Gå til innhold

Hva gjør man når..

Anbefalte innlegg

Gjest snoopy_93
Skrevet

Hei!

For noen år siden hadde mamma et anfall. Legene trodde det kunne være epilepsi, men nå vet de ikke hva det kan være.

Hun er stor-røyker, noe som mest sannsynlig er "grunnen" til alle anfallene.

Hun har hatt en del anfall i det siste hvor det først begynner å prikke for øynene hennes før det blir sort. Hun besvimer og når hun våkner har hun problemer med å snakke samt at synet er delvis borte. Hun er også plaget av at hun mister følelse i armer, bein, ansikt osv.

Når hun oppsøker lege så finner de ingenting. Mest sannsynlig fordi anfallet har roet seg og de ikke lengre kan se noen "spor" eller symptomer fysisk.

Etter at jeg startet på helsefagarbeider linja har jeg lært en del om symptomer på forskjellige sykdommer osv og det er skremmende. Hun har de fleste symptomene på drypp. Læreren fortalte oss at i de aller fleste tilfeller av drypp så får vedkommende et hjerneslag etter ca 5år. Ikke alle, men en del av de.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Hun kommer seg alltid for sent til legen og får ikke vite hva det er som feiler henne. Jeg vil ikke miste mamman min før hun er gammel og grå! :trist:

Skrevet

gå på legevakta! ring sykebilen når det skjer

• Liker 1
Gjest Snoopy_93
Skrevet

Jo - hun har blitt sendt til både mr og ct, men de sier at de ikke finner noe.

Skrevet

Neppe drypp, det lager arr i hjernen.

Migrene?

Skrevet

Ring 113 neste gang det skjer. MR/CT kan være normalt selv om man har hatt TIA.

• Liker 1
Skrevet

Det kan være migreneanfall eller som du mistenker.Men legen burde da ikke gi opp med det første

ang drypp, gir det noe utslag på mr/ct bilder?

Gjest snoopy_93
Skrevet

Det er ikke alltid det vises på CT eller MR. Er litt usikker.

Mamma har vært en del inn og ut av sykehus i det siste fordi hun selv måtte be om å få undersøkt seg.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Oppdatering; Mamma hadde et anfall i dag også og fikk kommet seg til legen. Var ikke noe drypp eller hjerneslag, men en ganske stort epilepsi anfall.

Heldigvis har hun innsett at det kanskje er smart å slutte med røyken etter at legen snakket med henne om det.

Skrevet

Store epilepsianfall kan være alvorlige nok i seg selv, så jeg håper moren din blir videre utredet og eventuelt medisinert. Og ikke minst så håper jeg at legen tar henne seriøst fremover. :)

Gjest snoopy_93
Skrevet

Store epilepsianfall kan være alvorlige nok i seg selv, så jeg håper moren din blir videre utredet og eventuelt medisinert. Og ikke minst så håper jeg at legen tar henne seriøst fremover. :)

Sant det. Håper jeg også. Hun har gått på medisiner for det i en stund nå, men da for noe annet. Synes synd på henne for hun tar så mange piller fra før pga en del andre diagnoser :/

Gjest Månestjerne
Skrevet (endret)

Jeg har epilepsi, og når jeg hadde anfall (går på medisiner nå) så pleide dem å sørge for at hodet mitt lå mykt, så jeg ikke skulle skade hodet.

Endret av Månestjerne
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg har epilepsi, og når jeg hadde anfall (går på medisiner nå) så pleide dem å sørge for at hodet mitt lå mykt, så jeg ikke skulle skade hodet.

Det har jeg lest om på nettet. Dessverre bor jeg ikke med mamma så når/om hun får anfall så får ikke jeg gjort noe. Har lest at man skal fjerne alle skarpe gjenstander sånn at den som har anfall ikke kan skade seg. Skal snakke med pappa til helgen.

Går du med et sånt smykke med et lys på, Månestjerne?

Skrevet

Det har jeg lest om på nettet. Dessverre bor jeg ikke med mamma så når/om hun får anfall så får ikke jeg gjort noe. Har lest at man skal fjerne alle skarpe gjenstander sånn at den som har anfall ikke kan skade seg. Skal snakke med pappa til helgen.

Det nytter ikke å epilepsisikre huset, da skulle man ideelt sett bodd i et hus uten kanter, varme gjenstander, trapper og ting under skulderhøyde. Det man derimot kan sørge for er skikkelig medisinering, utredning og oppfølging slik at man holder epilepsien under kontroll.

Du sa at moren din hadde gått på epilepsimedisiner en stund av andre grunner enn epilepsien... Dette er jo tegn på at doseringen definitivt ikke er som den skal, og at hun muligens også får medisiner som ikke passer hennes kropp. Dette er viktigere at blir fulgt opp enn at huset epilepsisikres.

Gjest Månestjerne
Skrevet

Jeg har smykke med lys på og klokke :) Men jeg bruker dem ikke lenger. Jeg har ikke fått anfall på flere år pågrunnav medisinene, så de fungerer ekstremt bra. Derfor tenker jeg at jeg mest sannsynlig ikke kommer til å få noen fler anfall så lenge jeg går på medisinene.

Men sist gang jeg fikk anfall var faktisk etter jeg hadde begynt på medisinene, og det var verre enn vanlig. For da var jeg ved full bevisthet og det gjorde veldig vondt, en ille opplevelse..

Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg har smykke med lys på og klokke :) Men jeg bruker dem ikke lenger. Jeg har ikke fått anfall på flere år pågrunnav medisinene, så de fungerer ekstremt bra. Derfor tenker jeg at jeg mest sannsynlig ikke kommer til å få noen fler anfall så lenge jeg går på medisinene.

Men sist gang jeg fikk anfall var faktisk etter jeg hadde begynt på medisinene, og det var verre enn vanlig. For da var jeg ved full bevisthet og det gjorde veldig vondt, en ille opplevelse..

Det kan jeg skjønne. Mamma har gått på medisiner i 6år og har vært av og på med anfall. Håper hun får nye medisiner som fungerer bedre, men det kan være vanskelig å finne nye medisiner som ikke krasjer med de hun går på fra før av. :/

Skrevet

Det kan jeg skjønne. Mamma har gått på medisiner i 6år og har vært av og på med anfall. Håper hun får nye medisiner som fungerer bedre, men det kan være vanskelig å finne nye medisiner som ikke krasjer med de hun går på fra før av. :/

Fortell meg en ting: har mammaen din vært på sykehuset og tatt EEG? Har hun tatt blodprøver for å sjekke innholdet av epilepsimedisinen i blodet? Har hun vært undersøkt av nevrolog? Er det lenge siden hun har tatt CT eller MR? Har hun tatt forbehold i livet sitt i forhold til at hun har epilepsi (drikker hun mye alkohol, jobber hun turnus/skift, får hun nok søvn, tar hun medisinene til riktig tidspunkt) Dette og mange andre faktorer kan påvirke dem med epilepsi, og det er viktig at pasienter med epi har kunnskap nok for å forebygge anfall.

Hilsen "nevrosykesøster"

Gjest snoopy_93
Skrevet

Fortell meg en ting: har mammaen din vært på sykehuset og tatt EEG? Har hun tatt blodprøver for å sjekke innholdet av epilepsimedisinen i blodet? Har hun vært undersøkt av nevrolog? Er det lenge siden hun har tatt CT eller MR? Har hun tatt forbehold i livet sitt i forhold til at hun har epilepsi (drikker hun mye alkohol, jobber hun turnus/skift, får hun nok søvn, tar hun medisinene til riktig tidspunkt) Dette og mange andre faktorer kan påvirke dem med epilepsi, og det er viktig at pasienter med epi har kunnskap nok for å forebygge anfall.

Hilsen "nevrosykesøster"

Ja, hun har tatt EEG. Hun er stadig inne å tar EKG også om du lurte. Hun tok også blodprøver for å sjekke innholdet av medisin i blodet, men er usikker på om dette var med epilepsimedisinen eller om det var ifht andre medisiner. Hun har blitt undersøkt av nevrolog og det er bare noen uker siden hun tok MR og CT. Hun tar seg en øl og et glass vin i helgene. (Hun drikker egentlig ganske brukbart og for 14år +/- var hun på vei til å bli alkoholiker)

Hun har en sånn "Dosett"(?) som hun har medisinene sine i og tar alle piller til rett tid. (noe pappa også passer på at hun gjør)

Hun er ufør og har vært det i 17-18år. Søvn vedder jeg på at hun får nok av siden hun stort sett sover om natta og deler av dagen.

Skal hjem til henne og pappa denne helgen og har bestemt meg for å snakke med henne siden hun ikke hører på pappa og hører minimalt på legen. (virker det som)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...