aline Skrevet 10. desember 2003 #1 Skrevet 10. desember 2003 Jeg sitter her og skammer meg over kollegaene mine, sjefen min og arbeidsplassen min, og vet at jeg kan gjÞre det fordi det er slik jeg oppfatter det, men er det jeg som er prippen her? er det slik pÄ alle arbeidsplasser? Grunnen: I gÄr hadde firmaet jeg jobber i fest, med selebre gjester, champanje og fine snitter. I utgangspunktet varte stasligheten i to timer, med pÄfÞlgende festligheter i litt mindre storslÄtte vendinger, firmaet hadde kjÞpt inn rÞdvin etc til de ansatte. Selv var jeg med pÄ den fÞrste delen, og mÄtte sÄ dra, da jeg har dansetrening pÄ tirsdager. Dessuten VET jeg jo at det blir bÄde drukket endel og utÞvd en hel masse drikkepress pÄ de av oss som IKKE drikker sÄ mye. Greit nok. OgsÄ greit nok at sjefen gir beskjed, til alle bortsett fra meg (dette gjelder ogsÄ nÄr jeg ER med pÄ feste, og BLIR utsatt for drikkemas), om at det er ok Ä komme litt sent pÄ jobb i dag. Men nÄr det fÞrste jeg mÞter i dÞra klokka kvart pÄ Ätte (vi har egentlig arbeidsdag fra kl. 08.00-16.00) er ei som stormer ut og peser "Jeg mÄ hjeeem..". Ingen andre pÄ min avdeling, inkl. sjefen, viser seg pÄ jobb fÞr klokka ti, og nÄr de kommer sÄ er 3 av 5 (+ sjefen) sÄ redusert at det eneste de gjÞr er Ä henge rundt Ä mer eller mindre skryte av sine drukkenskaper og at de var sÄ fyllesjuke at de ikke kom seg opp, at det var sÄ fulle at de tok banen opp og ned til byen flere ganger pÄ kvelden, og tilslutt ble sperret inne i en lÄst vogn!!! :o og mÄtte bryte seg ut og ble da stoppet av securitas!! :o (hadde dette skjedd, ville jeg ALDRI fortalt det pÄ jobben!! av skam!!) NÄr vi nÄ kom til klokka ett idag, sÄ var Ún kommet tilbake og to gÄtt hjem pga fyllesjuke!!! Hadde dette IKKE gÄtt utover noen, sÄ hadde jeg ikke reagert sÄ sterkt. Men da dette innebÊrer at JEG mÄ rydde opp i deres rot og ta deres jobb i dag, fordi DE ikke klarer Ä holde seg edrue nok til Ä funke dagen etter, sÄ blir jeg lamslÄtt og flau!! (jobber med salg, de har egne store og viktige kunder, som jeg mÄ arbeide med i tillegg til min egen jobb, og som jeg mÄ juge Ä si at de er i mÞter etc.) Er det normalt at voksen mennesker (i alder er kollegaene mine rundt 50 Är +) pÄ firmafester drikker seg sÄ stupfulle at de ikke klarer Ä jobbe dagen etter? Er det normalt at slik oppfÞrsel blir mÞtt fra ledelsen med lure smil og klapp pÄ skuldern? Er det normalt at samme ledelse spÞker til meg med at etter at de ansatte meg sÄ lurer de pÄ om de skal ta med alkoholvaner i arbeidskontrakten? :o (altsÄ at man skal drikke sÄ og sÄ mye og gjerne vÊre fyllesjuke dagen etterpÄ, selv om det gÄr utover salg, kunder og medarbeidere.) Er det meg som er fisefin som faktisk reagerer med vantro nÄr dette skjer gang pÄ gang pÄ gang pÄ gang? Og er det teit av meg Ä reagere?
Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #2 Skrevet 10. desember 2003 Nei, det synes jeg ikke. à vÊre litt klein er greit, men man mÞter pÄ jobb i rimelig tid. à skryte av fylla er barnslig i mine Þyne. Og man lar IKKE andre gjÞre jobben for seg. Neste gang ville jeg avspasert dagen etter om jeg var deg.
aline Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #3 Skrevet 10. desember 2003 Nei, det synes jeg ikke. à vÊre litt klein er greit, men man mÞter pÄ jobb i rimelig tid. à skryte av fylla er barnslig i mine Þyne. Og man lar IKKE andre gjÞre jobben for seg. Neste gang ville jeg avspasert dagen etter om jeg var deg. Det skulle jeg gjerne gjort, men jeg fÄr ikke lov til Ä vÊre borte pÄ slike dager, fordi jeg aldri fÄr fri nÄr sjefen risikerer Ä vÊre borte, noe han ogsÄ risikerer etter slike fester (grunnet alkoholinntak)!!! Hadde bare dratt pÄ smilebÄndet selv jeg, dersom de var litt smÄslitne og kleine, men synes dette er drÞyt. Og synes det at det blir godtatt er helt utrolig!
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #4 Skrevet 10. desember 2003 Synes ikke du overreagerer sÄ lenge det gÄr ut over deg! Synes det er positivt at du har sÄpass samvittighet at du blir flau overfor kunder, men det er jo synd at du skal mÄtte lyve for Ä dekke over for dine kollegaer! :evil: Trodde jeg var i en ganske "tÞff" bransje nÄr det kom til drikking (byggebransjen), men her stilles det opp til vanlig tid selv om man kanskje ikke er i topp form. Dessuten er det ingen andre som mÄ gjÞre vÄr jobb (stort sett) dersom vi ikke klarer den selv en dag. Tror faktisk jeg pÄ et passende tidspunkt ville sagt i fra om at du er lei av at festingen deres skal gÄ ut over deg, men slik jeg leser det du skriver virker det dessverre som om du ikke vil komme noen vei med det. Lykke til! Hilsen Lille meg
Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #5 Skrevet 10. desember 2003 :o Nei , det mÄ jeg si!! At han fester og skal vÊre ubrukelig eller hjemme pga fyllesyk, mens du ikke fÄr fri! Vel, da ville jeg vÊrt like slapp som dem dagen derpÄ neste gang. kom sent og gjÞr lite du ogsÄ, si du var ute med noen venner dagen fÞr.
Arwen Skrevet 10. desember 2003 #6 Skrevet 10. desember 2003 Eller bruk en egenmelding, si du har fÄtt influensa.
Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #7 Skrevet 10. desember 2003 Eller bruk en egenmelding' date=' si du har fÄtt influensa.[/quote'] DEFINITIVT!!!! helt seriÞst. Jeg er ikke for tullebruk av egenmeldinger, men her er det pÄ sin plass.
aline Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #8 Skrevet 10. desember 2003 Det er godt det ikke bare er meg! FÄr det inntrykket nÄr jeg prÞver Ä ytre min mening om det her pÄ jobb. PrÞver Ä finne ny jobb, men det er ikke sÄ mye Ä sÞke pÄ akkurat. Men visse dager lurer jeg pÄ om ikke ALT ville vÊrt bedre... Men, jeg sitter her pÄ KG med gooood samvittighet da! Det fÄr jeg ikke gjort overalt.
aline Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #9 Skrevet 10. desember 2003 ja, jeg burde bli flinkere til Ä "ta igjen" litt. Er dessverre sÄpass "snill" at jeg selv sÞrger for Ä ta ut feriedag dersom jeg skal pÄ noe som jeg i forkant skjÞnner at jeg kommer til Ä bli sliten av. Og er IKKE flink til Ä fake egenmeldinger!!! Men, kan jo alltids Þve, nÄ har jeg jobbet her i godt over to Är, og VET at ingen andre her tar hensyn i den grad jeg gjÞr det, verken til jobben eller kollegaene, sÄ det er kanskje pÄ tide? :-?
Arwen Skrevet 10. desember 2003 #10 Skrevet 10. desember 2003 jeg er heller ikke for denne bruken av egenmeldinger, men i denne situasjonen hadde jeg med god samvittighet tatt meg en "fridag"
Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #11 Skrevet 10. desember 2003 Min ellers sĂ„ pliktoppfyllende mor var sĂ„ MĂKKA lei av Ă„ mĂ„tte jobbe for andre, som eks var friske pĂ„ jobb lĂžrdag kveld-dro pĂ„ fest etter jobb-og var syke sĂžndag morgen, slik at andre mĂ„tte jobbe mer 8ikke lett Ă„ fĂ„ vikar sĂžndag kl 07). Hun tok seg sin fĂžrste egenmelding pĂ„ 10 Ă„r for en stund siden, i ren hevnlyst.
aline Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #12 Skrevet 10. desember 2003 skjÞnner henne godt jeg!! Patetisk av voksne mennesker Ä ikke ha ansvarsfÞlelse nok til Ä klare Ä funke pÄ jobb etter en dag med alkohol tilgjengelig!!
Gjest care Skrevet 10. desember 2003 #13 Skrevet 10. desember 2003 Jeg er sjokkert over det du forteller. Noe slikt har jeg aldri opplevd. Sjefen din virker veldig uproffesjonell.
aline Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #14 Skrevet 10. desember 2003 Care: Sjefen min ER uproff!! Det er viktigere Ă„ vĂŠre "kammerat" med alle for ham, en det er Ă„ ta ansvar for at arbeid blir gjort, av fler en Ăšn person.
hanni Skrevet 10. desember 2003 #15 Skrevet 10. desember 2003 HÞres nesten ut som han sjefen i tv-serien "Kontoret" pÄ Nrk.... Jeg synes dette var helt utrolig! Du mÄ ikke finne deg i det! Ta hevn, ja - som nevnt av andre her. Folk skal ikke tenke at de kan stole pÄ at du ordner opp for dem. En ting er Ä vÊre syk - men fyllesyk.... det trenger man ikke respektere synes jeg!
Lilleba Skrevet 10. desember 2003 #16 Skrevet 10. desember 2003 Nei, Aline, dette er IKKE normalt, og du er i din fulle rett til Ä reagere. La merke til han i bygningsbransjen lenger oppe som sa at han var i en hard bransje ang. drikking, men likevel stilte man pÄ jobb. Det mottoet har jeg hÞrt fÞr innen fagbevegelsen: "Hvis man er tÞff i trynet om natten, sÄ er man like tÞff om dagen" (eller noe lignende).
Felicia Skrevet 10. desember 2003 #17 Skrevet 10. desember 2003 "Helt om natta - helt om dagen" sier vi her pÄ kontoret. Vi har vel ikke den stÞrste merittlisten mht. store fester midt i uka, men nÄr det skjer sÄ er det ingen som gjÞr noe annet enn Ä mÞte til vanlig tid dagen etterpÄ. Jeg syntes ikke det er noe stort krav vi stiller til bÄde oss selv og vÄre kollegaer. Det har selvsagt skjedd glipper som fÞrer til at man ikke stiller helt 100% arbeidsfÞr pÄ jobb dagen derpÄ, men det skjer (heldigvis) sÄpass sjelden at man kan le av det. Uhell skjer selv den beste :blunke:
Chantique Skrevet 10. desember 2003 #18 Skrevet 10. desember 2003 Fyllesyke er ingen god nok unnskyldning for Ä komme for seint pÄ jobb & overlate jobben sin til andre !
Nana Skrevet 10. desember 2003 #19 Skrevet 10. desember 2003 Jeg har jobbet for to av de store selskapene her i landet og det var en utpreget drikke- og festekultur hos begge to. Det ble ogsÄ forventet at alle ansatte stilte opp pÄ alt av festligheter. Kjenner meg veldig godt igjen i det Aline skriver. NÄ spytter jeg ikke akkurat i glasset selv heller men syns det fÄr vÊre mÄte pÄ Ä feste hele natten og vÊre syk dagen etterpÄ. Selv om jeg liker Ä feste sÄ liker jeg ikke at det gÄr ut over arbeidsdagen (og kundene) dagen etterpÄ. Heldigvis er det ikke en slik kultur der jeg jobber nÄ.
aline Skrevet 11. desember 2003 Forfatter #20 Skrevet 11. desember 2003 Ha!! forelÞpig INGEN som synes jeg er prippen!! godt, da har jeg ikke blitt gal enda!! Nana: i tillegg til Ä ha det slik, sÄ er jeg da av sorten som ikke liker Ä vÊre full, og som blir fyllesjuk av en annen verden dersom jeg for en gangs skyld drikker meg full, og da er jeg sÄ fyllesjuk at jeg til og med hadde hatt problemer med Ä ringe Ä si fra at jeg ikke kom pÄ jobb!! SÄ sammenhengen ett slikt firma + meg som ikke liker Ä drikke annet en en kose-drink..... Dà à à à RLIG kombinasjon. Gleder meg til Ä finne meg ny jobb, og kanskje komme med kollegaer som er litt mer pÄ bÞlgelengde med meg. (Har ikke problemer med at andre drikker, men har problemer med at ikke andre aksepterer at jeg ikke Þnsker Ä bli full, og at andre gjentatte ganger ikke funker dagen derpÄ og overlater jobben sin til meg.) Takk for tilbakemeldinger! Det var godt Ä hÞre at jeg ikke er helt spÞr. :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