Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er 100% student: Har dere råd til å spare på BSU? Hvor mye sparer dere i løpet av året evt.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Fyller opp 20.000. Jobber hele sommeren for å fylle den opp, samt ha litt å spe på med utover året.

Skrevet

Har fylt opp fullt hvert år siden jeg var 18.

Skrevet

jeg prøver å overføre minimum 200 kr hver mnd, og maksimum 1000, kanskje mer i starten av semesteret. Det avhenger veldig av lønnen min og om jeg har mange utgifter den aktuelle måneden :) Men jeg klarer å spare litt og litt, det tar nok en god stund før den når 20 000, men bedre å spare litt enn ingenting.

Gjest shirelle
Skrevet

tjener ikke 60.000 i året så sparer ikke i BSU ennå. Men skal gjøre det de årene jeg tjener 60.000

Skrevet

tjener ikke 60.000 i året så sparer ikke i BSU ennå. Men skal gjøre det de årene jeg tjener 60.000

Hvorfor må du tjene akkurat 60.000 før du kan overføre?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar 20'000 fra sparekontoen hver januar og setter over på BSU.

Gjest shirelle
Skrevet

Hvorfor må du tjene akkurat 60.000 før du kan overføre?

Sånn ca 60.000 for da har man skattet 4000 kr som man får tilbake når man sparer 20.000 i bsu

stemmer ikke det?

Skrevet

Sånn ca 60.000 for da har man skattet 4000 kr som man får tilbake når man sparer 20.000 i bsu

stemmer ikke det?

Sist jeg sjekket var det litt nærmere 56'600, men tanken er den samme jeg fulgte. Om du tjener over frikortgrensen (på ca 40'000 tror jeg) så bør du uansett spare litt i BSU. Du kan regne deg ganske greit fram til hvor mye du trenger å spare for å slippe å betale noe i skatt takket være skattefradraget. Kan også være greit å tenke på at renten er mye bedre enn vanlig sparekonto, for de fleste iallfall.

Til TS: Jeg sparer maks i BSU de siste tre av mine fem år som student. De første to årene hadde jeg ikke like god deltidsjobb og hadde fortsatt mange studentvaner å lære meg og mye engangsinnkjøp og liknende, så jeg hadde ikke mulighet til å spare så mye. De siste årene av studiet har jeg hatt fine deltidsjobber og boligkjøp er litt nærmere, så derfor har jeg prioritert å spare i BSU.

Skrevet

Jeg har spart 20 000 hvert år de to årene jeg har vært student nå =)

Skrevet

10 000 inn på bsu'en hver gang storstipendet kommer. Mao. Fyllt den opp hvert år :) Har også hatt litt til overs noen måneder, så da er jeg påpasselig med å spare de på en annen sparekonto slik at jeg har dersom det skulle skje noe som krever ekstra kapital. Har forøvrig en deltidsjobb som gir meg rundt 5000 kr i mnd.

Skrevet (endret)

Jeg sparer fullt opp BSU hvert år, samt at jeg nå også har en BSU v.2-konto som jeg har fyllt 30.000 kr på, det blir altså 50.000 kr til sammen på begge kontoene hvert år. Setter inn alle pengene på BSU fra den 1.januar hvert år. Sparer mellom 1-200.000 kr hvert år. Dvs at jeg sparer omtrent hele lønnen min og bruker kun studielånet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg har nettopp startet med BSU, fordi jeg flyttet sammen med kjæresten til en veldig billig leilighet. Dermed har jeg endelig råd til det. Har også en liten jobb på universitetet som gir meg litt over 3000 ekstra å rutte med i måneden. Så jeg ender med å sette 1000-1500 inn på BSU og 500-1000 på sparekonto, og så får jeg lov å bruke resten.

Men jeg tør ikke sette inn pengene jeg tjente i sommer på BSU, for jeg liker ikke at de er låst. Bruker dem til uforutsette større utgifter gjennom året, pluss at det er livlinen om sommeren. Spesielt etter i sommer, hvor det begynte å bli litt krise pga svært sein eksamen. Endte opp med å få siste studielånet 15. mai og første lønnsutbetaling 31. august. Det var gøy, det! Men vi får se. Makser vel BSU-en om jeg tør :P

Skrevet

Er det 56000 man må(bør) tjene før eller etter skatt?

Skrevet

Jeg har satt inn 20 000 på BSU hver 1 januar siden jeg ble 18, og har vært 100% student i 4 år nå. Jeg prioriterer å sette inn de 20 000 hvert år fremfor å shoppe og feste som en galing. I tillegg jobber jeg i ferier og helger, så det er ikke noe problem :)

Skrevet

Er det 56000 man må(bør) tjene før eller etter skatt?

Før skatt. 56'000 er ca det beløpet som gjør at du må skatte kr 4000. Da er det veldig praktisk å spare maks i BSU, som gir deg 4000 i redusert skatt og vips så skatter du ingenting. :)

• Liker 1
Skrevet

De første årene jeg studerte sparte jeg kun noen få tusen eller ingenting i BSU. Pengene jeg sparte kom fra sommerjobben. De siste årene har jeg hatt en godt betalt deltisjobb, og jeg sparte 20 000 i fjor og i år.

Jeg hadde en lenge inntrykk av at "alle" sparte masse når de studerte, men har nå skjønt at det er mange studenter som ikke får spart så mye når de studerer.

Skrevet

Selv om man ikke jobber og kan få skatt tilbake, er det lurt å spare i BSU. Bankene liker BSU når man søker boliglån. Da viser du at du kan spare og rentene er blant de beste!

Skrevet

Selv om man ikke jobber og kan få skatt tilbake, er det lurt å spare i BSU. Bankene liker BSU når man søker boliglån. Da viser du at du kan spare og rentene er blant de beste!

Hvor viktig er det at BSU-kontoen er i banken man har andre kontoer i? Eller at BSU-kontoen er i banken man søker lån i?

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=604283

Skrevet

Jeg sparer 20 000 i året. :) har hatt deltidsjobb gjennom hele studiene, så har fått maks av på skatten hvert år. :) men dersom det eventuelt skulle komme et år hvor jeg ikke vil klare å "tjene" inn skatt på den, så hadde jeg nok heller satt pengene på en annen konto. Ja, bsu har gode renter, men maksinntaket totalt er jo ikke så høyt, så jeg ønsker ikke å fylle den opp før jeg har fått av alt på skatten :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...