Gå til innhold

Rettsak om barnefordeling

Anbefalte innlegg

Gjest Marianne
Skrevet

Jeg er sammen med en flott mann som har to barn fra tidligere ekteskap. Selv har vi også to barn sammen.

Saken er den at min mann lenge har forsøkt å få se barna sine mer enn hva han gjør i dag. Vi har også bosatt oss i nærheten slik at barna skal kunne gå på samme skoler, gå på aktivieter etc. Han har ikke fått noe gehør på familievern kontoret, mor nekter og vi kommer ingen vei.

Nå har det imidlertid sånn at vi ikke lenger ser noen vei utenom å gå rettens vei. Mor har lenge hatt litt alkohol problemer. Dette har vart siden de var gift, og det har ikke akkurat blitt bedre med årene. Nå er det såpass ille at også de andre mødrene i klassen ikke lenger vil at barna skal sitte på med henne til og fra treninger etc.

Videre har hun flere barneverns saker på seg for det samme, men er blitt "frikjent" hver gang. Det er jo ikke så rart når BV hver gang ringer 14 dager før de skal komme og sier i fra, da klarer de fleste å ta seg sammen.

De får ikke lengr ha med seg noen hjem, og for et par år siden når de fikk lov klaget de andre barna på at det luktet vondt der hjemme og var skittent. Og det er barn som kommenterer dette....

Barna dekker helt klart over for mor og lyver og klarer ikke lenger huske hva de har løyet om. De får ikke noe særlig mat der hjemme, mor ligger på sofaen. De får ta seg en is dersom de er sulte til middag?

PP tjenesten er koblet inn for andre året på rad fordi barna ikke henger med faglig, barna sier selv at de slipper å gjøre lekser hjemme hos mor, men mor sier at barna lyver? Forferdelig.

Vi vet at det kommer til å bli en stor påkjenning for barna, og vi håper bare at vi nå blir trodd. det er fortvilende som stemor til disse barna og se hvordan de har det.

Er det noen som har noen gode råd til oss, hvordan vi skal gå frem. Som evnt har vært igjennom dette før.

Bare for å si det, vi er ikke ute etter å ta barna fra mor, men at vi har hovedomsorgen som hun ikke klarer nå. Sånn at hun kan komme seg på beina igjen.

Marianne.

(ps mannen min vet at jeg ber om råd her, det er bare det at han ikke er så mye på kvinneguiden;-))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, rettssaker er noe herk. Men av og til er det ingen vei utenom. En nær bekjent av meg har vært gjennom det samme, men fra motsatt standpunkt. Der var det far som gikk rettens vei for å få hovedomsorgen, og min venninne som ble stevnet.

Etter mange dyre advokattimer og møter i retten med løgner og skittkasting, var det hun som fikk medhold og fortsatte å ha hovedomsorgen.

Det legges stor vekt på at det må være en god grunn for å endre hovedomsorg - hvis barna har det greit der de er, vil det være en unødvendig påkjenning for dem å bli revet opp fra miljøet sitt.

Nå bor jo dere i nærheten, så barna vil vel fortsette å ha nettverket sitt med venner, skole etc, hvis dere skulle få hovedomsorgen. Dette er heldig for dere, og veier tungt vil jeg tro.

Personer fra barnehage/skoler etc brukes ofte som vitner i disse sakene. Dere må bruke de kreftene dere kan, PP-tjenesten, lærere på skolen som har sett at noe ikke er som det skal hjemme, etc.

Og det er veldig viktig å vise seg som den sterke, fornuftige patrten, ikke den som slenger dritt om den andre parten. Heller svelge noen kameler og opptre rolig og sindig. Lurt å understreke hvor viktig det er at barna fremdeles har god og mye kontakt med mor, men at dere ønsker at basen, hjemmet, deres blir hos dere.

Det blir kjempedyrt. I min venninnes sak var eksen trygdet, og fikk altså gratis advokathjelp, mens min venninne måtte selge huset og pådro seg mye gjeld, pga rettssaken. I barnefordelingssaker er det nemlig ikke slik at taperen må dekke vinnerens saksomkostninger.

Skrevet

Hei og starter med å ønske din mann og deg lykke til. Når dette er sagt kan du ikke regne med å få mye støtte her siden det er en mann som vi ha barna mer. Var dette feil inngangsport av meg?

Slik du forteller er det vel mekling som en trenger før rettsak og forhandlinger. Det kan jo tenkes advokater vil prøve løse saken med dommer og partene uten at det blir rettsak og en slipper med forhandlinger. Som regel må hver av partene dekke sine egne saksomkostninger i barnefordelingssaker. De som har liten inntekt slipper også noen ganger saksomkostninger men dette avgjør retten.

Møter ikke mor her til mekling får far meklingsattest uten henne tilstede. Far må ha seg en god advokat på barnefordelingssaker.

Det må være til barnas beste at barna får bosted hos dere slik du framstiller saken når mor har slike problemer. Det er ingen annen ansvarlig utvei enn rettsak når mor ikke ser dette selv. Men det kan jo tenkes hun ser saken men ikke vil pga. sin økonomiske situasjon. Hun mister en del penger så det kan være hele grunnen til at hun tviholder på barna samtidig at hun føler hun også ikke strekker til, ikke klarer ta seg av de tilfredsstillende.

Dere må samle mest mulig dokumentasjon på hvordan forholdende er.

Ikke kom med sleivete eller sende sms/ kommentarer, oppfør dere skikkelig så kan evt. mor stå for det negative.

Barneloven skal dømme til barnas beste.

Dette opplever mange fedre ikke skjer pga. mors sterke rolle i samfunnet rundt barn selv om hun ikke er best skikket så finner retten henne tilfredsstillende skikket. Dette er allikevel ikke barnas beste som barneloven sier.

Linker:

http://www.verdensbestepappa.no/kategori11.html

http://www.f2f.no/

http://www.advokatenhjelperdeg.no/

http://www.farogbarn.no/artman/publish/

Skrevet

Hei og starter med å ønske din mann og deg lykke til. Når dette er sagt kan du ikke regne med å få mye støtte her siden det er en mann som vi ha barna mer. Var dette feil inngangsport av meg?

Slik du forteller er det vel mekling som en trenger før rettsak og forhandlinger. Det kan jo tenkes advokater vil prøve løse saken med dommer og partene uten at det blir rettsak og en slipper med forhandlinger. Som regel må hver av partene dekke sine egne saksomkostninger i barnefordelingssaker. De som har liten inntekt slipper også noen ganger saksomkostninger men dette avgjør retten.

Møter ikke mor her til mekling får far meklingsattest uten henne tilstede. Far må ha seg en god advokat på barnefordelingssaker.

Det må være til barnas beste at barna får bosted hos dere slik du framstiller saken når mor har slike problemer. Det er ingen annen ansvarlig utvei enn rettsak når mor ikke ser dette selv. Men det kan jo tenkes hun ser saken men ikke vil pga. sin økonomiske situasjon. Hun mister en del penger så det kan være hele grunnen til at hun tviholder på barna samtidig at hun føler hun også ikke strekker til, ikke klarer ta seg av de tilfredsstillende.

Dere må samle mest mulig dokumentasjon på hvordan forholdende er.

Ikke kom med sleivete eller sende sms/ kommentarer, oppfør dere skikkelig så kan evt. mor stå for det negative.

Barneloven skal dømme til barnas beste.

Dette opplever mange fedre ikke skjer pga. mors sterke rolle i samfunnet rundt barn selv om hun ikke er best skikket så finner retten henne tilfredsstillende skikket. Dette er allikevel ikke barnas beste som barneloven sier.

Linker:

http://www.verdensbestepappa.no/kategori11.html

http://www.f2f.no/

http://www.advokatenhjelperdeg.no/

http://www.farogbarn.no/artman/publish/

Litt mer.

Det er vanlig at PPT, barnevern og andre organer som er innvolvert og relevante blir stevnet som sakyndige eller vitner.

Men dette vet advokaten og hvordan de skal innkalles.

Nok en gang lykke til.

Gjest Marinanne
Skrevet

Tusen takk for svar.

Vi er i gang med møter nå, både med lærer samt helsesøster så får vi se hva de sier.

I tidligere barneverns saker var skolen involvert, men barna er såpass flinke til å dekke over for mor at det er vanskelig å "ta" henne på noe. Barna står opp selv, kler på seg selv, kommer seg avgårde på skolen fordi mor sover.

Jeg må si at jeg ikke ble særlig imponert over de som jobbet i BV, jeg følte at det var vi som måtte sitte og forsvare oss på bekymringsmeldinger vi ikke engang hadde noe med! Men det er min personlige mening, mulig vi var uheldige.

Vi får snakke med skolen igjen og se hva de sier.

I forrige runde med familievern kontoret spurte også de om det var økonomi involvert for mor. Noe hun selvsagt nektet på, men det er urelevant her, det er barna vi tenker på!! gikk til barna!

Takk for tips!

Marianne.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Vi er i gang med møter nå, både med lærer samt helsesøster så får vi se hva de sier.

I tidligere barneverns saker var skolen involvert, men barna er såpass flinke til å dekke over for mor at det er vanskelig å "ta" henne på noe. Barna står opp selv, kler på seg selv, kommer seg avgårde på skolen fordi mor sover.

Jeg må si at jeg ikke ble særlig imponert over de som jobbet i BV, jeg følte at det var vi som måtte sitte og forsvare oss på bekymringsmeldinger vi ikke engang hadde noe med! Men det er min personlige mening, mulig vi var uheldige.

Vi får snakke med skolen igjen og se hva de sier.

I forrige runde med familievern kontoret spurte også de om det var økonomi involvert for mor. Noe hun selvsagt nektet på, men det er urelevant her, det er barna vi tenker på!! gikk til barna!

Takk for tips!

Marianne.

Dere må ta med de skolen sier videre til advokaten som får formalisert opplysninger fra skolen slik de kan brukes i saken. Det samme gjelder alle organer dere har med å gjøre. Regner med skolen har ei mappe på barna, det samme har PPT og barnevern. Der har far med foreldreansvar innsynsrett i alle dokumenter. Dette bør taes med advokaten deres, da advokat som representerer en person har innsynsrett på dennes vegne.(forvaltingsloven og offenlighetslova). Dette er alvor så dere trenger proffesjonell hjelp. Siden barnevern og PPT naturilig nok skal være nøytrale kan de heller ikke gi far noen særskilt fortrinn. Det er heldigvis ikke PPT eller barnevern som avgjør bosted på barnet. De skriver rapporter som legges ved alle hendelser og de kan brukes i saken. Barnevern,PPT,skole og helsevesen kan brukes i rettsaken. Som sakyndige eller vitne.

Husk også at far/advokaten har tilgang til barns jounal hos legen.

Skrevet

Hei og starter med å ønske din mann og deg lykke til. Når dette er sagt kan du ikke regne med å få mye støtte her siden det er en mann som vi ha barna mer.

Det var da voldsomt til forutinntatthet?

TS: hvis forholdene hos mor stemmer med virkeligheten bør barna helt klart være hos far, hvis han har ting på stell, noe jeg går ut ifra han har når dere nå velger å gå denne veien. Kanskje dere på sikt kan få til 50/50, hvis mor kommer seg på fote og man anser at det er til det beste for barna? I og med at dere har bosatt dere i nærheten ligger det jo til rette for samarbeid sånn sett, i det minste.

Jeg vil tro det er lurt av dere å fokusere på dette, altså barnas beste og vilje til å samarbeide for at mor skal mer på banen når/hvis hun er i posisjon til det.

Håper dette løser seg til beste for barna, lykke til! :)

Skrevet

Det var da voldsomt til forutinntatthet?

TS: hvis forholdene hos mor stemmer med virkeligheten bør barna helt klart være hos far, hvis han har ting på stell, noe jeg går ut ifra han har når dere nå velger å gå denne veien. Kanskje dere på sikt kan få til 50/50, hvis mor kommer seg på fote og man anser at det er til det beste for barna? I og med at dere har bosatt dere i nærheten ligger det jo til rette for samarbeid sånn sett, i det minste.

Jeg vil tro det er lurt av dere å fokusere på dette, altså barnas beste og vilje til å samarbeide for at mor skal mer på banen når/hvis hun er i posisjon til det.

Håper dette løser seg til beste for barna, lykke til! :)

Du vet man saler som man rir. Dårlig erfaring gjør sitt til forutinntatthet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Yvonne (mod)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...