Gå til innhold

Gir NAV halv skatt i desember, eller null skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer ganske enkelt på om NAV gir halv skatt eller null skatt i desember?

Brutto får jeg utbetalt 6180 hver 14.dag.

Netto får jeg utbetalt 4800 hver 14.dag.

Hva får jeg utbetalt i desember, tro? Får vi tre utbetalinger, forresten?

Og er det slik at man bare får to utbetalinger i mnd, eller blir det tre utbetalinger noen ganger siden det er hver 14.dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsavklaringspengene skal utbetales uten skattetrekk for to 14-dagers perioder i juni måned og for første 14-dagers utbetaling i desember måned.

Såvidt jeg vet er det ikke noen måneder det er plass til 3 utbetalinger.

Skrevet

Såvidt jeg vet er det ikke noen måneder det er plass til 3 utbetalinger.

Jo, det er det. Dersom første utbetaling er f.eks. den 1. en måned. Da blir neste den 15. og siste den 29. den måneden. Det pleier å skje et par ganger i løpet av året for min del i hvertfall.

Skrevet

Jeg lurer ganske enkelt på om NAV gir halv skatt eller null skatt i desember?

Brutto får jeg utbetalt 6180 hver 14.dag.

Netto får jeg utbetalt 4800 hver 14.dag.

Hva får jeg utbetalt i desember, tro? Får vi tre utbetalinger, forresten?

Og er det slik at man bare får to utbetalinger i mnd, eller blir det tre utbetalinger noen ganger siden det er hver 14.dag?

Om du får to eller tre utbetalinger avhenger av hvor tidlig i måneden du får den første utbetalingen.

Jeg tror det er ganske vanlig at den ene utbetalingen i desember er skattefri, mens den/de andre går som normalt. Men går du på AAP, dagpenger, sykepenger, permisjon eller hva?

Skrevet

Takk for svar! :goodbye:

Jeg går på AAP.

Må si det høres veldig rart ut at noen får 3 utbetalinger i mnd, mens andre får bare 2?

Blir ikke det litt ujenvt og urettferdig?

Skrevet

Jeg går på AAP.

Må si det høres veldig rart ut at noen får 3 utbetalinger i mnd, mens andre får bare 2?

Alle får hver 14. dag så det blir jo ikke urettferdig. Det blir bare litt tilfeldig hvilke datoer disse dagene havner på. Det er jo ingen som får mer enn andre. Alle vil innimellom få tre ganger i måneden. Enkel logisk tenking.

Finn en kalender og sjekk selv. Merk av hver 14. dag fremover i noen måneder så vil det nok dukke opp en "tre utbetalinger på en mnd".

• Liker 1
Skrevet

Jeg går på AAP.

Nei hvorfor det? Man får jo penger hver 14 dag.

Skrevet

Nei hvorfor det? Man får jo penger hver 14 dag.

Jeg bare syns det høres rart ut at noen får 3 utbetalinger 1 mnd.

Noen ganger går det 3 uker mellom mine utbetalinger ...

Jeg får alltid 2 ganger i mnd, ikke hver 14.dag ... jeg pleier å få rundt den 7 og 25 hver mnd.

Skrevet

Alle får hver 14. dag så det blir jo ikke urettferdig. Det blir bare litt tilfeldig hvilke datoer disse dagene havner på. Det er jo ingen som får mer enn andre. Alle vil innimellom få tre ganger i måneden. Enkel logisk tenking.

Finn en kalender og sjekk selv. Merk av hver 14. dag fremover i noen måneder så vil det nok dukke opp en "tre utbetalinger på en mnd".

Ja, men jeg har aldri fått utbetalt 3 ganger i mnd. Jeg får alltid 2 ganger i mnd ...

Hvor ofte får dere utbetalt 3 ganger i mnd, da? Et par ganger i året?

Skrevet

Jeg får alltid 2 ganger i mnd, ikke hver 14.dag ... jeg pleier å få rundt den 7 og 25 hver mnd.

Da har du faste utbetalingsdatoer, det er noe annet.

Jeg mottar dagpenger, det er nøyaktig hver 14. dag, så da blir det rettferdig og likt i det lange løp likevel.

Skrevet

Da har du faste utbetalingsdatoer, det er noe annet.

Jeg mottar dagpenger, det er nøyaktig hver 14. dag, så da blir det rettferdig og likt i det lange løp likevel.

Men jeg har AAP, er det ikke samme regler da?

Jeg får ikke nøyaktig disse datoene, men det er rundt disse datoene.

De på nav sa at jeg fikk utbetaling 2 dager etter hver gang jeg sendte meldekort.

Skrevet

Men jeg har AAP, er det ikke samme regler da?

Jeg får ikke nøyaktig disse datoene, men det er rundt disse datoene.

De på nav sa at jeg fikk utbetaling 2 dager etter hver gang jeg sendte meldekort.

Hvor lenge har du gått på aap? Hvis du leverer meldekort hver 14. dag og mottar utbetalingen et par dager etterpå (sånn som jeg gjør) så vil du jo ikke ha omtrentlige faste datoer hver mnd, det vil forskyves hver eneste måned.

Skrevet

Hvor lenge har du gått på aap? Hvis du leverer meldekort hver 14. dag og mottar utbetalingen et par dager etterpå (sånn som jeg gjør) så vil du jo ikke ha omtrentlige faste datoer hver mnd, det vil forskyves hver eneste måned.

Jeg har gått på AAP i 2-3 år.

Ja, jeg leverer meldekort hver 14.dag. Føler meg litt lurt ...for når jeg leverer meldekort hver 14.dag så burde jeg bli utbetalt hver 14.dag?

Skrevet

Sender du inn på lørdagen?

Skrevet

Jeg har gått på AAP i 2-3 år.

Ja, jeg leverer meldekort hver 14.dag. Føler meg litt lurt ...for når jeg leverer meldekort hver 14.dag så burde jeg bli utbetalt hver 14.dag?

Ja. Hvis du fikk utbetalt f.eks. 7. november så skal neste være 21.november, 5. desember, 19. desember, 2. januar, 16. januar, 30. januar... Altså skal du da ha tre utbetalinger i januar. Men det avhenger jo også av at du sender inn meldekort på riktig tidspunkt.

PS: Mitt svar går ut fra at AAP-regler er de samme som ved dagpenger. Der er ordningen slik jeg skisserer.

PPS: Om du vil beholde 100% anonymitet bør du logge ut og så logge inn igjen og huke av for "skjult bruker". Slik det er nå så står nicket ditt lengst nede i tråden når du leser den, og nicket kommer i kursiv når du poster. Folk som følger med kan derfor skjønne hvem du er. :)

Skrevet

Går det tre uker i mellom utbetalningene dine? Også har du ikke tatt det opp med nav? Jeg mottar også aap, men ettersom jeg har fast innsendingsdag på meldekortet annenhver lørdag, så blir pengene utbetalt mandag/tirsdag uken etter. Mao: utbetalning hver 14 dag, uavhengig av dato.

Når det har gått tre uker siden forrige utbetalning, har du sendt meldekortet i tide (lørdag/søndag når det blir tilgjengelig)? Og går det da bare en uke til neste utbetalning?

Skrevet

Kan dere regne?

En måned har 30 eller 31 dager. Dersom man får utbetaling fra nav hvert 14 dag så hender det en sjelden gang at man får utbetaling den 1. og den 15. og den 29. Det er tre ganger på en måned. To utbetalinger fra nav en måned gjelder ikke hele måneden, men kun 28 dager.

Skrevet

Det kommer vel an på hva slags stønad man får? Noen får penger hver 14. dag, andre får en/to ganger i mnd. Får man hver 14. dag blir det 26 utbetalinger i året, og da vil to av månedene ha tre utbetalinger.

Skrevet

Det kommer vel an på hva slags stønad man får? Noen får penger hver 14. dag, andre får en/to ganger i mnd. Får man hver 14. dag blir det 26 utbetalinger i året, og da vil to av månedene ha tre utbetalinger.

Trådstarter går på aap, og da skal det være utbetaling hver 14. dag, så fremt personen sender inn meldekort til riktig tid.

Alle som mottar stønad med meldekortinnlevering får utbetaling hver 14. dag.

Hvis du deriomot går f.eks. sykepenger er det faste utbetalingsdatoer som gjelder.

Skrevet

husk at halv skatt ikke er noe du "får". Har du ikke råd til det eller betalt nok skatt hittil i år så lønner det seg ikke å be om halv skatt. Da får du skattesmell!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...