AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #1 Del Skrevet 7. november 2011 Har skriftlig eksamen i naturfag vg1 om 3 dager, og øver på tidligere eksamensoppgaver. Hvilket alternativ er riktig på denne? 7. Hvilket av disse utsagnene beskriver “føre-var-prinsippet” best? A) Vi bør vente til vi kjenner til konsekvensene av menneskelige tiltak. B) Vi bør vente til verdens biologiske mangfold er kartlagt. C) Kull- og oljeressursene i verden er begrenset. D) Vi må begynne å produsere mer energi fra fornybare energikilder. E) Vi må slutte å bruke kjernekraft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #2 Del Skrevet 7. november 2011 Har et spørsmål til: 14. Hva er riktig når det gjelder genmodifiserte planter (GMO)? A) De har ikke DNA. B) De er sykdomsfremkallende. C) De produserer ugressmiddel. D) De produserer antibiotika. E) De har gener fra en annen organisme. GMO har enten fått ekstra gener, forandret et eller flere gener, eller at deler av eller hele gener fjernes. Skjønner ikke helt hvilken av de som kan være riktig da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruto Skrevet 7. november 2011 #3 Del Skrevet 7. november 2011 Har skriftlig eksamen i naturfag vg1 om 3 dager, og øver på tidligere eksamensoppgaver. Hvilket alternativ er riktig på denne? 7. Hvilket av disse utsagnene beskriver “føre-var-prinsippet” best? A) Vi bør vente til vi kjenner til konsekvensene av menneskelige tiltak. B) Vi bør vente til verdens biologiske mangfold er kartlagt. C) Kull- og oljeressursene i verden er begrenset. D) Vi må begynne å produsere mer energi fra fornybare energikilder. E) Vi må slutte å bruke kjernekraft. Jeg vipper mellom C og D, men ville gått for sistnevnte om jeg fikk det spørsmålet selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thessie! Skrevet 7. november 2011 #4 Del Skrevet 7. november 2011 Har skriftlig eksamen i naturfag vg1 om 3 dager, og øver på tidligere eksamensoppgaver. Hvilket alternativ er riktig på denne? 7. Hvilket av disse utsagnene beskriver “føre-var-prinsippet” best? A) Vi bør vente til vi kjenner til konsekvensene av menneskelige tiltak. B) Vi bør vente til verdens biologiske mangfold er kartlagt. C) Kull- og oljeressursene i verden er begrenset. D) Vi må begynne å produsere mer energi fra fornybare energikilder. E) Vi må slutte å bruke kjernekraft. A Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruto Skrevet 7. november 2011 #5 Del Skrevet 7. november 2011 A Virkelig? Blir ikke det motsatt av føre-var-prinsippet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thessie! Skrevet 7. november 2011 #6 Del Skrevet 7. november 2011 Virkelig? Blir ikke det motsatt av føre-var-prinsippet? Føre-var-prinsippet går ut på at man ikke skal handle før man vet konsekvensene, altså man er føre-var = A Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Judge Judy Skrevet 7. november 2011 #7 Del Skrevet 7. november 2011 (endret) På spm. 7 er A riktig. På spm. 14 tror jeg E er mest riktig. Edit: Skrev feil bokstav :gjeiper: Endret 7. november 2011 av Judge Judy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #8 Del Skrevet 7. november 2011 Takk! Det var A jeg trodde selv, men syns formuleringen var litt vanskelig å tyde eller hva jeg skal si. Kunne få det til å både stemme og være motsatt av føre-var-prinsippet avhengig av hvordan jeg tolket det. Hva tror dere på den andre oppgaven jeg postet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thessie! Skrevet 7. november 2011 #9 Del Skrevet 7. november 2011 Har et spørsmål til: 14. Hva er riktig når det gjelder genmodifiserte planter (GMO)? A) De har ikke DNA. B) De er sykdomsfremkallende. C) De produserer ugressmiddel. D) De produserer antibiotika. E) De har gener fra en annen organisme. GMO har enten fått ekstra gener, forandret et eller flere gener, eller at deler av eller hele gener fjernes. Skjønner ikke helt hvilken