2shy Skrevet 9. november 2011 #21 Skrevet 9. november 2011 OK.. Tenkte det kanskje gjorde det siden halvfabrika ofte inneholder palmeolje. Men dersom det inneholder masse salt og sukker er det fortsatt usunt i mine øyne. Jeg skal ikke si noe, jeg har spist mye Toro i mitt liv. Men det var før jeg innså hvordan det var laget og hva det faktisk bestod av. Nei takk
Gjest imli Skrevet 9. november 2011 #22 Skrevet 9. november 2011 (endret) Verken eller, trur eg. Heilt greitt, i alle fall viss du et eit egg eller to ved sida. Ang sukker, så "må" ein jo ha litt sukker oppi tomatbasert mat, for å nøytralisere tomatene, har i alle fall eg lært. Sjølv lagar eg tomatsuppe på herm.tomater, lauk, kvitlauk, litt buljong, litt sukker, litt pepar og ein skvett fløte. Veldig mykje betre enn Toro... Endret 9. november 2011 av imli 1
Oliven Skrevet 9. november 2011 #23 Skrevet 9. november 2011 Denne slår Toro sin suppe Og det gikk kjempefort å lage den. Litt fullkornsmakaroni og stekt kyllingfilet eller egg....Blir aldri tomatsuppe fra toro mer her hjemme. Makaroni 23 % (durumhvete), tomat 20 %, maisstivelse, hvetemel, sukker, salt, melk, aroma, rapsolje, løk, gjærekstrakt, fargestoff (paprikaekstrakt, beta-apokarotenal). Fra toro.no Og i suppa uten makaroni er det faktisk bare 25% tomat da også....
Gjest Survival Skrevet 9. november 2011 #24 Skrevet 9. november 2011 Makaroni 23 % (durumhvete), tomat 20 %, maisstivelse, hvetemel, sukker, salt, melk, aroma, rapsolje, løk, gjærekstrakt, fargestoff (paprikaekstrakt, beta-apokarotenal). Fra toro.no Og i suppa uten makaroni er det faktisk bare 25% tomat da også.... Der er fire ingredienser i bare ei suppe som i hvert fall jeg vil være foruten. I tillegg til at fordelingen av de andre ingrediensene er dårlig. Bare 20% tomat i tomatsuppe? Det er jo ingenting. Og hvor mye salt og sukker er det? Garantert mer enn jeg bruker i mi tomatsuppe.
2shy Skrevet 9. november 2011 #25 Skrevet 9. november 2011 Verken eller, trur eg. Heilt greitt, i alle fall viss du et eit egg eller to ved sida. Ang sukker, så "må" ein jo ha litt sukker oppi tomatbasert mat, for å nøytralisere tomatene, har i alle fall eg lært. Sjølv lagar eg tomatsuppe på herm.tomater, lauk, kvitlauk, litt buljong, litt sukker, litt pepar og ein skvett fløte. Veldig mykje betre enn Toro... Jeg lager tomatsupper rett som det er, men bruker aldri aldri sukker. Bruker også kokosmelk fremfor melkeprodukter, og det blir knallgodt. Toro smaker jo bare det det er, industrimat.
Oliven Skrevet 9. november 2011 #26 Skrevet 9. november 2011 Der er fire ingredienser i bare ei suppe som i hvert fall jeg vil være foruten. I tillegg til at fordelingen av de andre ingrediensene er dårlig. Bare 20% tomat i tomatsuppe? Det er jo ingenting. Og hvor mye salt og sukker er det? Garantert mer enn jeg bruker i mi tomatsuppe. Enig. Og i den med bare tomat var det 25% tomat. Da er det 75% til alt det andre... Grøss. Kan da ikke være spesiellt sunt. Kalorifattig, ja sikkert, men ikke så sunt vel.
hulaboer Skrevet 9. november 2011 #27 Skrevet 9. november 2011 Det eneste usunne med den tror jeg er et det er litt mye salt. Men det er det jo i alle posegreier. Det er ting som tyder på at anti-salt-hysteriet er sterkt overdrevet.
2shy Skrevet 9. november 2011 #28 Skrevet 9. november 2011 Enig. Og i den med bare tomat var det 25% tomat. Da er det 75% til alt det andre... Grøss. Kan da ikke være spesiellt sunt. Kalorifattig, ja sikkert, men ikke så sunt vel. Det er det som er problemet, folk er så opphengt i kalorier at de ikke ser det store bildet. Prosessert mat med lang holdbarhet bør i de fleste tilfeller være en vekker for de fleste, men dessverre er folk for opptatt av lettvinthet. Nå tenker jeg ikke på Toro, men ferdigmat generellt..hvordan vi ukritisk kaster i oss mat som inneholder palmeolje, mye sukker, dårlig salt, e-stoffer osv. Det er ikke rart vi blir syke.
