Gå til innhold

Magemuskler! Hvordan "bygge opp"?

Anbefalte innlegg

Gjest Heloise
Skrevet

Hei! Kunne sikkert googlet meg fram til mye rart på nett, men jeg spør dere istedet, håper noen kan gi noen gode råd :)

Jeg har svært lite/dårlig muskulatur i magen. Har rett og slett aldri trent noe spesielt med magen. Jeg vil gjerne bygge opp litt muskulatur der, fordi jeg har noe ryggplager og fordi jeg trenger å stramme opp pløsa litt. Noen gode øvelser dere kan anbefale? Jeg kan ikke ligge så mye rett på gulvet/hardt underlag pga. ryggen (det er alt for vondt) men har treningsball jeg pleier å ta situps på.

Håper noen har råd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på "core exercises" eller "core training" på Google.

Ellers må det sies at magemuskler ikke vises før fettprosenten er lav nok, og musklene sterke nok.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg har slitt med ryggvondt, og har i den anledning trent endel slyngetrening hos fysio. Mitt mål er jo ikke synlige muskler, men derimot sterke muskler. Det funket fjell, kombinert med stabilitetstrening bl.a. på slik stor ball.

Gjest Heloise
Skrevet

Søk på "core exercises" eller "core training" på Google.

Ellers må det sies at magemuskler ikke vises før fettprosenten er lav nok, og musklene sterke nok.

Jeg skal ikke ha noen synlige magemuskler, men vil bygge de opp for å støtte opp ryggen bedre. Naprapaten sa at jeg hadde særdeles dårlige magemuskler, og det vet jeg jo fra før :)

Noen gode tips til øvelser Ms. Raggsokk? :)

Skrevet

Slyngeøvelser er knall for magen! Gjør virkelig underverker :jepp: Vil dog anbefale at du blir instuert i hvordan øvelsene skal utføres, for å unngå skader.

Gjest Heloise
Skrevet

Oi, det er nok ikke noe jeg kan gjøre hjemme uansett pga. plass og fordi jeg er litt tung :fnise: Men jeg vurderer å hoppe innom et studio en gang, kanskje det er noe jeg kan gjøre der :)

Skrevet

Hvis du vil bygge opp magemuskler samtidig som du har vondt i ryggen, vil jeg anbefale svømming. Det er så skånsomt og bra!

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Kanskje du finner noen tips her. Men ja, slyngetrening krever instruksjon i starten synes jeg.

Skrevet

Du kan jo gjøre flere øvelser på ball enn bare vanlige situps. Legg føttene på ballen og støtt armene i gulvet, trekk så beina (og ballen) inn mot kroppen slik du får knærne opp til magen. Søk etter filmer på youtube, så finner du nok noe du kan bruke. :)

Skrevet

Du kan jo gjøre flere øvelser på ball enn bare vanlige situps. Legg føttene på ballen og støtt armene i gulvet, trekk så beina (og ballen) inn mot kroppen slik du får knærne opp til magen. Søk etter filmer på youtube, så finner du nok noe du kan bruke. :)

Det er den samme øvelsen jeg gjør i slynge. Høyst effektiv, og jeg vil tro det er enklere å gjennomføre, med beina i slynge :)

På nybegynneerstadiet vil jeg også si det er mindre tungt om man står med albuene i gulvet, ikke bare hendene. Blir fort en slags "push-up" med hendene i gulvet, og dette gjøre selvfølgelig øvelsen tyngre.

Gjest Rastl0s
Skrevet

Hanging leg raises er genial.

Så har du crunches i kabelmaskin

Skrevet

Hvis du søker på stående mageøvelser på youtube så finner du et par veldig bra noen (må se gjennom litt crap først antakeligvis). Jeg får vondt av å ligge på matte fordi jeg har svai i ryggen og ganske beinete rygg, men stående øvelser funker utrolig bra på balanse og stabilitet og du bruker hele magen! Blant annet finnes det noen gode øvelser for sideflesket (hoho) og noen der man sveier beinet rundt og rundt mens man bruker magemusklene til å holde balansen. Jeg gjorde et par øvelser og repetisjoner og kjente det i hele magen neste dag. Og det er utrolig lett å bare stå oppe og trimme litt foran tven i stedet for å stresse ned på gulvet. Dette føles som veldig naturlige øvelser også, ikke oppfunnede situps-øvelser.

Gjest Heloise
Skrevet

Jeg får vondt av å ligge på matte fordi jeg har svai i ryggen og ganske beinete rygg

Samme som meg! :)

Blant annet finnes det noen gode øvelser for sideflesket (hoho) og noen der man sveier beinet rundt og rundt mens man bruker magemusklene til å holde balansen.

Hvis du har tid en gang, kunen du linket meg noen av disse snuttene? Høres jo toppers ut! :)

Skrevet

- Stående roing med stang

- Planken

- Ligge på ryggen med beina i været, og føre ett og ett (eller begge samtidig) beina i bakken og opp- uten at beinet i været tipper for langt mot ansiktet

Dette er de øvelsene jeg føler river mest i magen. Om man får enorme abs av det aner jeg ikke, men jeg føler at stående roing tar både på rygg og sidemagemuskler, mens de andre to tar sånn litt overalt i magen.

Gjest Heloise
Skrevet

- Stående roing med stang

- Planken

- Ligge på ryggen med beina i været, og føre ett og ett (eller begge samtidig) beina i bakken og opp- uten at beinet i været tipper for langt mot ansiktet

Dette er de øvelsene jeg føler river mest i magen. Om man får enorme abs av det aner jeg ikke, men jeg føler at stående roing tar både på rygg og sidemagemuskler, mens de andre to tar sånn litt overalt i magen.

Takker! :) Gjorde den sistnevnte endel idag, føltes bra! Håper virkelig jeg kjenner det i morgen, det er det jeg liker aller best med trening! :jepp:

Takk for tips sålangt! Skal youtube litt og se hva jeg finner.

Tar gjerne imot flere tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...