av de som kan være riktig da.. Jeg tror det er E,. Jeg tror genmodifisering vil si at man tilfører gener fra en organisme til en annen for å tilføre spesielle egenskaper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #10 Del Skrevet 7. november 2011 På spørsmål 14 må vel E være mest passende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #11 Del Skrevet 7. november 2011 Elimineringsmetoden: A) De har ikke DNA. Feil (umulig) B) De er sykdomsfremkallende. Feil (hvorfor skulle vi produsert slike planter?) C) De produserer ugressmiddel. Feil (men noen er modifisert til å bli resistente mot ugressmiddel) D) De produserer antibiotika. Feil (men noen er resistente) E) De har gener fra en annen organisme. Riktig (rekombinasjon) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geparden Skrevet 7. november 2011 #12 Del Skrevet 7. november 2011 Pirkeforklaring. Føre-var-prinsippet kommer av uttrykket "Bedre føre var enn etter snar." 'Var' som i være vár noe (er det egentlig aksent der?). Det er bedre å se en farlig situasjon på forhånd før du går inn i den enn å oppdage faren når du er inne i den og må prøve å komme deg ut. Så prinsippet betyr at vi skal være forsiktig med å gå lenger inn i situasjonen (klimagassutslipp, gjetter jeg) før vi vet at det er ufarlig. Hvis ikke kan det være for sent å rette opp feilene når vi plutselig skjønner hvilke konsekvenser det får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 7. november 2011 #13 Del Skrevet 7. november 2011 På spm 14 er E riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #14 Del Skrevet 9. november 2011 Hva ville dere svart på denne? Det er påvist at fjellrevbestanden på Finse har gener som stammer fra tamrev. Derfor er denne fjellrevbestanden A) i fare for å bli tatt ut av naturen av myndighetene B) farlig for mennesker C) en bestand tilpasset fjellet D) en bestand som er avhengig av mennesker E) en vill bestand Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #15 Del Skrevet 9. november 2011 Og hva med denne? I USA har det vært foreslått å gi ut piller av kalium-iodid til folk som bor i nærheten av kjernekraftverk. Hensikten skal være at A) en kjernekraftulykke kan føre til dødsfall B) en kjernekraftulykke kan føre til saltubalanse i mennesker C) iodid-ioner kan erstatte radioaktive strontium-ioner i kroppens organer D) kalium-ioner er nødvendige for nervecellefunksjonen E) kalium-iodid kan stoppe betastråling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #16 Del Skrevet 10. november 2011 Du må lese litt selv i boka også, da, og bruke eliminasjonsmetode og sunn fornuft Det første spørsmålet synes jeg var veldig klønete formulert, det andre var greit (14. E). Fjellrev: A Kjernekraft: Der var jeg jaggu ikke sikker, for KI hindrer radioaktivt jod, ikke strontium, fra å bli tatt opp i skjoldbruskjertelen (http://www.bt.cdc.gov/radiation/ki.asp). Jeg tror jeg ville svart C uten videre, men fant ut at radioaktivt jod sender ut betastråler, så da er det E som er riktig. Hilsen realfagsstudent som er glad for å være ferdig med multiple choice-tester... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #17 Del Skrevet 12. november 2011 Du må lese litt selv i boka også, da, og bruke eliminasjonsmetode og sunn fornuft Det første spørsmålet synes jeg var veldig klønete formulert, det andre var greit (14. E). Fjellrev: A Kjernekraft: Der var jeg jaggu ikke sikker, for KI hindrer radioaktivt jod, ikke strontium, fra å bli tatt opp i skjoldbruskjertelen (http://www.bt.cdc.gov/radiation/ki.asp). Jeg tror jeg ville svart C uten videre, men fant ut at radioaktivt jod sender ut betastråler, så da er det E som er riktig. Hilsen realfagsstudent som er glad for å være ferdig med multiple choice-tester... Er ferdig med eksamen nå. Har lest boka mange ganger, men er desverre ikke alt man finner svar på i den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå