Gå til innhold

Sur kollega - som innynder seg veldig med sjefen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet i over 1 år på nytt arbeidssted (privat s.)der vi er få ansatte.

Min lønn er gjennomsnittlig grei men ikke god. Min kollega, som langt på nær har spesielt imponerende arbeidserfaring/CV, tjener kun litt lavere, da hun har gått opp 150.000 i lønn, sannsynlig fordi hun har surmult og sammenlignet seg med meg. Begge har mastere.

Sjefen har plutselig endret atferd fra å skryte masse av meg, til plutselig å ikke gi noen tilbakemeldinger. Han hater planer og konfrontasjoner, og tar aldri opp noe frivillig.

Da vi hadde lønnssamtale sa han at "ingen gikk opp mer enn andre"(han fant min forventning hinsides), men nå i ettertid viser det seg at han har gitt min kollega vesentlig mer i lønnsøking enn hva jeg fikk. Om jeg tar det opp med ham vil han bare si "hun hadde lavere enn deg, og ligger jo fortsatt bak deg".

Min kollega driver med ikke-tankearbeid. Jeg kan gjøre alle hennes arbeidsoppgaver. Men hun kan ikke gjøre alle mine! Jeg gjør vesentlig mer vurderinger og tankevirksomhet, og har også ledet prosjekt. I meg får sjefen billig arbeidskraft til rimeligst mulig penge.

Sjefen liker hun andre best, selv om hun gjør mer ikke-tankearbeid, men mer utførende rutineoppgaver innad som utad.

Det tar så lang tid å finne noe annet...og jeg synes ikke noe som helst om miljøet eller lunchen på jobb. Det er dritkjipe folk, og sjefen kan ikke lede eller kommunisere.

Problemet er både sjefen og denne kollegaen. De har ikke struktur, de er rotete og kjipe og uhyre lite kommuniserende. Informasjonsflyt eksisterer ikke.

Har dere noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ny jobb?

Skrevet

Du har ikke så veldig mange valg, bli i jobben eller skaff deg en ny jobb. Evnt kan du si til sjefen at om du ikke får høyere lønn skaffer du deg en ny jobb.

• Liker 1
Skrevet

Du må nesten bare ta det opp med sjefen, eller akseptere at det er slik. Gi ham samme begrunnelsen som du gav oss... Om du har en attraktiv utdannelse, kan du alltids true med å gå, men dette er jo vanskelig om det ikke utlyses stillinger ofte til din kompetanse...

Skrevet

Sett igang med jobbsøking, selv om det tar tid. Enten får du en ny jobb og bytter til den, eller så får du et jobbtilbud og bruker det som leverage for å jekke opp lønnen i jobben du har. Og lær deg å drite i kollegaen din.

Skrevet

Kjempetakk til alle dere som har svart.

Jg får prøve å blåse i kollegaen. Det er vanskelig, men får bare prøve. Sjefen har også en atferd som jeg vil si ikke er innenfor normalen i arbeidslivet. Lite profesjonell og uten sosiale vantenner og organisatoriske (eller inspirerende) evner. Han har heller ikke fulgt opp det han hardt hevdet under lønnssamtalen, han har rett og slett holdt meg for narr og bløffet en del. Samtidig forsøker han å dekke over alt ved å være overfladisk og snakke om vær og vind eller full taushet og ignoranse.

Masse skryt, lønnssamtale og dårlig utfall. Nå taushet og merkelige utspill. Rar person.

Og kollegaen: er sur, ganske ufaren og rimelig naiv. Hun snakker også alltid høyt til meg om at hun vil være tilstede hos familien sin (et lite barn og mann). Som om hun er en dronning som har funnet Svaret.

Jeg synes de få jeg jobber sammen med har lite menneskekunnskap og mindre enn null (0) i organisatorisk kunnskap og evner. Vi matcher ikke hverandre.

Hvordan skal jeg klare å ta steget bort? Blir det ikke mer vanskelig med årene?

Og hva sier en til nye potensielle arbeidsgivere i intervju, når de lurer på hvorfor jeg allerede så snart er ute etter "nye utfordringer"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...