Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten vår er nå 8 mnd og er svært interessert i tv. Noen ganger setter jeg han i vippestolen foran tven slik at jeg kan få gjort litt selv (matlaging, vask o.l). Er dette ok? er jo bare snakk om en liten halvtime.

Videoannonse
Annonse
Gjest Madelene1
Skrevet

min datter på 6mnd er helt tv gal!

Om det sånn at hun ikke vil leke på gulvet eller sitte i en stol på kjøkkenet når jeg lager middag, så pleier jeg å sette henne i vippestolen så hun kan sitte å se på teletubbies. :)

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke at en halvtime er direkte skadelig, selv om mange sier det motsatte. Bare prøv å være bevisst på at selv en liten halvtime kan være for mye stimuli, og husk på at barnet ikke har mulighet til å snu seg vekk. Sjekk ofte! Og ikke bruk TV-en for mye. Jeg har hørt eksperter si at barn under 3 år ikke bør se på TV i det hele tatt. Det synes jeg er for ekstremt, men det skader ikke å begrense TV-titting, for babyer spesielt.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Nei, det er egentlig ikke ok.

Og hvertfall ikke en halvtime av gangen for et så lite barn. Det er ganske lenge det.

Er det rart vi får en haug av tv-slaver og dataspillere når de begynner med det så tidlig?

• Liker 4
Skrevet

Nei, det er egentlig ikke ok.

Og hvertfall ikke en halvtime av gangen for et så lite barn. Det er ganske lenge det.

Er det rart vi får en haug av tv-slaver og dataspillere når de begynner med det så tidlig?

Jeg er egentlig enig med deg, men samtidig husker jeg hvor forferdelig slitsomt det var å ikke kunne gjøre noen ting uten baby på armen. Jeg tror ikke TV skader, så lenge man bruker den bevisst.

• Liker 2
Skrevet

Neida, han dør nok ikke. Men personlig vil jeg nok ikke bruke TV-en som "barnevakt". Vil at h*n skal få en litt mer innholdsrik oppvekst enn bare se på tv og spille dataspill. :)

• Liker 1
Skrevet

Neida, han dør nok ikke. Men personlig vil jeg nok ikke bruke TV-en som "barnevakt". Vil at h*n skal få en litt mer innholdsrik oppvekst enn bare se på tv og spille dataspill. :)

Men nå drar du den lenger enn du har holdepunkter til. Det er jo ikke denne situasjonen TS skisserer.

• Liker 5
Skrevet

Håh, bare vent du :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Så lenge du er obs på om barnet prøver å vri seg unna,ser jeg ikke problemet for en halvtime. Du kan jo evt sette på tven og ha et leketeppe på gulvet,så kan han krabbe unna selv når han blir lei.

• Liker 1
Skrevet

Jenta vår ser tv, hver eneste dag :) men "tar det av" slår jeg av.

Gjest Annaires
Skrevet

Håh, bare vent du :fnise:

Hva mener du hun skal vente å se?

Jeg mener det samme.

Skrevet

Det går jo ann å bruke sunn fornuft, alle lar vel barna gjøre "ulovlige" ting innimellom.

Skrevet

Hva mener du hun skal vente å se?

Jeg mener det samme.

Vente å se til hu får barn selv.

• Liker 1
Skrevet

Naaaaaa, ser at det fornuftige er jo å ikke la barnet sitte og se for lenge på tv. Samtidig kan jeg si at jeg, etter det jeg har fått høre av familie, alltid har sett på tv, siden jeg var liten baby. Og når jeg var 8-9 år fikk jeg en Nintento 64 fordi det var det store den gang, det var så som så interessant. I dag er jeg en jente som føler null tilknytting til tv, dataspill, og slikt, men ELSKER dyr, friluftsliv, klatring, trening, og annen morro uten for dumboksen. Så alt går an, det gjelder å oppdra barna med at det finnes sunnere og bedre interesser enn tv også, selv om de får se på det.

Skrevet

Vi har akvarium, så jeg satser på at det vil være underholde han dersom jeg trenger å sette han foran noe som underholder hans mens jeg order noe annet. :)

Skrevet

Jenta vår ser tv, hver eneste dag :) men "tar det av" slår jeg av.

Hvor gammel er hun da?

Skrevet (endret)

Jeg ville aldri sittet en baby bevisst i vippestol foran tven, for da har ikke babyen mulighet til å flytte seg om den syns det er for mye..

Men å sette på tven mens babyen kryper på gulvet bare for å få ro i et par minutter har jeg gjort mange ganger. (syns også en halvtime var veldig lenge). Han sitter seg da gjerne i ro på rumpa litt og titter opp på tven nå og da innimellom lekingen.

Endret av SummerJoy
Gjest Annaires
Skrevet

Vente å se til hu får barn selv.

Jeg har barn, og har aldri brukt tv som barnevakt for spedbarnet.

• Liker 1
Skrevet

Naaaaaa, ser at det fornuftige er jo å ikke la barnet sitte og se for lenge på tv. Samtidig kan jeg si at jeg, etter det jeg har fått høre av familie, alltid har sett på tv, siden jeg var liten baby. Og når jeg var 8-9 år fikk jeg en Nintento 64 fordi det var det store den gang, det var så som så interessant. I dag er jeg en jente som føler null tilknytting til tv, dataspill, og slikt, men ELSKER dyr, friluftsliv, klatring, trening, og annen morro uten for dumboksen. Så alt går an, det gjelder å oppdra barna med at det finnes sunnere og bedre interesser enn tv også, selv om de får se på det.

Er jo ikke nødvendigvis læring av sunne vaner eller ei det går på, men at hjernen til spedbarn faktisk ikke er laget for tv og at den kan ta skade av det.

Skrevet

Vi har akvarium, så jeg satser på at det vil være underholde han dersom jeg trenger å sette han foran noe som underholder hans mens jeg order noe annet. :)

Pass deg, plutselig blir babyen akvarium-avhengig! :Nikke:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...