Gå til innhold

Skattetrekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobben min fikk i starten av oktober det nye skattekortet mitt siden de gikk fra å være biarbeidsgiver til hovedarbeidsgiver. Fra da å betalt 36% skatt skal jeg betale ganske lite (skatteklasse 2 og tabelltrekk)

I oktober trakk de 36%, noe som forsåvidt er greit, de fikk kortet den 3, utbetaling var den 10. men nå fikk jeg lønnslipp for november og ser at de har trukket 36% nå også.

Kan jeg "kreve" å få de pengene som mellomlegget utgjør utbetalt nå, eller er det ikke noe de kan gjøre med det, siden pengene jo er gått til skatt? (Jeg kan ikke noe om sånt, så vil vite hva de kan gjøre før jeg snakker med dem i morgen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan spørre å få dem tilbake. Noen vil gjøre det.

Men det du bør gjøre er å skaffe deg enda nytt skattekort. Snarest! Da vi du få minimalt med skattetrekk i desember siden du nå har trukket for mye på novemberlønna. I tillegg halv skatt, så får du nær sagt ikke noe skattetrekk i det hele tatt. :)

Dette skattekortet leverer du personlig på lønnskontoret og sier det det meget viktig at de registrerer dette, siden de gjorde feil i november. Mot slutten av måneden tar du kontakt med dem og forsikrer deg om at de har registrert dette ny-nye skattekortet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare vise til skattebetalingsforskriftens §5-5-2 (4).

Denne sier:

"(4) Arbeidsgiveren skal korrigere forskuddstrekket når det ved en feil er beregnet for høyt, eller når det er trukket i en godtgjørelse som ikke er trekkpliktig. Det samme gjelder når ligningsmyndighetene setter ned verdien av en naturalytelse som skal tas med i beregningsgrunnlaget for forskuddstrekket. Slik korreksjon kan bare foretas i forskuddstrekk for samme inntektsår."

De skal korrigere når de har trukket for strengt, men du må si fra slik at de rekker å gjøre korreksjonen i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og råd - skal innom dem i morgen (jobber ikke der hovedkontoret er, men er der tilfeldigvis denne uka :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...