2shy Skrevet 7. november 2011 #1 Skrevet 7. november 2011 Jeg har allerede speilreflekskamera, men ønsker meg et godt kompaktkamera som er mer hendig å ha med seg i veska på fritiden. Jeg står mellom Canon PowerShot SX220 HS og Canon Ixus 230 HS. Sistnevnte kom ut best i test på TV2 hjelper deg forrige uke, den andre har jeg ikke noe erfaring med, men fått anbefalt. Er det noen av dere KG`ere som har noen formening om hvilke av disse to jeg bør gå for? De ligger veldig likt i pris, så det er funksjonalitet og kvalitet som spiller inn.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #2 Skrevet 7. november 2011 Jeg ville gått for Ixus. Har hatt to ixus selv og vært kjempefornøyd. Har også hatt canon powershot, men den jeg hadde var veldig klumpete i forhold til ixus. Men det tok også bra bilder altså.
2shy Skrevet 7. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. november 2011 (endret) Jeg ville gått for Ixus. Har hatt to ixus selv og vært kjempefornøyd. Har også hatt canon powershot, men den jeg hadde var veldig klumpete i forhold til ixus. Men det tok også bra bilder altså. De hadde ikke Ixus inne i butikken i dag, så jeg fikk ikke sammenlignet i forhold til størrelse og hvordan grepet var. alt føles egentlig knøttesmått og rart når man går fra speilrefleks til noe så lite, haha. Den nyeste powershoten virker ikke så klumpete uansett, http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/digitalkamera/POWSSX220HSPU/canon-powershot-sx220-hs-kompaktkamera-lilla Men noen som vet om hvordan de er i forhold til bildekvalitet, vær, mørke, o.l i forhold til hverandre? Endret 7. november 2011 av 2shy
2shy Skrevet 7. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 7. november 2011 Det var vel Canon Powershot 220 og ikke 230 som var aktuell når jeg tenker meg om.
Safira Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 Du har ikke vurdert Canon PoweShot s95? Det er mer lyssterkt enn de to du nevner, og siden du er vant med speilrefleks er det vel fint å ha muligheten for manuell kontroll. Dette er vel det beste (lille) kompaktkameraet Canon har for tiden, og prisen er heller ikke så ille siden det nå blir etterfulgt av s100. Siden du nevner at du synes alle var små å holde i kan du jo også ta en titt på Canon PowerShot G12, men dette er kanskje for stort til å bare slenge i vesken.
2shy Skrevet 8. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 8. november 2011 Du har ikke vurdert Canon PoweShot s95? Det er mer lyssterkt enn de to du nevner, og siden du er vant med speilrefleks er det vel fint å ha muligheten for manuell kontroll. Dette er vel det beste (lille) kompaktkameraet Canon har for tiden, og prisen er heller ikke så ille siden det nå blir etterfulgt av s100. Siden du nevner at du synes alle var små å holde i kan du jo også ta en titt på Canon PowerShot G12, men dette er kanskje for stort til å bare slenge i vesken. Jo jeg sitter veldig og vurderer det nå, vurderer det langt mer enn 220 ihvertfall. Jeg har ikke tenkt til å investere så mye mer enn 2000 kr i kamera, så S95 blir maks av av hva jeg har tenkt å strekke meg økonomisk (men har skjønt at G12 er rolls roys
2shy Skrevet 8. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 8. november 2011 Det som taler litt i mot med S95 er denne blitsen som popper opp, jeg lar meg irritere av sånt, men kanskje det går over? I tillegg og mer viktig, så har ixusen langt mer tele enn S95, som bare har 3,8 x optisk zoom. Den har dog litt mulighet for manuell kontroll slik du nevner, men jeg må vurdere om det veier opp for så lite zoom. Mye man skal tenke på!
Safira Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Canon PowerShot S95 har et objektiv med en rekkevidde på 28-105mm (35mm ekvivalen) Canon IXUS 220 HS har et objektiv med en rekkevidde på 24-120mm. (Hva som er viktigst for deg må du nok vurdere selv ) Jeg har dessverre ingen erfaringer med noen av de selv, så jeg kan ikke si om blitsen på s95 er irriterende eller ikke, men siden det kameraet er mer lyssterkt vil du i alle fall greie deg litt lenger uten blitsen. (Litt godt å se det ikke bare er meg som tenker på alle sånne ting før jeg kjøper noe!)
