Gå til innhold

Ved fastsettelse av barnebidrag gjennom Nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det da nåværende økonomiske situasjon som legges til grunn? Eller er det selvangivelsen fra i fjor eller noe? Inntekten min var en del titusen høyere i fjor grunnet overgangsstønad ved siden av full jobb. I tillegg mottok jeg andre stønader som enslig forsørger (utvidet barnetrygd, stønad til barnetilsyn) inntil oktober i år. Vil det komme med i beregningsgrunnlaget dersom jeg søker nå?

Til de som lurer på hvorfor jeg ikke bruker Navs bidragsveileder: det er ikke så lett når barnefar ikke ønsker å oppgi inntekten sin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Det er først og fremst det du tjener/inntekt i dag.

Det taes ogs hensyn til det som har vært men har intekten endret seg legges først og fremst dette til grunn.

Det samme gjelder BF sin inntekt. NAV spør vanligvis etter lønnslipp 3 sise mnd.i tillegg til fjorårets inntekt. Blir ikke det lagt fram av bidragsyter kan de hente det fra arbeidsgver som plikter legge fram. Ligningen kan også brukes til sammenligning.

Er han sim egen arbeidsgiver er det være å få inn lønnsintekten hans.

Når det gjelder de 3 siste mnd.ser de på om det harvært bonusutbetalinger ovs. Noen har veldig ulik inntekt fra mnd.til mnd.

Har du annen dokumentasjon på din inntekt jan den også legges til grunn.

Skrevet

Hei.

Det er først og fremst det du tjener/inntekt i dag.

Det taes ogs hensyn til det som har vært men har inntekten endret seg legges først og fremst dette til grunn.

Det samme gjelder BF sin inntekt. NAV spør vanligvis etter lønnslipp 3 sise mnd.i tillegg til fjorårets inntekt. Blir ikke det lagt fram av bidragsyter kan nav hente det fra arbeidsgver som plikter legge fram dette. Ligningen kan også brukes til sammenligning.

Er han sin egen arbeidsgiver kan det være vanskelig å få lønnsintekten hans.

Når det gjelder de 3 siste mnd.ser de på om det har vært bonusutbetalinger ovs. Noen har veldig ulik inntekt fra mnd.til mnd.

Har du annen dokumentasjon på din inntekt kan den også legges til grunn.

Beklager mye skrivefeil her.

Skrevet

Hei. Jeg jobber med barnebidrag. Dersom jeg hadde fått saken din hadde jeg gjort følgende.... Men husk at dette blir uten å gå i dybden på alt. Jeg hadde funnet brutto hittil i år, evt utifra minimum 3 siste lønnslipper. Sett på inntekt for i fjor, dersom den var over 20% høyere enn det jeg nå beregnet, ville jeg vurdert å skjønnsfastsette inntekt til i fjor feks. Dette gjelder kun hvis du ikke har rimelig grunn. Når det gjelder utvidet barnetrygd er det diet nok lurt å nevne det sånn at den fjernes fra beregningen fra den måneden du mister den. Dersom du ikke lenger har skatteklasse 2 må dette dokumenteres. Skjønner du hva jeg mener?

Skrevet

Hei. Jeg jobber med barnebidrag. Dersom jeg hadde fått saken din hadde jeg gjort følgende.... Men husk at dette blir uten å gå i dybden på alt. Jeg hadde funnet brutto hittil i år, evt utifra minimum 3 siste lønnslipper. Sett på inntekt for i fjor, dersom den var over 20% høyere enn det jeg nå beregnet, ville jeg vurdert å skjønnsfastsette inntekt til i fjor feks. Dette gjelder kun hvis du ikke har rimelig grunn. Når det gjelder utvidet barnetrygd er det diet nok lurt å nevne det sånn at den fjernes fra beregningen fra den måneden du mister den. Dersom du ikke lenger har skatteklasse 2 må dette dokumenteres. Skjønner du hva jeg mener?

Jeg skjønner, takk for svar!

Det som gjør inntekten min en del mindre i år sammenlignet med i fjor, er at jeg, i tillegg til å ikke lenger motta overgangsstønad, har gått over på AAP. Jeg forstår at barnefar sånn sett ikke skal "straffes" for mitt inntektstap, så om jeg blir regnet ut fra det som vanligvis er min arbeidsinntekt er det helt i orden. Men jeg syns ikke det er riktig at det blir tatt med i beregningsgrunnlaget at jeg mottar stønader som enslig siden jeg faktisk ikke lenger gjør det. Men da sørger jeg for å nevne det spesielt, så ordner nok det seg!

TS

Skrevet

Hvis du går på aap bør inntekten bli godkjent, siden man av helsemessige årsaker ikke

Kan øke sin inntekt. Jeg ville lagt til grunn dine aap penger fra når du startet å motta dem.

