AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Jeg har et nyopprettet forum. Betalte rundt 2500 kr for å opprette det. Har nå fått tilbud om å la en bedrift få ha annonseplass hos meg for nesten den summen jeg har brukt på å lage forumet. Altså går jeg nesten i null. Må dette skattes av? Jeg går på arbeidsavklaringspenger fra NAV. Vil det stikke kjepper i hjulene? Forumet drives kun på hobbybasis.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 Generelt om å skatte av hobbyvirksomhet: Man tar vare på kvitteringer på alle utgifter og "skriver av" disse på skatten. Ergo trenger man ikke skatte før man går i pluss.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Takk for svar. Jeg ringte skatteetaten nå. De sa at så lenge jeg ikke går mer enn 10 000 i pluss så trenger jeg ikke skatte av det. Det var jo deilig Hvis jeg nærmet meg den summen skulle jeg ringe dem tilbake for å få videre «instrukser». Så da gjenstår bare spørsmålet: Hva med NAV? Har jeg lov til å tjene litt penger på en hobby jeg ikke skatter av? Er litt redd for å ringe dem i tilfelle jeg ikke får lov og dermed på en måte avslører meg selv...
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Jeg har lurt litt på det samme vedrørende blogging, og ifølge skatteetatens sider skal alt i utgangspunktet skattes av. Men de sier man kan tjene 10000 før det gjelder?
Gjest Nuppdupp Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 (endret) jeg synes du skal ta på deg burka, gå til en telefonkiosk midt i oslo, ringe dem og spørre. gjør til stemmen din da er du sikker på å være anonym Endret 8. november 2011 av Nuppdupp
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 Jeg har også tidligere fått beskjed om at alt skal oppgis og at man skatter straks man er på plussiden. Men så gidder vel ikke skatteetaten å bruke energi på småpenger, så uoffisielt kan man nok regne med at det er trygt å tjene noen få tusenlapper på hobbyen sin. Angående NAV så vet jeg ikke. Lurer på det samme selv. Jeg er arbeidssøker og har lyst å tjene litt penger på hobbyen min for å spe på dagpengene mens jeg søker jobber.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Så merkelig at de sier en ting på bergsidene og noe annet på telefon. Men jeg velger så klart å gå etter det han sa i telefonsamtalen. Det kan jo være som en av dere sa at de sier det fordi de ikke gidder å bruke energi på småpenger. Ts
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Så merkelig at de sier en ting på bergsidene og noe annet på telefon. Men jeg velger så klart å gå etter det han sa i telefonsamtalen. Det kan jo være som en av dere sa at de sier det fordi de ikke gidder å bruke energi på småpenger. Ts Nettsidene! Ikke bergsidene... Ts
daemonia Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 Jeg går på arbeidsavklaringspenger fra NAV. Vil det stikke kjepper i hjulene? Forumet drives kun på hobbybasis. Er det ikke kun skattepliktig inntekt NAV skal gå etter i slike tilfeller?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 Er det ikke kun skattepliktig inntekt NAV skal gå etter i slike tilfeller? Jeg håper det, det høres jo mest logisk ut. Hvis man passer naboens hund og får en 500-lapp for det kan vel ikke det være noe NAV har noe med å gjøre, f.eks. Samtidig blir jo denne situasjonen annerledes ettersom det er en avtale mellom forumet og en seriøs bedrift da. Ts
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Oppdatering: Fikk beskjed fra bedriften som skal kjøpe annonseplass at de måtte markere overføringen som "lønn" og dermed også trengte skattekortet mitt. Dette kan vel ikke gå så godt overens med NAV? Får ikke ringt NAV ettersom de har stengt for dagen.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Du er ikke ansatt hos denne bedriften som skal kjøpe annonseplass av deg. De skal kjøpe en tjeneste av deg. Ergo er det vel DITT ansvar å skatte av denne inntekten? Så det at de skal ha skattekortet ditt virker rart. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 Greia er vel også om du skal trekkes i AAP, dersom du har inntekter på dette ved siden av?
