Gå til innhold

Pen oppslagstavle?

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha en oppslagstavle i gangen. Men sambo har "korktavle-fobi".

Nå lurer jeg på om jeg kan lage noe selv. Noe som er pent og som ikke ser ut som en oppslagstavla (kravstor, ja).

Jeg har sett på det de har hos IKEA. Men jeg likte dem ikke så godt og de passer dårlig til fargene i gangen vår. (Tenker på de magnetiske/hvite og stoffkvadrater i rødt og andre farger).

Det jeg kan tenke meg er en stor ramme som er brunbeiset (passer til andre ting i rommet) og noen i midten som jeg kan dytte sånne duppeditter inn i (tegnestifter o.l.). Kunne også tenkt meg en metall-list øverst, slik at jeg kan feste ting med små magneter.

Er veldig åpen for forslag her.

Kravene er :

at tavlen skal være pen å se på

at den er stooor

at den er relativt enkel å lage

at den ikke krever besøk på IKEA (eller andre overfylte steder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har nettopp laget en oppslagstavle til en niese. Jeg kjøpte silencio-plate hos Byggmakker (brukes egentlig som lyddemping under parkett). Tror målene på platen var ca. 80*60 cm. Platen kledde jeg med et mørkeblått stoff. Brukte stiftemaskin. I tillegg stiftet jeg på lyseblå silkebånd i et rutemønster som bilder e.l. kan stikkes bak for å slippe å lage hull i bildene. Kryssene mellom silkebåndene festet jeg med knappnåler for å stamme opp båndene. Som oppheng brukte jeg små bildeoppheng (trekanter i messing) som jeg festet før stoffet. Brukte knapphullsfunksjonen på symaskinen for at hullene ikke skulle revne.

Vil du ha ramme rundt er det jo bare å kjøpe en bilderamme du liker. Silencioplaten kan kappes til. Sånn metall-list får du jo i hvert fall hos en blikkenslager.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjøp et digert speil med fin ramme. Strekk fine bånd på kryss og tvers over speilet. Da trenger du ikke feste beskjeder med stifter, stikker de bare innunder båndene.

Cruella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest India Gyllenhaal

Jeg har også laget en slik oppslagstavle, lærte det på ett av interiørprogrammene som sendes på BBC Prime. Det fine med slike tavler er at du kan kjøpe det stoffet og silkebåndet du selv vil ha å lage ditt eget design på tavlen samt lage den så stor eller så liten du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig en slik oppslagstavle (speil) vi har nå.

Men jeg VIL helst ha noen man kan sette tegnestifter i. Jeg vet at 8ingenting blir stukket bak noe som helst her i huset og at det fort blir for mye bak hvert bånd... resultatet er at tavle ikke blir brukt.

Men det kan kanskje brukes i et annet rom, der det ikke hoper seg opp kort, lapper og annet rot så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest India Gyllenhaal
Kjøp et digert speil med fin ramme. Strekk fine bånd på kryss og tvers over speilet. Da trenger du ikke feste beskjeder med stifter, stikker de bare innunder båndene.

Cruella

Da må du jo ha ett speil med ramme som ikke stikker en millimeter utenfor speilet, dessuten er ett speil glatt og ting vil lett skli ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Husker ikke nøyaktig hva jeg betalte for Silencio-platen, men tror det var ca. 60,- for den.

Jeg kan gi deg et bedre svar i morgen hvis jeg husker på å sjekke hjemme.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så farlig!

Jeg skal nok klare å finne prisen selv.

Lurer faktisk på om jeg skal lage flere og henge tett sammen på en vegg (det er så smalt akkurat der at plassen ikke kan brukes til noe uansett)

Hvis jeg lager f.eks 3 tavler i matchende farger/mønstre, så blir det jo nesten et bilde :D .

Går det an å feste stoff med stiftepistol på disse platene eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mie - ikke innlogget

Du kan ta en helt vanlig korktavle - trekke den med det stoffet du liker, og så lage en ramme av profilerte lister som du kan beise brun. Metalllist som kan skrues på selges på Ikea til kr 10. (hm...inkluderte Ikea besøk dette....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg brukte stiftepistol, så det gikk bra. Ja, sånn halvstor type med håndtak altså. Platen skal være 12 mm tykk, så stiftene bør jo ikke være for lange. Nå har jeg ikke sett oppslagstavlene etter at den ble tatt i bruk, men jeg har ikke hørt noe om at stoffet har falt av igjen. :wink:

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har allerede en del metalllister liggende. Forresten kunne det jo vært pent med metallplater (sånne med huller i) som jeg kan skru på utenpå stoffet i "grupper". Det er jo bare å prøve seg frem.

Kanskje kan jeg male en plate med tavlemaling og skru på også.

Huff.... nå er det for mange ideer i hodet mitt. Tror jeg må bake litt først. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har jeg sjekket hva jeg betalte for Silencio-platen. Kjøpte faktisk to stykk, men det var fordi de var 6 mm tykke. Jeg limet dem sammen med vanlig trelim. De kostet 24,-!! Og det må ha vært til sammen siden det var det beløpet som sto ytterst til høyre på kvitteringen. Målene hadde jeg i hvert fall husket ganske riktig - 59*79 cm.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Det spørs om parkettbutikker har det, for det mest vanlige å bruke under parkett er jo sånn tynn, hvit sak som er på rull (etafoam), men butikker á la Maxbo og Byggmakker bør ha det. Jeg fant det i hvert fall innerst på trelastavdelingen til Byggmakker på Lillestrøm.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en helt unik oppslagstavle dersom du går i en malingsbutikk og ber om metall-maling, eller hva det heter (funker som en magnettavle).

Du kan male det i den formen du vil (firkanktet, rund, hjerte, blomst etc).

Vil du ikke at den skal være gråsvart kan man male oppå med en annen farge.

Så det i bladet Äntligen hemma (tv4.se). Det var lekkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart.

Kanskje jeg kan kombinere disse?

Lage en eller to av slike plater trukket med stoff og en med magnetmaling. Har tenkt å få disse til som et lite kunstverk, slik at et henger 3 tavler i samme størrelse, men i forskjellig farge ved siden av hverandre.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...