AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Hei! Jeg har lenge vurdert å skaffe meg en katt, men kjenner ingen andre som har det og vet ikke hvilken jobb det er å ha en katt og hva jeg går til. Vet at hunder tar mye tid og jobb og det vet jeg at jeg ikke har tid til, men hvordan er det med katter? Vil gjerne høre alle positive og negative sider, inne/ute katt osv. På forhånd takk! 1
Envy Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 (endret) Katter er luksus :happy: Utrolig mye kos, og litt arbeid. Her har vi to innekatter, så må støvsuge to ganger i uken (MÅ sikkert ikke, men jeg ønsker ikke å ha kattehår overalt hele tiden), tømme kattekassene en gang annenhver dag. Også må de selvfølgelig ha mat og friskt vann hver kveld. Dette er det eneste vi trenger å gjøre sånn til dagligdags, i tillegg til å gi de oppmerksomhet i form av kos og lek da, men det er jo bare hyggelig Av og til hender det jo at de må til dyrlegen, eller ha ormkur o.l. da, og dette er også ting som må med i beregningen. Men alt i alt, veldig enkle og greie dyr å ha med å gjøre Vil anbefale at du vurderer å ta imot en katt fra omplasseringen forresten. De trenger så sårt et trygt og kjærlig hjem. Størstemor her var 2 år da vi hentet henne på omplasseringen, og mer hengiven og takknemlig katt skal en lete lenge etter Endret 8. november 2011 av Envy 1
lulle Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Passe på at de ikke klorer på møbler. Går på kjøkkenbenk/spisebord. Men sånne ting lærer man dem fra de er små, og da er det nok ikke noe problem.
flue Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Hei du! Jeg har hatt katter hele livet, og kan nok gi deg en liten pekepinn! Utekatt: Mye kos når den er kattunge, veldig viktig for personligheten dens som voksen! For å unngå at den blir aggressiv og lignende. Lek med den, og bruk en del tid på å få den trygg. Den kommer nok til å være redd med en gang du får den i hus, og dersom den gjemmer seg må du bare la den være. Gi den mat der den har gjemt seg, og prøv å lokke den ut med koselig stemme og kanskje noen godbiter. Det er vanlig at de gjemmer seg, for de er ikke så modige, disse små nøstene. Når den er eldre kan den jo begynne å være ute selv, og da er det i grunn utrolig lite jobb med en katt. Den trenger mat noen ganger om dagen, du merker GODT når den er sulten. Den er også veldig selvstendig, og sier fint i fra om den vil ut eller inn av huset Innekatt: For det første bør du ikke ha hverken skogkatt eller huskatt som innekatt, mener nå jeg. De er litt for "ville" og blir fort rastløse dersom de bare får være inne. Dette kan lett føre til masing og jamring... De trenger jo like mye kos som kattunger enten de er inne- eller utekatter, men det kan være greit å lære en innekatt at det er "godt" å bli børstet, f.eks, og at den skal klore på klorestativ i stedet for på møbler, siden de ikke får kvesset klørne sine på trær og lignende. Den må jo også ha kattesand, noe som skaper litt mer jobb. Den bør vaskes ganske ofte for å unngå lukt, og katten liker ikke å gå på do i en overfylt kasse heller. De er jo renslige dyr! Alle katter - uansett rase - bør få ordentlig fór, fra dyrlege eller lignende. Det du får på butikken er bare tull, og katten får ikke i seg de næringsstoffene den trenger. Det er litt dyrere med ordentlig fór, men har man først skaffet seg et dyr så må man jo ta det ansvaret det krever. Man vil jo ikke gi babyen sin den billigste maten heller, om den ikke får i seg det den trenger? Fordelen med katter er at du kan ha lange dager på jobb, og dra hvor du vil når du vil, så lenge den får mat og kommer seg inn og ut av huset. De krever utrolig lite Det er veldig trivelig å ha en liten kattepus, så gled deg!
CaspertheGh0st Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 (endret) Det er veldig lite jobb, i grunn, i og med at katter er veldig selvstendige. Men det er et like stort ansvar som et hvilket som annet dyr. - du må være villig til å betale dyrlegeutgifter, som ofte kan være uforutsette - samt ta med katten til regelmessige kontroller (ormekur, osv) - kastrere/sterilisere katten - velger du å ikke gjøre det ovenfor, så regner jeg med at du ønsker å beholde disse kattungene? Hvis ikke så har du igjen et ansvar for hva som skjer med kattungene (om det er en hunnkatt, ofcourse) - i ferier/andre dager du er bortreist så har du et ansvar å finne en person som kan påta seg oppgaven med å passe katten din for deg (fylle på matskålen o.l) - katten kan bli syk/skadet som alle andre dyr, har du råd til legeutgiftene? - katter er selvstendige, men de behøver også kos og nærhet. Har du tid til katten din (regner med at du har det siden du vurderer å anskaffe deg en)? - å være villig å ha den "livet ut", uten at du må gi den vekk etter et par år pga flytting eller annet. Isåfall har du et ansvar å finne godt skikkede eiere som du er 110% sikker på egner seg til å ha en katt (eller kjæledyr generelt) og ikke gir den vekk til den første som viser interesse. - du må også gi katten din riktig for som er tilpasset akkurat din katt, og ikke fore den opp på billigmat som Friskies. - hvorvidt du velger en utekatt eller innekatt er opp til deg, men om du bor i et område der det er mye trafikk og lite trygge plasser for en katt å ferdes rundt så er kanskje en innekatt et bedre alternativ enn en utekatt Er du villig til å gjøre dette for katten din, then go for it! Endret 8. november 2011 av regia 3
Niennas Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 Jeg elsker kattene mine De sier selv ifra når de vil ut ( står og mjauer foran døra, eller slår på den). Vi prøver jo selvsagt å passe på at de alltid har frisk vann og mat, men de sier ifra hvis det er tomt i en av skålene (da mjauer de også ). Vi har vanlige utekatter, vi trenger ikke å gre de. Vi koser mye, og leker litt, men de aktiviserer seg selv veldig mye da de er to, og finner mye morsomt å leke med ute. Vi har en katt som vi fikk i voksen alder, og en som vi fikk som kattunge. begge to er like lydige når det gjelder ting de ikke får lov til. Her er det ikke lov å gå på bord eller kjøkkenbenker. De kan av og til prøve seg, med å stå på sofaen og strekke nakken laaangt mot bordet fordi det lukter godt e.l., og det er helt greit, men hvis de fører en pote mot bordet så sier vi enten "nei", eller så freser vi, og da vet de at det ikke er lov. Vi har også nylig bestemt at de ikke får sove i sengen vår lenger. Nå er de jo begge voksne, men har ikke noe problem med å forstå det. det tok oss to dager med fresing hver gang de hoppet opp i sengen, og nå vurderer de ikke tanken en gang. Katter er veldig smarte dyr. Det er også enklere å f.eks. reise bort en helg med katter, hvis dere har et nettverk rundt dere. Min erfaring er at naboen heller vil stikke innom dere to ganger om dagen for å slippe inn/ut kattene, og passe på mat, enn å ha hunden din hos seg en hel helg.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Tusen takk for svar For øyeblikket bor jeg i blokk, hvordan er det da med utekatt da? Ser for meg at det kanskje kan bli litt problematisk med å få den inn osv? TS
Perelandra Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Kan på alle måter anbefale livet som katteeier! Det er få ting i verden som gjør meg så lykkelig som å ligge tett inntil den varme myke kattekroppen og høre at han maler av velvære. Innleggene til de andre her oppsummerer bra hva det å ha katt innebærer. Som andre har nevnt er det å ha katt mest kos og lite arbeid, men du blir uansett mer bundet og kan ikke reise bort som du vil. Husk at hvis du velger en langhåret katt blir det litt mer arbeid fordi pelsen trenger å børstes for å unngå at den tover seg. Samtidig kan dette også bli en del av kosen og knytte bånd mellom deg og katten. Mange katter liker å bli gredd og få stelt pelsen sin, i alle fall når de er vant med det fra de er små.
Niennas Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 Tusen takk for svar For øyeblikket bor jeg i blokk, hvordan er det da med utekatt da? Ser for meg at det kanskje kan bli litt problematisk med å få den inn osv? TS Jeg har aldri bodd i blokk, men hvis du bor i første etasje, og gjerne med terrasse, sånn at katten enkelt kan gå ut av eiendommen, så ser jeg ikke problemet. Bor du i 5 etasje, så ville jeg nok ha vurdert en innekatt, ja.
flue Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 Må legge til en ting til! Dersom du velger innekatt (noe som kan være lurt siden du bor i blokk) bør du ha perser eller lignende raser som "egner seg" som innekatt. Det kan godt hende katten vil mistrives dersom du har en liten leilighet. Jeg har selv hatt en innekatt som rett og slett ble deprimert av å ikke få gå ut. Han lå og sniffa på dørkarmen, og lista ved vinduet, og mjaua av og til på dørmatta. Enkelte ganger virket det som om han bare "ga opp", og han lå og sov omtrent hele tiden i flere dager. Jeg tror nok det kreves veldig mye av deg med tanke på aktivisering av katten om den skal bo inne, for å unngå at den mistrives. Du kan jo selv se for deg å leve livet ditt på noen få kvadratmeter, uten å få sett noe annet. Det krever at den får lekt seg mye, brukt hodet sitt litt i leker som krever at den tenker, og får rørt seg! Kan også være lurt å høre med oppdretter om hvordan foreldrene til katten er, og hva oppdretter tror om en av etterkommerne som innekatt. De har nok erfaring!
Perelandra Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Når det gjelder å reise bort går det også fint at å vende katten til å bli med når du skal reise bort. Jeg gjorde dette med katten min kort tid etter at jeg fikk han som kattunge. Han har blitt vant med å sitte i reisebur i bilen og vært med meg på besøk mange stedet. Jeg tror forøvrig at rasekatter som er vant med å være innekatter også vil være enklere å kunne ta meg seg på reiser enn katter som er vant med å ferdes mye ute.
Thorn Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Tusen takk for svar For øyeblikket bor jeg i blokk, hvordan er det da med utekatt da? Ser for meg at det kanskje kan bli litt problematisk med å få den inn osv? TS Hun jeg hentet første katten min hos, bodde i 14. etasje i høyblokk. Hun hadde utekatt som tok heisen til første etasje alene for å gå ut. Når hun ville ha katten inn igjen ropte hun fra terrassen og tok heisen ned og hentet katten når den kom. Så det går tydligvis an!
Green Lady Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 Jeg vil bare råde om forsikring! Katten min ble påkjørt i august, og vi har per dags dato brukt over 45 000 kr på han, hvor forsikringen dekker 30 000. Ellers er jeg enig med de over. Det er lite jobb med katt, men utrolig mye kos og glede. "Jobben" består i fylle på mat og skifte vann, og kose masse. Samt årlig vaksine, ormkurer og veterinær ved mistanke om sykdom/skade. Sett av penger til kastrering, uavhengig om katten blir inne- eller utekatt. Og gjerne chip den også, det har hendt mer enn én gang at innekatter har klart å komme seg ut. Og legg litt mer penger i kvalitetsfor fra dyrebutikk/veterinær, da dette inneholder hva pus faktisk trenger, og ikke bare "fyllstoffer" og rester. Det som jeg synes er litt jobb med katter, er kattunger. De krever mye aktivisering, og det går i 120 hele tiden, kun avbrutt av noen "powernaps". Hvis de er lekne, skal de lekes med NÅ. For all del, kattunger er fantastiske vesner og veldig søte, men de krever sitt. Også med tanke på at katters retningssans ikke er ferdig utviklet før de nærmer seg året, så bør de ikke slippes ut alene uten tilsyn. Ellers er det fantastisk å være katteslave. De klarer på en unik måte å surre deg rundt labben, og tilslutt lyder du hver minste kommando. Men sukk, jeg ville ikke hatt det anderledes Katter er fantastiske dyr, og det finnes ingen bedre måte å våkne opp på når ringeklokken ringer, når katten ser på deg med trøtte øyne, begynner å male og stryker seg inntil kroppen din. Lykke til med valget!
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 Mange gode tips her:) Du bør definitivt være villig til å kastrere, chippe, vaksinere og opprette forsikring på katten din - og følgelig ha økonomi til dette og alt annet som koster penger ved kattehold. Deretter bør du teste deg for allergi, være klar over at du skal ha ansvar for pus de neste 15/20 årene. Ha backup for kattepass når du skal på ferie etc, eller ha økonomi til kattehjem. Ha mulighet til å tilby katten din kvalitetsfôr, og dersom du står ovenfor valget innekatt/utekatt se grundig på farer/muligheter i ditt nærmiljø og dine muligheter/evner til å skape et stimulerende miljø for katten inne. IKKE slippe katten ut for tidlig. Etc, etc, etc. Jeg vil på det aller sterkeste anbefale deg å melde deg opp på et godt katteforum, melde deg inn i en katteklubb og/eller melde deg opp på kurs: http://pawpeds.com/pawacademy/courses/g1/g1info_se.html Temaene som tas opp på kattekurset; Helse, atferd, ernæring, kastrering, helsekontroll, forsikring, kattesikring av hjem/forgiftning, sykdommer +++ er noe alle bør sette seg inn i før de anskaffer seg katt, være seg gjennom kurs eller andre metoder Det finnes gode norske og svenske forum, som katteprat og kattforum, eventuelt raseringer dersom du ser etter rasekatt, gode nettsider som norskhuskattforening.net, kattstaus.se eller fine omplasseringssider som kattenssos, lokal dyrebeskyttelse, FOD og så videre. Lykke til 2
Mr.Omg Skrevet 8. november 2011 #15 Skrevet 8. november 2011 De må jo oppdras som man ville oppdratt barna sine. Og får de god oppdragelse (uten kjefting) så er det ikke mye jobb
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #16 Skrevet 8. november 2011 Husk også at katter kan leve til de er 20 år, det burde tas med i betraktningen. Jeg elsker katter, men føler ikke jeg kan få meg en nå fordi jeg bor i 7.etasje midt i en by og jobber mye. 1
Redbull Skrevet 8. november 2011 #17 Skrevet 8. november 2011 Katter er flotte dyr!! Vår er ute om natta (kan gå inn og ut soveromsvinduet vårt) og når vi er på jobb, og kommer hjem når han ser at vi kommer hjem. Mat har han fremme heletiden, kos får han når vi ligger på sofaen enkelt! Klart det er mer jobb i begynnelsen med do tilvenning og sånn.
Gjest Lille-pus Skrevet 8. november 2011 #18 Skrevet 8. november 2011 (endret) Hvor mye jobb er det med katt ? Det er ikke så mye jobb, det er aller mest kos, - og en del utgifter Det du må ha tid til er kosing og leking. Du må regne med at støvsuging må du gjøre oftere enn du kanskje ville gjort ellers. Du bør kjøpe deg et feiesett med brett & kost (til å sope opp sandkorn fra dokassen med). Du må rense dokasse en gang eller to om dagen, bytte vann, fylle på tørrfor og vaske våtmat-boller (dersom du slår til med litt våtmat ) Du får vetrinærutgifter, og transporten til vetrinærklinikken. Du mister en del av friheten din. Friheten til å ta en hopp-på tur på sparket. Dette da pus må enten ha tilsyn fra en god venn, en dyrekjær nabo eller familie, - eller være i pensjonat. Pensjonat er ikke gratis og spesielt for de store ferietidene er det lurt å være tidlig ute med å bestille. Men, du har alle muligheter til å finne en venn som virkelig ønsker ditt selskap. En venn som kommer pilende på raske ben når han/hun hører bilen din i gården, trinnene dine i trappen og nøkkelen i døren. En venn som smyger seg tett inntil deg med hele kroppen sin, som kanskje vil ligge på faget ditt eller i sengen din. Noen som vil tigge pålegg, være interessert i å prøvesmake på alt du tenker spise. En venn du vil elske å skjemme bort Velger du en voksen katt så vet du vilken personlighet din nye venn har. Med en kattunge så vet du aldri det før den er en nesten voksen katt. En kattunge kan være masse jobb Min erfaring er at du skal ta påstander om hvilke raser som ikke kan/kan være hhv. inne- eller utekatter med en stor klype salt. Det er mange huskatter som er innekatter, og mange siamesere, russian blue, bengaler og persere som er inne-ute-inne katter. Jeg vil sterkt anbefale at du tar kontakt med nærmeste frivillige organisasjon som driver omplassering. Voksne katter som omplasseres via frivillige organisasjoner er i de aller, aller fleste tilfeller allerede kastrert (begge kjønn). Chip og forsikring er meget lurt. Kunne du tenke deg en innepus eller to (det er mye selskap i en artsfrende om dagen) så spør om de har noen innekatter som trenger et nytt for-hele-livet-hjem nå. Husk at du kan ikke velge en katt og tvinge den til å like deg, det er katten som velger deg. Og når du blir valgt så vil du ikke et øyeblikk være i tivl om at dette er riktig. Den riktige katten har funnet deg. Siden du ikke har erfaring med katt fra før så vil en (eller to) veloppdragen, voksen katt som har valgt deg, nok være det beste valget. Jeg har tre, en av dem funksjonshemmet (svaksynt, og litt "wobbely" i ganglaget. Begge deler grunnet menneskelige handlinger foretatt med vitende og vilje). Skulle du bli valgt av en katt med et manglende ben, et manglende øye eller øre, svakt syn eller andre "feil og mangler" så la deg bli valgt. Jeg garanterer at du ikke vil angre. Endret 8. november 2011 av Lille-pus 3
CathFoto Skrevet 8. november 2011 #19 Skrevet 8. november 2011 Flue: Jeg synes du harvmye lurt å si. Men at du generaliserer veldig når det gjelder innekatt. Det som oftest avgjør om en katt trives inne er at den er inne fra den er liten, rasen er ikke avgjørende selv om noen raser er avlet med mye "kosegener" innekatt i blokk fungerer veldig bra så lenge den får mye selskap(enten av deg eller en annen pus)og at den aktiviseres. Katter er en sann fryd, og blir både bedre for deg og den om du kastrerer den. I tillegg vil en forsikring redusere utgiftene ved skade/sykdom.
CathFoto Skrevet 8. november 2011 #20 Skrevet 8. november 2011 Lille-Pus: I de store byene har kattepassere som besøker pus hjemme blitt et godt alternativ til pensjonat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå