Gå til innhold

Whiskey julekalender

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lage whiskey julekalender til kjæresten min. Har funnet en dansk side som selger dette, men blir usikker på om de sender til Norge. Noen som vet om det er å få tak i her i Norge? Eller om det er mulig å få kjøpt 24 småflasker av forskjellige whiskey-slag på vinmonopolet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjorde et kjapt søk på vinmonopolet.no, og hvis du tenker på mini-flasker, er det kun Famous Grouse (whisky) og Jameson (whiskey) som er å oppdrive i 5cl i deres katalog, og det er kanskje ikke det største utvalget til en kalender :gjeiper: Undersøk om den danske nettsiden du fant kan frakte til Norge, evt prøv på http://www.whiskyshop.com/ - de sender til Norge og har bra utvalg i både blended og single malts i 5cl-flasker (søk nettbutikken for "miniature") - flere aldre. Her er det i hovedsak whisky som er utvalget, whiskey har de som regel bare i større flasker. Er innom en av de større butikkene i kjeden titt og stadig, og de har et pent utvalg i feks Connemara og Bushmills, men har aldri sett dem i 5cl. Forøvrig skulle det ikke forundre meg om det finnes en tilsvarende, irsk nettbutikk, hvis det er irsk han foretrekker :)

Innmari artig idé, forresten :jepp: Fare for at du får en temmelig fornøyd mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Mermaid Blues. Det virker som om du har litt peiling på whiskey. Jeg har ikke peiling i det hele tatt, men tenkte å prøve å imponere mannen litt. :sjenert: Jeg får undersøke litt, og se om jeg finner ut av det.

Mulig teit spm., men skulle det ikke være lov å bestille fra utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har lov til å bestille alkohol fra utlandet til privat bruk, men du må betale alkoholavgift, matproduksjonsavgift, emballasjeavgift, frakt, merverdiavgift og evt fortollingsgebyr.

Kan være greit å sjekke opp med tollvesenet, trenger jo ikke bli dyrt når det er småflasker, men kan jo bli litt ekstra av det.

Ellers er ideen genial, hadde vært perfekt gave til mannen så oppdater gjerne med det du finner ut.

Et annet tips er å alliere seg med folk du kjenner som skal ut å reise, er mye småflasker i taxfree ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tropehus

Har du link til den danske siden? Hvis du vil unngå masse avgofter kan det kanskje være et alternativ å bestille det poste restante til Sverige? ...hvis du ikke bor alt for langt unna grensen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns alltid det er skummelt å bestille fra utlandet. Dessverre finner jeg ikke igjen den danske siden hvor de selger en slik julekalender.

Hvis jeg hører på det lokale vinmonopolet, tror dere de kan være behjelpelige med å kanskje bestille inn småflasker da? Hvis ikke tror jeg nesten jeg får vente til neste år, da jeg har litt bedre tid til å forberede dette.

Skulle ønske mannen likte øl best. Hadde vært mye lettere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Mermaid Blues. Det virker som om du har litt peiling på whiskey. Jeg har ikke peiling i det hele tatt, men tenkte å prøve å imponere mannen litt. :sjenert: Jeg får undersøke litt, og se om jeg finner ut av det.

Mulig teit spm., men skulle det ikke være lov å bestille fra utlandet?

Hehe, har hvertfall en voldsom forkjærlighet for whisky, særlig de fra Islay. Whiskey er mer så-så, jeg vet av et par irer jeg gjerne tar med hjem fra butikken, men i hovedsak er det skottene som vinner for meg ;)

Skader ikke å spørre på polet, ikke umulig at de kan skaffe for deg selv om det er utenom det vanlige sortimentet :) Om du drøyer det til neste år, kan du jo ta deg en tur over og handle her i UK ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på whiskey og whisky skjønner jeg. :sjenert:

Jeg har planer om en tur på polet imorgen, så får jeg høre med de om de kan hjelpe meg. Ellers får jeg nok ta meg en tur til UK neste år, ja. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på whiskey og whisky skjønner jeg. :sjenert:

Jeg har planer om en tur på polet imorgen, så får jeg høre med de om de kan hjelpe meg. Ellers får jeg nok ta meg en tur til UK neste år, ja. ;)

Ja, det gjenspeiler i hovedsak hvor drikken er produsert; whisky er skotsk og whiskey er irsk eller amerikansk :) Noe amerikansk whiskey betegnes også som bourbon, selv om bourbon ofte kan lages av andre ingredienser enn bygg, som er den tradisjonelle hovedingrediensen. Skotsk whisky omtales også som Scotch (feks i amerikanske filmer og serier hører man det ofte).

Skotsk whisky er som regel destillert to ganger og irsk tre ganger. Når det gjelder lagring pleier irene og skottene å bruke såkalte "seasoned barrels", det vil si tønner som allerede har vært brukt til å lagre andre ting, ofte sherry eller bourbon, som gir smak til det ferdige produktet. I USA er ikke denne praksisen tillatt pga diverse forskrifter.

Kan absolutt anbefale en tur hit til Skottland, destilleribesøk er artigere enn det høres ut :rodmer: (hvertfall når man kommer til smaksprøvedelen av omvisningen ;) )

...nå fikk jeg lyst på Lagavulin :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...