AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #1 Skrevet 6. november 2011 Hei! Jeg har en oppgave som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Er et monopolmarked med lineær etterspørsel og lineære kostnader. Markedsetterspørsel Q=300-P Totalkastnad TC=60Q+F Skal finne optimal mengde, pris og overskudd. Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal gå fram, hadde vært veldig takknemlig om noen har kunnet hjelpe meg!
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 Jeg sendte oppgaven til en som kan litt om dette. Dette er det jeg fikk til svar: Den første gir jo en fallende kurve, den andre en stigende. Krysningspunktet er, som ALLTID i samføk, optimal mengde. Og da er det bare å regne pris og overskudd. Garanterer ikke at dette er riktig, altså, men det ser du vel selv.
Gjest Coarvi Skrevet 7. november 2011 #3 Skrevet 7. november 2011 Jeg sendte oppgaven til en som kan litt om dette. Dette er det jeg fikk til svar: Den første gir jo en fallende kurve, den andre en stigende. Krysningspunktet er, som ALLTID i samføk, optimal mengde. Og da er det bare å regne pris og overskudd. Garanterer ikke at dette er riktig, altså, men det ser du vel selv. Nei, dette er et monopolmarked, så det blir ikke helt rett (i frikonkurranse ville det vært mer riktig). Optimal mengde er her grensekostnad = grenseinntekt. Inntekt er Q*P, dvs etterspørselsfunksjonen multiplisert med P. Grenseinntekta får du ved å derivere den. Grensekostnad er den deriverte av kostnadsfunksjonen.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #4 Skrevet 7. november 2011 Takk for svar begge to! Men har aldri vært borti økonomi før (må ha det gjennom teknologiledelse som er obiligatorisk på studiet mitt), så jeg skjønner dessverre fortsatt lite.. Noen som orker å vise direkte hvordan man regner det ut? Hadde vært supersnilt! :D
Gjest Coarvi Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 Men du må jo ha lært noe om hvordan det fungerer? Man trenger ikke ha vært borti særlig med økonomi for å greie å løse denne, så lenge man har blitt forklart det lille man trenger å vite. Ta en kikk i pensum... Markedsetterspørsel Q=300-P Den inverse av denne funksjonen er P = 300 - Q Inntekt P*Q = 300Q - Q^2 -> Grenseinntekt = 300 - 2Q Totalkastnad TC=60Q+F Grensekostnad = 60 Du setter GI=GK 300-2Q=60 Løser denne s.a. du finner Q. Q setter du så inn i den inverse ettersspørselsfunksjonen for å finne P. Jeg garanterer ikke at jeg har gjort rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå