aline Skrevet 10. desember 2003 #1 Skrevet 10. desember 2003 Jeg sitter her og skammer meg over kollegaene mine, sjefen min og arbeidsplassen min, og vet at jeg kan gjøre det fordi det er slik jeg oppfatter det, men er det jeg som er prippen her? er det slik på alle arbeidsplasser? Grunnen: I går hadde firmaet jeg jobber i fest, med selebre gjester, champanje og fine snitter. I utgangspunktet varte stasligheten i to timer, med påfølgende festligheter i litt mindre storslåtte vendinger, firmaet hadde kjøpt inn rødvin etc til de ansatte. Selv var jeg med på den første delen, og måtte så dra, da jeg har dansetrening på tirsdager. Dessuten VET jeg jo at det blir både drukket endel og utøvd en hel masse drikkepress på de av oss som IKKE drikker så mye. Greit nok. Også greit nok at sjefen gir beskjed, til alle bortsett fra meg (dette gjelder også når jeg ER med på feste, og BLIR utsatt for drikkemas), om at det er ok å komme litt sent på jobb i dag. Men når det første jeg møter i døra klokka kvart på åtte (vi har egentlig arbeidsdag fra kl. 08.00-16.00) er ei som stormer ut og peser "Jeg må hjeeem..". Ingen andre på min avdeling, inkl. sjefen, viser seg på jobb før klokka ti, og når de kommer så er 3 av 5 (+ sjefen) så redusert at det eneste de gjør er å henge rundt å mer eller mindre skryte av sine drukkenskaper og at de var så fyllesjuke at de ikke kom seg opp, at det var så fulle at de tok banen opp og ned til byen flere ganger på kvelden, og tilslutt ble sperret inne i en låst vogn!!! :o og måtte bryte seg ut og ble da stoppet av securitas!! :o (hadde dette skjedd, ville jeg ALDRI fortalt det på jobben!! av skam!!) Når vi nå kom til klokka ett idag, så var èn kommet tilbake og to gått hjem pga fyllesjuke!!! Hadde dette IKKE gått utover noen, så hadde jeg ikke reagert så sterkt. Men da dette innebærer at JEG må rydde opp i deres rot og ta deres jobb i dag, fordi DE ikke klarer å holde seg edrue nok til å funke dagen etter, så blir jeg lamslått og flau!! (jobber med salg, de har egne store og viktige kunder, som jeg må arbeide med i tillegg til min egen jobb, og som jeg må juge å si at de er i møter etc.) Er det normalt at voksen mennesker (i alder er kollegaene mine rundt 50 år +) på firmafester drikker seg så stupfulle at de ikke klarer å jobbe dagen etter? Er det normalt at slik oppførsel blir møtt fra ledelsen med lure smil og klapp på skuldern? Er det normalt at samme ledelse spøker til meg med at etter at de ansatte meg så lurer de på om de skal ta med alkoholvaner i arbeidskontrakten? :o (altså at man skal drikke så og så mye og gjerne være fyllesjuke dagen etterpå, selv om det går utover salg, kunder og medarbeidere.) Er det meg som er fisefin som faktisk reagerer med vantro når dette skjer gang på gang på gang på gang? Og er det teit av meg å reagere?
Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #2 Skrevet 10. desember 2003 Nei, det synes jeg ikke. Å være litt klein er greit, men man møter på jobb i rimelig tid. Å skryte av fylla er barnslig i mine øyne. Og man lar IKKE andre gjøre jobben for seg. Neste gang ville jeg avspasert dagen etter om jeg var deg.
aline Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #3 Skrevet 10. desember 2003 Nei, det synes jeg ikke. Å være litt klein er greit, men man møter på jobb i rimelig tid. Å skryte av fylla er barnslig i mine øyne. Og man lar IKKE andre gjøre jobben for seg. Neste gang ville jeg avspasert dagen etter om jeg var deg. Det skulle jeg gjerne gjort, men jeg får ikke lov til å være borte på slike dager, fordi jeg aldri får fri når sjefen risikerer å være borte, noe han også risikerer etter slike fester (grunnet alkoholinntak)!!! Hadde bare dratt på smilebåndet selv jeg, dersom de var litt småslitne og kleine, men synes dette er drøyt. Og synes det at det blir godtatt er helt utrolig!
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #4 Skrevet 10. desember 2003 Synes ikke du overreagerer så lenge det går ut over deg! Synes det er positivt at du har såpass samvittighet at du blir flau overfor kunder, men det er jo synd at du skal måtte lyve for å dekke over for dine kollegaer! :evil: Trodde jeg var i en ganske "tøff" bransje når det kom til drikking (byggebransjen), men her stilles det opp til vanlig tid selv om man kanskje ikke er i topp form. Dessuten er det ingen andre som må gjøre vår jobb (stort sett) dersom vi ikke klarer den selv en dag. Tror faktisk jeg på et passende tidspunkt ville sagt i fra om at du er lei av at festingen deres skal gå ut over deg, men slik jeg leser det du skriver virker det dessverre som om du ikke vil komme noen vei med det. Lykke til! Hilsen Lille meg
Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #5 Skrevet 10. desember 2003 :o Nei , det må jeg si!! At han fester og skal være ubrukelig eller hjemme pga fyllesyk, mens du ikke får fri! Vel, da ville jeg vært like slapp som dem dagen derpå neste gang. kom sent og gjør lite du også, si du var ute med noen venner dagen før.
Arwen Skrevet 10. desember 2003 #6 Skrevet 10. desember 2003 Eller bruk en egenmelding, si du har fått influensa.
Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #7 Skrevet 10. desember 2003 Eller bruk en egenmelding' date=' si du har fått influensa.[/quote'] DEFINITIVT!!!! helt seriøst. Jeg er ikke for tullebruk av egenmeldinger, men her er det på sin plass.
aline Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #8 Skrevet 10. desember 2003 Det er godt det ikke bare er meg! Får det inntrykket når jeg prøver å ytre min mening om det her på jobb. Prøver å finne ny jobb, men det er ikke så mye å søke på akkurat. Men visse dager lurer jeg på om ikke ALT ville vært bedre... Men, jeg sitter her på KG med gooood samvittighet da! Det får jeg ikke gjort overalt.
aline Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #9 Skrevet 10. desember 2003 ja, jeg burde bli flinkere til å "ta igjen" litt. Er dessverre såpass "snill" at jeg selv sørger for å ta ut feriedag dersom jeg skal på noe som jeg i forkant skjønner at jeg kommer til å bli sliten av. Og er IKKE flink til å fake egenmeldinger!!! Men, kan jo alltids øve, nå har jeg jobbet her i godt over to år, og VET at ingen andre her tar hensyn i den grad jeg gjør det, verken til jobben eller kollegaene, så det er kanskje på tide? :-?
Arwen Skrevet 10. desember 2003 #10 Skrevet 10. desember 2003 jeg er heller ikke for denne bruken av egenmeldinger, men i denne situasjonen hadde jeg med god samvittighet tatt meg en "fridag"
Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #11 Skrevet 10. desember 2003 Min ellers så pliktoppfyllende mor var så MØKKA lei av å måtte jobbe for andre, som eks var friske på jobb lørdag kveld-dro på fest etter jobb-og var syke søndag morgen, slik at andre måtte jobbe mer 8ikke lett å få vikar søndag kl 07). Hun tok seg sin første egenmelding på 10 år for en stund siden, i ren hevnlyst.
aline Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #12 Skrevet 10. desember 2003 skjønner henne godt jeg!! Patetisk av voksne mennesker å ikke ha ansvarsfølelse nok til å klare å funke på jobb etter en dag med alkohol tilgjengelig!!
Gjest care Skrevet 10. desember 2003 #13 Skrevet 10. desember 2003 Jeg er sjokkert over det du forteller. Noe slikt har jeg aldri opplevd. Sjefen din virker veldig uproffesjonell.
aline Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #14 Skrevet 10. desember 2003 Care: Sjefen min ER uproff!! Det er viktigere å være "kammerat" med alle for ham, en det er å ta ansvar for at arbeid blir gjort, av fler en èn person.
hanni Skrevet 10. desember 2003 #15 Skrevet 10. desember 2003 Høres nesten ut som han sjefen i tv-serien "Kontoret" på Nrk.... Jeg synes dette var helt utrolig! Du må ikke finne deg i det! Ta hevn, ja - som nevnt av andre her. Folk skal ikke tenke at de kan stole på at du ordner opp for dem. En ting er å være syk - men fyllesyk.... det trenger man ikke respektere synes jeg!
Lilleba Skrevet 10. desember 2003 #16 Skrevet 10. desember 2003 Nei, Aline, dette er IKKE normalt, og du er i din fulle rett til å reagere. La merke til han i bygningsbransjen lenger oppe som sa at han var i en hard bransje ang. drikking, men likevel stilte man på jobb. Det mottoet har jeg hørt før innen fagbevegelsen: "Hvis man er tøff i trynet om natten, så er man like tøff om dagen" (eller noe lignende).
Felicia Skrevet 10. desember 2003 #17 Skrevet 10. desember 2003 "Helt om natta - helt om dagen" sier vi her på kontoret. Vi har vel ikke den største merittlisten mht. store fester midt i uka, men når det skjer så er det ingen som gjør noe annet enn å møte til vanlig tid dagen etterpå. Jeg syntes ikke det er noe stort krav vi stiller til både oss selv og våre kollegaer. Det har selvsagt skjedd glipper som fører til at man ikke stiller helt 100% arbeidsfør på jobb dagen derpå, men det skjer (heldigvis) såpass sjelden at man kan le av det. Uhell skjer selv den beste :blunke:
Chantique Skrevet 10. desember 2003 #18 Skrevet 10. desember 2003 Fyllesyke er ingen god nok unnskyldning for å komme for seint på jobb & overlate jobben sin til andre !
Nana Skrevet 10. desember 2003 #19 Skrevet 10. desember 2003 Jeg har jobbet for to av de store selskapene her i landet og det var en utpreget drikke- og festekultur hos begge to. Det ble også forventet at alle ansatte stilte opp på alt av festligheter. Kjenner meg veldig godt igjen i det Aline skriver. Nå spytter jeg ikke akkurat i glasset selv heller men syns det får være måte på å feste hele natten og være syk dagen etterpå. Selv om jeg liker å feste så liker jeg ikke at det går ut over arbeidsdagen (og kundene) dagen etterpå. Heldigvis er det ikke en slik kultur der jeg jobber nå.
aline Skrevet 11. desember 2003 Forfatter #20 Skrevet 11. desember 2003 Ha!! foreløpig INGEN som synes jeg er prippen!! godt, da har jeg ikke blitt gal enda!! Nana: i tillegg til å ha det slik, så er jeg da av sorten som ikke liker å være full, og som blir fyllesjuk av en annen verden dersom jeg for en gangs skyld drikker meg full, og da er jeg så fyllesjuk at jeg til og med hadde hatt problemer med å ringe å si fra at jeg ikke kom på jobb!! Så sammenhengen ett slikt firma + meg som ikke liker å drikke annet en en kose-drink..... DÅÅÅÅRLIG kombinasjon. Gleder meg til å finne meg ny jobb, og kanskje komme med kollegaer som er litt mer på bølgelengde med meg. (Har ikke problemer med at andre drikker, men har problemer med at ikke andre aksepterer at jeg ikke ønsker å bli full, og at andre gjentatte ganger ikke funker dagen derpå og overlater jobben sin til meg.) Takk for tilbakemeldinger! Det var godt å høre at jeg ikke er helt spør. :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå