Gjest TS Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Jeg er en del av en stor familie som ser hverandre ganske ofte, og det har gått mer og mer opp for meg og mine nærmeste at et kvinnelig familiemedlem er alkoholiker (kanskje en tøff påstand, men det er slik jeg ser det). "Ida" og mannen har flere barn, hvorav det kun er deres yngste barn (i begynnelsen av tenårene) som bor hjemme. H*n har begynt å oppføre seg merkelig, svarer såvidt når folk snakker med ham/henne og virker veldig umoden til å være så gammelt som det tross alt er. Jeg tror det kan ha en sammenheng med at mammaen drikker. Når slekten treffes er "Ida" ofte beruset (hun blir svært sentimental, snakker litt usammenhengende og begynner av og til å "klenge" på folk). Det serveres stort sett ikke alkohol, men hun sniker seg ofte bort, og det hender at lukter sprit av henne når hun kommer tilbake. Hun er ikke overhengende dritings, men litt brisen. Ellers er familien ressurssterk, begge er i jobb (det greier "Ida" helt fint, tror hun kun drikker på kveldstid), de er snille mennesker med god økonomi, og de behandler barna bra. "Ida" er ikke aggressiv eller truende når hun har drukket, men det er jo tydelig at hun ikke er seg selv. Jeg som er voksen synes dette begynner å bli ubehagelig, og da kan jeg bare tenke meg hvor ille det oppleves for barnet. Jeg vil ikke gå inn på familierelasjoner, forsøker å skrive så anonymt som mulig, men jeg kan avsløre at dette ikke gjelder mine egne foreldre eller aller nærmeste familie. Da hadde jeg grepet inn umiddelbart. Jeg og mine nærmeste kjenner "Ida" og familien godt, men vet ikke hvordan vi skal gripe dette an. Synes det er underlig at mannen til "Ida" eller noen av deres eldste barn (som er på min alder, i 20-årene) ikke tar tak i dette, men min mor har ved flere anledninger snakket med "Ida" om drikkingen. Naturlig nok fornekter hun at hun har et unormalt drikkemønster, og feier bort hele samtalen, så det fører ingen vei. Noen som har erfaringer med alkoholmisbruk og familie, og som vet hvordan man bør gripe dette an? (Til opplysning så har det aldri hendt noe "fælt" som følge av at "Ida" drikker, da tenker jeg på misbruk, vold, fyllekjøring e.l., og hun stiller opp på ting som har med barna å gjøre ifht. skole, fritidsaktiviteter osv. Da er hun ikke beruset.)
KatteLatte Skrevet 9. november 2011 #2 Skrevet 9. november 2011 Når voksne mennesker har forsøkt å snakke med denne dama uten at det hjelper, og deres yngste barn begynner å slite psykisk pga. mors åpenbare alkoholmisbruk synes jeg det eneste rette her er å kontakte barnevernet. Og nei, til dere som mener at barnevernet er den "store, stygge ulven" og bare gjør folk vondt; det betyr ikke at de kommer til å ta fra mor omsorgen. Familien vil få veiledning og vil nok bli kontrollert innimellom, og kanskje yngste barnet vil få tilbud om samtaler med en barnevernspedagog eller hos BUP. Det er en lang prosess derfra til å flytte barn til beredskaps- eller fosterhjem. Kanskje dette vil få mor til å åpne øynene, og kanskje hun også kan få hjelp med problemet sitt. For dette er åpenbart et problem som har gått alt for langt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå