Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Skal til saksbehandler på nav på fredag. Jeg har vært sykemeldt i ca 8 uker, og skal få hjelp til å finne en annen jobb, da jeg er sykemeldt pga jobben. Hvordan fungerer dette egentlig? Hun pratet om at vi skulle si opp jobben min pga medisinske årsaker, og at jeg da ikke har oppsigelsestid. Hvordan blir det da med penger? legen måtte også friskmelde meg for annet arbeid.

Har noen gjort dette før, eller helt hvordan det fungerer? Jeg gruer meg veldig til å gå dit...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt sett har man åtte ukers karantene fra man sier opp jobben selv før man kan få dagpenger. Men hvis man kan dokumentere vektige grunner for å si opp jobben (helse, mobbing på arbeidsplassen etc) så får man unntak fra denne regelen og kan motta dagpenger på lik linje med dem som har mistet jobben på andre måter. Les mer på nav.no.

Ellers vil jeg bare råde deg til å møte NAV med åpent sinn og senkede skuldre. Det kommer an på hvor du bor, men ofte vil man oppleve at systemet er tungrodd og at ting tar tid. Ikke håp på for mye for fort. :)

Skrevet

Normalt sett har man åtte ukers karantene fra man sier opp jobben selv før man kan få dagpenger. Men hvis man kan dokumentere vektige grunner for å si opp jobben (helse, mobbing på arbeidsplassen etc) så får man unntak fra denne regelen og kan motta dagpenger på lik linje med dem som har mistet jobben på andre måter. Les mer på nav.no.

Ellers vil jeg bare råde deg til å møte NAV med åpent sinn og senkede skuldre. Det kommer an på hvor du bor, men ofte vil man oppleve at systemet er tungrodd og at ting tar tid. Ikke håp på for mye for fort. :)

Men får jeg ikke mere penger av å gå sykemeldt, uten å si opp, i stedet for å si opp å gå på dagpenger? Jeg vil heller ikke stå som arbeidsledig på nav, føler det er feil. Vil ikke bli sett slik på.

Skrevet

Nei for all del, det er jo ikke viktig å komme seg opp, bort og vekk fra jobben du er sykemeldt fra og inn i noe nytt og bedre??? :roll:

Skrevet

Dette er det dummeste du gjør. IKKE si opp jobben din før du har funnet noe annet, hold på jobben, vær sykemeldt og let aktivt i sykeperioden. Jeg har vært gjennom det samme selv. De sier at for å lete aktivt etter jobb må du være friskmeldt. Tull og vas. Såfremt du ikke registrer deg som arbeidsøker hos dem, så kan du fint søke på jobber mens du er sykemeldt.

De prøvde seg på meg også der, da hadde jeg gått ukesvis uten å fått penger, pluss jeg hadde bare fått 60% av det jeg da tjente.

Jeg søkte etter jobb og fikk drømmejobben når jeg var sykemeldt, sa opp jobben og friskmeldte meg når jeg begynte i ny jobb.

• Liker 1
Skrevet

Dette illustrerer bare nok et problem i velferdssystemet. Det lønner seg å være sykmeldt. Vanligvis begynner man jo ikke i ny jobb på dagen, så å finne seg en jobb før du sier opp den gamle er det mest økonomiske og sikrest økonomiske. Får du ikke jobb har du sykepenger i ett år og andre stønader som er like gode som dagpenger i 3-4 år deretter. Blir jo verre og verre å finne seg en jobb som tiden går, så det kan jo lønne seg å komme i gang med søkingen sånn sett. Hender NAV tenker mest på seg selv så det gjelder å spørre og grave, og få alt på papir. Lykke til med søkingen! Håper du finner en jobb å trives med!

Skrevet

Dette er det dummeste du gjør. IKKE si opp jobben din før du har funnet noe annet, hold på jobben, vær sykemeldt og let aktivt i sykeperioden. Jeg har vært gjennom det samme selv. De sier at for å lete aktivt etter jobb må du være friskmeldt. Tull og vas. Såfremt du ikke registrer deg som arbeidsøker hos dem, så kan du fint søke på jobber mens du er sykemeldt.

De prøvde seg på meg også der, da hadde jeg gått ukesvis uten å fått penger, pluss jeg hadde bare fått 60% av det jeg da tjente.

Jeg søkte etter jobb og fikk drømmejobben når jeg var sykemeldt, sa opp jobben og friskmeldte meg når jeg begynte i ny jobb.

Skal jeg avlyse møte med NAV da? For jeg vil jo ikke si opp, og få mindre betalt enn jeg gjør nå med sykepenger. Er det best å lete alene?

Skrevet

Ikek si opp avtalen med nav. Hør hva de har å si.

Vær klar på at du får 100% av lønn som sykemeldt, men 66% på dagpenger/AAP. Stå som sykemeldt og snakk med arbeidsstedet om at du får gå så fort du finner en jobb som passer helsa di. Da bruker du sykemeldingsperioden til aktivt å lete etter ny jobb som passer deg. Er du heldig så slipper du unna AAP.

Skrevet

Ikek si opp avtalen med nav. Hør hva de har å si.

Vær klar på at du får 100% av lønn som sykemeldt, men 66% på dagpenger/AAP. Stå som sykemeldt og snakk med arbeidsstedet om at du får gå så fort du finner en jobb som passer helsa di. Da bruker du sykemeldingsperioden til aktivt å lete etter ny jobb som passer deg. Er du heldig så slipper du unna AAP.

Men kan jeg bare si at jeg vil være sykemeldt, men søke aktivt selv etter nye jobber?

Skrevet

Hei. Skal til saksbehandler på nav på fredag. Jeg har vært sykemeldt i ca 8 uker, og skal få hjelp til å finne en annen jobb, da jeg er sykemeldt pga jobben. Hvordan fungerer dette egentlig? Hun pratet om at vi skulle si opp jobben min pga medisinske årsaker, og at jeg da ikke har oppsigelsestid. Hvordan blir det da med penger? legen måtte også friskmelde meg for annet arbeid.

Har noen gjort dette før, eller helt hvordan det fungerer? Jeg gruer meg veldig til å gå dit...

Du kan få sykepenger i 12 uker, mens du leter etter arbeid. Det heter friskmeldt til arbeidsformidling. Får å få dette må du selvfølgelig melde deg arbeidsledig hos NAV. Om du ikke har fått en ny jobb innen 12 uker så vil du gå over på dagpenger, og det vil medføre en inntektsreduksjon.

At du sier at legen måtte friskmelde deg for annet arbeid får meg til å tenke at han kanskje har friskmeldt deg til arbeidsformidling allerede, og hele greia som jeg beskriver er i gang, og det er dette de vil snakke om. Gi deg veiledning og informasjon om hvordan du kan få deg en annen jobb.

Jeg skjønte ikke helt hvem som har sagt at du må si opp jobben..?

Skrevet

Du kan få sykepenger i 12 uker, mens du leter etter arbeid. Det heter friskmeldt til arbeidsformidling. Får å få dette må du selvfølgelig melde deg arbeidsledig hos NAV. Om du ikke har fått en ny jobb innen 12 uker så vil du gå over på dagpenger, og det vil medføre en inntektsreduksjon.

At du sier at legen måtte friskmelde deg for annet arbeid får meg til å tenke at han kanskje har friskmeldt deg til arbeidsformidling allerede, og hele greia som jeg beskriver er i gang, og det er dette de vil snakke om. Gi deg veiledning og informasjon om hvordan du kan få deg en annen jobb.

Jeg skjønte ikke helt hvem som har sagt at du må si opp jobben..?

Hun på nav sa at vi skulle si opp jobben, skrive at det var av medisinske årsaker, da opphører arbeidsforholdet på dagen. Men jeg sier ikke opp før jeg har fått ny jobb, hvis jeg har forstått dere riktig. At jeg kan gå sykemeldt fra jobb i ett år? med sykepenger...

Skrevet

At jeg kan gå sykemeldt fra jobb i ett år? med sykepenger...

Ja, det kan du, dersom du er syk. Men dersom du er frisk så kan du ikke lenger være sykemeldt bare fordi du vil ha en annen jobb.

Skrevet (endret)

Det er legen som bestemmer om du skal sykmeldes eller ikke, så du har nok ikke så mye du skulle ha sagt der. Men hvis det er vurdert som om du skal være sykmeldt en stund og du vil si opp jobben, kan du jo begynne allerede nå å lete etter en ny :)

Endret av FruLuna
Skrevet

Registrerer at du skriver "hun pratet om at vi skulle si opp jobben min..." Man bestemmer da selv om man skal si opp jobben sin eller ikke? Dette bør du konferere med noen som tar parti med deg og kjenner situasjoenen din - ikke nødvendigvis ei fremmed dame på NAV. Hun bestemmer ikke om du skal fortsette i jobben din eller ikke. Tenk deg nøye om før du sier opp en jobb sier nå bare jeg!!

Skrevet

Det er legen som bestemmer om du skal sykmeldes eller ikke, så du har nok ikke så mye du skulle ha sagt der. Men hvis det er vurdert som om du skal være sykmeldt en stund og du vil si opp jobben, kan du jo begynne allerede nå å lete etter en ny :)

Jeg har lett etter ny siden før jeg ble sykemeldt. Det er jobben som gjør meg syk.

Skrevet

Hun på nav sa at vi skulle si opp jobben, skrive at det var av medisinske årsaker, da opphører arbeidsforholdet på dagen. Men jeg sier ikke opp før jeg har fått ny jobb, hvis jeg har forstått dere riktig. At jeg kan gå sykemeldt fra jobb i ett år? med sykepenger...

Om du er friskmeldt til arbeidsformidling kan du være sykmeldt i 12 uker, også du over på dagpenger. Grunnen til dette er at det er jobben din som gjør deg syk.

Skrevet

Fra 1.juli ble det også strengere krav til sykemeldingssituasjoner, så du skal ikke se bort i fra at det enkleste for deg kan være sykemeldt til arbeidsformidling. Da får du også hjelp fra NAV til å finne jobber.

Skrevet

Jeg avlyst timen min jeg, så registrerer jeg meg som arbeidssøker på nav.no

Skrevet

Men du står som registrert som sykemeldt i systemene, så da er det vel ikke så lett å i tillegg stå registrert som arbeidssøker...

Skrevet

Men du står som registrert som sykemeldt i systemene, så da er det vel ikke så lett å i tillegg stå registrert som arbeidssøker...

Men kan jeg ikke lage meg sånn profil som arb.givere kan se på selv om jeg er sykemeldt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...