Gå til innhold

Naturlig Ansiktskrem uten parabener?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Dropkick

Det kommer en "ny" type hudpleieserie fra Frankriket som heter NUXE. den blir foreløpig solgt på estetique men skal kanskje komme på apoteker. Den inneholder ikke parabener og har bare naturlige ingredienser.

Serien er den mest solgte i frankrike :)

Gjest lillelady

IHerb ja! :hjertesmil: Billigst og best, skjønner ikke hvordan jeg klarte meg før jeg oppdaget Iherb! Ang sopp; Det finnes da andre stoffer enn parabener som konserverer slik at man unngår sopp og andre microorganismer. Det er ikke slik at man må velge mellom parabener eller sopp :klaske: f.eks har Aubrey Organics utviklet sitt eget, unike konerveringsmiddel basert på grapfruktkjerneekstrakt og vitaminene A, C og E og dette har vist seg å være svært effektivt.

Annonse

Desverre er det nok bare få av Decleors produkter som er uten parabener - så man får ikke nødvendigvis en krem som er tilpasset huden sin. Men hvis du synes det er så viktig å ikke få i seg konserveringsmidler, så gjør det vel ikke noe om kremen ikke er optimal til din hud regner jeg med. Jeg må å få poengtere at store hudpleieselskaper har bukket under for hysteriet, fordi folk sluttet å kjøpe kremer med parabener - ikke fordi de var enige i påstandene om at de er kreftfremkallende. Resultatet er kremer som er like kostbare, men varer kortere (så bruk kremene raskt - de varer ikke like lenge som kremer med konserveringsmidler)

Jeg er hudpleier og møkka lei paraben-hysteriet som florerer over alt. Har opplevd å få kjeft av forbrukere som beskylte meg i å selge "farlige, kreftfremkallende produkter". Det må være stressende å være så hysterisk. Det virker nesten som om noen synes at å smøre seg med en hudkrem er like kreftfremkallende som å røyke (om ikke mer). Men for all del - last ned appen som har kommet, så får dere jo vite hvilke kremer som er "ufarlige" .

Øh. Det er jo ikke sånn at alternativet til parabener er å ikke bruke konserveringsmidler i det hele tatt. Produktene får ikke kortere holdbarhet av å bytte konserveringsmiddel. Det fins mange alternativer som funker like bra, og som er like lite allergifremkallende. Siden du slår i bordet med at du er hudpleier, bør du kanskje lese deg litt mer opp før du begynner å skrive?

• Liker 2

Eww, sopp er nesten verre en hormonkluss da. Eller hva eksakt gjør soppen mot huden?

Når produsentene fjerner parabener, bytter de dem ut med andre konserveringsmidler som gjør akkurat det samme: Hindrer bakterievekst. Ingen grunn til bekymring.

• Liker 1

Det er helt riktig. Produkter uten parabener er fulle av levende soppsporer og bakterier. Parabener hindrer formering av sopp og bakterier ved at de gjør dem "sterile", koloniene dør derfor ut av seg selv. Men uten parabener får sopp og bakterier altså formere seg fritt, de "spiser" av produktet og det blir flere og flere. Produkter uten parabener er ofte dekket av mugg og/eller sopp. De lukter også ofte sterkt/vondt, avhengig av hvilke stoffer de inneholder og hva bakteriene spiser og skiller ut av avfallsstoffer.

Det hjelper litt å oppbevare naturlig kosmetikk i kjøleskap/fryser. Man kan også bruke naturlige konserveringsmidler som sukker, salt og røyking, men ofte reagerer huden negativt på dette, dessverre.

Jeg er derfor for parabener i kosmetikk, siden de ikke har funnet opp noe godt alternativ. Jeg vil ikke ha barn heller, så for meg spiller det ikke så kjempestor rolle det med kjønnsorgan og forplantningsevne. Det er faktisk viktig å ta vare på huden, og ikke få allmulig sopp og mugg på den. Har også hørt om noen som fikk sopp i huden av parabenfrie produkter, store mørke flekker som ikke gikk bort. Det vil IKKE jeg ha.

Det her er bare vrøvl. Når produsentene fjerner parabener, erstatter de dem med andre, like effektive konserveringsmidler. Resultat: Like lang holdbarhet og ingen risiko for hormonforstyrrende effekt.

• Liker 1

Når produsentene fjerner parabener, bytter de dem ut med andre konserveringsmidler som gjør akkurat det samme: Hindrer bakterievekst. Ingen grunn til bekymring.

Hvorfor brukte de parabener i utgangspunktet hvis det er så enkelt?

• Liker 2

Annonse

Parabener er garantert billigere. Som regel handler det om kostnader.

Feil. Man bruker parabener fordi de er blant de mest stabile konserveringsmidler, og gir minst bivirkninger. Kan også legge til at effekten av parabener som konserveringsmidler er blitt forsket mye på, i motsetning til andre konserveringsmidler.

• Liker 1

Det her er bare vrøvl. Når produsentene fjerner parabener, erstatter de dem med andre, like effektive konserveringsmidler. Resultat: Like lang holdbarhet og ingen risiko for hormonforstyrrende effekt.

Tja, at de erstattes med andre konserveringsmidler som gjør samme nytten kan jeg være enige i. Problemet er vel heller at parabener erstattes av konserveringsmidler som ikke er forsket like mye på, og som forårsaker mange flere bivirkninger. Ergo er det ikke nødvendigvis bedre å bytte til kosmetikk uten parabener.

For de som fortsatt er overbevist om at parabener er djevelens verk, vil jeg anbefale å bruke fersk kosmetikk, uten noen som helst konserveringsmidler. Men da må dere ikke bli skuffet om dere må kaste en del etter en stund pga bakterie- og soppvekst.

• Liker 1

Vel, som AB nevner og som ble sagt i Puls i går, så er det faktisk en økning i brystkreft, eggstokkkreft og testikkelkreft.Der tok de opp mengden, at det vi smører på, går rett i blodet, og at blodet skiller det ut igjen. MEN når vi smører oss 5-6-7 ganger i uka, så klarer ikke kroppen å skille stoffene ut, og de blir da liggende i kroppen. Så om mengden ikke er så stor i produktet man kjøper, så hjelper ikke det om man smører på så ofte at kroppen ikke klarer å skille det ut.

Nå blander du kortene. De fleste forskerene er enige om at parabener ikke er karsinogene, det vil si at det er ingen sammenheng mellom parabener og kreft. Det de sier er at de ikke kan utelukke at de har en hormonforstyrrende effekt, men som tidligere sagt, gjelder dette kun for ekstremt store doser.

• Liker 1
Annonse
Gjest lillelady

Tja, at de erstattes med andre konserveringsmidler som gjør samme nytten kan jeg være enige i. Problemet er vel heller at parabener erstattes av konserveringsmidler som ikke er forsket like mye på, og som forårsaker mange flere bivirkninger. Ergo er det ikke nødvendigvis bedre å bytte til kosmetikk uten parabener.

For de som fortsatt er overbevist om at parabener er djevelens verk, vil jeg anbefale å bruke fersk kosmetikk, uten noen som helst konserveringsmidler. Men da må dere ikke bli skuffet om dere må kaste en del etter en stund pga bakterie- og soppvekst.

Vel, jeg har ikke hørt om noen bivirkninger av konserveringsmidler brukt i kjent økologisk og naturlig hudpleie. Kan du komme med eksempel eller link? Meg bekjent har det blitt forsket mye på stoffer som blir brukt som konservering i denne typen produkter. Finner ikke noen Norske studier hvor det har forsket på de som konserveringsmidler sppesifikt, men dette er ikke ukjente stoffer i det heletatt men vanlige vitaminer og stoffer fra frukt, planter o.l. som har blitt brukt til en rekke andre formål uten problemer.

Den spropagandaen din for å skremme folk til å ikke prøve alternativer til parabenholdige produkter skjønner jeg ingen ting av!! Kan ikke du bare kose deg med parabenene dine og la andre som ønsker det se på alternativene?? Trådstarter sier jo at hun er på utkikk etter en krem UTEN parabener, da kan du holde deg unna tråden i stedet for å ødelegge den! :kjefte:

• Liker 1

kan det ikke lages en ansiktskrem som gir fukt men ikke inneholder:

mineraloljer

parabener

lanolin

parfyme

olje

en krem som gir fukt til huden og holder huden fin. da hadde jeg blitt glad :D

Det er vel at du ønsker oljefri som gjør det vanskelig for deg å finne en ansiktskrem. Hvorfor må den være uten olje?

• Liker 1

Det er vel at du ønsker oljefri som gjør det vanskelig for deg å finne en ansiktskrem. Hvorfor må den være uten olje?

Det finnes olje man fint kan ha i ansiktet, f.eks arganolje som jeg bruker, tetter ikke igjen porene og kjennes ikke fet. Men jeg skjønner jo at man ikke vil/trenger ha olje i ansiktet hvis man har skikkelig fet hud, da.

Den spropagandaen din for å skremme folk til å ikke prøve alternativer til parabenholdige produkter skjønner jeg ingen ting av!! Kan ikke du bare kose deg med parabenene dine og la andre som ønsker det se på alternativene?? Trådstarter sier jo at hun er på utkikk etter en krem UTEN parabener, da kan du holde deg unna tråden i stedet for å ødelegge den! :kjefte:

Enig. Dessuten kan jo folk påstå hva som helst når de skriver i en sånn tråd. Vis/lenk gjerne til pålitelige kilder når dere skriver. Inntil videre stoler jeg mer på Forbrukerrådet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...