pleier alltid være innlogget.

Dessuten var det analytisk og reflektert. Hm.

Men Waco, skrev du den første linjen bare for å fange interessen til dem som ellers ikke ville ha lest det? Det er da like mange menn, og visstnok flere enn det er kvinner, som er skeptisk til det fremmedkulturelle samfunnet.

Jeg støtter forøvrig dine synspunkter fullt og helt! (Det var det jeg ante bak alle dine halvfilosofiske,smårare innlegg at du hadde noe mer å fare med!)

Hm.12

Gjest Anonymous
Skrevet

til waco: det er faktisk statistisk bevist at det finnes flere kriminelle utlendinger enn kriminelle nordmenn, skal vi overse det, eller bare være naive? eller ta dette på alvor?

Det lureste blir å ta dette på alvor, kniv er blant pakistanergjenger like vanlig som å ha ei sjokolade i hånda for oss nordmenn.Skjønner?

Jeg er ikke rasist, jeg vil ikke bli rasist, jeg prøver å tviholde på at flerkulturelt samfunn er spennende, men nå greier jeg ikke å holde det på avstand lenger, mange utlendinger får kriminell statistikken opp her i Norge. Synd, veldig synd.

Dette må vi være obs på og jeg vil advare alle om å ikke være altfor naive.

Skrevet

Anonym:

De fleste innvandrerne som kommer til Norge har vært igjennom ting som er verre enn vi klarer å forestille oss. Mange har vokst opp i land der konflikter løses med vold, fra statens side. Folk har blitt behandlet på en forkasterlig måte. (Bare tenk på palestinske smågutter som kaster stein etter israelske stridsvogner fordi de har lært at vold er måten å løse konflikter på). Her er ingen bedre enn andre, det er måten land styres på som må forandres noen steder.

Er det egentlig rart at folk med en sånn bakgrunn blir voldelige?? Det er vår plikt å integrere dem i vårt samfunn. Mange trenger psykiatrisk hjelp, og det er vår plikt å gi dem det! Det er faktisk ikke sånn at mennesker med mørk hud er født voldelige. Det er en grunn til at utviklingen går som den gjør.

Folk må få øynene opp.

Skrevet

Du har ett godt poeng her LilleMika

Nikita kys_2.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Nikita den 2002-05-19 14:29 ]

Skrevet

Jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg støtter Waco i hans innlegg. Vi burde skjemmes!!

Så programmet "Spania for nordmenn" på TV2 her om dagen -og jeg SKAMMET meg på mine landsmenns vegne.

Jeg bodde i Oslo for en tid tilbake. Traff en gutt, 19 år, som jeg pratet litt med. Han var 2. generasjons innvandrer. Født og oppvokst i Norge. Norsk statsborger. Men vet dere? Han kunne hverken skrive eller snakke norsk flytende! Av den enkle grunn at hans foreldre snakket pakistansk, hans ene vennegjeng hindu -og en annen vennegjeng et tredje språk. Norsk hadde han bare snakket på skolen. Hvordan tror dere dette ville være for dere? Å vokse opp med fire språk man skal forholde seg til? Fire ulike kulturer? Er det rart man tilslutt føler seg identidetsløs!!?? Og er det rart at man har behov for å søke identitet? Det var dette denne gutten hadde gjort -fra han var ganske liten -søke identitet. I en gjeng. Han var en av de såkalte "gjeng-gutta". Tilslutt fant han ut, ut i fra sitt eget personlige moralistiske synspunkt, at dette tross alt ikke var fremtiden. Så han valgte altså et liv helt uten venner -nettopp fordi han moralistisk sett ikke lenger kunne forsvare gjengens holdninger. Men han har fremdeles et problem -det å være norsk, ikke kjenne til noe annet -aldri ha følt seg hjemme i noen annen kultur enn den norske, men ALLIKEVEL ikke bli sett på som norsk av sine landsmenn. Allikevel bli møtt med negative holdninger og skepsis. Er det noen som kan forestille seg hvordan dette ville være??

Jeg forsvarer på INGEN måte kriminalitet -hverken blant "norske" eller "utlendinger". Men noen MÅ jo spørre seg: HVORFOR blir de kriminelle?

Er det virkelig ingen som SER sammenhengen her??