2shy Skrevet 8. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 8. november 2011 (endret) Canon PowerShot S95 har et objektiv med en rekkevidde på 28-105mm (35mm ekvivalen) Canon IXUS 220 HS har et objektiv med en rekkevidde på 24-120mm. (Hva som er viktigst for deg må du nok vurdere selv ) Jeg har dessverre ingen erfaringer med noen av de selv, så jeg kan ikke si om blitsen på s95 er irriterende eller ikke, men siden det kameraet er mer lyssterkt vil du i alle fall greie deg litt lenger uten blitsen. (Litt godt å se det ikke bare er meg som tenker på alle sånne ting før jeg kjøper noe!) IXUS har vel en rekkevidde opptil 220 slik jeg forstår der, ikke 120mm? Jeg fant også dette powershot kameraet som kanskje kunne vært aktuellt, vet de har det på Elkjop til ca 2000 kr. Jeg har forstått det slik at alle powershot har blits som popper opp, men hvor nøye er det egentlig? Det viktigste er funksjonalitet, kvalitet, og rekkevidde. Batteritid er jo selvsagt et tema Edit: ser jo at kameraet jeg linker til er Powershot 220 som jeg snakket om tidligere. Men kanskje dette er et godt kamera, jeg har skjønt at det er helt likt 230 bare uten GPS. Hm...elkjop har jo 30 dagers åpent kjøp Endret 8. november 2011 av 2shy
Safira Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 Nei, IXUSen har en rekkevidde til 120 mm (35mm ekvivalent), og PowerShot 220 har 28–392mm. Jeg vil jo tro at blitsen fungerer helt fint selv om den popper opp (hvis ikke hadde de antagelig byttet design), fordelen er at du får litt større avstand mellom objektivet og blitsen, og dermed er det litt mindre sjanse for røde øyne.
2shy Skrevet 8. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 8. november 2011 Nei, IXUSen har en rekkevidde til 120 mm (35mm ekvivalent), og PowerShot 220 har 28–392mm. Jeg vil jo tro at blitsen fungerer helt fint selv om den popper opp (hvis ikke hadde de antagelig byttet design), fordelen er at du får litt større avstand mellom objektivet og blitsen, og dermed er det litt mindre sjanse for røde øyne. Powerhot S95 har 3,8 optisk zoom, IXUS 230 har 8x optisk zoom. Fotovideo sa at sistnevnte tilsvarte rundt 220 mm. Powershot 220 derimot har hele 14x optisk zoom. Blitsen funker nok flott, jeg bare leser omtaler at folk irriterer seg veldig over blitsen, særlig fordi den er der man nautrlig ville hatt en hånd/et par fingre for å holde kameraet. Godt poeng med røde øyne Kanskje jeg bare skal kjøpe 220 og heller levere tilbake hvis ikke fornøyd. Det er jo fantastisk med elkjop
Safira Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Powerhot S95 har 3,8 optisk zoom, IXUS 230 har 8x optisk zoom. Fotovideo sa at sistnevnte tilsvarte rundt 220 mm. Powershot 220 derimot har hele 14x optisk zoom. Blitsen funker nok flott, jeg bare leser omtaler at folk irriterer seg veldig over blitsen, særlig fordi den er der man nautrlig ville hatt en hånd/et par fingre for å holde kameraet. Godt poeng med røde øyne Kanskje jeg bare skal kjøpe 220 og heller levere tilbake hvis ikke fornøyd. Det er jo fantastisk med elkjop Beklager, jeg snakket om IXUS 220 Gikk visst litt i surr. Da er jeg med! Hvis du holder hånden på undersiden av kameraet (slik) burde det gå fint Ja, hvis du absolutt ikke liker kameraet så er det jo bare å levere det tilbake.
2shy Skrevet 8. november 2011 Forfatter #13 Skrevet 8. november 2011 Beklager, jeg snakket om IXUS 220 Gikk visst litt i surr. Da er jeg med! Hvis du holder hånden på undersiden av kameraet (slik) burde det gå fint Ja, hvis du absolutt ikke liker kameraet så er det jo bare å levere det tilbake. Jeg tror jeg skal ta meg en tur i butikken og prøveholde litt. Har lest mange tester på Canon powershot 220HS nå, alle er enige om at det er et supert kamera, minus lokaliseringen av blitsen. Så jeg sjekker ut det først, og føler jeg det blir et problem, så går jeg heller for IXUS 230HS. Det er jo et genialt kamera også såvidt jeg har forsått, bare minus muligheten for manuelle funksjoner. Når det er sagt, så er det svært sjeldent jeg bruker disse funksjonene på speilrefleksen også.
Safira Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 Prøveholding høres lurt ut. Jeg vil tro du blir fornøyd med begge disse, spesielt siden de er ment som et tillegg til speilreflekskameraet
2shy Skrevet 8. november 2011 Forfatter #15 Skrevet 8. november 2011 Prøveholding høres lurt ut. Jeg vil tro du blir fornøyd med begge disse, spesielt siden de er ment som et tillegg til speilreflekskameraet Ja jeg tror også det blir bra uansett hva jeg måtte velge av disse to, tusen takk for hjelp!
2shy Skrevet 8. november 2011 Forfatter #16 Skrevet 8. november 2011 Da har jeg testa Powershot 220 og konstantert at den gir altfor dårlig grep til mine små hender/fingre, særlig pga pop-up flash med sin dårlige plassering. Det blir retur, også går jeg heller for ixus
Sofie1 Skrevet 8. november 2011 #17 Skrevet 8. november 2011 Du har ikke vurdert Canon PoweShot s95? Det er mer lyssterkt enn de to du nevner, og siden du er vant med speilrefleks er det vel fint å ha muligheten for manuell kontroll. Dette er vel det beste (lille) kompaktkameraet Canon har for tiden, og prisen er heller ikke så ille siden det nå blir etterfulgt av s100. Siden du nevner at du synes alle var små å holde i kan du jo også ta en titt på Canon PowerShot G12, men dette er kanskje for stort til å bare slenge i vesken. Jeg kjøpte meg Canon PowerShot S95 og er superfornøyd med det. Har også ett speilreflekskamera med dette kompaktkameraet er flott for å bare ta med i lommen. Det er som sagt her utrolig lyssterkt og under dårlige lysforhold får jeg mye bedre bilder med dette en med speilrefleksen. F. eks solnedganger, tar bra bilder i mørket osv. vedrørende blits - det er jo bare å bruke kameraet på P istedet for auto så unngår man at blitsen popper opp når man absolutt ikke trenger den.
2shy Skrevet 9. november 2011 Forfatter #18 Skrevet 9. november 2011 Jeg kjøpte meg Canon PowerShot S95 og er superfornøyd med det. Har også ett speilreflekskamera med dette kompaktkameraet er flott for å bare ta med i lommen. Det er som sagt her utrolig lyssterkt og under dårlige lysforhold får jeg mye bedre bilder med dette en med speilrefleksen. F. eks solnedganger, tar bra bilder i mørket osv. vedrørende blits - det er jo bare å bruke kameraet på P istedet for auto så unngår man at blitsen popper opp når man absolutt ikke trenger den. For min del var Powershot220 mest uaktuell fordi den ga meg veldig dårlig håndgrep. Jeg kan sjekke ut S95, men jeg syns den har for dårlig optisk zoom. Har objektiver med lite tele på speilrefleks, så tenkte jeg skulle prioritere zoom på kompaktkamera. Er svært tvilsomt at manuelle innstillinger vil være noe jeg kommer til å bruke på kompaktkameraet.
2shy Skrevet 9. november 2011 Forfatter #19 Skrevet 9. november 2011 Nå har jeg vært og testet flere kamera. S95 hadde vært fantastisk hvis det ikke hadde vært for så lite optisk zoom. Hadde det vært minimum 8x så hadde jeg uten tvil gått for den. De insisterer fortsatt på at powershot220 er det beste å gå for, veldig lyssterkt også i lys, også med fantastisk zoom. Så vi ble enige om at jeg skal prøve kameraet litt mer og se om jeg kan venne meg til å gjøre om litt på grepet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå