AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #1 Skrevet 7. november 2011 Heii jenter!!! Jeg lurte på om noen kunne være så snill å hjelpe meg litt finner så lite på nett om dette her, om det er noen som har erfaring med dette plz kom med dine erfaringer. Etter 2 år som prøver så ble jeg ble påvist PCOS for noen mnd tilbake, hadde mange mange cyster så jeg ble satt på Metformin av min gynekolog... fyyyyyyy for noe bivirkninger jeg hadde!! Bestilte ny time for oppfølging og på UL så min gynekolog at jeg hadde veeeeldig tynn livmorslimhinne, denne var på kun 1 mm. Jeg har fått resept på Clomifen og skal gå på det kun i 5 dager før j kan begynne å m min partner. Jeg har aldri hørt om clomifen er det noen som har erfaring med dette?? Jeg leser på nett at Clomifen fortynner livmorsslimhinnen og når den er på 1 mm så ja.... Hvordan fortyKKer man slimhinnen? Hva har dere gjort? Jeg syns bare 1 mm høres så sinnsykt lite. Jeg er så fortvilet er det noe sjangs for at den kan fortykkes i det hele tatt? Har lest litt om DONG QUAI hjelper dette for å få tykkere slimhinne? Setter så stor pris på litt innspill fra dere damer!!
Gjest Nuppa_ Skrevet 7. november 2011 #2 Skrevet 7. november 2011 Clomifen er det samme som pergotime. Jeg har tatt det to ganger for å få el, og det har fungert utmerket. Vet ikke noe om livmorslimhinnene, men regner med at gynekologen vet hva han driver med. Og jeg ville ikke tatt noe "naturmedisin", prøv opplegget til gynekologen Lykke til
Athene Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Ikke kombiner naturpreparater med medisiner du har fått fra legen, det kan ødelegge effekten. Clomifen er helt riktig akkurat det samme som pergotime. Dette stoffet gjør at du får eggløsning. Tynn livmorslimhinne kan tyde på at syklusen din ikke er som den skal, med Clomifen vil kroppen din forberede seg på eggløsning, og med det også bygge opp en livmroslimhinne. Imidlertid medfører Clomifen svakere/tynnere livmorslimhinne enn i en normal syklus, dette er en av mange grunner til at kvinner som har god eggløsning av seg selv ikke bør forsøke slike midler - det gjør det i værste fall vanskeligere å bli gravid. Jeg har tre spørsmål som du bør ha kontroll på 1. Har du vært hos gynekolog eller allmennlege? Min erfaring er at sistnevnte ofte skriver ut preparater og starter behandling av ufrivillig barnløse, uten å ha peiling på hva de holder på med. Men i og med at PCOS er påvist regner jeg med at det er gynekolog du går til. 2. Har mannen tatt sædtest? Behandling av kvinnen skal aldri starte før dette er gjort, for å slippe unødvendig ubehang og tøff behandling dersom det ikke er noen grunn til dette. 3. Er det testet ut at du har eggløsning av deg selv? Helst gjennom blodprøve eller temping over tid? Dersom dette er tilfelle bør som jeg skriver ovenfor clomifenpreparater unngås, da det kan gjøre det vanskeligere å bli gravid.
Gjest Nuppa_ Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Ikke kombiner naturpreparater med medisiner du har fått fra legen, det kan ødelegge effekten. Clomifen er helt riktig akkurat det samme som pergotime. Dette stoffet gjør at du får eggløsning. Tynn livmorslimhinne kan tyde på at syklusen din ikke er som den skal, med Clomifen vil kroppen din forberede seg på eggløsning, og med det også bygge opp en livmroslimhinne. Imidlertid medfører Clomifen svakere/tynnere livmorslimhinne enn i en normal syklus, dette er en av mange grunner til at kvinner som har god eggløsning av seg selv ikke bør forsøke slike midler - det gjør det i værste fall vanskeligere å bli gravid. Jeg har tre spørsmål som du bør ha kontroll på 1. Har du vært hos gynekolog eller allmennlege? Min erfaring er at sistnevnte ofte skriver ut preparater og starter behandling av ufrivillig barnløse, uten å ha peiling på hva de holder på med. Men i og med at PCOS er påvist regner jeg med at det er gynekolog du går til. 2. Har mannen tatt sædtest? Behandling av kvinnen skal aldri starte før dette er gjort, for å slippe unødvendig ubehang og tøff behandling dersom det ikke er noen grunn til dette. 3. Er det testet ut at du har eggløsning av deg selv? Helst gjennom blodprøve eller temping over tid? Dersom dette er tilfelle bør som jeg skriver ovenfor clomifenpreparater unngås, da det kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Det er ikke rutine og ta sædprøve av mannen, det har aldri vi gjort.
Athene Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 Det er ikke rutine og ta sædprøve av mannen, det har aldri vi gjort. Det står i pakningsvedlegget til alle Clomidprodukter, det står i Felleskatalogen og i medisinsk literatur som er obligatorisk for legestudenter. Men mange gynekologer og leger velger likevel å ikke gjøre dette. For vår det førte det til at jeg slet meg gjennom ett år med bivirkninger av Pergotime og andre behandlinger som viste seg å være helt bortkastet da mannen likevel hadde så dårlig kvalitet at vi ikke kunne bli gravide på egenhånd. Det å sjekke mannen ut av saken er veldig raskt og enkelt. Utredning og behandling av kvinnen er en lang og slitsom prosess. Nettopp derfor skal alltid mannen kontrolleres før man starter behandling av kvinnen.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 Det er ikke rutine og ta sædprøve av mannen, det har aldri vi gjort. Om legen ikke hadde tatt en enkel sædprøve av mannen så hadde jeg byttet lege. Det bør virkelig gjøres før man setter i gang med hormoner på kvinner.
Gjest Nuppa_ Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Om legen ikke hadde tatt en enkel sædprøve av mannen så hadde jeg byttet lege. Det bør virkelig gjøres før man setter i gang med hormoner på kvinner. Vet mange det ikke er blitt gjort med. Ellers er jeg fornøyd med gynekologen min, så ser ingen grunn til å bytte.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Vet mange det ikke er blitt gjort med. Ellers er jeg fornøyd med gynekologen min, så ser ingen grunn til å bytte. Men da må man be om det selv. Jeg synes en gynekolog som ikke tar sædrpøve før hormoner er en dårlig gynekolog. Det er ingen vits å ta masse hormoner om feilen ligger hos mannen. Det er så lett å undersøke mannen, ingene medisiner og ingen smerte.
Athene Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 (endret) Vet mange det ikke er blitt gjort med. Ellers er jeg fornøyd med gynekologen min, så ser ingen grunn til å bytte. Leste du i det hele tatt innlegget mitt over? Eller velger du bevisst å være så vanvittig godtroende på tross av feilbehandling fra lege? Kan tilføye at jeg meldte inn gynekologen etter at dette skjedde med meg. Og han fikk en skriftlig advarsel på bakgrunn av dette. Endret 8. november 2011 av Atheene
Gjest Nuppa_ Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 Leste du i det hele tatt innlegget mitt over? Eller velger du bevisst å være så vanvittig godtroende på tross av feilbehandling fra lege? Kan tilføye at jeg meldte inn gynekologen etter at dette skjedde med meg. Og han fikk en skriftlig advarsel på bakgrunn av dette. Ja jeg leste det. Men jeg velger vel selv om jeg er fornøyd med legen min? Så lenge ikke det var noe problem for oss gidder jeg ikke bry meg om det.
Gjest Ruccola Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Jeg fikk tynn livmorslimhinne av å gå på cerazette p-piller i 2 år der jeg mistet mensen helt. Livmorslimhinnen er den som gjør at vi får mensen. Den bygger seg opp til å bli tykk før eggløsning, sånn at den skal kunne ta godt vare på et evt befruktet egg. Så, når egget ikke kommer - slipper hinnene seg løs og kommer ut som mensen Så er det på'an igjen å bygge seg opp til å vere tykk og god til EL igjen. Kanskje du var inne på GU rett etter mensen? ALtså at hinnene ikke hadde fått vokst noe spesiellt igjen?
Athene Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Ja jeg leste det. Men jeg velger vel selv om jeg er fornøyd med legen min? Så lenge ikke det var noe problem for oss gidder jeg ikke bry meg om det. Du velger hva du gjør, enkelte er dessverre veldig godtroende. Men det som gjør meg trist er at du motsier fakta i mitt innlegg, uten å innrømme at det du påstår her går på tvers av teorien på området. Jeg har hengt rundt på diverse prøveforum i flere år nå, og ser dessverre gang på gang kvinner som blir herjet med i alle retninger, som får kraftige bivirkninger av hormoner på lang sikt, og som kunne blitt gravide mye tidligere (for oss ca 1-2 år før). Bare som følge av at mannen ikke blir sjekket ut først. Så når jeg anbefaler de som blir satt på clomidpreparater (eller tar lap) her inne til å få sjekket mannen ut av saken, er det en veldig god grunn til det. Og mitt råd er helt på linje med det legevitenskapen sier. Uansett hva du personlig velger å tru på. 1
Gjest Nuppa_ Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 Du velger hva du gjør, enkelte er dessverre veldig godtroende. Men det som gjør meg trist er at du motsier fakta i mitt innlegg, uten å innrømme at det du påstår her går på tvers av teorien på området. Jeg har hengt rundt på diverse prøveforum i flere år nå, og ser dessverre gang på gang kvinner som blir herjet med i alle retninger, som får kraftige bivirkninger av hormoner på lang sikt, og som kunne blitt gravide mye tidligere (for oss ca 1-2 år før). Bare som følge av at mannen ikke blir sjekket ut først. Så når jeg anbefaler de som blir satt på clomidpreparater (eller tar lap) her inne til å få sjekket mannen ut av saken, er det en veldig god grunn til det. Og mitt råd er helt på linje med det legevitenskapen sier. Uansett hva du personlig velger å tru på. Hva har jeg motsagt deg med?
Athene Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 Hva har jeg motsagt deg med? At det ikke er rutine å ta sædprøve av mannen, at det ikke er en grunn til å gjøre det, at det gikk helt fint for dere, og at det er mange det ikke blir gjort med. Slike uttalelser antyder at det er helt i orden å la være å sjekke ut mannen.
Gjest Nuppa_ Skrevet 8. november 2011 #15 Skrevet 8. november 2011 At det ikke er rutine å ta sædprøve av mannen, at det ikke er en grunn til å gjøre det, at det gikk helt fint for dere, og at det er mange det ikke blir gjort med. Slike uttalelser antyder at det er helt i orden å la være å sjekke ut mannen. Jeg har da aldri sagt at ikke det er noe grunn til å gjøre det? Jeg har sagt at det er flere plasser det ikke er rutine. Og jeg er enig i deg at det er lurt og gjøre det. Men jeg gidder ikke lage no sak av at det ikke ble gjort med oss, vi fikk 2 barn.
Santana1 Skrevet 8. november 2011 #16 Skrevet 8. november 2011 Tusen takk for svar jenter! Jeg var hos privat gynekolog. Jeg var på UL rett før forventet mens som ikke har kommet helt enda :-S min samboer har blitt påvist veldig lav sædkvalitet av en annen urolog, (men min gynekolog er vitende om dette). Vi har time på sykehuset om noen uker. Tror j kanskje velger til jeg har fått snakket m de før jeg begynner å gå på clomifen. For det virker som med meg som har PCOS og min samboer som har veldig lav sædkvalitet trenger mer enn hormonpiller. Det er så sant at det er enkelt å være altfor godtroende !
Santana1 Skrevet 8. november 2011 #17 Skrevet 8. november 2011 Jeg fikk tynn livmorslimhinne av å gå på cerazette p-piller i 2 år der jeg mistet mensen helt. Livmorslimhinnen er den som gjør at vi får mensen. Den bygger seg opp til å bli tykk før eggløsning, sånn at den skal kunne ta godt vare på et evt befruktet egg. Så, når egget ikke kommer - slipper hinnene seg løs og kommer ut som mensen Så er det på'an igjen å bygge seg opp til å vere tykk og god til EL igjen. Kanskje du var inne på GU rett etter mensen? ALtså at hinnene ikke hadde fått vokst noe spesiellt igjen? Hvordan bygger man opp den da?
Gjest Ruccola Skrevet 9. november 2011 #18 Skrevet 9. november 2011 Hvordan bygger man opp den da? Kanskje det er et spesiellt hormon som gjør denne tykk? og om man mangler dette så holder den seg tynn? Aner ikke, bare husker jeg har lest at det er sånn mensen virker ihvertfall
Athene Skrevet 9. november 2011 #19 Skrevet 9. november 2011 Tusen takk for svar jenter! Jeg var hos privat gynekolog. Jeg var på UL rett før forventet mens som ikke har kommet helt enda :-S min samboer har blitt påvist veldig lav sædkvalitet av en annen urolog, (men min gynekolog er vitende om dette). Vi har time på sykehuset om noen uker. Tror j kanskje velger til jeg har fått snakket m de før jeg begynner å gå på clomifen. For det virker som med meg som har PCOS og min samboer som har veldig lav sædkvalitet trenger mer enn hormonpiller. Det er så sant at det er enkelt å være altfor godtroende ! Det høres ut som en god ide og snakke med spesialister før dere går videre. Jeg synes det høres veldig rart ut at du blir satt på clomifen når du har tynn livmorslimhinne og han har dårlig kvalitet. Men på den andre siden tyder nok 1 mm slimhinne rett før mensen på at du ikke har hatt eggløsning som normalt (og da er clomifen riktig behandling), og man kan ikke konkludere på svak kvalitet på sæd før man har tatt 2-3 prøver, da kvaliteten kan variere mye over tid. Men hos deg burde progesteronnivå vært målt gjennom syklus, og ultralyd burde vært tatt flere ganger i syklus. Tilsvarende burde han vært henvist til ny sædprøve da første prøve kom tilbake som dårlig. Dersom du ønsker kan du forsøke en runde clomifen, det er ikke blant de tøffeste legemidlene, og i ditt tilfelle (der livmorslimhinne og fruktbarhet allerede er et problem) vil det nok ikke skade, utover noen potensielle bivirkninger. Mitt inntrykk etter over to år med utredning er i alle fall at fertilitetsavdelinger på sykehus er mye bedre enn en enkeltstående gynekolog, de klarer å se paret som helhet. Imidlertid kan du ikke vente å få hjelp med en gang på sykehuset. Første henvisning er til kvinneklinikken, der skjer en sjekk og en samtale, og søknad til prøverør blir eventuelt sendt. Deretter tar det gjerne seks måneder før man får time hos fertilitetsavdelingen ( i alle fal i Oslo, som jeg tilhører), deretter noen måneder før man kommer i gang der.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #20 Skrevet 11. november 2011 Her ble det heller ikke tatt prøve av mannen, men det var fordi vi tross alt hadde klart å bli gravide tidligere, på det som var det eneste samleiet i den syklusen hvor jeg fikk tilbake EL etter prevensjonsslutt. Denne gangen gikk vi rett på Pergo for å fremprovosere EL hos meg som har påvist PCOS. Men gynekologen sa, at hun ville ha en prøve av han dersom en enkel, og to doble kurer ikke resulterte i graviditet. Men hun mente vi ville få en positiv test innen den tid. Jammen fikk hun ikke rett. Første syklus med Pergo, og på ett eneste samleie var jeg gravid. Hadde det ikke vært for historikken med spontan graviditet, hadde hun villet hatt prøve tidligere, slik man egentlig skal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå