Gå til innhold

Låner de ut klærne deres i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jenta vår er litt under tre år, og har begynt i storbarnsavdeling i barnehagen. Hennes nye "nabo" i garderoben er en afrikansk jente på samme alder. (Grunnen til at jeg nevner at hun er afrikansk, er at jeg ikke er sikker på om foreldrene er så flinke med dette med vinterklær etc). Vi har selvfølgelig alltid skift til vår datter på plass, og særlig siden hun nylig har sluttet med bleie. Imidlertid har det skjedd ofte i det siste at denne andre jenta har fått låne vår datters klær. Det er snakk om to-tre ganger i uka, og som oftest strømpebukse, dvs "mot kroppen-klær". Det betyr at det ofte er mindre skift tilgjengelig for vår datter, samt at de lånte klærne ligger uvasket på plassen hennes, slik at vi må ta dem hjem og vaske dem. De første gangene så jeg mellom fingrene på dette, men nå begynner jeg å bli irritert! Skjønner godt at det kan skje innimellom at barna må låne av hverandre, men jeg gidder ikke å holde denne jenta med skift. Eller er jeg kjip nå, og dette er vanlig? Det var pappaen som hentet i dag, ellers hadde jeg snakket med personalet i barnehagen selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jenta mangler skift så ofte, så er jo dette noe barnehagepersonalet burde ta opp med jentas foreldre. Syns du skal spørre dem om de har gjort dette. Datteren din trenger jo å ha klærne for seg selv, så hun har klesskift liggende om det skulle bli nødvendig.

• Liker 5
Skrevet

Aner ikke om dette er vanlig, jeg har ikke erfaring selv, men må innrømme det høres merkelig ut. Jeg hadde reagert, og bedt barnehagepersonalet, på en pen måte, å snakke med foreldrene til denne andre jenta. De vet kanskje ikke hva de trenger å ha i barnehagen? :vetikke:

• Liker 4
Gjest Kvikklunsj
Skrevet

Jeg synes det er greit at andre barn låber, men da synes jeg det skal leveres tilbake vasket.

• Liker 1
Skrevet

Det er nok en vanskelig situasjon for dem som jobber der. Enten la den lille ungen fryse, eller ta ibruk andres klær for å varme henne.

Barnehagen burde snakke med foreldrene til denne jenta, slik at hun kan få med seg flere klær. Men kanskje de allerede har prøvd å nå foreldrene?

Jeg hadde snakket med foreldrene eller de ansette i barnehagen. Hvis situasjonen ikke hadde forbedret seg, hadde jeg kjøpt klær til barnehagen, som den lille jenta kunne få låne.

Men det er meg...

Skrevet

Da jeg jobbet i barnehage hadde vi en kurv med "låneklær" på avdelinga, som barn kunne låne fra om de manglet noe (var for det meste gjenglemte og donerte klær). Om det manglet større ting, som sko eller utebukse, ringte vi foreldrene og ba dem komme med det, så det å låne fra andre barn var siste utvei. Er selvfølgelig synd for denne andre jenta om hun stadig mangler klær, men det må jo personalet løse ved å ta det opp med foreldrene hennes i stedet for å forsyne seg av din datters klær.

• Liker 6
Skrevet

Grunnen til at man har klesskift er jo nettopp fordi man skal ha det selv. Jeg hadde blitt mektig irritert hvis noen hadde lånt min datters klær så ofte og lagt det brukt tilbake..

Og hvis det hadde vært sånn en sjelden gang at det hadde vært krise, og jeg måtte ha lånt skift hadde jeg tatt det med hjem og vasket det før jeg retunerte det, og beklaget til foreldrene at det hadde blitt sånn. Er ikke det vanlig folkeskikk da?

• Liker 5
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

I barnehagen vår har de en egen restekasse for klær, så hvis en unge ikke har ekstra skift så finnes det alltid noe i den kassen som kan brukes når de er i barnehagen.

Kanskje du kunne foreslått noe sånt

• Liker 3
Skrevet

Barnehagen "vår" har en god del igjenglemte klær fra årenes løp som de låner ut hvis barna ikke har skift/nok klær osv. Jeg har sett at andre har brukt minis sko/lue/votter, men det er da fordi klærne har blitt lagt feil. Jeg hadde IKKE likt at andre barn hadde fått lånt minis klær hvis det hadde vært en bevisst handling, og da hadde jeg sagt i fra til ped.leder eller en av de andre... Jeg kjøper tross alt ikke klær til mini for at andre skal bruke det og slite det ut, noe som naturlig nok vil skje hvis klærne lånes bort 2-3 ganger i uka. Det har jo endel med hygiene å gjør også!!!

• Liker 1
Skrevet

Jobber selv i barnehage, og har hatt kolleger gjennom årene som har lånt bort tøy på den måten.

Jeg synes selv det er en uting, for man vet aldri hva foreldrene vil synes om det.

Eneste gangene jeg har gjort unntak er hvis jeg vet at det er noen familier som er mye sammen på fritiden.

Er jo ikke ditt problem at andre familier ikke har styr på skiftetøyet. Så jeg synes godt du kan ta opp det med personalet:-)

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

Man skal ikke låne andre barn sine klær i en barnehage. Dere har skift til deres datter, og da skal ikke datteren deres få svi for at en annen unge mangler klær. Dette burde personalet tatt opp med foreldrene til det barnet som mangler klær. Har man ikke klær til å være i barnehage, så kan man ikke være i barnehagen.

• Liker 2
Skrevet

Ok, takk for alle svar. Vet at de har en del gjenglemte/gamle klær liggende, men vet ikke helt om de har noe slags system på det. Ja, synes jo synd i denne jenta da, men får håpe at barnehagen tar tak i det i forhold til foreldrene hennes. Skal i hvert fall snakke med dem i morgen.

Skrevet

Har de lånt ut klær flere ganger uten å gi beskjed til deg? Jeg kan skjønne at det kan skje en gang, i et "krisetilfelle", men at det blir gjort gang på gang syns ikke jeg er akseptabelt. Personalet må ta skikkelig tak i dette med jentas foreldre. Har både familie og venner selv som jobber i barnehage, og føler generelt personalet er redde for å gi skikkelig beskjed. Hvorfor aner jeg ikke, men har flere ganger hørt på "syt" fra bekjente som jobber i barnehage at det er barn som ikke har skikkelige skifteklær.

Skrevet

Greit nok hvis det er engang iblant, men hadde nok reagert om min unges skifteklær lå brukt på plassen flere dager i uken uten at ungen hadde brukt de selv... Vask sliter jo på klær det også, særlig ulltøy (som gjerne min unge har innerst nå på vinteren). Så jeg hadde reagert om klærne var utlånt selv om de var vasket etterpå, ikke alle som behandler ull riktig...

Hadde tatt opp dette med personalet og så får de ta det opp med foreldrene.

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om iallefall ikke i den barnehagen jeg hadde min. Et par ganger så jeg at mitt barn hadde lånt en bukse, men da brukte de skifteklær fra "de som ikke var merket og hadde ligget der i et år", ikke fra naboungen.

Syns det er rart at de kan seg tilrette med andre sine klær.

Skrevet

Dette hadde jeg ikke godtatt, ikke en eneste gang. Om det hadde blitt returnert uvasket får jeg ekstra vaskejobb, og er det vasket er sjansen stor for at det er brukt midler som barnet mitt ikke tåler. Og som ei anna her sier; slett ikke alle kan å vaske ull riktig! Dette er ikke ditt problem.

• Liker 2
Skrevet

Dette hadde jeg garantert tatt opp med barnehagen. Dersom det hadde skjedd EN gang i et krisetilfelle, og klærne hadde kommet tilbake nyvasket hadde jeg kanskje latt det passere, men i den utstrekning du forteller om hadde jeg blitt forbannet rett og slett. Det skal IKKE være ditt problem at nabojenta ikke har det hun trenger av tøy. Uansett.

• Liker 1
Skrevet

I vår bhg har dei ei kurv med "krise-tøy", sånn gjenglemt eller tøy som bhg har arva.

Viss andre ungar hadde lånt tøy av mine ungar, hadde eg faktisk forventa at dei hadde tatt det med heim og vaska det. Det hadde i alle fall eg gjort om mine ungar måtte låne av andre. I tillegg til at det hadde vore kjempepinleg om ungane mine hadde mangla skift...

Skrevet

Jeg hadde gitt beskjed til barnehagen om at dette er fryktelig ugreit, og at de får finne en annen løsning til barnet med for lite klær. Mine barns skifteklær er det kun mine barn som skal bruke, og om det ikke hadde blitt ordning på dette øyeblikkelig hadde jeg kommet til å ta det opp med barnehagens ledelse, og i verste fall sluttet å ha skiftetøy til barna mine i barnehagen. For det er liten vits i at de skal ha det når det allikevel er i bruk hos andre barn, slik at mine barn ikke får benyttet det om nødvendig. At tøyet blir levert tilbake i skitten stand er rett og slett fryktelig frekt av de ansatte. Om ikke annet burde de vasket det selv. Makan!

• Liker 2
Skrevet

I barnehagen jeg jobber i, låner vi ikke klær fra andre barn, kun søsken. Vi har lånetøy. Lånetøyet skal taes med hjem og vaskes, av foreldrene til barnet som har lånt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...