Nelle

Skrevet

Jøss Waco! Jeg er 100% enig, og enormt imponert over velartikulert innlegg! Denne siden av deg må vi få se oftere!

icon_smile.gificon_smile.gificon_smile.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

De utlendinger som blir kriminelle er stort sett de som er her ulovlig,for de får ikke hjelp av støtteapparatet.Men utlendinger som er her på ærligvis jobber eller tar utdannelse.icon_smile.gif

hilsen

indianlady

Skrevet

Lilleba, årsaken til at jeg legger inn anonymt henger sammen med at mine anonyme innlegg svært sjeldent blir sensurert.....

Skrevet

On 2002-05-18 10:43, LilleMika wrote:

Lea: Det finnes drittsekker overalt. Jeg har vondt for å tro at det avhenger av hudfarge om du er en drittsekk eller ikke.  

Tror du at innvandrere som kommer til Norge og bruker opp våre penger, uten å gi noe tilbake? De fleste har mye å gi. Vi har plikt til å gjøre det vi kan for de som har det vondt.  

Vi er født rike, vi har ingenting å bekymre oss for når det gjelder vår egen velferd. Men vi lever alle i samme verden der ressursene er svært skjevt fordelt. Derfor er det naturlig at vi skal bruke midler på å hjelpe de som trenger det. Uansett hudfarge. Er du ikke enig?

Jeg sier jo i mitt innlegg at jeg ikke har noen anelse om hvordan kriminaliteten er fordelt mellom nordmenn og andre og jeg har ikke sagt at noen er drittsekker(har jeg det?)

Jeg er bare ikke interessert i at kriminelle skal få bli i dette landet og leve et liv i sus og dus. Og jeg er overbevist om at mange har masse å gi, men noen bare tar og tar.

Vi er rike og skal dele/hjelpe de som trenger det. Men det burde vært strengere kontroll og straffer når det gjelder kriminelle. Våre "egne" kriminelle må vi selv ta oss av, men innvandrere som benytter seg av systemet burde sendes ut av landet.

Som jeg sier har jeg flere venner med innvandrerbakgrunn. Jeg vet at disse også er lei av at noen ødelegger for den ved å drive med kriminalitet. Jeg er ingen rasist og tar ikke alle under en kam.

Håper at jeg har fått frem poenget mitt nå!

Skrevet

Waco, det er deg som bestemmer hva som får stå eller ikke. Ikke om du er innlogget eller ei.

Tusenfryd - moderator

Gjest Anonymous
Skrevet

Lille mika, du forenkler alt så veldig mye, klart folk trenger psykiatrisk behandling, men får de det? nei! og det er vår plikt her i Norge og ikke bruke dette som en unnskyldning for at de kan utøve så mye vold de vil, fordi de kommer jo fra voldelige samfunn.Blir ikke det litt feil?

Og det blir bare mer og mer kriminalitet skal vi ha slike folk ( POLITIKERE)

som tenker og funderer mer enn det blir gjort.

Er det virkelig ikke noen som er enige med meg? da er vi nordmenn mer naive enn jeg trodde...

Ikke syns synd på utlendinger som utøver vold, ikke alle har psykiske problemer som gjør det, nei det er slik de er oppdratt til å løse vold, og har mindre toleranse for å utøve vold.

De fører med seg gjengvold, og annen kriminalitet som er veldig vanlig i de landene de kommer fra, og ikke kom og fortell meg at det er psykiske problemer de har når de er sammen for ting, der gjelder en for alle, alle for en.

Skrevet

Waco;

Grunnen til at dette innlegget ikke blir sensurert er da soleklar! Dette er et voksent, velartikulert og moralsk høyverdig innlegg, som maner til ettertanke. De sensurerte innleggene har vært skittkasting mot hele grupper av mennesker, noen har faktisk hatt en undertone av rasisme...

Moderatorene vurerer etterfølgelse av regler, ikke person. I mange tilfeller har du kritisert "alle kvinner" som en gruppe. Jeg tar gjerne kritikk rettet mot mitt kjønn, dersom det er skrevet på en respektfull måte. Det er jo derfor det heter "konstruktiv kritikk".

Dersom du fortsetter å skrive så bra som du gjør i dette innlegget, ja så vil nicket Waco vekke positive assosiasjoner i fremtiden. Det er opp til deg. icon_smile.gif

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...