*Kaisa* Skrevet 10. desember 2003 #1 Skrevet 10. desember 2003 Hva skjedde mon tru? Kanskje han så statsminister jobben fare forbi i sakte film?
Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #2 Skrevet 10. desember 2003 Han har vel ikke ombestemt seg, men funnet ut at han ikke bør svare som privatperson på spørsmål som rettes til han som politiker. Politisk standpunkt trenger ikke stemme overens med ens private mening.
Gjest Bertine Skrevet 10. desember 2003 #3 Skrevet 10. desember 2003 http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/12/10/385760.html les denne så forstår dere litt mer, dagbladet er VELDIG flinke til å vri på ting, og utifra det Høybråten svarte i januar, syns ikke jeg det vitner om en "mørkemann"? Har du ett personlig/etisk og ett politisk syn på abort? - Nei, ikke ett etisk og ett politisk svar, men i noen tilfeller kan det være ett politisk svar og ett personlig svar på spørsmål. Det kan være jeg har svar på spørsmål i mitt liv som jeg ikke ville overføre til politikken. Det ligger en samfunnsmessig og etisk tenkning bak hva som er rett, og hva som er gjennomførbart. Jeg er for eksempel avholdsmann, men jeg kunne aldri tenke meg å forby alkohol. - Så overført til abortsaken, du er mot abort, men vil ikke gå mot abort etter voldtekt? - Korrekt, jeg vil ikke forby abort i nødssituasjoner.
*Kaisa* Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2003 :oops: Sorry, Høybråten! Jeg legger meg flat. Kanskje det var journalisten til Dagbladet som burde ha fått dritten. :-?
Gjest Bertine Skrevet 10. desember 2003 #5 Skrevet 10. desember 2003 som en annen var inne på på det andre innlegget, det er veldig ofte at krf-politikeres utspill eller utsagn blir vridd på til det verste... det er veldig lett å tro på media.. media har veldig stor makt, alt for stor makt mener jeg..
Glitterchick Skrevet 10. desember 2003 #6 Skrevet 10. desember 2003 Tja, han sier jo at han ikke vil forby abort i nødsituasjoner, men sier også at han vil fraråde det, til en jente som f. eks. er utsatt for voldtekt, uansett hva det gjør med hennes liv. Og det syns jeg ikke er en all right ting å mene.
waco Skrevet 10. desember 2003 #7 Skrevet 10. desember 2003 Tenk på baksidene av abort da... man øker risikoen for å bli steril senere, det tar masse helseplasser, man ødelegger et liv, og jeg tror ikke naturen på sikt liker at vi tukler så fælt med den... Voldtekt er en bestanddel i naturen, og vi er en del av naturen, enten dere vil det eller ei. Waco
Gjest Bertine Skrevet 10. desember 2003 #8 Skrevet 10. desember 2003 jeg ville beholdt barnet om jeg ble gravid etter en voldtekt, uansett.. for meg ville det bare bli verre å ta abort etterpå!! og Glitterchick, mennesker har lov å mene akkurat det de vil. Det har med verdier og livssyn å gjøre. Men fordi en politiker mener det, betyr ikke at folk tenker : "å nei, siden Høybråten mener at jeg ikke burde ta abort, da gjør jeg det ikke". det blir vel heller omvendt...
Glitterchick Skrevet 10. desember 2003 #9 Skrevet 10. desember 2003 Bertine, nå tviler jeg sterkt på om Høybråten provoserer noen til å ta abort slik du hentyder og jeg sier heller ikke at han ikke kan/får lov til å mene det, men jeg er også i min fulle rett til å synes at slike meninger ikke er spesielt all righte. Og det gjelder privatpersoner like fullt som politikere. Og jeg syns også det er feil å si veldig bastant hva man ville gjort i en situasjon som f. eks. voldtekt, for hvordan du reagerer kan neppe vite på forhånd.
Gjest Bertine Skrevet 10. desember 2003 #10 Skrevet 10. desember 2003 nei, jeg vet så klart ikke akkurat hvordan jeg vil føle. men jeg vet med sikkerthet at jeg ALDRI ville klart en abort!
waco Skrevet 10. desember 2003 #11 Skrevet 10. desember 2003 Glitterchick, det er ikke alle jenter som velger den enkleste løsning i en vanskelig situasjon. Det går an å motivere mennesker til å tenke alternativer til foster..eeh hva skal vi si.... likvidasjon.
chimp Skrevet 10. desember 2003 #13 Skrevet 10. desember 2003 Typisk kvinnefiendtlig innstilling å tvinge en kvinne til å gjennomgå ni måneders svangerskap og fødsel fordi hun var så uheldig å bli voldtatt.....
waco Skrevet 10. desember 2003 #14 Skrevet 10. desember 2003 Chimp, typisk kvinnelogikk og la en ulykke bli to..
chimp Skrevet 10. desember 2003 #15 Skrevet 10. desember 2003 Chimp' date=' typisk kvinnelogikk og la en ulykke bli to..[/quote'] Typisk drittsekk-uttalelse å kalle en voldtekt for en ulykke!
Glitterchick Skrevet 10. desember 2003 #16 Skrevet 10. desember 2003 Vel ifølge Waco er ikke en voldtekt en ulykke engang, men en naturlig del av naturen...
Gjest Fighter Skrevet 10. desember 2003 #17 Skrevet 10. desember 2003 Glitterchick' date=' det er ikke alle jenter som velger den enkleste løsning i en vanskelig situasjon. Det går an å motivere mennesker til å tenke alternativer til foster..eeh hva skal vi si.... likvidasjon.[/quote'] Det er sjelden jeg er enig med deg, men nå får du stjerne i margen. Å anbefale folk å beholde barnet er supert, og også veldig forskjellig fra å nekte noen å ta bort.
Sandman Skrevet 10. desember 2003 #18 Skrevet 10. desember 2003 Å drive politikk med skjult agenda, slik KrF prøver på, er ikke lurt. Kjell Magne tror fullt og fast på at Jesus vender tilbake, men finner det politisk ukorrekt å markedsføre det, derfor står vår statsminister heller fram i debatter om spillestilen til det norske fotballandslaget. Slik opptrer feige personer, som i realiteten har Bibelen som politisk program, men prøver å gi inntrykk av noe annet.
Glitterchick Skrevet 10. desember 2003 #19 Skrevet 10. desember 2003 For det første til deg Waco: Å velge abort er ikke nødvendigvis den letteste løsningen. Også til Waco og Optimist: Å anbefale noen å ikke ta abort etter en voldtekt blir for meg det samme som å fraråde det samme. Da utøver man personlig press på noen i en sårbar situasjon, og selv om man ikke nekter noen det, legger man retningslinjer for den personen om hva som er godtatt. Syns dere det var helt greit at Imamene anbefalte unge jenter å la seg tvangsgifte og omskjæres når den saken var oppe?
Pip Skrevet 10. desember 2003 #20 Skrevet 10. desember 2003 Også til Waco og Optimist: Å anbefale noen å ikke ta abort etter en voldtekt blir for meg det samme som å fraråde det samme. Da utøver man personlig press på noen i en sårbar situasjon, og selv om man ikke nekter noen det, legger man retningslinjer for den personen om hva som er godtatt. No hendvendte du deg ikkje til meg, men eg tek sjansen på å svare likevel... Det å anbefale å tenke gjennom nokre alternativ er ikkje det same som å fraråde eit anna? Eg veit faktisk om fleire jenter som slit med etterverknader etter abortar som er tekne på grunn av vanskelege livssituasjonar. Desse er ganske bitre på legane som skulle 'gi dei råd' - dei fekk nemlig knapt nok høyre om andre alternativ enn abort. Er difor svært positiv til at ein set fokus på andre løysingar! (Ein ting til - viss ein vel abort, burde ein få nøye informasjon om mogelege skader, etterverknader og risiko. Det har vore mangelvare!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå