Gå til innhold

TORO tomatsuppe- sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er Toro's tomatsuppe sunn?

Hjemmelaget tomatsuppe er ikke like godt synes jeg :) Men hvis den er skikkelig usunn så.. Jaja.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer hva du legger i "sunn". Det er jo halvfabrikat/industrilaget mat, i mine øyne er ikke slik mat sunn.

• Liker 3
Skrevet

Det eneste usunne med den tror jeg er et det er litt mye salt. Men det er det jo i alle posegreier.

• Liker 1
Skrevet

Hehe det er vel bare å lese på innholdet?

Skrevet

Haha, familien satt faktisk og diskuterte dette rundt middagsbordet i dag. I følge reklamen på tv er det LIIIIKE sunt å spise tomatsuppen som å spise friske tomater. Men som Liquorice nevnte, det er jo masse salt oppi..

Skrevet

Det er jo som nevnt mye salt, men det er jo også kalorifattig. Mye karbohydrater (om det er med makaroni) og lite proteiner og fett.

Skrevet

Hva er definisjonen din på " sunn mat " da?

Kalorifattig? Ja, da er den sunn.

Lavkarbo? Da er den ikke sunn.

Kjernesunn? Da er den ikke sunn.

Etter min smak er den langt i fra sunn, men hiv oppi en boks med hakka tomater så øker du i hvert fall antioksidantnivået :) :)

• Liker 2
Skrevet

Tørkede tomater inneholder mange av de samme sunne stoffene som friske. F.eks lykopen som er en sterk antioksydant.

• Liker 1
Skrevet

Jeg leste her forleden at Toro er misfornøyde fordi svært få av produktene deres(og da var det vel spesielt posesuppene) får nøkkelhullmerket. De oppfyller visst kravene til på både fiber, salt, sukker osv, men inneholder rett og slett for lite kalorier til å kunne komme under nøkkelhullsmerkinga.

Helsedirektoratet anser det altså ikke som et "fullverdig måltid" fordi man trenger mer kalorier enn det man får i seg av en porsjon posesuppe.

Så, da bør man kanskje supplere med brød e.l, som gjør at man når opp til kalorinivået? Men da har man kanskje endt opp med et usunt måltid dersom man regner noen av de andre tingene.

Til syvende og sist er vel definisjonen av "sunt" svært subjektiv i disse lavkarbo/lavkalori/lavetellerannet-tider.

• Liker 3
Skrevet

Jeg var helt enig med deg, helt til jeg forsøkte nye oppskrifter. Jeg bruker å lage sterk tomatsuppe med chorizo. Har ikke noe oppskrift på den men..

Denne oppskriften kan anbefales om du liker toro sin.

TORO sin er jo ikke sunn. Men den er heller ikke usunn. Mange er livredde for salt, andre synes det er greit. Jeg synes selv at salt er en veldig viktig del av matlaging, så jeg har ikke noe imot det. Om du virkelig elsker TORO sin tomatsuppe, så kjør på ;)

Skrevet

Ha oppi litt stekt løk, hermetiske tomater eller egg. Da synes jeg du kan kalle det sunt. Ernæringsmessig er posesuppen fra toro slett ikke verst.

Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg leste her forleden at Toro er misfornøyde fordi svært få av produktene deres(og da var det vel spesielt posesuppene) får nøkkelhullmerket. De oppfyller visst kravene til på både fiber, salt, sukker osv, men inneholder rett og slett for lite kalorier til å kunne komme under nøkkelhullsmerkinga.

Helsedirektoratet anser det altså ikke som et "fullverdig måltid" fordi man trenger mer kalorier enn det man får i seg av en porsjon posesuppe.

Så, da bør man kanskje supplere med brød e.l, som gjør at man når opp til kalorinivået? Men da har man kanskje endt opp med et usunt måltid dersom man regner noen av de andre tingene.

Til syvende og sist er vel definisjonen av "sunt" svært subjektiv i disse lavkarbo/lavkalori/lavetellerannet-tider.

genialt :fnise: :fnise:

og over til tema: jeg vil ikke si at toro tomatsuppe er usunt. Jeg vil ikke si at det er så sunt som de fremstiller det på reklamen, det er halvfabrikata. Men du klarer ikke å spise deg feit på det. Og hvis en person som skal være sunn ikke kan spise toro tomatsuppe en sjelden gang så er det på grensen til fanatisk altså. Ihvertfall hvis man er sunn med et normalt kosthold (type ikke-lavkarbo og sånt).

Skrevet (endret)

Hva er definisjonen din på " sunn mat " da?

Kalorifattig? Ja, da er den sunn.

Lavkarbo? Da er den ikke sunn.

Kjernesunn? Da er den ikke sunn.

Etter min smak er den langt i fra sunn, men hiv oppi en boks med hakka tomater så øker du i hvert fall antioksidantnivået :) :)

Kalorifattig mat betyr ikke at det er sunn mat, men desverre er det mange som oppfatter det slik. Toro tomatsuppe inneholder lite kcal, mem mesteparten av disse kaloriene består av raske karbohdrater og til gjengjeld lite protein. Det fettet den inneholder er ikke av beste kvalitet og suppen inneholder også skrekkelig mye salt. Dette gjelder forøverig alle posesupper, gryteretter ol.

Dersom målet ditt er å ligge på kaloriunderskudd kan du nok trygt erstatte middagen med en skål toro tomatsuppe,på 200 kcal, men det er langt fra et sunt, balansert og riktig sammensatt måltid.

Endret av seleneluna
  • Liker 1
Skrevet

Samtidig vil jeg si at hvis et overvektig menneske som har en tendens til å overspise til middag en gang i uken spiser Toro tomatsuppe, og da faktisk metter seg på det uten masse brød og ost i tillegg, så er det relativt sunt for dette mennesket.

Skrevet

Jeg tror heller ikke det er så usunt. Jeg lager tomatsuppe av ferske tomater og løk, for jeg synes det smakler bedre, men jeg har mye buljong i, og tror min hjemmelagde suppe er minst like salt som TORO sin :gjeiper:

Også enig i at det sikkert er lurt å ha et egg i for å øke næringsverdien. Og det er godt med purre og ost på. Jeg har ofte quinoa i tomatsuppa istedenfor makaroni, det er kjempegodt, og da får man jo proteiner i tillegg.

Men med alt det andre folk spiser mener jeg at det er bra for de fleste å ha et par middager bare med posesuppe i uka. Ikke noe galt i det. Bra for lommeboka, miljøet og vekta ;)

Skrevet

Alt er relativt i forhold til hva som er sunn mat og ikke. Jeg rører ikke fabrikklaget mat, jeg liker at maten min er fersk og med full kontroll over hva det inneholder. Toro o.l bruker også bleket bordsalt, ikke noe jeg har lyst til å ha i kroppen min.

For all del, å spise en toro suppe er ikke farlig, men det kvalifiserer ikke min standard for sunn mat.

Gjest Survival
Skrevet

Jeg mener at Toro tomatsuppe er alt annet enn sunt. Alt av Toro posesupper inneholder massevis av salt og palmeolje, som jeg anser som noe av det verste man kan få i seg. Skulle ikke overraske meg om tomatsuppen inneholdt en del sukker også.

Skrevet

Jeg mener at Toro tomatsuppe er alt annet enn sunt. Alt av Toro posesupper inneholder massevis av salt og palmeolje, som jeg anser som noe av det verste man kan få i seg. Skulle ikke overraske meg om tomatsuppen inneholdt en del sukker også.

Jeg tror ikke alle suppene inneholoder sukker og palmeolje, men likevel, Toro er FABRIKKLAGET posemat, og det er etter mitt syn ikke ordentlig mat. Man kan lage langt bedre supper fra bunnen av med gode råvarer.

Gjest Spinell
Skrevet

Den inneholder både salt og sukker, men ikke palmeolje.

Gjest Survival
Skrevet

Jeg tror ikke alle suppene inneholoder sukker og palmeolje, men likevel, Toro er FABRIKKLAGET posemat, og det er etter mitt syn ikke ordentlig mat. Man kan lage langt bedre supper fra bunnen av med gode råvarer.

Den inneholder både salt og sukker, men ikke palmeolje.

OK.. Tenkte det kanskje gjorde det siden halvfabrika ofte inneholder palmeolje. Men dersom det inneholder masse salt og sukker er det fortsatt usunt i mine øyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...