Skrevet

Jeg har også noen spørsmål ang bidrag. I dag betaler jeg 4500 for en 7 åring, mor "løy" ang samvær ved å la være å ta med at jeg har barnet annen hver ferie, så i dag får jeg bare 2 dager samvær og ikke 9 som er det reelle, JEg har dette året hatt en langt høyere inntekt enn året før og det jeg vil ha neste år. Hvor lenge etter at jeg har gått ned i lønn bør jeg be om å få en ny vurdering, og kan jeg i dag ringe til NAV og si at jeg nå har papirer på at jeg har ungen mer enn det mor sa? - sånn uten at de krever 800 i gebyr ? (jeg ringte inn da jeg fikk brev om at mor hadde bedt om en vurdering og sa at jeg hadde barnet mer, kunne "bevise" det med flybiletter og bilder, men nav sa da at de måtte ta utgangspunkt i det laveste så lenge vi bare hadde muntlig avtale. Mor drøyet med å signere den reele kontrakten slik at nav ikke ventet med beregningene.)

• 1 måned senere...
Skrevet

Man kan når som helst søke endring, men gebyret på 860 kommer allikevel. Bare så du vet det skal det MYE til for å bevise seg opp i samvær. Prøv å ordne med samværsAvtale evt bli enige om samværet et års tid fremover, altså ikke en generell avtale om du ikke får det, og underskriv. Helt enig med deg om at samværet bør være rett, overbevis henne om det:) men husk at det er din plikt å melde fra om evt endringer som har betydning for bidraget så fort som mulig. det går ikke an å ringe inn en endring, kravet skal være skriftelig. Hvis du går ned over 20% i inntekt er det ikke sikkert inntektsreduksjonen blir godkjent, særlig ikke hvis du har ligget høyere i flere år. Du må redegjøre for og dokumentere hvorfor inntekten din går mye ned. Råder deg til å sørge for å ha en oppdatert samværsAvtale og sørge for at inntektsgrunnlaget til begge partene stemmer overens med virkeligheten. Et tips er å titte på bidragsveiledern på NAV.no hvis du vil se på det. Lykke til!

Skrevet

Endringer i inntekt over 12 prosent skal barnebidrag endres vanligvis ikke før.

Det følger av barneloven § 70 andre ledd andre punktum at bidrag som tidligere er blitt fastsatt ved avtale, bare skal endres dersom den nye utmålingen vil medføre en endring på mer enn 12 %. Denne regelen tilsvarer fastsettelsesforskriften § 12, og er tatt inn i barneloven § 70 andre ledd andre punktum for å lette tilgjengeligheten for brukerne. Dette er en ren rettsteknisk endring.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+70+Korleis+fostringstilskot+vert+fastsett.148043.cms

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler/Fastsette+og+endre+bidrag/Fastsettelse+og+endring+av+barnebidrag.1073746071.cms

Skrevet

Jeg har også noen spørsmål ang bidrag. I dag betaler jeg 4500 for en 7 åring, mor "løy" ang samvær ved å la være å ta med at jeg har barnet annen hver ferie, så i dag får jeg bare 2 dager samvær og ikke 9 som er det reelle, JEg har dette året hatt en langt høyere inntekt enn året før og det jeg vil ha neste år. Hvor lenge etter at jeg har gått ned i lønn bør jeg be om å få en ny vurdering, og kan jeg i dag ringe til NAV og si at jeg nå har papirer på at jeg har ungen mer enn det mor sa? - sånn uten at de krever 800 i gebyr ? (jeg ringte inn da jeg fikk brev om at mor hadde bedt om en vurdering og sa at jeg hadde barnet mer, kunne "bevise" det med flybiletter og bilder, men nav sa da at de måtte ta utgangspunkt i det laveste så lenge vi bare hadde muntlig avtale. Mor drøyet med å signere den reele kontrakten slik at nav ikke ventet med beregningene.)

Dette er ikke riktig. NAV skal høre på og ta en ny samtale med BM. Du blir visst lurt av flere. Husk det er stort sett kvinner som jobber i NAV med barnebidrag og de setter det som mest gunsTig for mor når det er tvil. Les vedatket nøye og krev innsyn i grunnlahet for vedtaket. Dette aher du krav på i.h.t offentligehetslova. Gå gjennom dette med din advokat.

Har jeg vært deg ville jeg bedt om et møte straks med Nav og ta med din dokumentasjon. Det er så mye lirerier rundt dette. Møter du veggen hos Nav kontakt avdvokat slik du får fastsatt riktig.

Du kan kreve tilbake barnebidrag 3 år tilbake når NAV krever det inn om du har betelt for mye. Det første året er lettest å få tilbake. DU TRENGER ADVOKAT INNEN FAMILERETT.

Skrevet

Dette er ikke riktig. NAV skal høre på og ta en ny samtale med BM. Du blir visst lurt av flere. Husk det er stort sett kvinner som jobber i NAV med barnebidrag og de setter det som mest gunsTig for mor når det er tvil. Les vedatket nøye og krev innsyn i grunnlahet for vedtaket. Dette aher du krav på i.h.t offentligehetslova. Gå gjennom dette med din advokat.

Har jeg vært deg ville jeg bedt om et møte straks med Nav og ta med din dokumentasjon. Det er så mye lirerier rundt dette. Møter du veggen hos Nav kontakt avdvokat slik du får fastsatt riktig.

Du kan kreve tilbake barnebidrag 3 år tilbake når NAV krever det inn om du har betelt for mye. Det første året er lettest å få tilbake. DU TRENGER ADVOKAT INNEN FAMILERETT.

Litt mer. Du finner avtaler på nett angående samvær. Vil ikke mor signere tar du kontakt med NAV og forteller dette.NAV plikter høre på deg og like mye som mor men de godtar munlig avtale fra mor men ikke fra deg. Dette er ikke likestilling og det skaper mye konflikt når de ikke vil ta en tlf.til mor en gang.

Kan du redgjøre din nedgang i inntekt skal dette godtaes. Eksempel er nye jobb der du ble perrminert ellelr oppdagt i forige jobb.

Den 20 prosent nedgangen det skrives om skal du ta med ei viss undring. For som TS skriver vil hun ned i inntekt og det er det samme som i ditt tilfelle hvis du har en naturlig nedgang.

Det går på at NAV kan skjønnsfastsette intekten til 80 prosent om noen ikke vil jobbe. Det gjelder ogs BM men de er ganske strenge mot bidragsyter. Igjen kvinner jobber for kvinner i de offentlige systemer. Det gir manglende tillit son gjør det blir unødige konflikter i stedet for å få det riktig. Menn ordner gjerne opp på egenhånd i form av ikke å betale noe bidrag eller ikke jobbe om de blir trekt bridrag. Dette skaper totaltsett et dårligere samfunn på dette området.

Du trenger advokar innen familierett. Det kan hende du får dekt noe gjennom eksempel fagforening.

Skrevet

Prøv denne å se hva du skulle betalt. Hver kritisk ikke sikkert den passer ditt tilfelle.

http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg1.action

Skrevet

Man kan når som helst søke endring, men gebyret på 860 kommer allikevel. Bare så du vet det skal det MYE til for å bevise seg opp i samvær. Prøv å ordne med samværsAvtale evt bli enige om samværet et års tid fremover, altså ikke en generell avtale om du ikke får det, og underskriv. Helt enig med deg om at samværet bør være rett, overbevis henne om det:) men husk at det er din plikt å melde fra om evt endringer som har betydning for bidraget så fort som mulig. det går ikke an å ringe inn en endring, kravet skal være skriftelig. Hvis du går ned over 20% i inntekt er det ikke sikkert inntektsreduksjonen blir godkjent, særlig ikke hvis du har ligget høyere i flere år. Du må redegjøre for og dokumentere hvorfor inntekten din går mye ned. Råder deg til å sørge for å ha en oppdatert samværsAvtale og sørge for at inntektsgrunnlaget til begge partene stemmer overens med virkeligheten. Et tips er å titte på bidragsveiledern på NAV.no hvis du vil se på det. Lykke til!

Hvorfor skal det mye til for å bevise seg opp? burde ikke det fra det offentlige vært utganspunkt i at det var 50/50 og så måtte begge redegjøre for hvorfor ikke ? og har man biletter og bilder som dokumenterer at det er reelt at barnet er mere hos den parten det rettes krav mot burde bidragsmotaker straffes for å komme med uriktige opplysninger.. Hvor urettferdig klan et samfunn bli?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal det mye til for å bevise seg opp? burde ikke det fra det offentlige vært utganspunkt i at det var 50/50 og så måtte begge redegjøre for hvorfor ikke ? og har man biletter og bilder som dokumenterer at det er reelt at barnet er mere hos den parten det rettes krav mot burde bidragsmotaker straffes for å komme med uriktige opplysninger.. Hvor urettferdig klan et samfunn bli?

Innlegger er helt klart inne på noe her. Når det ikke forleigger avtale ahr NAV opprettet en praksis som er helt bak måø bare ved å høre på mor. Foreslår advokat som kan rettlede deg til å legge fram dok. Har vært intr.med en rettsak på en slik sak der NAV ikke vil endre bidrag med grunnlag som sansynliggjør like mye og mer ennn mors utsagn.

Er netopp slike holdninger valg som NAV her gjør som fyrer opp under unnasluntring av barnebidrag. Det forverrer forhold mellom foreldre og går utover barn.

Det finnes faktisk de som ikke vil ja skriftlig avtale av en eller annen grunn og siden det ikke er lovpålagt med samværsavtale BURDE DET IKKE VÆRE DET ENSESTE SOM BLE LAGT TIL GRUNN SAMMEN MED MORS UTSAGN.

• Liker 1
Skrevet

OJJJ slik skriver de som jobber med barnebidrag. Habiliteten opp mot samværsforelder er ikke i varetatt når noen annsatte går ut med dette og skriver de jobber med barnebidrag. Blander ikke innlegger rollene her?

Lurer på hva som rører seg opp i hodet når noen kan skrive slik på et forum..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...