LedigNavn Skrevet 9. november 2011 #29 Skrevet 9. november 2011 Mat blir ikke nødvendigvis automatisk usunn fordi den er fabrikklaget. Skulle tro det kun var mennesker med onde hensikter som laget halvfabrikata Bare denne posen alene er altfor næringsfattig til å duge som middag. Den duger i beste fall i en kopp som varm drikke foran peisen om kvelden. Som mange andre sier, hiv oppi litt ekstra tomater og spis grove rundstykker med kokt egg til. Det er et helt greit hverdagsmåltid 3
2shy Skrevet 10. november 2011 #30 Skrevet 10. november 2011 Mat blir ikke nødvendigvis automatisk usunn fordi den er fabrikklaget. Skulle tro det kun var mennesker med onde hensikter som laget halvfabrikata Jo det vil jeg i de fleste tilfeller absolutt påstå.
Gjest imli Skrevet 10. november 2011 #31 Skrevet 10. november 2011 Jeg lager tomatsupper rett som det er, men bruker aldri aldri sukker. Bruker også kokosmelk fremfor melkeprodukter, og det blir knallgodt. Toro smaker jo bare det det er, industrimat. Eg skreiv jo heller ikkje at eg meinte Toro smaka så innmari godt. Men eg har som sagt lært at eg skal bruke litt sukker i tomatsuppa (ei halv ts eller noko sånt). Viss du brukar kokosmjølk, er det jo ikkje rart du ikkje treng sukker, det er jo ganske søtt i seg sjølv... 2
2shy Skrevet 11. november 2011 #32 Skrevet 11. november 2011 Eg skreiv jo heller ikkje at eg meinte Toro smaka så innmari godt. Men eg har som sagt lært at eg skal bruke litt sukker i tomatsuppa (ei halv ts eller noko sånt). Viss du brukar kokosmjølk, er det jo ikkje rart du ikkje treng sukker, det er jo ganske søtt i seg sjølv... Jeg bruker ikke alltid kokosmelk, men det er likevel et bedre alternativ enn sukker? Ville bare få frem at man MÅ ikke bruke sukker for at suppa skal bli bra.
LedigNavn Skrevet 11. november 2011 #33 Skrevet 11. november 2011 Jo det vil jeg i de fleste tilfeller absolutt påstå. Hvorfor det? Jeg ser det er trukket fram dette med at maten er tilsatt E-stoffer for å forlenge holdbarheten. Vel, fremvekst av hyfer kommer veldig raskt og det er heller ikke sunt. Vi har ikke ferske råvarer tilgjengelig på egne gårder lengre. Råvarer reiser og blir liggende i butikken. Det er uansett ingen vits i å telle antall E-stoffer i innholdsfortegnelsen. Mange E-stoffer er vitaminer og mineraler. 1
2shy Skrevet 11. november 2011 #34 Skrevet 11. november 2011 Hvorfor det? Jeg ser det er trukket fram dette med at maten er tilsatt E-stoffer for å forlenge holdbarheten. Vel, fremvekst av hyfer kommer veldig raskt og det er heller ikke sunt. Vi har ikke ferske råvarer tilgjengelig på egne gårder lengre. Råvarer reiser og blir liggende i butikken. Det er uansett ingen vits i å telle antall E-stoffer i innholdsfortegnelsen. Mange E-stoffer er vitaminer og mineraler. Jeg har ikke nevnt e-stoffer som argument i denne tråden. Men ting som bleket bordsalt og sukker vil aldri være noe som kvalifiseres som sunne ingredienser i mat.
-Fisken- Skrevet 12. november 2011 #35 Skrevet 12. november 2011 Jeg bruker ikke alltid kokosmelk, men det er likevel et bedre alternativ enn sukker? Ville bare få frem at man MÅ ikke bruke sukker for at suppa skal bli bra. Man MÅ ikke bruke sukker, men jeg synes tomatbaserte retter blir bedre med litt sukker i. Og 1/2 ts sukker gjør ikke særlig mye skade. 1
2shy Skrevet 12. november 2011 #36 Skrevet 12. november 2011 Man MÅ ikke bruke sukker, men jeg synes tomatbaserte retter blir bedre med litt sukker i. Og 1/2 ts sukker gjør ikke særlig mye skade. Selvsagt er en klype sukker langt mindre skadelig enn 1 dl sukker, men en klype her og en klype der kan fort bli mye sukker i løpet av en lengre periode. Det finnes jo også bedre alternativ enn raffinert sukkert hvis man absolutt må bruke søtning i mat.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #37 Skrevet 13. november 2011 Takk for mange forskjellige og grundige svar, jeg personlig konkluderer nå med at den er SUNNERE enn mye annet jeg kan finne på å spise til middag TAKK! TS
Djungelvrål Skrevet 13. november 2011 #38 Skrevet 13. november 2011 Jepp, hadde man erstattet middag med en tallerk suppe hver dag hadde man ihvertfall gått ned i vekt rimelig kjapt. :gjeiper:
2shy Skrevet 14. november 2011 #39 Skrevet 14. november 2011 Jepp, hadde man erstattet middag med en tallerk suppe hver dag hadde man ihvertfall gått ned i vekt rimelig kjapt. :gjeiper: Men nå er ikke sunnhet og vektreduksjon nødvendigvis det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå