Gå til innhold

Bytterett på nettkjøp - kan ikke ha brukt varen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i ferd med å kjøpe en bæresele via nett. Jeg har aldri prøvd bæreseler, så jeg er usikker på om den passer for meg. På nettbutikken står det at det er 14 dagers returrett, som det alltid er på nettkjøp. Men under betingelser står det:

"Ved forbrukerkjøp har du som kunde 14 dagers retur- og angrerett (ihht. kjøpsloven). Angrerettsskjema er vedlagt ordrebekreftelsen.

Betingelsen er at du ikke har brukt varen. "

Vil det si at jeg ikke kan prøve den på meg med barnet oppi, eller bare at jeg ikke kan levere tilbake en slitt/skitten/ødelagt sele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro du ikke kan prøve den. Hvis den kommer i embalasje, vil jo denne måtte brytes, og da får du ikke byttet. Hva med å kjøpe dette i butikk?

Skrevet

Eller hva med å ta en prøverunde i butikker for så å bestille på nett?

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Forbrukerrådet hadde en artikkel om nettbutikkenes informasjon og vanlige brudd på angrerettloven i fjor. Der framgår det at de ikke kan forlange at du returnerer varen ubrukt. Du kan ta varen ut av emballasjen og prøve den, men den skal selvfølgelig returneres uskadet for at du kan kunne påberope deg angrerett.

Kilde.

Det "din" nettbutikk skriver er et (u-)sant sammensurium av lovhenvisninger. Kjøpsloven, forbrukerkjøpsloven og angrerettloven er tre ulike lover. Angrerettloven gjelder kun ved nettkjøp og annet fjernsalg.

Endret av Spinell
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...