Gjest gjest1 Skrevet 10. desember 2003 #1 Skrevet 10. desember 2003 Fordi jeg leste tråden om solhatt, så kom jeg innpå en link om en undersøkelse som konkluderte med at kosttilskudd bare er tull å ta. Nå har jeg deltatt på endel kostholdsseminarer og jeg har lest boken til Knut Flytlie, og boken til Matti Tolonen. Disse to er leger og kostholdseksperter. For det første: De vitaminene du kjøper i dagligvaren kan du stort sett kaste. De er syntetiske og kroppen har problemer med å gjenkjenne dem som mat. Resultatet er at du får i deg ca 2% av det det står på boksen at pillen inneholder. For det andre: De tillatte/anbefalte dosene her i landet er latterlig små, og kun ment for å hindre mangelsykdommer, ikke for å forebygge sykdommer eller bygge opp noe immunforsvar. Måten de har regnet seg frem til anbefalt dagsdose er også ganske interessant. De tar en gjennomsnittlig porsjon mat på en tallerken, regner ut hvor mye vitaminer og mineraler den egentlig skal inneholde, og setter det som målestokk for hva vi trenger. For det tredje: For at vitaminer skal kunne gjøre nytten sin, må de få lov å arbeide i synergi med mineraler, som fungerer som katalysator for vitaminene. Uten mineraler kan du kaste vitaminene i do. For det fjerde: Grunnen til at vi faktisk trenger kosttilskudd er at det i dag dyrkes fire ganger så mye pr kvm som tidligere, det brukes kunstgjødsel som ikke tilfører jorden de næringsstoffene som trengs, og det er slutt på vekselbruk som også er viktig for at jorden ikke skal tappes for næringsstoffer. Tenk over dette; alt du spiser har sitt utspring i jorda. Dyra vi spiser får heller ikke i seg det de trenger når de står på bås hele året og blir foret med kraftfor. De går ikke ute og beiter på frisk mark lenger. Det finnes f.eks. ikke CLA i storfekjøtt og melkeprodukter lenger på grunn av vår moderne måte og drive jordbruk på. Appelsiner som liksom skal være så proppfulle av c-vitaminer inneholder ikke det vi antar at de inneholder, fordi de plukkes før de er modne og modnes på store lagere ved hjelp av gass. Eller de modner på båt på vei fra andre siden av kloden og hit. Og dette gjelder ikke bare appelsiner, men det meste. Skal du ha frukt og grønnsaker som inneholder det de skal, må du kjøpe økologisk. For det femte: Fordi det produseres store mengder mat, og fordi alt skal ha så innmari lang holdbarhetstid, tilsettes konserveringsmidler og maten blir ofte halvveis tilberedt før den kommer i butikken. Dette medvirker til at den forringes. Sånn er det bare. C-vitaminer tåler ikke oppvarming, E-vitaminer tåler ikke frysing, osv..osv. Appelsinjuicen du kjøper i butikken er tilsatt vitamin c, fordi de opprinnelige c-vitaminene "døde" under behandlingen. Konklusjonen er at du trenger kosttilskudd og SÅ en viktig sak: Skal du kjøpe vitaminer/mineraler, bør du kjøpe de som er merket med den såkalte GMP standarden, som er en garanti for at vitaminpillene inneholder det de faktisk sier, og at de ikke er syntetisk fremstilt. Dette merket er ganske lite og ovalt og har bokstavene GMP i midten av ovalen. GMP står for Good Manufactoring Practice. Når det gjelder spørsmålet om de virker eller ikke, så er i hvert fall ikke jeg i tvil. Jeg kjenner utrolig god forskjell på min energi utifra hvorvidt jeg har spist kosttilskudd en periode eller ikke. Nå er jeg ikke noe flink om dagen, og batteriene mine flater ut på bussen hjem hver ettermiddag, og kveldene går med til ingen ting som regel. Orker bare ikke.
Iset Skrevet 10. desember 2003 #2 Skrevet 10. desember 2003 ja selvfølgelig tar jeg vitaminer:) har ikke et fullveridg kosthold (det tror jeg ikke det er mange som har, uansett hva de sier), og da kroppen faktisk ER avhengig av alle vitaminene og mineralene, skjønner jeg ikke at folk tør å la være. fant noen linker på internett: http://www.dagbladet.no/971009/nyh-14.html (C vitaminer) http://stavanger-aftenblad.no/magasin/fors...?articleID=8503 folk flest lever ikke sunt nok, og de få fruktene og grønnsakene de spiser, er oftest sprøytet med kjemikalier, og har ligget på Rimi i en uke før det blir spist. vitamininnholdet synker jo som kjent hele tiden, fra det øyeblikket frukten blir plukket av treet. se også på www-helseportalen.no, les på "vitaminer gir null effekt". dette stod i en artikkel i forfjor sommer, en stor undersøkelse som konkluderte med at vitaminer i pilleform gav null effekt. dette viste seg senere å være en av de mest useriøse undersøkelsene som noensinne er blitt gjort. les selv. Mysan: har du hørt om Synergie line tilskudd? de selges i helsekosten, (jeg jobber i helsekost, har utdannelse fra Helsekost Fagskolen og utallige kurs i mat, ernæring og tilskudd), og er sammensatt synergisk, veldig bra. står om dem i mat og helse, det nyeste:)
Lise79 Skrevet 10. desember 2003 #3 Skrevet 10. desember 2003 Jeg bestiller mine vitaminer fra utlandet (USA og Nederland) Og er veldig fornøyd med effekten. Etter et par måneder merket jeg stor bedring i overskudd + at astma problemene mine er nesten borte. Deilig!!!
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2003 #4 Skrevet 11. desember 2003 Jeg kjøper også vitaminene mine i USA og England. Der får jeg kjøpt naturlige og høye doser. Jeg tar skikkelig elefantdoser av B-vit som har resultert seg i flott hud, laaange negler og fint hår. Jeg tar nesten 1 gram c-vit daglig, og er aldri syk. Sink i høye doser hjelper på grohud (når jeg får sår e.l gror de nesten aldri) osv osv osv osv
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå