AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Vi har en hund og skal snart kanskje få en til. Men noe jeg ikke har tenkt over egentlig, hva gjør man hvis det blir slutt i et forhold og man har anskaffet 1/2 hunder mens man har vært i forholdet og kjøpt hundene sammen?! Noen tanker? Delt foreldrerett? Funker det for hunder også?
bonafide Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 Vet om flere som har "delt foreldrerett" for hundene sine som de kjøpte sammen. Selv kjøpte jeg hunden min selv, selv om vi var i forhold. Jeg har også vært veldig klar over at hunden er min hvis vi går fra hverandre. Er også jeg som har vært med hunden på valpekurs, går mest turer og som går tur når det bøtteregner og ingen av oss egentlig vil ut. For meg er det helt ok så lenge jeg vet at jeg får med meg bebisen ut av forholdet også.
HopelessFear Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Hos oss går katta til den som har mulighet til å få tak i en leilighet som det er lov til å ha dyr.
Roo Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Her hadde vi gått for "delt foreldrerett". Vi har betalt hunden sammen og er like knyttet til han begge to. Men håper det aldri skjer..
Niennas Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 Sånt er egentlig veldig greit å avtale før man anskaffer seg dyr. Om "delt foreldrerett" er en god løsning, aner jeg egentlig ikke. vi har to katter, og har avtalt at hvis det blir slutt, så tar vi hver vår. Jeg og eksen min skaffet oss minigris, og selv om den var like mye vår, så var det jeg som betalte for den, og jeg som skulle få den hvis det ble slutt.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 Strengt tatt bør man avtale på forhånd hvem som eier hunden om forholdet skulle avsluttes,ellers risikerer man jo å enten måtte holde kontakten med eksen 10år etter bruddet(om man deler på hunden),kjempekrangel om hvem som skal han hunden eller evt. at ingen vil ha hunden om det blir slutt
daemonia Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Det har vi faktisk aldri tenkt over, men med tanke på at vi har to katter som elsker å være ute så måtte det nok blitt den av oss som sitter igjen med huset som beholder kattene. Siden mannen kjøpte huset av familie en del år før vi møttes så hadde det vel blitt han som både fikk hus og dyr.
MissMas Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Hvis man har rasehund (som er reg. i NKK), er jo hunden registrert på 1 navn, så da blir det kanskje naturlig at den som hunden er registrert på tar med seg hunden? Ellers får man vel bli enige seg imellom om hvem som tar den og den hunden osv.
Gjest Consensio Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 Jeg hadde to hunder når jeg gikk fra min ex, og der falt det seg naturlig at han tok den ene og jeg den andre. Den han tok med seg var uansett mer knyttet til ham så jeg hadde aldri hatt hjerte til å skille dem Om jeg og min mann går fra hverandre slik situasjonen er i dag, så beholder jeg alle dyrene. Hunden jeg har er min og de andre hadde jeg aldri klart å gi fra meg. Dette er også noe vi har pratet mye om og han er enig
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 Vi kjøpte en hund, men den betalte jeg så den har jeg sagt er min hvis vi slår opp. Også pga den er mest knyttet til meg og sånne ting. Nå skal vi få oss en til, mest sannsynlig blir jo den også mest knyttet til meg siden jeg er hjemmeværende og han er på jobb, så blir vel det sannsynlig siden 2 av dagens 3/4 turer (voksen da, selvfølgelig mer tur når den er valp), og dagens måltid osv + trening, kurs osv foregår servert av meg... Men jeg har jo ikke anelse liksom... Jeg kommer jo sikkert også til å bli knust hvis han evt. skulle få den, og omvendt. Mye kan jo også skje... For alt vi vet kan jo sambo bli lam fra nakken og ned i bilulykke eller sånt liksom... Vanskelig å avtale da. Man vet jo ikke fremtiden.
Redbull Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Vi skal ha barna annenhver uke og hunden annen hver uke om det skjærer seg....... 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Vi skal ha barna annenhver uke og hunden annen hver uke om det skjærer seg....... Er det du og mannen(exmannen om det blir en realitet)som skal bytte hjem hver uke da? Synes det er mer rettferdig enn at barna og dyra må bytte hjem hver uke. 1
Redbull Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 Er det du og mannen(exmannen om det blir en realitet)som skal bytte hjem hver uke da? Synes det er mer rettferdig enn at barna og dyra må bytte hjem hver uke. Nei, det blir barna og hunden hva du syns om det er igrunn ikke viktig for meg i det hele 2
la Flaca Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 Jeg har kjøpt alle dyrene, men tar nok bare med meg hundene hvis vi mot formodning går hvert til vårt en gang. Katten må nok bli hos han, tror ikke han hadde kommet over å miste katten. (Han som absolutt ikke skulle ha katt) .
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 8. november 2011 #15 Skrevet 8. november 2011 Jeg tok med meg begge hundene da det ble slutt fordi vi hadde avklart det på forhånd at det var mine hunder.
Gjest Apophis Skrevet 8. november 2011 #16 Skrevet 8. november 2011 Vi har to hunder og er klar på hvem som får hvilken om det skulle skje. Hadde vi bare hatt 1 hund (spørs på hvilken av de det hadde vært) så hadde vi enten gått for delt foreldrerett eller besøkstid
Gjest Bobler Skrevet 8. november 2011 #17 Skrevet 8. november 2011 (endret) Hadde tatt både bikkja og pus. Hunden er min, fikk han 2 uker før vi ble sammen, og jeg gjør alt med han. Samme med pus. Skal snart bli en pus til, og en hund til neste år, og de blir også mine. Gubben syntes det er koselig og helt ok å bli med på en tur, men han tar ikke noe ansvar såfremt han ikke må fordi jeg er syk eller borte hele dagen. Han er flink med de, koser og leker. Men tur, foring og trening? Nei Nei, dyra blir med meg. Endret 9. november 2011 av Bobler
Gjest Survival Skrevet 8. november 2011 #18 Skrevet 8. november 2011 Jeg tror det er vanlig at den som kan ha hunden, og har mest tid og plass til hunden tar den med seg. Ellers kan det fungerer med delt omsorgsrett, at hunden er en uke her og en uke der. Det kan fungere for noen hunder, men andre hunder trenger et stabilt hjem, sin egen plass og liker dårlig å bli dratt mellom flere hjem. Det kan vise seg i stress hos hunden, mageproblemer, dårlig matlyst, går mye rundt seg selv og klarer ikke legge seg til rette, osv. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #19 Skrevet 9. november 2011 Men hvordan er det å bryte opp to hunder som har levd sammen da?
Gjest Consensio Skrevet 9. november 2011 #20 Skrevet 9. november 2011 Men hvordan er det å bryte opp to hunder som har levd sammen da? I mitt tilfelle var det ikke noe problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå