JollyJolly Skrevet 8. november 2011 #21 Skrevet 8. november 2011 Jeg må si meg enig med gjest_elina her oppe! Det er ikke noe problem å finne naturlige og økologiske kremer på iherb. Også er de jo utrolig billige!! http://www.iherb.com/Face-Lotions-Cream Ja, tusen takk for linken, elina og bananflue. Skal sjekke ut dette
Gjest shirelle Skrevet 8. november 2011 #22 Skrevet 8. november 2011 Det er helt riktig. Produkter uten parabener er fulle av levende soppsporer og bakterier. Parabener hindrer formering av sopp og bakterier ved at de gjør dem "sterile", koloniene dør derfor ut av seg selv. Men uten parabener får sopp og bakterier altså formere seg fritt, de "spiser" av produktet og det blir flere og flere. Produkter uten parabener er ofte dekket av mugg og/eller sopp. De lukter også ofte sterkt/vondt, avhengig av hvilke stoffer de inneholder og hva bakteriene spiser og skiller ut av avfallsstoffer. Det hjelper litt å oppbevare naturlig kosmetikk i kjøleskap/fryser. Man kan også bruke naturlige konserveringsmidler som sukker, salt og røyking, men ofte reagerer huden negativt på dette, dessverre. Jeg er derfor for parabener i kosmetikk, siden de ikke har funnet opp noe godt alternativ. Jeg vil ikke ha barn heller, så for meg spiller det ikke så kjempestor rolle det med kjønnsorgan og forplantningsevne. Det er faktisk viktig å ta vare på huden, og ikke få allmulig sopp og mugg på den. Har også hørt om noen som fikk sopp i huden av parabenfrie produkter, store mørke flekker som ikke gikk bort. Det vil IKKE jeg ha. Eww, sopp er nesten verre en hormonkluss da. Eller hva eksakt gjør soppen mot huden?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #23 Skrevet 8. november 2011 Jeg er derfor for parabener i kosmetikk, siden de ikke har funnet opp noe godt alternativ. Jeg vil ikke ha barn heller, så for meg spiller det ikke så kjempestor rolle det med kjønnsorgan og forplantningsevne. Det er faktisk viktig å ta vare på huden, og ikke få allmulig sopp og mugg på den. Har også hørt om noen som fikk sopp i huden av parabenfrie produkter, store mørke flekker som ikke gikk bort. Det vil IKKE jeg ha. Hva med brystkreft, eggstokkkreft og testikkelkreft da? Det er hormon-endring-kreft. Det er ikke uten grunn at nevnte krefttyper har økt % over årene etter vi fikk hormon som parabener inn i kosmetikkindustrien. Antar du ikke vil ha det heller...
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #24 Skrevet 8. november 2011 Eww, sopp er nesten verre en hormonkluss da. Eller hva eksakt gjør soppen mot huden? Sopp ødelegger huden fullstendig, bryter ned huden innenfra. Sopp består jo av flere deler, frukten, sporene og mycelen. Mycelen er tråder som graver seg inn i hudlagene. Frukten er det dynlige du ser på huden. Frukten og sporene kan skrapes/brennes bort, men mycelets nettverk i underhuden får du aldri bort. Google etter bilder av folk med ansiktsopp, så ser du (hvis du orker). Hormonklusset er ikke verre enn det du får f.eks. med p-piller. Parabener, ja takk. 1
AnimalFarm Skrevet 8. november 2011 #25 Skrevet 8. november 2011 Problemet er ikke bare det som er nevnt over, men også det faktum at alle disse stoffene havner i naturen. Hormonforstyrret fisk, anyone?
JollyJolly Skrevet 8. november 2011 #26 Skrevet 8. november 2011 Det er helt riktig. Produkter uten parabener er fulle av levende soppsporer og bakterier. Parabener hindrer formering av sopp og bakterier ved at de gjør dem "sterile", koloniene dør derfor ut av seg selv. Men uten parabener får sopp og bakterier altså formere seg fritt, de "spiser" av produktet og det blir flere og flere. Produkter uten parabener er ofte dekket av mugg og/eller sopp. De lukter også ofte sterkt/vondt, avhengig av hvilke stoffer de inneholder og hva bakteriene spiser og skiller ut av avfallsstoffer. Det hjelper litt å oppbevare naturlig kosmetikk i kjøleskap/fryser. Man kan også bruke naturlige konserveringsmidler som sukker, salt og røyking, men ofte reagerer huden negativt på dette, dessverre. Jeg er derfor for parabener i kosmetikk, siden de ikke har funnet opp noe godt alternativ. Jeg vil ikke ha barn heller, så for meg spiller det ikke så kjempestor rolle det med kjønnsorgan og forplantningsevne. Det er faktisk viktig å ta vare på huden, og ikke få allmulig sopp og mugg på den. Har også hørt om noen som fikk sopp i huden av parabenfrie produkter, store mørke flekker som ikke gikk bort. Det vil IKKE jeg ha. Sopp ødelegger huden fullstendig, bryter ned huden innenfra. Sopp består jo av flere deler, frukten, sporene og mycelen. Mycelen er tråder som graver seg inn i hudlagene. Frukten er det dynlige du ser på huden. Frukten og sporene kan skrapes/brennes bort, men mycelets nettverk i underhuden får du aldri bort. Google etter bilder av folk med ansiktsopp, så ser du (hvis du orker). Hormonklusset er ikke verre enn det du får f.eks. med p-piller. Parabener, ja takk. Hahaha, dette er jo bare tull. Morsomt, men tenk om noen tror på det?
La Papesse Skrevet 8. november 2011 #27 Skrevet 8. november 2011 Så dere på Puls i går? Etter det jeg forsto, så var det noen parabener som skulle opp til vurdering i EU, om de skulle bli forbudt til små babyer. S0m er veldig bra! Og høyst påtide.. Ellers var det vel mengden av parabener som var skadelig. Altså, at i ethvert produkt man bruker, såpe, shampo, bodylotion, ansiktskremer osv osv som utgjorde faren. At kroppen aldri fikk tid til å skille ut parabenet. Så, hvis man bruker såpe, shampo og bodylotion (kun eksempler!) uten parabener, kan det ikke være farlig med en ansiktskrem og maskara MED parabener??? Som sagt fikk jeg forståelsen for at det ble for mye av mengden i alt vi bruker, ikke parabenet i seg selv??? 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #28 Skrevet 8. november 2011 Hadde du hatt minimum av kunnskap om parabener, noe du kanskje burde hatt som hudpleier, så hadde du visst at det er ikke først og fremst kreft man er redd for. Parabener forstyrrer hormoner og flere og flere forskerer mener de i større doser føre til deformerte kjønnsorganer, nedsatt forplantningsdyktighet og for tidlig pubertet. Det er ikke meg selv jeg er mest bekymret for, når jeg vil unngå parabener. Men barna våre og de som kommer etter oss. Nettopp! I større doser. All forskning som er gjort på parabener, er gjort med mye større doser enn det som finnes i daglivarer. Når det gjelder de små mengdene i kosmetikk o.l., har man ikke kunnet finne noen som helst effekt av parabener. For å trekke det litt lengre; Drikker du alkohol? Tar du et glass vin nå og da? Forskning har nemlig vist at større mengder alkoholer FARLIG. Forby all bruk av alkohol!!! Ja, jeg vet det er å dra det litt langt, men poenget er at man må se på nyansene i det man leser, og ikke la seg rive med at hylekoret. For the record, jeg er farmasøyt og har faktisk en viss innsikt i denne type stoffer. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #29 Skrevet 8. november 2011 Til alle skeptikere: http://www.klikk.no/mote/detnye/skjonnhet/article690054.ece 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #30 Skrevet 8. november 2011 Tenk på stakkars naturen som får disse høye dosene parabener, de som blir skylt ut i vasken fra rens og hudkremrester.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #31 Skrevet 8. november 2011 Hva med brystkreft, eggstokkkreft og testikkelkreft da? Det er hormon-endring-kreft. Det er ikke uten grunn at nevnte krefttyper har økt % over årene etter vi fikk hormon som parabener inn i kosmetikkindustrien. Nettopp! I større doser. All forskning som er gjort på parabener, er gjort med mye større doser enn det som finnes i daglivarer. Når det gjelder de små mengdene i kosmetikk o.l., har man ikke kunnet finne noen som helst effekt av parabener. Vel, som AB nevner og som ble sagt i Puls i går, så er det faktisk en økning i brystkreft, eggstokkkreft og testikkelkreft. Der tok de opp mengden, at det vi smører på, går rett i blodet, og at blodet skiller det ut igjen. MEN når vi smører oss 5-6-7 ganger i uka, så klarer ikke kroppen å skille stoffene ut, og de blir da liggende i kroppen. Så om mengden ikke er så stor i produktet man kjøper, så hjelper ikke det om man smører på så ofte at kroppen ikke klarer å skille det ut.
Grønt blad Skrevet 8. november 2011 #32 Skrevet 8. november 2011 Jeg har ikke lest hele tråden. Det er ikke vanskelig å finne produkter uten parabener. I helsekost finner man flere produkter, f.eks. fra Weleda, og det finnes også merker som ikke bruker parabener i parfymerier. Selv bruker jeg Origins' produkter, uten parabener i noen produktene.
JollyJolly Skrevet 8. november 2011 #33 Skrevet 8. november 2011 Tenk på stakkars naturen som får disse høye dosene parabener, de som blir skylt ut i vasken fra rens og hudkremrester. Jeg tenker også at vi må ha et større perspektiv og ikke bare fokusere på hva som er farlig for meg her og nå. Jeg tror f.eks. egentlig ikke at jeg tar skade av å bruke litt krem og balsam med parabener. Men vil gjerne unngå det likevel, siden man ikke kjenner langtidskonsekvensene ved stadig mer bruk og opphopning i naturen og grunnvannet. Har vi råd til å ta sjansen? Eller gir vi blaffen i naturen og de som kommer etter oss? 1
JollyJolly Skrevet 8. november 2011 #34 Skrevet 8. november 2011 Nettopp! I større doser. All forskning som er gjort på parabener, er gjort med mye større doser enn det som finnes i daglivarer. Når det gjelder de små mengdene i kosmetikk o.l., har man ikke kunnet finne noen som helst effekt av parabener. For å trekke det litt lengre; Drikker du alkohol? Tar du et glass vin nå og da? Forskning har nemlig vist at større mengder alkoholer FARLIG. Forby all bruk av alkohol!!! Ja, jeg vet det er å dra det litt langt, men poenget er at man må se på nyansene i det man leser, og ikke la seg rive med at hylekoret. For the record, jeg er farmasøyt og har faktisk en viss innsikt i denne type stoffer. Det blir noe annet med alkohol, det påvirker jo bare den som drikker det. Jeg synes forrsten ikke det er noe hylekor, de fleste driter jo i parabener og fortsetter å kjøpe produktene. Har det vært noe klart fall i salg kanskje? 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #35 Skrevet 8. november 2011 Så dere på Puls i går? Etter det jeg forsto, så var det noen parabener som skulle opp til vurdering i EU, om de skulle bli forbudt til små babyer. S0m er veldig bra! Og høyst påtide.. Ellers var det vel mengden av parabener som var skadelig. Altså, at i ethvert produkt man bruker, såpe, shampo, bodylotion, ansiktskremer osv osv som utgjorde faren. At kroppen aldri fikk tid til å skille ut parabenet. Så, hvis man bruker såpe, shampo og bodylotion (kun eksempler!) uten parabener, kan det ikke være farlig med en ansiktskrem og maskara MED parabener??? Som sagt fikk jeg forståelsen for at det ble for mye av mengden i alt vi bruker, ikke parabenet i seg selv??? Jeg så puls og forsto det slik at miljøgiftene vi får i oss gjennom mat og vann klarer vi ikke å kontrollere. Når vi påfører oss ytterligere mer skadelige stoffer gjennom kosmetikk, blir det for mye for kroppen å håndtere. Men maten og vannet må vi jo ha. Kosmetikken er unødvendig, i allefall deler av den. Jeg forstår ikke hvorfor enkelte blir så provosert. Slik som hun ene sa; "det er først når skaden er skjedd at vi VET. Men da er det for sent". Dette handler bare om forhåndsregler. Hvis sjamooen din ikke er bra for deg og miljøet, hvorfor ikke velge en annen? Fattar lite.... 1
Lykkelitenen Skrevet 8. november 2011 #36 Skrevet 8. november 2011 Velger du organisk er de fleste produktene parabenfrie og spør du burde en hver selger på et parfymeri finne ett alternativ til deg, uavhengi av egen overbevisning. Jeg bruker parabeninnholdige produkter selv, men jeg vet godt hvilken som ikke er det og jeg hjelper gjerne kundene mine med å finne de alternativene som passer dem. Noen merker som er parabenfrie er Weleda, Green People, Korres, Dr. hauschka, den nye serien til Nivea, Vita sin Harmoniserie, Jason. Spør etter disse Til TS, A-creme finnes også i en parabenfri versjon, denne selges kun på Apoteket og kommer i tube, ikke krukke som den orginale versjonen.
SmallTalk Skrevet 8. november 2011 #37 Skrevet 8. november 2011 Hahaha, dette er jo bare tull. Morsomt, men tenk om noen tror på det? Nei, mye av dette er faktisk ikke tull. Det er ikke tull at parabener er konserveringsmiddel og at alternativet til konserveringsmiddel enten er produkter som mugger eller produkter som er har så høy alkoholprosent at de er alt annet enn gode for huden. Personlig så vil jeg hverken ha produkter som mugger eller produkter er drept av alkohol, da huden min ikke liker alkohol noe særlig og tanken på mugg byr meg imot. Parabener er som aspartam. Skadelig i ekstremt store mengder og uskadelig i små mengder. Jeg velger da å bruke de produktene jeg vil. 2
Gjest Vitusjente Skrevet 8. november 2011 #38 Skrevet 8. november 2011 Kremer og kosmetikken vi bruker er i søkelyset om dagen, pga innhold av parabener som forskning viser at forstyrrer hormonbalansen...vi snakker om hudkremer, salver, shampoo, sminke osv... Har lenge brukt A-krem.. men den er vist FULL av parabener... hva av ansiktkrem kan brukes???? Hei ! Ren scincare finnes på apoteket og her helt frie for parabener og tilsetningsstoffer! Disse ligger på rundt 300-400 kr men er utrolig gode produkter og drøye i bruk
Gjest Vitusjente Skrevet 8. november 2011 #39 Skrevet 8. november 2011 Hei ! Ren scincare finnes på apoteket og her helt frie for parabener og tilsetningsstoffer! Disse ligger på rundt 300-400 kr men er utrolig gode produkter og drøye i bruk * skincare
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2011 #40 Skrevet 8. november 2011 Vita har en serie som heter Harmoni, der er alle Harmoni.produktene uten parabener. De har ansiktskrem, deodorant, dusjsåpe, håndsåpe, peeling og bodylotion, om jeg husker rett, i samme Harmoni-serien.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå