cela Skrevet 7. november 2011 #1 Skrevet 7. november 2011 Først av alt, jeg vet det er hundretusenvis av oppskrifter der ute men det er ikke det jeg er ute etter. Jeg trenger hjelp til å bake gode luftige boller. Mine har en tendens til å enten ikke heve skikkelig så de blir kompakte eller smake sprit... Er det noen som har en slam-dunk oppskrift og fremgangsmåte på å bake boller?
Gjest linsina Skrevet 7. november 2011 #2 Skrevet 7. november 2011 (endret) Først av alt, jeg vet det er hundretusenvis av oppskrifter der ute men det er ikke det jeg er ute etter. Jeg trenger hjelp til å bake gode luftige boller. Mine har en tendens til å enten ikke heve skikkelig så de blir kompakte eller smake sprit... Er det noen som har en slam-dunk oppskrift og fremgangsmåte på å bake boller? Ferdigpose Den er supergod og bollene blir luftige :D Edit: Skrivefeil.. Endret 7. november 2011 av linsina
AloeVera Skrevet 7. november 2011 #3 Skrevet 7. november 2011 Tror kanskje det hjelper å sikte det tørre
Brunhilde Skrevet 7. november 2011 #4 Skrevet 7. november 2011 Det er et par ting som er viktig for å få god gjærbakst. Pass på at væsken har rett temperatur, ca 37 grader hvis du bruker fersk gjær og ca 40 grader hvis du bruker tørrgjær. Pass på å ikke ha for mye mel i deigen. For mye mel gjør baksten tung og kompakt. Elt deigen lenge nok. Jeg lar den gå minst 8 minutter i kjøkkenmaskinen. I tillegg har jeg 1 ts bakepulver i melet, og mine boller pleier alltid å bli gode. (Kan ikke gi deg oppskrift fordi jeg lager etter innfallsmetoden, men jeg bruker altså melk, smør, mel, gjær, bakepulver, sukker, kardemomme og rosiner.)
Rødtoppen86 Skrevet 7. november 2011 #5 Skrevet 7. november 2011 Jeg har ikke hatt problemer med harde boller, og lurer på om det kan være fordi jeg baker alt for hånd. Har ikke fancy kjøkkenmaskin, så siden jeg baker for hånd, så får jeg en god følelse med deigen. Høres litt rart ut, men du kjenner med hendene når deigen er god. Fort gjort å være overivrig med det tørre hvis man bruker kjøkkenmaskin.
Brunhilde Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 Jeg har ikke hatt problemer med harde boller, og lurer på om det kan være fordi jeg baker alt for hånd. Har ikke fancy kjøkkenmaskin, så siden jeg baker for hånd, så får jeg en god følelse med deigen. Høres litt rart ut, men du kjenner med hendene når deigen er god. Fort gjort å være overivrig med det tørre hvis man bruker kjøkkenmaskin. Jeg ser det faktisk helt fint i kjøkkenmaskinen også, men så er jeg kanskje en forholdsvis erfaren baker. Det er fullt mulig å få luftige boller ved bruk av kjøkkenmaskine, men det er sant at det viktig å holde litt tilbake på meldmengden. For mye mel gir tørr, kompakt og hard bakst.
Zzyzx Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Jeg smelter ikke smøret, men smuldrer det i melet før det andre tilsettes. Bruker kjøkkenmaskin og elter en stund, men lar deigen være noe klissete og hever den i 2-3 timer. Jeg bruker også en teskje bakepulver oppi, i tillegg til gjæren.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 posebollene er alltid lettest og lage, og de blir alltid luftige. Bruker det som grunnoppskrift og tilsetter ekstra kanel og vanilje til deigen
-Fisken- Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 Jeg smelter ikke smøret, men smuldrer det i melet før det andre tilsettes. Bruker kjøkkenmaskin og elter en stund, men lar deigen være noe klissete og hever den i 2-3 timer. Jeg bruker også en teskje bakepulver oppi, i tillegg til gjæren. Jeg også. Har og i en god del kardemomme.
Djungelvrål Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 Leste at melk har en negativ virkning på heving. Man skulle koke opp melka først, kjøle ned til den var lunken også tilsette gjær. Dette skulle visst gi veldig luftig bakst. Skal prøve det neste gang
Soleklart Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Jeg lager alltid boller på samme måte, men de blir forskjellig hver gang. Merkelig det der.
Rødtoppen86 Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Jeg ser det faktisk helt fint i kjøkkenmaskinen også, men så er jeg kanskje en forholdsvis erfaren baker. Det er fullt mulig å få luftige boller ved bruk av kjøkkenmaskine, men det er sant at det viktig å holde litt tilbake på meldmengden. For mye mel gir tørr, kompakt og hard bakst. Absolutt mulig å få bra deig i kjøkkenmaskin, sier ikke noe på det. Tenkte kanskje det var enklere for noen å bake for hånd så det ikke kommer for mye mel i.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 Jeg anbefaler passion4baking.com sine oppskrifter, de slår i alle fall aldri feil hos meg! I går lagde jeg både boller og skoleboller etter oppskrift fra henne, og de ble veldig saftige og luftige. Hun varmer blandt annet opp melken, tror det hjelper. Også anbefaler hun å ha oppi en pose freia vaniljesauspulver i deigen, tror det også hjelper.
-Fisken- Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 Jeg anbefaler passion4baking.com sine oppskrifter, de slår i alle fall aldri feil hos meg! I går lagde jeg både boller og skoleboller etter oppskrift fra henne, og de ble veldig saftige og luftige. Hun varmer blandt annet opp melken, tror det hjelper. Også anbefaler hun å ha oppi en pose freia vaniljesauspulver i deigen, tror det også hjelper. Om du ikke varmer opp melken, blir det kaldheving, noe som betyr at gjæren trenger mye lenger tid for å virke.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #15 Skrevet 9. november 2011 Hvis du søker på detsoteliv.no, etter verdens beste boller, kommer det opp noen boller, som hvertfall for meg blir veldig luftige. Det eneste er at det ikke er de bollene som smaker mest, så man kan gjerne tilsette litt ekstra kardemomme f.eks.
-Fisken- Skrevet 9. november 2011 #16 Skrevet 9. november 2011 Jeg synes bolleoppskriften på Trines matblogg er veldig gode. Man trenger selvfølgelig ikke ha rosiner i. Jeg pleier å ha sjokoladebiter eller en stor ts hjemmelaget eggekrem i.
Foya Skrevet 9. november 2011 #17 Skrevet 9. november 2011 Se om du finner en oppskrift der du skal ha i litt hornsalt. Da blir de så UTROLIG luftige! Forsøk å ha så lite mel i som mulig. Dette må siktes.
skrue Skrevet 9. november 2011 #18 Skrevet 9. november 2011 Se om du finner en oppskrift der du skal ha i litt hornsalt. Da blir de så UTROLIG luftige! Forsøk å ha så lite mel i som mulig. Dette må siktes. Hornsalt splittes i CO2-gass (som hever deigen) og ammoniakkgass (som man ikke vil ha i ferdige boller, smaker ikke godt). Jo tykkere deigen er dess vanskeligere er det for ammoniakken å unnslippe. Jeg ville ikke ha satset på det. Hornsalt er best i tynne deiger (kaker, kjeks etc). Ellers, løs deig og korrekt heving. Pass på få luft inn i deigen ved andre gangs heving. Gjærceller trenger oksygen for å heve deigen. Dekk til den hevende deigen godt slik at bollene ikke tørker ut. Tørr og stiv skorpe motvirker hevingen.
Klematis Skrevet 9. november 2011 #19 Skrevet 9. november 2011 Min far baker verdens beste boller, og de har hornsalt i seg. Etter oppskrift fra Ingrid Espelid Hovig, en av de smårutete bøkene, tror jeg. Men om de er så luftige, vet jeg ikke. Vi liker dem best litt deisete i vår familie Med masse kardemomme. Ååå, nå fikk jeg lyst til å bake boller!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå