Gå til innhold

Hvilket område i Trondheim?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hvilket område er det best å bo i Trondheim? :) Og hvordan er de forskjellige stedene? Gjerne også hva som er sentralt og ikke, og pluss og minus-sider og sånn... Blir kjempeglad for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det meste er jo "sentralt", da kollektivsystemet er kjempebra og det går ofte busser. Spørs litt hvilken livssituasjon du befinner deg i? Student, familie? Moholt, Risvollan, Sverresborg, Charlottenlund er jo kjempebra steder for familieliv, mens Ila, midtbyen, Øya, Tempe er bra steder for studenter.

Gjest Uglefot
Skrevet (endret)

Fjernt; Jakobsli,nardo,moholt,persaunet,tyholt,byåsen,flatåsen,tiller. Ikke så veldig sentralt men som en annen her sier; kollektivtransporten her er god.

Nært; Møllenberg (fullt av studenter, mye festing,koslige hus men tror det er mye forfall innvendig) Bakklandet (utrolig koslig, mye koslige cafeer og barer) Solsiden (fint,lang rekke med utesteder og restaurant, sentralt) Midtbyen (sier seg selv,du må regne med litt støy, men trondheim er en fin by og det er kort vei til det meste) Ila (blir bare større og større,bygges ut mye nytt, jeg synes det var kosligere der før) Buran (15 min gange til sentrum, helt greit,mange busser som passerer her,5 min gange til solsiden) Øya (sentralt,nærme sykehuset og samfundet)

Som student ville jeg ha satset på bakklandet,midtbyen eller buran.

Som familiemedbarnopplegg så vet jeg ikke.

edit; skriveleif

Endret av Uglefot
Skrevet

I min verden er det Trondheim øst som er mest attraktivt, uansett livsfase. OK, som student bor jeg gjerne midt i sentrum, eller på Møllenberg eller Bakklandet, men bortsett fra det ville jeg valgt Tyholt, Berg, Singsaker (hvis man er heldig...). Da har man gangavstand til det meste, og mange busser (området ligger mellom de to universitetscampusene)

Skrevet

Jakobsli, Moholt og charlottenlund er fine plasser for familier, men en er avhengig av bil om en ønsker seg andre steder enn til sentrum.

Ila er mer for single voksne enn for studenter, det er en del voldshandlinger der.

Bakklandet er fint for studenter, kan også passe for de med litt større barn. Midtbyen er også veldig fint for studenter ca 20-30 minutters gange til Gløs. Buran, Rosendal og liott bortgjennom der er heller ikke helt idelt for studenter og barn, mer for single voksne.

Skrevet

Hvordan kan dere si at Persaunet er usentralt? :P tar 15 min å gå til byen, har bodd der i alle år :)

Øst er nok mest attraktivt med tanke på at det er lettere å gå til byen (Persaunet, Singsaker, Rosenborg, Lade), men jeg er faktisk VELDIG positivt overrasket av Flatåsen her hvor vi har flyttet nå. Skulle "ALDRI" bo her, men jeg elsker det. Men nå er målgruppen min mer innenfor familie og ikke student :) Det er nært marka, noe jeg setter pris på, og området er rett og slett veldig barnevennlig og koselig og har veldig hyggelige folk!! :) Utsikten er også fantastisk, og områdene rundt.

Ellers er Romolslia den styggeste plassen i Trondheim om du spør meg... FØSJ.

Gjest Uglefot
Skrevet

Hvordan kan dere si at Persaunet er usentralt? :P tar 15 min å gå til byen, har bodd der i alle år :)

Øst er nok mest attraktivt med tanke på at det er lettere å gå til byen (Persaunet, Singsaker, Rosenborg, Lade), men jeg er faktisk VELDIG positivt overrasket av Flatåsen her hvor vi har flyttet nå. Skulle "ALDRI" bo her, men jeg elsker det. Men nå er målgruppen min mer innenfor familie og ikke student :) Det er nært marka, noe jeg setter pris på, og området er rett og slett veldig barnevennlig og koselig og har veldig hyggelige folk!! :) Utsikten er også fantastisk, og områdene rundt.

Ellers er Romolslia den styggeste plassen i Trondheim om du spør meg... FØSJ.

Tja,det er vel opp til hver og en det. jeg synes ikke det er spesielt sentralt :) Jeg trekker grensen min ut mot ila,opp mot lerkendal og buran :) Men så har jeg bodd sentralt i mange år så jeg har nok blitt litt bortskjemt.

men selvfølgelig, persaunet er mer sentralt enn tiller f.eks ;)

Skrevet

Det meste er jo "sentralt", da kollektivsystemet er kjempebra og det går ofte busser. Spørs litt hvilken livssituasjon du befinner deg i? Student, familie? Moholt, Risvollan, Sverresborg, Charlottenlund er jo kjempebra steder for familieliv, mens Ila, midtbyen, Øya, Tempe er bra steder for studenter.

Du har ikke oppgitt sosial status men her er mine tips på bakgrunn av erfaring fra å kjøre drosje:

Finest for studenter er Hospitalsløkkan, Kalvskinnet, nedre Singsaker, Bakklandet og Møllenberg. Intimt og koselig med mye studenter.

For studenter og andre er Tyholt, øvre Singsaker, øverst på Rosendal og Rosenborg de fineste stedene i Trondheim. God plass mellom husene og flott utsikt over Trondheimsfjorden og sol hele dagen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke si at Persaunet er særlig sentralt, i betegnelsen sentralt for meg, så er det fra 0-10 min å gå. Ikke noe mer.

Skrevet

Enig i at sentrum og ila er fint for studenter, men husk at det er veldig dyrt å bo i disse områdene. Økonomisk sett ville jeg ikke sagt at ila, Kalvskinnet, Bakklandet osv egner seg for studenter da du lett må ut i 4500++ eks. strøm for å bo i kollektiv.

Skrevet

Forstår ikke helt hva folk skriver her om hva som er sentralt eller ikke. Jeg er også enig i at Persaunet er sentralt, og det samme er Tyholt, Nardo og Moholt. Det er selvfølgelig ikke like sentralt som Møllenberg, men disse stedene åpner for å ha bil og hage.

Jeg har mange tips om hvor man bør bo, men da må man nesten vite litt om hvordan familien er sammensatt, hvor man skal jobbe, gå på skole osv. Selv liker jeg å bo der jeg har mulighet for å parkere gratis og komme meg ut av byen kjapt. Det er også greit å bo nærme der bussrutene går.

Skrevet

Forstår ikke helt hva folk skriver her om hva som er sentralt eller ikke. Jeg er også enig i at Persaunet er sentralt, og det samme er Tyholt, Nardo og Moholt. Det er selvfølgelig ikke like sentralt som Møllenberg, men disse stedene åpner for å ha bil og hage.

Jeg har mange tips om hvor man bør bo, men da må man nesten vite litt om hvordan familien er sammensatt, hvor man skal jobbe, gå på skole osv. Selv liker jeg å bo der jeg har mulighet for å parkere gratis og komme meg ut av byen kjapt. Det er også greit å bo nærme der bussrutene går.

Du gjør jo det selv ;)

Skrevet

Forstår ikke helt hva folk skriver her om hva som er sentralt eller ikke. Jeg er også enig i at Persaunet er sentralt, og det samme er Tyholt, Nardo og Moholt.

Tyholt og Moholt er i hvert fall ikke sentralt. Det er ikke så langt fra Trondheim kommune grensa. Nardo kan forsåvidt være sentralt på en forskrudd måte, men det er feil å kalle disse sentralt, for det er det ikke. Det blir nesten som å si at alt i Trondheim kommune er sentralt, det er langt ifra sannheten.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tyholt og Moholt er i hvert fall ikke sentralt. Det er ikke så langt fra Trondheim kommune grensa. Nardo kan forsåvidt være sentralt på en forskrudd måte, men det er feil å kalle disse sentralt, for det er det ikke. Det blir nesten som å si at alt i Trondheim kommune er sentralt, det er langt ifra sannheten.

Ikke så langt unna kommunegrensa? Da tror jeg du må se en gang til på kartet ditt.

Jeg bor på Moholt, og det tar meg 35 minutter å gå til Trondheim Torg. Under 5 minutter med bil. Deler av Nardo er enda nærmere. Jeg vil si at det er relativt sentralt. I tillegg har man TØH på Moholt, man har Kiwi, Mega, Rema, Ica Maxi, Moholtsenteret og bibliotek. Det ligger midt mellom Gløshaugen og Dragvoll, og 5-bussen går gjennom Moholt hvert tiende minutt på dagtid. Man har også omkjøringsveien rett i nærheten.

Ja, jeg skriver hva jeg selv mener er sentralt, det jeg mener er at jeg ikke forstår at Moholt osv er usentralt.

Endret av solkrem
Skrevet

Jeg bor på Moholt, og det tar meg 35 minutter å gå til Trondheim Torg. Under 5 minutter med bil. Jeg vil si at det er relativt sentralt.

Ja, jeg skriver hva jeg selv mener ikke er usentralt, det jeg mener er at jeg ikke forstår at Moholt osv er usentralt.

Her er betydningen av sentral.

II sentra'l a1 (fra lat., se *sentrum) som hører til el. ligger i sentrum, midt- huset ligger s-t til / som hører til el. utgjør den viktigste delen av noe, hoved- et s-t spørsmål / han var en s- forfatter i samtiden / på s-t hold / ha en s- posisjon

Moholt og Tyholt hører ikke til sentrum, så det er ikke sentralt.

Skrevet

Alt avhenger av hva man trives med. Jeg bodde på Møllenberg og kunne ikke fordra det, mye festing og bråk, dog et sjarmerende område med gamle trehus er det jo, også har man solsiden rett over gata. Jeg har også bodd ved Universetsparken, altså i bunn av NTNU, like ved Lerkendal. Der var det veldig fint, rolig, og kjempesentralt.

Jeg er glad i sjøen og marka, så for meg var det ultimate å bo på Reppe. Det er mange fine områder i Trondheim, og det er vel få områder jeg personlig ville styrt unna fourten Tiller, Saupstad og Romoslia.

Jeg syns Byåsen kan være trasig om vinteren med alle bakkene.

Skrevet

Hva man mener er sentralt er vel opp til hver enkelt! Kommer jo an på hva man mener med sentralt, skal du ha byen rett utafor døra eller kan du gå i 20 min liksom?

Selv synes jeg Byåsen er den fineste plassen i Trondheim. Bra busstilbud, kort vei til byen(kansje litt langt å gå i noen tilfeller men fort med bil/buss), meget kort vei til turløyper(i massevis!), familievennlig. Nei når jeg skal kjøpe meg hus skal jeg ha det på Byåsen:)

Synes ikke det er så mange fine plasser MIDT i byen jeg, nærmeste må vel bli Singsaker, men der ligger husene altfor tett(etter min standard).

Skrevet

Her er betydningen av sentral.

II sentra'l a1 (fra lat., se *sentrum) som hører til el. ligger i sentrum, midt- huset ligger s-t til / som hører til el. utgjør den viktigste delen av noe, hoved- et s-t spørsmål / han var en s- forfatter i samtiden / på s-t hold / ha en s- posisjon

Moholt og Tyholt hører ikke til sentrum, så det er ikke sentralt.

Nå er det vel rimelig vanlig å si at noe er "ganske sentralt" eller "litt sentralt" selv om det ikke ligger helt i sentrum. Slik jeg alltid har hørt folk snakker om å bo sentralt, så handler det om hvor lang tid det tar å komme seg helt inn i sentrum. Folk som bor i sentrum bruker å si at de bor i sentrum, ikke at de bor sentralt. Men nå føler jeg det begynner å bli skikkelig usaklig her, spesielt å snakke om definisjoner med noen som tror at Moholt ligger på kommunegrensa.

Bedre å bruke tid på å skrive litt om erfaringer fra ulike steder, med fordeler og ulemper.

Skrevet

Sentralt for meg er at man kan gå til byen innen rimelighetens grenser av tid :)

Enig i at Saupstad også er innmari stygt. Og Kolstad. Flatåsen ligger dessverre farlig nær.. Huff :P Men mange plasser på Tiller er veldig fint :) Tiller er STORT. Du finner alt fra småbruk til pene boligstrøk om man vet hvor man skal :) Det er ikke BARE områdene rundt City Syd som er Tiller :)

Tempe er forresten veldig stygt det og..

Har bodd midt i sentrum (nederst i nordre) i ca et år, og elsket det - bortsett fra at jeg har barn. Trenger litt mere plass og ro da :) Hadde jeg vært barnløs derimo - JAA :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...