Gå til innhold

De med sterke meninger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at de som har sterke meninger om ting har en dårligere evne til å se ting fra flere sider?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er egentlig alternativet til sterke meninger? Svake meninger? Hvordan funker det?

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg også. Virker ganske logisk.

Skrevet

Jeg tror forresten ikke nødvendigvis det. Det kommer kanskje litt an på hva man har en sterk mening om? De fleste har vel f.eks sterke meninger om at nazismen var en forferdelig ideologi. Men de færreste syntes vel det kommer av at man ikke klarer å se "den andre siden"? På samme måtte kan jeg intellektuelt sette meg inn i hvorfor noen omskjærer jenter. Altså, jeg kan høre på deres side og forstå hva de sier. Men jeg har fortsatt en sterk mening om at det er et barbarisk overgrep.

• Liker 6
Skrevet

Noen ganger så, men ikke nødvendigvis. Man kan jo ha sterke meninger basert på kunnskap og innsikt, men har tatt et valg utfra hvilke verdier man synes er viktige, om det er penger, natur, religiøse hensyn, ikkevold, en selv eller fellesskapet osv en har som grunnlag for verdiene.

Hvordan man framlegger meningene sine og diskuterer med andre, derimot...

Skrevet

I mange tilfeller så tror jeg det. Ekstreme tilfeller som nasisme (som nevnt tidligere her) blir vel en egen kategori, men mer vanlige problemstillinger tror jeg en del har vanskelig for å se flere sider av en sak. (Ser man flere sider av nasisme må man nesten ta noen runder med seg selv). Ta for eksempel det å ha små barn i barnehage, da er det alltid noen som roper høyt om at kvinnene skal være hjemme og passe barna (nå sist Trude Mostue), uten å evne til å se at det er ikke alle som har et valg. Noen er faktisk avhengig av en inntekt.

Det virker som en del ikke helt ser det store bildet i enkelte saker, noe som gjør det lett for dem å sitte på sidelinja å leke bedrevitere (f.eks politikk).

• Liker 1
Skrevet

Både og, tror jeg. Noen hevder nok sine meninger temmelig bastant fordi de ikke klarer å se viktige nyanser. Mens andre ser mange sider av en sak, men tar likevel et standpunkt etter å ha vurdert de ulike elementene nøye og konkludert med at noe helt klart er mer gyldig enn noe annet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg diskuterer visse ting MYE med søsteren min.. Hun sier vi er ferdige med det, men jeg vil hun skal være enig med meg for jeg har jo rett :sjenert:

:D

Skrevet

Hmm, jeg har ganske sterke meninger, men TROR ikke selv at jeg har noe problemer med å se ting fra begge sider. Jeg kan godt skjønne at frp-velgere velger nettopp frp, selv om jeg ikke er enig i det hele tatt.

Nå skal det sies at jeg til tross for sterke meninger ikke er den som deler de så ofte :P Jeg er ganske stille og forholder meg rolig i debatter.

Og jeg kjenner en del som har sterke meninger og som har stort behov for å fortelle andre om dem. Og om noen er uenige så er det nesten så de begynner å hate dem. Jeg syns det er utrolig kjedelig å diskutere med sånne personer (altså de med sterke meninger, men uten evnen til å se ting fra to sider).

• Liker 1
Skrevet

Definer sterke meninger?

Skrevet

HJEEEEEEEEEELLP !!! ...anyone?? :kalle:

Gjest Applecore
Skrevet

Jeg tror mange tenker at de som er høylytte og bastante er de som har sterke meninger.

Folk som er reflekterte og som evner å se en sak fra flere sider har nok også veldig sterke meninger, men de havner kanskje sjeldnere i høylytte diskusjoner fordi de greier å legge frem sin sak på en rolig og logisk måte og ikke trenger å krangle for å overbevise folk...? :vetikke:

• Liker 2
Skrevet

Jeg prøver å minne meg selv på å se ting fra begge sider, før jeg bestemmer meg for hvilken mening som er riktigst for meg...med vekslende hell, er jeg redd. =/

Skrevet

Jeg har ganske sterke meninger om enkelte ting, men jeg synes da jeg ser det veldig bra fra flere sider. Og jeg tar alltid til meg hva andre også synes.

Skrevet

Jeg tror ikke nødvendigvis det. Hva er alternativet til sterke meninger? Å ikke bry seg så mye? Da tar man seg jo i alle fall ikke tid til å vurdere ting fra alle standpunkter. Jeg tror i grunnen det er mer en individuell ting enn noe som har å gjøre med hvor sterke meninger man har

Gjest Heloise
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Kanskje noen med sterke meninger har nettopp opplevd samme sak fra forskjellige sider og på den måten har opparbeidet seg noen sterkere meninger om saken(e) enn andre?

Jeg har opplevd utroskap mot meg og vært utro - Jeg er veldig imot utroskap og har sterke meninger om saken.

Jeg har sterke meninger om mye, men det er oftest fordi jeg har opplevd det det gjelder på nærthold, både til/mot meg og fra min egen side, mot andre. Ting jeg ikke har NOE peiling på uttaler jeg meg sjeldent om, med mindre det handler om ekstrem urettferdighet.

Gjest Cuntzilla
Skrevet

Jeg har gjerne sterkest mening om det jeg kan mest om.

Jeg er sjelden bastant på noe dersom jeg ikke føler jeg har kjennskap til alle sidene ved det. Hadde fort blitt arrestert i diskusjoner da, man har da intelligente venner.

I tillegg så lærer man etter en lang akademisk utdannelse at man aldri bare skal se på en side av saken. Du leser ikke bare en bok og kjøper det som står der, du leser fem kritiske artikler om den etterpå og så tygger du på alle sidene av saken.

Men jeg kjenner jo også typen som har utrolig sterke meninger basert på mangel på kunnskap så jeg skjønner hva du mener.

Forøvrig så er min sterke mening ofte nettopp det at det finnes flere sider av en sak!

Skrevet

Det kan være så, men absolutt ikke alltid.

Mange ganger er det en fasit og altså kun ett riktig svar, men like vel så argumenterer folk imot deg. Da kan man ha sterke meninger uten at det har noe med at man ikke kan se saken fra flere sider.

Skrevet

Jeg har sterke meninger om nesten alt jeg......jeg ser det motsatte av sterke meninger som å egentlig ikke bry seg så mye .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...