Gå til innhold

Barn og salt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har jo fått med meg at barn ikke skal ha salt i maten. Vi har en gutt på 9 måneder. Han spiser ikke middagsglass, så han spiser samme middag som oss. Men det er jo salt i det meste!! Hva er greit!?

Er det greit med ferdiglagde kjøttkaker feks?

Mamma og svigermor mener han kan spise alt, så lenge vi ikke salter maten hans. Jeg trodde egentlig han ikke skulle spise ting som inneholdt salt (feks kjøttkaker), men det er jo salt i ALT!! Alt fra brød, smør, pålegg osv...

Hvor nøye er dere på det? Hvordan vet jeg om han får i seg passelig eller for mye salt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine fikk samme mat som vi hadde, og det har gått helt fint. Men kanskje dere bør salte litt mindre en epriode, for å slippe å tenke på at barnet får i seg for mye. Er jo enkelt å salte etterpå

Skrevet

Jeg salter ikke maten til ungene mine ekstra, men de spiser det samme som oss ;) De er 2 og 4 år nå. Vi lager ganske mye fra bunn og spiser lite farseprodukt, men jeg er ikke redd for å spise joika i ny og ne, eller ferdige sauser :) Man trenger jo ikke velge de produktene som generelt er veldig salte, ser for meg sånn som ferdig lapskaus osv. Bare se litt når du kjøper ting hvor mye salt det inneholder :)

Skrevet

Spiser det samme som oss her også. Men salter aldri ekstra, ikke vannet som grønnsakene eller potetene koker i eller noe.

Gjest Annaires
Skrevet

Spiste det samme som oss, men da lagde vi mest mat fra bunnen av, og saltet heller etterpå.

Skrevet

Det er visst ok med salt i små mengder. (f.eks salt fra leverpostei eller fra kaviar).

Jeg prøver å unngå det i det hele, men det er ikke så lett nei.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Når min var så liten så saltet jeg ikke potetene, og unnlot å bruke særlig mye salt ellers. Hadde heller saltbøssen på bordet. Så ble det vel introdusert mer etterhvert. Nå har barnet mitt nylig fylt to, og får nøyaktig det samme som oss, uavhengig av salt.

Gjest Madelene1
Skrevet

Jeg har er baby på 6mnd snart 7. Er det greit at hun spiser salt?

Skrevet

Jeg har er baby på 6mnd snart 7. Er det greit at hun spiser salt?

Som sagt, ørsmå mengder er ok . (f.eks et tynt lag med leverpostei på skiven).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...