HopelessFear Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 En trenger ikke skatte før det har gått over en viss grense. Er ikke sikker på hvor mye det er på.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #15 Skrevet 10. november 2011 Fikk ikke tak i saksbehandleren min i dag, men snakket litt med noen andre på NAV. Og jøjemeg... Dette skal ikke være lett. De begynte å snakke om at jeg måtte sende inn hvor mange timer jeg bruker på forumet i meldekortet ettersom alt arbeid skal regnes med, selv om man ikke tjener på det, og at hvis timene overskrider 60% stilling mister jeg AAP. Jeg satt i telefonen som et eneste stort spørsmålstegn. Ønsker de at man skriver ned timer man bruker på Twitter og Facebook på meldekortet og? Håpløst! Men sannsynligvis var han jeg pratet med en forvirret sjel og langt ute på bærtur. Satser på at saksbehandleren vil si noe helt annet.
Gjest badeand1 Skrevet 10. november 2011 #16 Skrevet 10. november 2011 (endret) Fikk ikke tak i saksbehandleren min i dag, men snakket litt med noen andre på NAV. Og jøjemeg... Dette skal ikke være lett. De begynte å snakke om at jeg måtte sende inn hvor mange timer jeg bruker på forumet i meldekortet ettersom alt arbeid skal regnes med, selv om man ikke tjener på det, og at hvis timene overskrider 60% stilling mister jeg AAP. Jeg satt i telefonen som et eneste stort spørsmålstegn. Ønsker de at man skriver ned timer man bruker på Twitter og Facebook på meldekortet og? Håpløst! Men sannsynligvis var han jeg pratet med en forvirret sjel og langt ute på bærtur. Satser på at saksbehandleren vil si noe helt annet. Du tjener vel ikke noe der. I forhold til det forumet. Endret 10. november 2011 av mortem
HopelessFear Skrevet 10. november 2011 #17 Skrevet 10. november 2011 Du tjener vel ikke noe der. I forhold til det forumet. Blir feil å be om times beregning på en slik lønning. Annonseinntekter er ikke faste (eller faste, spørs om en er affliate eller selger annonseplasser på nettsiden.)Det er umulig å regne hvor mye hun tjener hver time om hun er affliate. Annonseplasser går for en fast pris i uken eller måneden. Det er litt lettere å regne, men fortsatt feil å regne timer.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #18 Skrevet 10. november 2011 Du tjener vel ikke noe der. I forhold til det forumet. Jeg trenger ikke nødvendigvis å tjene noe på forumet heller om det blir et problem. Jeg skal være fornøyd (tja, nesten fornøyd...) med å kunne drive forumet med fritt spillerom, hvor jeg kan tjene penger på annonseplasser som jeg kan reinvistere i forumet og forumutgifter - og dermed ikke ta ut noen penger til personlig bruk. Som sagt er forumet en hobby, ikke en businessplan. Men skal jeg bli nektet å få inn noen som helst former for annonsepenger blir det vanskelig for meg, ettersom forum kan være en dyr affære.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #19 Skrevet 10. november 2011 Jeg trenger ikke nødvendigvis å tjene noe på forumet heller om det blir et problem. Jeg skal være fornøyd (tja, nesten fornøyd...) med å kunne drive forumet med fritt spillerom, hvor jeg kan tjene penger på annonseplasser som jeg kan reinvistere i forumet og forumutgifter - og dermed ikke ta ut noen penger til personlig bruk. Som sagt er forumet en hobby, ikke en businessplan. Men skal jeg bli nektet å få inn noen som helst former for annonsepenger blir det vanskelig for meg, ettersom forum kan være en dyr affære. Dessuten sa fyren på NAV at jeg måtte sende det inn på meldekort uavhengig om jeg tjente noe eller ikke. Det blir jo bare latterlig. Skal man også sende inn meldekort om man lager en hjemmeside, eller blogger på blogg.no?
Jane F. Skrevet 10. november 2011 #20 Skrevet 10. november 2011 Ja det hører ikke hjemme noe sted! Noen ganger lurer jeg på hva de tenker på. At man Skal miste retten til stønad om man har en hobby man ikke tjener noe på? Hører jo ikke hjemme noe sted. Systemet altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå