Holly Hobbie Skrevet 10. desember 2003 #1 Skrevet 10. desember 2003 Har på følelsen av at det ikke er så vanlig at brudgom spør brudens far og mor om tillatelse til å gifte seg med deres datter, men er det likevel noen her som opplevde det? Kjæresten min skal gjøre det, men det er mest for tradisjonens skyld - for det første er jeg jo et selvstendig menneske, for det andre er han "godkjent" for lengst! Synes det er litt søtt, likevel!
Tusenfryd Skrevet 10. desember 2003 #2 Skrevet 10. desember 2003 Jeg kostet en flaske whisky som pappa fikk før av min forlovede før han fikk lov å fri.
~sikka~ Skrevet 10. desember 2003 #3 Skrevet 10. desember 2003 Min gjorde det ikke. Han hadde ikke engang møtt foreldrene mine da vi giftet oss - kun snakket med dem på tlf. Han var nå godtatt uansett da :D
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #5 Skrevet 10. desember 2003 Du har jo kommet langt i bryllupsforberedelsene, Popelka. Og så har ikke mannen fridd ennå??? Skjer ikke ting i litt feil rekkefølge her? (Og for å svare på spørsmålet ditt: Nei, samboeren min spurte ingen andre enn meg, og det synes jeg var veldig bra.)
Holly Hobbie Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2003 Hei Gjest (originalt navn, forresten ) Det er en lang historie. Pg.a praktiske årsaker så måtte vi begynne å planlegge nesten ett år før vi gifter oss. Men jeg har nesten ikke sett kjæresten min de siste månedene, og det er ikke så romantisk å fri pver telefonen....Så vi skal reise bort på nyåret, og da skjer det nok!
nessi Skrevet 10. desember 2003 #7 Skrevet 10. desember 2003 Det er 15 år siden jeg flyttet fra foreldrene mine, så jeg kan ikke se noen grunn til at han skulle ha spurt foreldrene mine først.
Isiselin Skrevet 10. desember 2003 #8 Skrevet 10. desember 2003 Nei, det tror jeg jeg hadde følt vært litt rart. Nå har jeg og kjæresten vært sammen i 7 år og har bodd sammen i 3 og et halvt år så vi lever på et vis som gifte mennesker selv om vi ikke er det. Så om min kjære skulle ha spurt mamma og pappa om å få gifte seg med meg nå hadde det virket litt dumt.... Dessuten har jeg jo vært et selvstendig menneske siden jeg var 16 og har bodd hjemmefra siden den gang... Jah... Nei, det hadde virket litt rat for meg...
Gjest Madley Skrevet 10. desember 2003 #9 Skrevet 10. desember 2003 Akkurat den skikken synes ikke er søt en gang.. Det er gammeldags å utdatert.. På lik linje med at bruden blir "gitt bort" av sin far i kirken.. Pffføøøyyy..
Isiselin Skrevet 10. desember 2003 #10 Skrevet 10. desember 2003 Det med å følge bruden opp synes jeg er fint, men det er sikkert fordi jeg ikke ser på det som at faren "gir bort" datteren. Jeg ser det heller som en symbolsk handling for at man skal gå alene inn og ut sammen på en måte. Skjønner godt at mine meninger kan virke noe selvmotsigende her, men... Det får heller være. Men akkurat det med å spørre foreldrene om lov blir litt vel mye for min del...
Holly Hobbie Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #11 Skrevet 10. desember 2003 Greit nok at det er gammeldgas. Men det er det det mye som er - gifteringer, selve seremonien, brudebukett - nesten alt er gamle og ikke fullt så gamle tradisjoner. Men jeg liker tradisjoner, jeg! Hvertfall når det gjelder milepæler i livet. Men det er jo opp til enhver hvordan de vil ha det.
Holly Hobbie Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #12 Skrevet 10. desember 2003 Isiselin: det spørs hva man legger i det. Synes det å spørre far og mor vitner om respekt for svigerfamilien - og tror mine foreldre vil sette pris på det. Men de hadde ikke stusset hvis han ikke hadde gjort det.
Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #13 Skrevet 10. desember 2003 Jeg er litt ambivalent mht dette. Synes det er litt søtt, men ikke når det planlegges mellom bruden og brudgommen på forhånd. Da får det mer preg av et regissert show i mine øyne. For meg hadde det blitt litt rart om samboern min skulle spurt pappa om dette, vi har vært sammen i 6 år og bodd sammen i 3. Men han har allerede gitt meg KLAR beskjed om at det kommer han IKKE til å gjøre, så jeg trenger jo ikke være redd for at det skal skje. Hadde det skjedd hadde det vært greit også.
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #14 Skrevet 10. desember 2003 Hei Gjest (originalt navn, forresten ) Det er en lang historie. Pg.a praktiske årsaker så måtte vi begynne å planlegge nesten ett år før vi gifter oss. Men jeg har nesten ikke sett kjæresten min de siste månedene, og det er ikke så romantisk å fri pver telefonen....Så vi skal reise bort på nyåret, og da skjer det nok! Men er det noe romantisk å vite at kjæresten din skal fri da, liksom bare for å fri? Hele frieriets funksjon er jo borte når bryllupet allerede er halvveis planlagt og dere har bestemt dere for å gifte dere for lenge siden? Er det bare for å kunne si at man har blitt fridd til, da? Annen gjest.
April Skrevet 10. desember 2003 #15 Skrevet 10. desember 2003 Nå ble ikke jeg fridd til, vi bestemte oss for å gifte oss! Men om han hadde fridd og spurt pappa først, så hadde ikke det gjort meg noe! Det hadde heller ikke gjort meg noe om han ikke hadde spurt han! Det får være opp til hver enkelt hva slags tradisjoner de vil følge, synes ikke man er gammeldags for det!
Mistyen Skrevet 10. desember 2003 #16 Skrevet 10. desember 2003 Jo da - han spurte min far om å få lov til å gifte seg med meg. Dette skjedde under et stort familieselskap og midt under middagen. Synes det var veldig koselig og ikke minst romantisk jeg da........
Gjest gurimalla Skrevet 10. desember 2003 #17 Skrevet 10. desember 2003 Nei. Hadde han gjort det tror jeg foreldrene mine hadde ledd seg i hjel og så sagt nei.
Isiselin Skrevet 10. desember 2003 #18 Skrevet 10. desember 2003 Isiselin: det spørs hva man legger i det. Synes det å spørre far og mor vitner om respekt for svigerfamilien - og tror mine foreldre vil sette pris på det. Men de hadde ikke stusset hvis han ikke hadde gjort det. Det er jo klart. Jeg dømmer ikke andre for å ville gjøre dette. Jeg kan til og med synes at det er litt søtt, men for min del hadde det ikke funket, tror jeg. Og jeg tror ikke at min kjære hadde kunnet finne på noe sånt, men om han hadde gjort det hadde jeg jo ikke slengt døra i trynet på ham og gått. Jeg tror min mamma og pappa hadde blitt nokså himmelfalne og ikke helt funnet ut hva de skulle si... Det blir litt fjernt for min familie på en måte. Det at det vitner om respekt for svigerfamilien.. Tja, kanskje det, men jeg vil ikke dermed si at det er respektløst å ikke spørre. Synes du det? Jeg hadde ikke akkurat valgt ordet respekt, men kanskje at det var en "søt gest". Jeg vet ikke, jeg... Nå forstår jo jeg at dere ikke har bodd sammen enda. Bor du sammen med familien din da? Slik at han "i rette forstand" tar deg fra dine foreldres hus og til sitt hus? Da blir det på en måte noe annet i mine øyne selv om det fremdeles har en litt rar smak i min munn... Jeg vet ikke, jeg... "Bare slenger noen tanker ut i luften, ikke sant!" :besatt av The Julekalender for tiden:
Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #19 Skrevet 10. desember 2003 Synes det å spørre far og mor vitner om respekt for svigerfamilien - og tror mine foreldre vil sette pris på det. Respekt for svigerfamilien?? Hvorfor det? Lar dere være å gifte seg om de skulle si nei?
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #20 Skrevet 10. desember 2003 Men Popelka, jeg skjønner ikke hva dette har å gjøre med respekt for familien din å gjøre? Avgjørelsen om at dere skal gifte dere har dere jo allerede tatt på egenhånd, og er i full gang med å planlegge bryllupet! Jeg er enig med Poirot: dette virker som et regissert show fra brudeparet, sånn at man kan komme etterpå og si : "tenk, han fridde da vi var i utlandet, og spurte faren min om lov først!" Skjønner ikke vitsen, dere er jo allerede forlovet når dere har bestemt dere for å gifte dere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå